Gå til innhold

SNIKTITT: Apple MacBook


Anbefalte innlegg

Fra mitt ståsted faller denne litt imellom to stoler. Jeg kan likevel se et stort marked for den, men det er "beside my point". MacBook serien var historisk den billige serien, noe den ikke lenger er ettersom den er priset over både rimelige MBA og MBP. Jeg stiller meg skeptisk til ytelsen på disse prosessorene, de er sikkert fine til å surfe med, som 95% av brukermassen gjør hele tiden antakeligvis), men stort mer vet jeg ikke. Lagringsplassen og RAM er jo dimensjonert for litt mer bruk og arbeidsoppgaver enn akkurat Safari-maraton til batteriet blir tomt.

 

Veldig bra at de støtter USB-C, men det går på bekostning av MagSafe som for meg har vært blandt de sterkeste argumentene for MBA/MBP tidligere. I tillegg må man drasse med seg store overganger hvis man vil bruke ekstern mus, minnepenn eller annet grunnleggende utstyr.

 

Noen som vet hvordan prosessoren her yter i forhold til iPad's A8X?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Mange av oss, som meg, var også positivt innstilt til å kjøpe en ny MacBook om den ble slik vi hadde håpet på forhånd. Da burde det være lov å uttrykke sin skuffelse om det en kommer med er objektiv kritikk.

 

Hvis maskinen ikke ble slik dere hadde håpet på forhånd, så er vel kritikken subjektiv, ikke objektiv. Det er lov det også, så er det sagt.

 

Geir :)

 

Slik jeg ser det, er kritikken objektiv når en trekker fram sider som at de har gått for laveste konfigurasjon av Core M, og likevel priset maskinen til 12 600 (13 400 om en vil ha med HDMI og USB-tilkobling, som er høyaktuelt for de fleste). Selv om den er unik på markedet, kan en likevel kritisere produktet for å være altfor høyt priset i forhold til de unike egenskapene den har. En kan også kritisere maskinen ut i fra hvilken målgruppe Apple har valgt, og hvor godt de når opp til den målgruppen med slike spesifikasjoner. Subjektiv kritikk vil være kritikk som går mot Apple som merkevare etc. og som ikke har noe med maskinvaren å gjøre.

 

Overpriset? Gå inn på prisjakt å se hvor mange 12" tilsvarende maskiner dere finner.

 

Stiv pris er det absolutt for en kontormaskin, men jeg tror nok den vil oppleves kjapp. Man får mer for pengene for en 13"(det gjør man hvis man velger Apple også), men igjen er 12", 13" og 15" 3 forskjellige størrelser, og det eksisterer så og si ikke grunnlag fra konkurrentene til å si at denne er overpriset.

 

http://www.elkjop.no/product/data/nettbrett/MSSP3I364GB/surface-pro-3-64-gb-i3?scid=Pricecomparison2989

 

Surface Pro 3 minner vel egentlig ganske. Er 100 gram lettere, 12-tommer cirka like kompakt, noe kraftigere prosessor, cirka lik batteritid, cirka lik oppløsning. Den har imidlertid langt flere porter og touch-skjerm. Eneste ankepunktet er mindre lagringsplass, men det går det faktisk an å skaffe mer av via cloud eller ekstern harddisk for en billig penge. Prisen? 4995,-

 

Du må gjerne få påpeke at alle spesifikasjonene ikke er nøyaktig like, men da skal du også få lov til å få forklare hvordan disse forskjellene utgjør 8400 kroner prisforskjell om en regner med adapter til USB og HDMI. :) En må gjerne bruke forklaringen at det kun er aktuelt med OSX, men da må en igjen eventuelt forklare hvorfor Apple er nødt til å ta 8400 kroner mer for software.

Lenke til kommentar

Slik jeg ser det, er kritikken objektiv når en trekker fram sider som at de har gått for laveste konfigurasjon av Core M, og likevel priset maskinen til 12 600 (13 400 om en vil ha med HDMI og USB-tilkobling, som er høyaktuelt for de fleste). Selv om den er unik på markedet, kan en likevel kritisere produktet for å være altfor høyt priset i forhold til de unike egenskapene den har. En kan også kritisere maskinen ut i fra hvilken målgruppe Apple har valgt, og hvor godt de når opp til den målgruppen med slike spesifikasjoner. Subjektiv kritikk vil være kritikk som går mot Apple som merkevare etc. og som ikke har noe med maskinvaren å gjøre.

 

 

Jeg tenkte mer på at kritikk som går på at produktet ikke ble som dere håpet, bygger på en subjektiv forutsetning, nemlig nettopp hva dere personlig håpet produktet skal være. Så kan selvsagt argumentene være bygget på objektive fakta.

 

Hva som er "altfor høyt priset" er i høyeste grad en subjektiv vurdering. Den er kanskje for høyt priset for deg og meg, men helt greit for folk som vektlegger andre parametere høyere. For meg er en Mercedes en altfor dyr bil, men for en som skal kjøre mange timer hver dag og avskrive den på et regnskap er den kanskje verd pengene.

 

Om Apple treffer målgruppen synes jeg det er vanskelig å si noen objektivt om. Det vil tiden vise...

 

Gei :)

Lenke til kommentar

Det er greit nok det, jeg er bare litt lei av "apple selger mer enn nok, om du mener produktene har en eneste feil er du ikke i målgruppa"-argumentet, fordi det er et ganske dårlig argument. Ser det samme i arbeidslivet også, et slags positivitetstyrrani, der kun positive karakteristikker er mulig. Det er ingen god vei å komme seg framover i mine øyne.

 

Enig med deg i det.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Mange av oss, som meg, var også positivt innstilt til å kjøpe en ny MacBook om den ble slik vi hadde håpet på forhånd. Da burde det være lov å uttrykke sin skuffelse om det en kommer med er objektiv kritikk.

Hvis maskinen ikke ble slik dere hadde håpet på forhånd, så er vel kritikken subjektiv, ikke objektiv. Det er lov det også, så er det sagt.

 

Geir :)

Slik jeg ser det, er kritikken objektiv når en trekker fram sider som at de har gått for laveste konfigurasjon av Core M, og likevel priset maskinen til 12 600 (13 400 om en vil ha med HDMI og USB-tilkobling, som er høyaktuelt for de fleste). Selv om den er unik på markedet, kan en likevel kritisere produktet for å være altfor høyt priset i forhold til de unike egenskapene den har. En kan også kritisere maskinen ut i fra hvilken målgruppe Apple har valgt, og hvor godt de når opp til den målgruppen med slike spesifikasjoner. Subjektiv kritikk vil være kritikk som går mot Apple som merkevare etc. og som ikke har noe med maskinvaren å gjøre.

Overpriset? Gå inn på prisjakt å se hvor mange 12" tilsvarende maskiner dere finner.

 

Stiv pris er det absolutt for en kontormaskin, men jeg tror nok den vil oppleves kjapp. Man får mer for pengene for en 13"(det gjør man hvis man velger Apple også), men igjen er 12", 13" og 15" 3 forskjellige størrelser, og det eksisterer så og si ikke grunnlag fra konkurrentene til å si at denne er overpriset.

http://www.elkjop.no/product/data/nettbrett/MSSP3I364GB/surface-pro-3-64-gb-i3?scid=Pricecomparison2989

 

Surface Pro 3 minner vel egentlig ganske. Er 100 gram lettere, 12-tommer cirka like kompakt, noe kraftigere prosessor, cirka lik batteritid, cirka lik oppløsning. Den har imidlertid langt flere porter og touch-skjerm. Eneste ankepunktet er mindre lagringsplass, men det går det faktisk an å skaffe mer av via cloud eller ekstern harddisk for en billig penge. Prisen? 4995,-

 

Du må gjerne få påpeke at alle spesifikasjonene ikke er nøyaktig like, men da skal du også få lov til å få forklare hvordan disse forskjellene utgjør 8400 kroner prisforskjell om en regner med adapter til USB og HDMI. :) En må gjerne bruke forklaringen at det kun er aktuelt med OSX, men da må en igjen eventuelt forklare hvorfor Apple er nødt til å ta 8400 kroner mer for software.

Fordi kvalitet koster. Så enkelt, men samtidig tydeligvis ørlitt vanskelig.

Lenke til kommentar

Fordi kvalitet koster. Så enkelt, men samtidig tydeligvis ørlitt vanskelig.

Surface-PDP-128GB-MQ2-00004-P5.jpg

 

Hva er det kvalitetsmessig som skiller såpass mellom Microsoft Surface Pro 3 og nye MacBook? :)

 

Begge har retina-skjerm og metallkonstruksjon. Surface Pro 3 er 100 gram lettere, har touch-skjerm, følger med penn, har raskere prosessor, samme batteritid og mange flere porter. Koster 37% av det en MacBook gjør. Litt over en tredjedel altså. Nedsider? Ikke like stor trackpad, mindre internminne, 4GB minne. Betyr det at en skal kunne kjøpe 3 stk av denne for prisen av en MacBook? :wee:

 

Edit: Intel Core M-5Y71 (2,9 GHz)

1920x1200 IGZO IPS 15.4" (også utgave med Retina)

< 10 000 kr

 

Ellers kopiere konseptene fra MacBook, med Force Touchpad, contured battery, fanless, USB-C, mini logicboard, men med bedre webcam, bedre høyttalere, dypere tastatur og flere porter. Vanskeligere er det ikke.

Endret av Agentspoon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Konseptet kvalitet koster. Det omfatter mye mer enn selve produktet, selv om det selvsagt er et viktig element i kvalitetsbegrepet.

 

Når det gjelder kun produktet så er det ganske enkelt. Det er opp til hver og en av oss å avgjøre hva kvalitet betyr for oss. For noen er det Rolls Royce, Bentley og Mercedes. For andre er det Kia og Hyundai. Noen flyr med flybilletter på 1. klasse, andre klarer seg fint med turistklasse. Noen vil ha Kobe-biff, andre vil ha Gilde-biff.

 

Hver for seg gjør disse produktene i prinsippet akkurat det samme, men kvalitetsforskjell er det uansett. Både som konsept og som produkt.

 

Hvis Microsoft Surface Pro 3 for deg er det beste du kan tenke deg, og oppfyller alle dine ønsker, behov og kvalitetskrav, så er det riktig produkt for deg. For meg oppfyller det ingen av de viktigste kravene, og da blir det feil. Så enkelt...:-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Konseptet kvalitet koster. Det omfatter mye mer enn selve produktet, selv om det selvsagt er et viktig element i kvalitetsbegrepet.

 

Når det gjelder kun produktet så er det ganske enkelt. Det er opp til hver og en av oss å avgjøre hva kvalitet betyr for oss. For noen er det Rolls Royce, Bentley og Mercedes. For andre er det Kia og Hyundai. Noen flyr med flybilletter på 1. klasse, andre klarer seg fint med turistklasse. Noen vil ha Kobe-biff, andre vil ha Gilde-biff.

 

Hver for seg gjør disse produktene i prinsippet akkurat det samme, men kvalitetsforskjell er det uansett. Både som konsept og som produkt.

 

Hvis Microsoft Surface Pro 3 for deg er det beste du kan tenke deg, og oppfyller alle dine ønsker, behov og kvalitetskrav, så er det riktig produkt for deg. For meg oppfyller det ingen av de viktigste kravene, og da blir det feil. Så enkelt...:-)

 

"Konseptet kvalitet koster", hva skal det bety om "konseptet kvalitet" ikke omfatter faktiske forskjeller på produktet? Alle eksemplene du nevner har jo faktiske konkrete forskjeller på selve produktet. Selv om de "gjør det samme" ingen benekter det eksiterer kvalitetsforskjeller på PCer, så jeg skjønner ikke helt hvor "det går ann å ha kvalitetsforskjeller selv om ting gjør det samme" kommer inn.

 

Så vennligst spesifiserer, hva inneholder "konseptet kvalitet", utover forskjeller i selve produktet og support.

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Konseptet kvalitet koster. Det omfatter mye mer enn selve produktet, selv om det selvsagt er et viktig element i kvalitetsbegrepet.

Når det gjelder kun produktet så er det ganske enkelt. Det er opp til hver og en av oss å avgjøre hva kvalitet betyr for oss. For noen er det Rolls Royce, Bentley og Mercedes. For andre er det Kia og Hyundai. Noen flyr med flybilletter på 1. klasse, andre klarer seg fint med turistklasse. Noen vil ha Kobe-biff, andre vil ha Gilde-biff.

Hver for seg gjør disse produktene i prinsippet akkurat det samme, men kvalitetsforskjell er det uansett. Både som konsept og som produkt.

Hvis Microsoft Surface Pro 3 for deg er det beste du kan tenke deg, og oppfyller alle dine ønsker, behov og kvalitetskrav, så er det riktig produkt for deg. For meg oppfyller det ingen av de viktigste kravene, og da blir det feil. Så enkelt...:-)

 

"Konseptet kvalitet koster", hva skal det bety om "konseptet kvalitet" ikke omfatter faktiske forskjeller på produktet? Alle eksemplene du nevner har jo faktiske konkrete forskjeller på selve produktet. Selv om de "gjør det samme" ingen benekter det eksiterer kvalitetsforskjeller på PCer, så jeg skjønner ikke helt hvor "det går ann å ha kvalitetsforskjeller selv om ting gjør det samme" kommer inn.

 

Så vennligst spesifiserer, hva inneholder "konseptet kvalitet", utover forskjeller i selve produktet og support.

 

AtW

Kvalitet som konsept er et omfattende fagfelt, med en mengde bøker og faglitteratur. Jeg har jobbet med en bit av dette de siste åtte årene, og kunne kanskje gjort forsøk på å forklare noe av det. Men det egner seg dårlig på et nettforum når det faktisk tar lang tid å implementere det i organisasjoner.

 

Men er du interessert i fagfeltet kan du gjerne kjøpe deg noen bøker og lese deg opp på det. Det er interessant hvis man har lyst til å lære mer. En som skriver ganske godt om det er Philip Crosby. Start gjerne med en bok som heter "Quality without tears - The art of hassle-free management".

Lenke til kommentar

Du skjønner vel kanskje at jeg ikke kommer til å lese en hel bok for å forstå hva du mener med "konseptet kvalitet" i sammenheng med denne macbooken. (og erfaringsmessig er det ikke sikkert det hjelper engang). Om du ikke klarer å forklare hva det innebærer i denne saken, så får det bare blir med det, men du skjønner da sikkert at folk antakelig ikke vil tilegne det argumentet så mye vekt.

 

AtW

Lenke til kommentar

Du skjønner vel kanskje at jeg ikke kommer til å lese en hel bok for å forstå hva du mener med "konseptet kvalitet" i sammenheng med denne macbooken. (og erfaringsmessig er det ikke sikkert det hjelper engang). Om du ikke klarer å forklare hva det innebærer i denne saken, så får det bare blir med det, men du skjønner da sikkert at folk antakelig ikke vil tilegne det argumentet så mye vekt.

 

AtW

Du velger selvsagt hva du vil, og ikke vil, lese. Som sagt blir det litt vrient å skulle forsøke et helt fagfelt i et nettforum, men kanskje jeg kan nevne et par småting du kanskje/kanskje ikke har hørt om...

 

ISO-standarder, kanskje spesielt 9001.

LEAN-metodikk

Enterprise Arcitechture

Organisasjonskultur

Zero-Defect Capabilities

Conformance to requirements

Quality Standards

DIRFT (Do It Right First Time)

 

 

Bare for å nevne noen få. Håper du kan forstå at det ikke er helt enkelt å skulle legge ut om dette i et nettforum...

 

 

Sånn kort, graden av kvalitet sier for eksempel ISO-standarden ikke noe om. Men skal man ha kontroll på kvalitet så skal en prosess levere nøyaktig samme resultat hver gang. Uansett om den faktiske produktkvaliteten er såkalt god eller dårlig. Da har man kontroll og kan fikse feilen, eventuelt forbedre noen som virker.

Lenke til kommentar

Det finnes heller ikke en god definisjon på begrepet "Kvalitet". Noen har gjort et forsøk som er omtrent slik:

 

Kvalitet er å imøtekomme eller overgå mottagers forventninger.

 

 

Om det kan brukes i denne diskusjonen er jeg vel tvilende til. All den tid hver og en av oss tiller våre egne krav til hva vi oppfatter som kvalitet.

Lenke til kommentar

 

Du skjønner vel kanskje at jeg ikke kommer til å lese en hel bok for å forstå hva du mener med "konseptet kvalitet" i sammenheng med denne macbooken. (og erfaringsmessig er det ikke sikkert det hjelper engang). Om du ikke klarer å forklare hva det innebærer i denne saken, så får det bare blir med det, men du skjønner da sikkert at folk antakelig ikke vil tilegne det argumentet så mye vekt.

 

AtW

Du velger selvsagt hva du vil, og ikke vil, lese. Som sagt blir det litt vrient å skulle forsøke et helt fagfelt i et nettforum, men kanskje jeg kan nevne et par småting du kanskje/kanskje ikke har hørt om...

 

ISO-standarder, kanskje spesielt 9001.

LEAN-metodikk

Enterprise Arcitechture

Organisasjonskultur

Zero-Defect Capabilities

Conformance to requirements

Quality Standards

DIRFT (Do It Right First Time)

 

 

Bare for å nevne noen få. Håper du kan forstå at det ikke er helt enkelt å skulle legge ut om dette i et nettforum...

 

 

Sånn kort, graden av kvalitet sier for eksempel ISO-standarden ikke noe om. Men skal man ha kontroll på kvalitet så skal en prosess levere nøyaktig samme resultat hver gang. Uansett om den faktiske produktkvaliteten er såkalt god eller dårlig. Da har man kontroll og kan fikse feilen, eventuelt forbedre noen som virker.

 

 

Jeg trenger ikke at du skal legge ut og forklare et helt fagfelt i et forum, og jeg er kjent med kvalitet og risikostyring, styringssystem osv, det jeg er ute etter er konkret for denne saken, hva innenfor "konseptet kvalitet" er det kunden betaler for i dette tilfellet som ikke har noe med produktet og support å gjøre? Kunden betaler jo vanligvis ikke mer for høyere kvalitet internt i gjennomføringen, og kunden er opptatt av hva de får. Hva konkret av kvalitet får de utover produktets egenskaper i seg selv og support?

 

AtW

Lenke til kommentar

For å sette ting i perspektiv. En Dell XPS 13 med Infinity-skjerm er 1,9 mm tykkere, 2,0 mm bredere og 0,35 mm dypere. Den veier 260 gram mer. Det er ekstremt knappe marginer hva gjelder kompatibilitet. MacBook har sin eneste unike egenskap i portabilitet. En Dell XPS 13 kan på sin side tilby større 13,3-tommer skjerm, Intel Core i5 5200U, 5 timer lengre batteritid, USB 3.0, mini-displayport, SD-kortleser og 4000 kroner rimeligere pris. :)

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

 

 

Mange av oss, som meg, var også positivt innstilt til å kjøpe en ny MacBook om den ble slik vi hadde håpet på forhånd. Da burde det være lov å uttrykke sin skuffelse om det en kommer med er objektiv kritikk.

 

Hvis maskinen ikke ble slik dere hadde håpet på forhånd, så er vel kritikken subjektiv, ikke objektiv. Det er lov det også, så er det sagt.

 

Geir :)

 

Slik jeg ser det, er kritikken objektiv når en trekker fram sider som at de har gått for laveste konfigurasjon av Core M, og likevel priset maskinen til 12 600 (13 400 om en vil ha med HDMI og USB-tilkobling, som er høyaktuelt for de fleste). Selv om den er unik på markedet, kan en likevel kritisere produktet for å være altfor høyt priset i forhold til de unike egenskapene den har. En kan også kritisere maskinen ut i fra hvilken målgruppe Apple har valgt, og hvor godt de når opp til den målgruppen med slike spesifikasjoner. Subjektiv kritikk vil være kritikk som går mot Apple som merkevare etc. og som ikke har noe med maskinvaren å gjøre.

 

Overpriset? Gå inn på prisjakt å se hvor mange 12" tilsvarende maskiner dere finner.

 

Stiv pris er det absolutt for en kontormaskin, men jeg tror nok den vil oppleves kjapp. Man får mer for pengene for en 13"(det gjør man hvis man velger Apple også), men igjen er 12", 13" og 15" 3 forskjellige størrelser, og det eksisterer så og si ikke grunnlag fra konkurrentene til å si at denne er overpriset.

 

http://www.elkjop.no/product/data/nettbrett/MSSP3I364GB/surface-pro-3-64-gb-i3?scid=Pricecomparison2989

 

Surface Pro 3 minner vel egentlig ganske. Er 100 gram lettere, 12-tommer cirka like kompakt, noe kraftigere prosessor, cirka lik batteritid, cirka lik oppløsning. Den har imidlertid langt flere porter og touch-skjerm. Eneste ankepunktet er mindre lagringsplass, men det går det faktisk an å skaffe mer av via cloud eller ekstern harddisk for en billig penge. Prisen? 4995,-

 

Du må gjerne få påpeke at alle spesifikasjonene ikke er nøyaktig like, men da skal du også få lov til å få forklare hvordan disse forskjellene utgjør 8400 kroner prisforskjell om en regner med adapter til USB og HDMI. :) En må gjerne bruke forklaringen at det kun er aktuelt med OSX, men da må en igjen eventuelt forklare hvorfor Apple er nødt til å ta 8400 kroner mer for software.

 

Det blir like reelt å sammenligne den med denne modellen til 12795, som har 256 gb ssd og 8 gb ram som MACen - dog uten tastatur som også koster en 1000 lapp.

 

Da var det plutselig ikke så mye billigere alikevell - selvom Surfacen er et hakk kraftigere på papiret med CPUen, men neppe i praksis. Dog kan man også argumentere med at MACen kjører kjappere og dyrere PCI SSD.

Endret av MrL
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...