Gå til innhold

SNIKTITT: Samsung Galaxy S6 og S6 Edge


Anbefalte innlegg

OK vi får vente til offisielle specs kommer ut, som er mye mer dekkende enn hva Samsung selv har skrevet på sin side. Hittil er det kun spekulasjon basert på mangel av informasjon.

Og til alle dere fanboys av hva enn det dere har - ro dere ned, drikk en glass med kald vann eller noe. Argumenter som "har ikke og skal ikke kjøpe", forskjellig annen dissing, det hører hjemme på fanatiker-forum noe a-la Macrumors. Seriøst, forhold dere til en sakelig diskusjon.

 

HW.no skribenter:

Vennligst slutt å bruke "mAh" for å beskrive kapasitet. Denne "beskrivelsen" er helt ubrukelig, siden forskjellige produsenter har batterier med forskjellig spenning. Vennligst bruk litt til for å undersøke specs og finn ut eller beregn Wh for dette er den faktiske måten å beskrive kapasitet på. Blir litt som å skrive hvor mye bensin en bil kan fylles med, uten å beskrive forbruk/rekkevidde.

Endret av nessuno
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som mange andre Samsung brukere så liker jeg den vanntett, kan bytte batteri og bruke minnekort.

- At den er vanntett gjør den yppelig til bruk utendørs enten til idrett eller på stranden eller på fjellet.

- At det kan byttes batteri er jo fint hvis man trenger strøm i en fei. Da kan man jo bare sette inn et nytt fulladet batteri. Et batteri til s4 eller Note 3 koster vel nå ca 200kr

- At man kan bytte minnekort er jo fantastisk hvs man skal filme mye med mobilen på ferie, eller filmer sport og aktiviteter etc. Da kan man jo bare bytte ut det fulle minnekortet med et nytt. (16,32,64,128GB)

Alle disse tingene veier tungt når jeg skal kjøpe mobil.

Jeg kommer vel derfor til å vente på Note 5 og håpe den får alt det overnevnte og all den nye teknologien som s6 har.

Endret av sam661
Lenke til kommentar

OK vi får vente til offisielle specs kommer ut, som er mye mer dekkende enn hva Samsung selv har skrevet på sin side. Hittil er det kun spekulasjon basert på mangel av informasjon.

 

Og til alle dere fanboys av hva enn det dere har - ro dere ned, drikk en glass med kald vann eller noe. Argumenter som "har ikke og skal ikke kjøpe", forskjellig annen dissing, det hører hjemme på fanatiker-forum noe a-la Macrumors. Seriøst, forhold dere til en sakelig diskusjon.

 

HW.no skribenter:

Vennligst slutt å bruke "mAh" for å beskrive kapasitet. Denne "beskrivelsen" er helt ubrukelig, siden forskjellige produsenter har batterier med forskjellig spenning. Vennligst bruk litt til for å undersøke specs og finn ut eller beregn Wh for dette er den faktiske måten å beskrive kapasitet på. Blir litt som å skrive hvor mye bensin en bil kan fylles med, uten å beskrive forbruk/rekkevidde.

folk må da få lov til å si at de er misfornøyd med f.eks at prisen er DER oppe og at de likte at den var vannsikker. Dette er et diskusjonsforum/kommentarfelt, ikke et felt for å innføre samsungpropaganda. Ser ikke noe feil med at folk skriver de er skeptiske og grunne. Hadde folk derimot skrevet; æsj, Samsung! så hadde jeg skjønt tankegangen din.

Lenke til kommentar

 

 

Høh, her virker det som Samsung drives fra skanse til skanse. I forrige runde tapte de mot Sony, nå prøver de i stedet å kjempe mot iPhone; dette er en dyr designtelefon med en del av karakteristikaene iphone har. Jeg er for så vidt i prinsippet for at telefonene skal koste såpass, er de billigere er det mest sannsynlig noen som har lidd for det, men det er jo forhold vi ikke har fullt innblikk i, så vi må forholde oss til vanlige prismekanismer om ikke noe spesielt har blitt kjent.

 

Jeg har fortsatt håp om at Sony ikke skuffer med sin neste, ellers blir det sannsynligvis en iphone.

Nå konkurere ikkje samsung direkte med noen av di, da di lanserere om våren og iPhone og Sony på høsten. Så de siste åra er det Apple og Sony som har vert direkte konkurenter.

Nå er vel ikke releasedato det eneste som betyr noe for om to produkter konkurrerer med hverandre?

Lenke til kommentar

 

 

Høh, her virker det som Samsung drives fra skanse til skanse. I forrige runde tapte de mot Sony, nå prøver de i stedet å kjempe mot iPhone; dette er en dyr designtelefon med en del av karakteristikaene iphone har. Jeg er for så vidt i prinsippet for at telefonene skal koste såpass, er de billigere er det mest sannsynlig noen som har lidd for det, men det er jo forhold vi ikke har fullt innblikk i, så vi må forholde oss til vanlige prismekanismer om ikke noe spesielt har blitt kjent.

 

Jeg har fortsatt håp om at Sony ikke skuffer med sin neste, ellers blir det sannsynligvis en iphone.

Nå konkurere ikkje samsung direkte med noen av di, da di lanserere om våren og iPhone og Sony på høsten. Så de siste åra er det Apple og Sony som har vert direkte konkurenter.

Nå er vel ikke releasedato det eneste som betyr noe for om to produkter konkurrerer med hverandre?

 

Jo

Lenke til kommentar

Siden man ikke kan ta ut batteriet, hva gjør man da om tlf bare klikker helt i vinkel?

Er jo kjekt å bare vippe ut batteriet i de få tilfellene det skjer(for meg ihvertfall), så ja, hva gjør man da på en tlf som man ikke kan ta ut batteriet på?

Sikkert en fryktelig enkel løsning på mitt mega dumme spørsmål.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Siden man ikke kan ta ut batteriet, hva gjør man da om tlf bare klikker helt i vinkel?

Er jo kjekt å bare vippe ut batteriet i de få tilfellene det skjer(for meg ihvertfall), så ja, hva gjør man da på en tlf som man ikke kan ta ut batteriet på?

Sikkert en fryktelig enkel løsning på mitt mega dumme spørsmål.

 

Du venter til batteriet er tomt :)

Lenke til kommentar

Siden man ikke kan ta ut batteriet, hva gjør man da om tlf bare klikker helt i vinkel?

Er jo kjekt å bare vippe ut batteriet i de få tilfellene det skjer(for meg ihvertfall), så ja, hva gjør man da på en tlf som man ikke kan ta ut batteriet på?

Sikkert en fryktelig enkel løsning på mitt mega dumme spørsmål.

På min Sony Z1 er det en resetknapp under luka hvor sim-kortet ligger. Fungerer og med av/på knappen og volum ned. Regner med det finnes noe liknende på S6. Har for øvrig ikke hatt bruk for denne nød-knappen i løpet av de 1,5 årene jeg har hatt telefonen.

Lenke til kommentar

Siden man ikke kan ta ut batteriet, hva gjør man da om tlf bare klikker helt i vinkel?

Er jo kjekt å bare vippe ut batteriet i de få tilfellene det skjer(for meg ihvertfall), så ja, hva gjør man da på en tlf som man ikke kan ta ut batteriet på?

Sikkert en fryktelig enkel løsning på mitt mega dumme spørsmål.

Det er typisk mulig å restarte telefonen ved å holde nede power, ev power + en av voluntastene. Hvis ikke det hjelper (aldri opplevd det delv), må men derimot bare vente på at batteriet går tomt.
Lenke til kommentar

OK vi får vente til offisielle specs kommer ut, som er mye mer dekkende enn hva Samsung selv har skrevet på sin side. Hittil er det kun spekulasjon basert på mangel av informasjon.

 

Og til alle dere fanboys av hva enn det dere har - ro dere ned, drikk en glass med kald vann eller noe. Argumenter som "har ikke og skal ikke kjøpe", forskjellig annen dissing, det hører hjemme på fanatiker-forum noe a-la Macrumors. Seriøst, forhold dere til en sakelig diskusjon.

 

HW.no skribenter:

Vennligst slutt å bruke "mAh" for å beskrive kapasitet. Denne "beskrivelsen" er helt ubrukelig, siden forskjellige produsenter har batterier med forskjellig spenning. Vennligst bruk litt til for å undersøke specs og finn ut eller beregn Wh for dette er den faktiske måten å beskrive kapasitet på. Blir litt som å skrive hvor mye bensin en bil kan fylles med, uten å beskrive forbruk/rekkevidde.

 

Alle disse batteriene er en eller annen variant av litium og bruker 1 celle. Det betyr at de ligger på 3,6-3,7 volt uansett produsent.

Lenke til kommentar

Det er bare å holde powertasten nede noen sekunder så restarter den, virker på S4 og S5 og er eneste mulighet på Samsung sine nettbrett.

 

 

Liker utseende til Edge, men er skeptisk til funksjonaliteten pga sidene er en del av hovedskjermen og ikke ekstraareal slik som på Note Edge. Dette gjør at sidene på skjermbildet vil bli forvrengt. Jeg bruker telefonen stort sett til email og surfing i tillegg til å ringe og ser ingen stor nytte i de nye funksjonene som Edge designet muliggjør. Kunne likevel tenkt meg en Edge siden det er et friskt pust når det gjelder design, har lest mye også på internasjonale nettsteder om S6 og S6 Edge, men har ikke sett noen som har kommentert forvrengning på skjermkantene.

Lenke til kommentar

Fant omsider forvrengning til Edge omtalt hos Android Police,

 

The edge also presents potential usability or aesthetic issues in some apps because of the distortion it causes, and I really don't like that - it makes many apps just look kind of unnatural.

 

Dette var i fra en MWC omtale, må vel vente på tester for å få mer omtale om dette.

Lenke til kommentar

Ser denne er besvart av andre tidligere men velger å gjøre det likevel.

Ok, så la meg se om jeg har skjønt dette:

  • Dårligere batteri (kombinert med potensielt mer strømkrevende skjerm)

Batteriet er nok teknisk bedre men har færre mAh enn S5 som vel er det du egentlig sikter til. Det betyr ikke nødvendigvis kortere batteritid. iPhone 6 har 1810 mAh mot 2550-2600 på S6 forøvrig. Exynos chipen er laget på 14nm teknologi mot 20nm og mer på konkurrerende produkter (28nm for S5 LTE), som i utgangspunktet betyr lavere strømforbruk. Vi få vente på uavhengige tester for å se hvordan batteritiden faktisk er. I tillegg har S6 hurtiglading. 10 minutters lading skal gi 4 timers "normal" brukstid. Fullading skal ta ca halvparten av tiden til iPhone 6.

  • Ikke lenger mulig å bytte batteri

 

Dette er nok en dealbreaker for noen. Dumt å ikke kunne bytte ut batteriet selv etter noen år hvis batteritiden er blitt for dårlig. Noen veldig få ønsker vel også å kunne ha med flere batterier for lange turer uten tilgang på strøm.

 

Edit: Er vist mulig likevel men ut i fra beskrivelsen er det nok ikke noe man ønsker å gjøre selv uten vidre. Men virker som det burde være ganske enkelt for et serviceverksted å gjøre det så forhåpentligvis betyr det at prisen der kan bli ok. http://www.technobuffalo.com/2015/03/08/galaxy-s6-battery-replacement/ . Batteriet er ikke loddet eller limt fast som er ett pluss.

 

  • Ikke lenger støtte for minnekort

 

Er absolutt den jeg misliker mest selv.

 

  • Ikke lenger vanntett

 

Dette er vel mest i kjekt-å-ha kategorien for de fleste som jeg regner med er grunnen til at de valgte å nedprioritere det for å spare penger. Ikke noe viktig for meg i hvert fall. Selvsagt dumt hvis man mener man har behov for det.

 

  • Kameralinse som nå stikker ut fra chassiset

 

Ja. Og? Ikke unikt for denne telefonen. Kvaliteten virker jo å være veldig bra som er det aller viktigste.

 

  • Marginalt bedre specs (som i seg selv ikke gir noen grunn til telefonbytte)

 

Marginalt? Langt bedre ytelse. Spesielt på flashminne men også på cpu og grafikk. Du tenker kanskje på funksjoner? Noe spesielt du savner isåfall?

 

  • Og all denne herligheten til en pris dyrere enn en iPhone?

 

Ja prisen for S6 (ikke-edge) ligger vel omtrent på lanseringsprisene til iPhone 6 som har gått litt ned etter det. Man får riktignok 32GB på den minste S6en mot 16GB på iPhone 6. Blir interessant å se hvordan den høye prisen slår ut på salget.

..var det ikke de samme argumentene som haglet mot Apple i iPhone 6 release tråden? :)

Aner ikke, men det er vel sannsynlig, dessverre. Orker sjeldent å lese slike tråder lenger.

..Jeg er bare en stakkars WP eier som følte en umiddelbar trang til å provosere :)

Det går bra. Forklarer gjerne ting for stakkars WP eiere :)

Endret av tberg72
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skjønner ikkje koffor folk tviholder på muligheten for minnekort, vi er ikkje på starten av 2000 talet lenger.

 

Stor fordel når man skal selge den, da er alt på minnekortet som man tar med seg til neste telefon.. minuset at det ikke er er v feks salg--solgte min s2 for et pr år siden.. å drittungen jeg solgte den til begynte å gnåle over at det ikke sto minnekort i, begynte å prute i pris.. for jeg hadde satt over minnekortet i da min nye s3 den gang. Minnekort er en personlig ting å følger forrige eier. at ikke møkkaungen m ord fra sin mor å ikke kan kjøe seg nytt til 100 kr er ikke mitt problem

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...