Gå til innhold

SNIKTITT: Samsung Galaxy S6 og S6 Edge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg antar denne skjermen benytter et Pentile-system, i likhet med diverse andre Samsung-telefoner? Hvis den gjør det, blir det vel ganske tvilsomt å påstå at denne leverer 577 PPI, eller 2560x1440 piksler?

 

Er vanligvis fullverdige RGB-piksler man pleier å operere med når man oppgir slike tall. Ved Pentile er det vel bare 2 primærfarger per pixel, ikke alle 3 som på andre skjermer.

 

Den bruker nok Pentile-oppsettet ja. Det som er viktig å merke seg er at man ikke kan regne på den måten som mange gjør når de ganger hver pixel med 2/3.

 

Om vi tar praksis først så kan man for eksempel lese i en test av Note 4 vs iphone 6+, som da skulle hatt 343,5ppi (Note 4) vs 400,5ppi (iphone 6+) etter 2/3-metoden følgende:

 

"""Apple’s LCD panel might not be able to match the Samsung’s AMOLED display for super-sharp resolution but it’s still excellent in many ways."""

 

 

Det er altså en rent subjektiv betraktning, men allikevel interessant.

 

Fra fotoverdenen vet vi at fargestøy er langt mindre synlig enn lyseverdistøy. En stund hadde for eksempel Nikon mer vekt på kromatisk støy enn Canon, noe som fikk de fleste bilder til å se ut som om de hadde mindre støy enn tilsvarende Canon-bilder som rent målbart hadde mindre støy.

 

Det interessante med dette er at den opplevde oppløsningen har svært lite med ren fargeoppløsning å gjøre, og svært mye med om skjermen kan gjengi de aktuelle punktene på en eller annen måte å gjøre.

 

Måten Pentile-skjermene jobber på er generelt svært robust når det kommer til gjengivelse av bilder. Dersom kildefilen sier at det skal være en verdi av for eksempel rødt på et punkt på skjermen er skjermen i stand til å gjengi dette ved å interpolere. Metoden hadde Fuji svært gode resultater med tilbake på begynnelsen av 2000-tallet da bildebrikker med anstendig oppløsning var dyre og dårlige. Mange mente det var juks, men den matematiske treffprosenten var skyhøy og teknologien skilte seg bemerkelsesverdig lite fra tilsvarende høy faktisk oppløsning. I tillegg fikk man gevinsten på lysfølsomheten.

 

Den største utfordringen til Pentile-skjermene er når den skal rendre for eksempel sort tekst på hvit bakgrunn. Jeg vil si at det er et argument mot Pentile ved lav oppløsning, men ikke når det ligger over 350-400ppi.

 

Den store fordelen med pentile er evnen til å gjengi en troverdig palett. Ved å doble opp de pixlene som er mest krevende å gjengi oppnår man enorm dynamikk i alle fargene. Det er viktig å understreke at dette handler om dynamisk kapasitet og ikke om fargekalibrering. Teknologien har sånn sett relativt lite å si for gamma og fargebalanse. Til gjengjeld er effekten mer konstant fordelt på pixlene, noe som medfører både lavere strømforbruk og lengre levetid på skjermene.

 

Så man kan stadig støte på diskusjoner med folk som svært aktivt ønsker å diskreditere Pentile-skjermene, men når det kommer til det virkelige liv så er det nettopp den teknologien vi bør ha for best mulig opplevd bilde i en bærbar enhet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Takke meg til min trofaste og robuste S5 Active. Uten mulighet for SD-kort og støv-/vanntetting, ser det ut til at dette blir min foreløpige siste Samsung-telefon (sammen med Note4 som brukes i litt mer urbane omgivelser.

Hva med batteriet på S6 - kan det byttes??? Med ei uke eller to på fjellet uten mulighet for lading, blir S6 enda mer håpløs...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Ok, så la meg se om jeg har skjønt dette:

 

  • Dårligere batteri (kombinert med potensielt mer strømkrevende skjerm)
  • Ikke lenger mulig å bytte batteri
  • Ikke lenger støtte for minnekort
  • Ikke lenger vanntett
  • Kameralinse som nå stikker ut fra chassiset
  • Marginalt bedre specs (som i seg selv ikke gir noen grunn til telefonbytte)

Og all denne herligheten til en pris dyrere enn en iPhone?

 

..var det ikke de samme argumentene som haglet mot Apple i iPhone 6 release tråden? :)

 

..Jeg er bare en stakkars WP eier som følte en umiddelbar trang til å provosere :)

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

Høh, her virker det som Samsung drives fra skanse til skanse. I forrige runde tapte de mot Sony, nå prøver de i stedet å kjempe mot iPhone; dette er en dyr designtelefon med en del av karakteristikaene iphone har. Jeg er for så vidt i prinsippet for at telefonene skal koste såpass, er de billigere er det mest sannsynlig noen som har lidd for det, men det er jo forhold vi ikke har fullt innblikk i, så vi må forholde oss til vanlige prismekanismer om ikke noe spesielt har blitt kjent.

 

Jeg har fortsatt håp om at Sony ikke skuffer med sin neste, ellers blir det sannsynligvis en iphone.

Lenke til kommentar

Høh, her virker det som Samsung drives fra skanse til skanse. I forrige runde tapte de mot Sony, nå prøver de i stedet å kjempe mot iPhone; dette er en dyr designtelefon med en del av karakteristikaene iphone har. Jeg er for så vidt i prinsippet for at telefonene skal koste såpass, er de billigere er det mest sannsynlig noen som har lidd for det, men det er jo forhold vi ikke har fullt innblikk i, så vi må forholde oss til vanlige prismekanismer om ikke noe spesielt har blitt kjent.

 

Jeg har fortsatt håp om at Sony ikke skuffer med sin neste, ellers blir det sannsynligvis en iphone.

 

Nå konkurere ikkje samsung direkte med noen av di, da di lanserere om våren og iPhone og Sony på høsten. Så de siste åra er det Apple og Sony som har vert direkte konkurenter.

Lenke til kommentar

Ok, så la meg se om jeg har skjønt dette:

 

  • Dårligere batteri (kombinert med potensielt mer strømkrevende skjerm)
  • Ikke lenger mulig å bytte batteri
  • Ikke lenger støtte for minnekort
  • Ikke lenger vanntett
  • Kameralinse som nå stikker ut fra chassiset
  • Marginalt bedre specs (som i seg selv ikke gir noen grunn til telefonbytte)

Og all denne herligheten til en pris dyrere enn en iPhone?

 

..var det ikke de samme argumentene som haglet mot Apple i iPhone 6 release tråden? :)

 

..Jeg er bare en stakkars WP eier som følte en umiddelbar trang til å provosere :)

 

Jeg er enig med deg i at mangel på minnekortstøtte er kjipt. Men de andre punktene kan absolutt diskuteres:

 

- Dårligere batteri. Vel, det har ikke kommet noen tester som beviser denne påstanden enda, så vidt jeg vet. Ifølge Samsung er prosessoren i telefon veldig strømbesparende, og totalt sett vil vi få bedre batterikapasitet. Om dette stemmer får vi vente med uttale oss om til vi har lest tester, eller aller helst testet selv.

 

- Ikke mulig å bytte batteri. Det er riktig, men jeg ser ikke det som noen ulempe. Hvor ofte bytter man batteri på telefonen sin? Jeg har aldri gjort det. Trenger man ekstra strøm, tar man heller med seg powerbanks, lader telefonen i bilen eller på IKEAs nye bordserie...

 

- Ikke lenger vanntett. Det hadde jeg heller ikke forventet meg. Det var kun S5 i Galaxy S serien som har dette, og selv ikke siste Note versjon er vanntett. Og det til tross for at Note-variantene vanligvis bare er en forstørret utgave av forrige Galaxy S modell med litt ekstra specs. Skulle den vært vanntett, hadde det sannsynligvis gått på bekostning av design. Selv har jeg aldri hatt problemer med vannskade på mine telefoner, og klarer meg fint uten at den har noen IP-sertifisering.

 

- Kameralinse som stikker ut. Det gjør den vel stort sett på alle Samsung telefoner, så det var ingen overraskelse - spesielt ikke med tanke på hvor tynn telefonen er. God optikk krever litt plass, så da blir det vel sånn, selv om det unektelig hadde vært fint om den ikke stakk ut.

 

- Marginalt bedre specs. Hva hadde du forventet deg? Dagens smarttelefoner er så fulle med specs at det ikke er så mye som kan gjøres for å revolusjonere lenger. Den store utviklingen på mobilfronten framover, vil sannsynligvis skje på tilbehøret; smartklokker, briller, armbånd osv. Når det er sagt, er kanskje S6 edge den telefonen som skiller seg mest ut på markedet for tiden.

 

Prisen på telefonen er sinnsyk. Det er jeg enig i.

Endret av Superparanoid
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...