Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Oktantilsetning - hvor kan dette kjøpes?


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Har en eldre bil som må gå på 98-oktan. Foreløpig selger den lokale bensinstasjonen 98-oktan, men ingen andre i området selger dette lenger. Har hørt at det skal eksistere tilsetning for å øke oktannivået i bensinen. Noen som kjenner til hvor dette kan kjøpes? Skulle hatt en kanne med i bilen som nødløsning.

 

Har sjekket med Biltema, BilXtra og diverse bensinstasjoner. Ingen selger dette. Finner bare blyerstatning, rensemidler osv. Håpte det er en nettbutikk som selger dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var ikke rare skvetten, men er vel bedre enn ingenting. Får se om jeg klarer å finne noen i utlandet som selger større kanner, som forhåpentligvis er billigere også. Tanken i bilen min er ganske stor, i praksis to bensintanker med totalt 82 liter i følge boka.

 

Mener også å ha sett oktantilsetning tidligere på bensinstasjoner. Muligens jeg har hatt uflaks når jeg var innom og sjekket her i området.

 

Takk for lenken uansett, bokmerket den. :)

Lenke til kommentar

Gavekort: boostere som lover mer effekt er som regel bullshit, men oktantall er noe annet.

 

Oktantallet er ikke direkte proporsjonalt med ytelsen man får ut av motoren. Oktantall definerer stabiliteten til drivstoffet og hvor lett det selvantenner under kompresjon. Det er to hovedmetoder som er internasjonalt godkjent for å teste oktantall (av ASTM), RON og MON. Det du har på pumpa her på berget er et tall for RON = research octane number. Altså typisk 95 eller 98. Denne blir testet på en motor som kan variere kompresjonen og går konstant på 900 RPM. Tallene er forhåndstall til referansekjemikalier som har særdeles like egenskaper når det gjelder selvantenning fra gang til gang. RON kan også fint være over 100, men det får man ikke så lett på pumpa.

 

Disse tallene sier altså ikke så mye om mengde energi du kan få ut av drivstoffet. En oktanbooser kan dermed fint øke oktantallet og minske energien man får ut av drivstoffet samtidig.

 

Så hvorfor trenger noen biler høyere oktantall? Høyere kompresjon fører til at man vil få uønsket selvantenning når man bruker drivstoff med for lavt oktantall. De fleste biler idag kjører fint på 95. Enkelte (få) biler går best på 98, men kan også fint kjøres på 95. Dette er fordi motorstyringen i moderne biler greier å endre litt på timingen til innsprøytning og unngå motorbank, som den detekterer via bankesensorer. Eldre biler har ofte ikke slik "luksus" og du vil ende opp med motorbank ved å bruke for lavt oktantall.

 

Ellers tviler jeg på at en så liten fjert som lenket til over faktisk greier å få oktantallet opp med 2, men det kan hende at den gjør akkurat nok til at man unngår motorbank.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tidligere brukte jeg TriPak sin bensinbooster til denslags. Kjøpte det på Clas O og Jula. Men begge har sluttet å forhandle merket, er litt usikker hvem som kan ha det nå. Dette er et stoff som har vært solgt i årtier og er ikke helt ukjent i diverse veteranbilmijøer etc, som et av relativt få tilsetninger som duger. Jeg brukte dette bla.a på en bil som var plaget med at bankesensoren slo inn for tidlig og gjorde kjøring med 95 oktan til en prøvelse, mens 98 fungerte greit. Motoren skulle egentlig kunne fungere fint helt ned til 92 oktan, men i praksis ikke. Med anbefalt dosering (en flaske rekker til 650l, ergo drøye saker) fikk vi vekk problemet med bankesensor. Om den egentlig høynet oktan, eller hva den gjorde, vet ikke jeg. Men det virket som det skulle. TriPak har og endel andre egenskaper som kondens"fjerner", blyerstatning... SVJV inneholder denne etanol eller metanol, noe som i utgangpunktet gjør meg skeptisk, men jeg har ikke hørt om noen som har opplevd noe negativt, og jeg selv har brukt denne i over 10 år uten annet enn positiv effekt.

QMI har en drivstoff-forbedrer som også skal være oktanhøyende og blyerstatter. Har liten erfaring med den selv, men kjenner til folk som bruker den og er bestemt på at dette er gode greier. Den er kanskje litt enklere å få tak i, de sender fraktfritt, SVJV. Jeg har brukt QMI sin tilsetning for diesel i flere år nå, og den gjør utvilsomt jobben der (ingen mer tilsotet EGR, mye mindre sot generelt), men som sagt er den for diesel.

Lenke til kommentar

Toluene har RON på 121 og er fullt mulig å blande inn i bensinen. Man bør dog prøve å ikke bruke mer enn nødvendig da motoren kan bli mer tungstartet. Etanol kan også brukes. Spørsmålet er heller hvor lett man kan få det i større mengder som privatperson.

Antaglivis lettere å ha 2 jerrykanner på 20L med 98 oktan som backup.

Lenke til kommentar

Gavekort: boostere som lover mer effekt er som regel bullshit, men oktantall er noe annet.

 

Oktantallet er ikke direkte proporsjonalt med ytelsen man får ut av motoren. Oktantall definerer stabiliteten til drivstoffet og hvor lett det selvantenner under kompresjon. Det er to hovedmetoder som er internasjonalt godkjent for å teste oktantall (av ASTM), RON og MON. Det du har på pumpa her på berget er et tall for RON = research octane number. Altså typisk 95 eller 98. Denne blir testet på en motor som kan variere kompresjonen og går konstant på 900 RPM. Tallene er forhåndstall til referansekjemikalier som har særdeles like egenskaper når det gjelder selvantenning fra gang til gang. RON kan også fint være over 100, men det får man ikke så lett på pumpa.

 

Disse tallene sier altså ikke så mye om mengde energi du kan få ut av drivstoffet. En oktanbooser kan dermed fint øke oktantallet og minske energien man får ut av drivstoffet samtidig.

 

Så hvorfor trenger noen biler høyere oktantall? Høyere kompresjon fører til at man vil få uønsket selvantenning når man bruker drivstoff med for lavt oktantall. De fleste biler idag kjører fint på 95. Enkelte (få) biler går best på 98, men kan også fint kjøres på 95. Dette er fordi motorstyringen i moderne biler greier å endre litt på timingen til innsprøytning og unngå motorbank, som den detekterer via bankesensorer. Eldre biler har ofte ikke slik "luksus" og du vil ende opp med motorbank ved å bruke for lavt oktantall.

 

Ellers tviler jeg på at en så liten fjert som lenket til over faktisk greier å få oktantallet opp med 2, men det kan hende at den gjør akkurat nok til at man unngår motorbank.

Mye bra her, men siden det var så bra så må jeg få rette litt på deg så det blir HELT rett... ;)

Det er ikke snakk om "motorbank" som kan være hva som helst, men TENNINGSBANK. Tenningsbank behøver ikke komme av selvantenning, tenningsbank oppstår som følge av for tidlig trykkoppbygging i brennkammeret. Det KAN være selvantenning, men det kan også bare være at blandinga blir fyra for tidlig. Når blandinga fyres for tidlig stiger trykket selvsagt for tidlig, dette alene kan gi tenningsbank, men også vil trykkoppbyggingen kunne føre til selvantenning til en sekundær flammefront i brennkammeret. To flammefronter brenner raskere og gir igjen FOR rask trykkoppbygging. For høyt sylindertrykk før øvre dødpunkt gir tenningsbank. Vel vel, kompresjon, tenningstidspunkt og oktantall må sees i en sammenheng, og til dels opp mot utforming av brennkamre.

 

Du har rett i at noen motorstyringer til en viss grad tar opp for dette mens andre ikke, men så har vi den virkelig gamle typen motorstyring, der du selv kan påvirke - Mekanisk eller elektrisk justerbare tenningsprogram. I gamledager JUSTERTE vi tenninga vettu. De fleste sverga til tenningslampa og fabrikkdata, mens de noe mer entusiastiske av oss justerte etter øret, ræva og ev. kontrollavleste og noterte litt.

 

Som en liten kuriositet fikk jeg høre en historie om Martin Schanche. Han jobba en tid ved Kverneland i Stavanger. Jeg hadde læretiden min der en del år senere. Vel vel, han var den eneste de hadde sett som justerte tenninga på bilen sin på 6000 o/min, ikke på tomgang. Begrunnet med noe sånt som "det e jo der æ TRENG tenninga rett, æ treng jo faen ikke tenninga rett på TOMGANG..!" :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Er en gammel 1986-modell Volvo 740 Turbo Intercooler. Denne har digitalt innsprøytningssystem, men er så gammelt at det blir ansett som verdens første. Motronic heter det, om jeg ikke husker feil. Har ikke motorfeillampe eller minne til å lagre feilkoder.

 

Var inne på tanken med å justere tenningen, men både håndboken og en lapp i motorrommet sier "Ej justerbart". Tenningen kan bare kontrolleres med lampe, men ikke justeres.

 

Snakket med den lokale Volvo forhandleren, hykket tak i en av de gamle karene der. Han sa det kan gå med 95-oktan, men var ikke anbefalt. Bilen har ikke banke-sensor og kan derfor ikke justere om det skulle oppstå tenningsbank. Ikke verdt risikoen å fylle 95 oktan etter hans mening.

 

Angående bly-erstatning, så sa samme kar at min bil ikke trenger det. Motorstyringen er tilpasset å gå på blyholdig bensin, derav fraværende lambdasonde, men er ikke nødvendig. Gamle Volvomotorer med topp av jern må ha blytilsetning, men min er ny nok og har topp av aluminium. Denne trenger ikke blytilsetning siden den er konstruert for å takle blyfri bensin.

 

Er vel kanskje bedre å slenge en bensinkanne i bagasjerommet som nødløsning ved langturer. Bensin er ferskvare om jeg ikke husker feil? At oktan-tallet vil bli redusert med tiden?

 

Flere av bensinstasjonene her har sluttet å selge 98-oktan som sagt. Eneste her i området, som jeg har kommet over, er en pumpe ved det lokale handelslaget som har 98. Ellers er det en Shell stasjon 6 km unna som har V-Power Nitro Plus, som koster en formue i forhold til den på handelslaget. Navnet som øker prisen? He he.

Lenke til kommentar

Så lenge kanna di er tett så kan bensinen fort holde noen år. Oppbevar den gjerne kjølig. Det som er verdt å huske på er at det er forskjell på sommer- og vinterspec på bensin. Husker ikke datoene i hodet, men det kan du enkelt søke opp på nett.

Lenke til kommentar

Er en gammel 1986-modell Volvo 740 Turbo Intercooler. Denne har digitalt innsprøytningssystem, men er så gammelt at det blir ansett som verdens første. Motronic heter det, om jeg ikke husker feil. Har ikke motorfeillampe eller minne til å lagre feilkoder.

 

Var inne på tanken med å justere tenningen, men både håndboken og en lapp i motorrommet sier "Ej justerbart". Tenningen kan bare kontrolleres med lampe, men ikke justeres.

 

Angående bly-erstatning, så sa samme kar at min bil ikke trenger det. Motorstyringen er tilpasset å gå på blyholdig bensin, derav fraværende lambdasonde, men er ikke nødvendig. Gamle Volvomotorer med topp av jern må ha blytilsetning, men min er ny nok og har topp av aluminium. Denne trenger ikke blytilsetning siden den er konstruert for å takle blyfri bensin.

Nåh, her er det litt ymse informasjon ser jeg. Innsprøytning har eksistert siden 50-tallet og min '86 Sierra har L-Jetronic som er en elektronisk innsprøytning. Vel vel, det heter seg også på L-Jetronicen min at tenningen kun skal kontrolleres, men at den kan senkes med 2 og 4 (og kanskje 6) grader ved å jorde noen ledninger. Dette er dog tull. Tenninga her kan fint justeres på fordeleren. Jeg vet ikke om Volvoen har samme mulighet, men det er verd å sjekke nærmere.

Om motoren tåler "blyfri" (leeenge siden blyet forsvant) kommer an på om den har herdede ventilseter eller ikke, motorstyringen har ingenting med dette å gjøre.

Endret av Leo_
  • Liker 2
Lenke til kommentar

´70 Saab 99E hadde da virkelig L-jetronic også. Jepp, vi snakker om 1970-modell. Senere gikk Saab over til mekanisk innsprøytning (...), og enda senere, nærmere 80-tall tilbake til elektronisk igjen.
Sånn litt off-topic så har jeg hatt gleden av å ratte en Saab 99 Turbo S. Tror det var 1978-modell, men husken svikter meg litt. Burgunder übersexy farge, og ordet "waterinjection" på panseret. Elektronisk innsprøytning, turbo og vanninsprøytning, alt trødd inn i kanskje verdens beste 2-liters bensiner. Småsint maskin med "nok" av krefter i.f.t bilens egenskaper ellers. Skulle gitt en arm og en legg for å hatt en slik idag :green:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...