Gå til innhold

Oppgraderer bredbåndet ditt helt gratis


Anbefalte innlegg

Hva kan man egentlig gjøre hvis man bor på en plass der man er nødt til å ha det uten andre alternativer?

 

Samme hvor mye man klager så hjelper det liksom ikke så mye.

1. Klage til CD

2. Klage til Forbrukerombudet

3. Klage til Konkurransetilsynet

4. Tipse ditt favorittparti om å diskutere politiske løsninger på problemet (det angår en hel bransje).

5. Ta opp saken i media, diskusjonsfora, med naboer etc.

6. Hvis ikke saken er løst, hopp til punkt 1.

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Hyggelig nyhet! Er egentlig veldig fornøyd med Canal digital, og synes prisene ikke egentlig er så gale iforhold til hva jeg får. 10 MB mer på opplasting er bare bra det. Har dog merket at det var noen forandringer en stund, da jeg ofte opplevde 20 MB/s når jeg skulle laste noe opp, så dette er en positiv overraskelse.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Fremdeles stuslig xD ramler ut hele tiden

 

Det du kan gjøre dersom du har problemer er å resette modemet ditt. Dersom du har en ruter er det også greit å se på innstillingene, og se om du kanskje har satt opp ting feil, og dermed f.eks. sette den tilbake til fabrikk standard.

 

Og dersom ikke det funker, så kan du snakke med dem direkte via live chat på deres nettsider.

 

Selv klaga jeg mye på CD, før jeg fikk litt mer peiling, og forsto at de leverer en nokså stabil tjeneste. Selv har jeg aldri hatt noe særlig problemer med CD på mange år.

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Har selv 100/100 fra Loqal, betaler 668. Dog inkludert 30 tv-kanaler (som jeg ikke bruker men er nødt til å ha)

Er egentlig bortkastet med såpass linje med mindre man driver en liten serverpark. Mange steder man laster ned fra får man ikke mer enn 2-3 mbyte per sekund. F.eks Uplay og nVidia for å ta noen eksempel.

 

Private trackere gir ofte full speed. Har sett seedboxen min opp mot 120-130mb/s som tilsvarer rundt 1Gbit. Laster man ned mye filmer og serier kommer 100Mbit godt med :) Har selv 50/50 men vurderer å gå til 100/100 når telenor oppgraderer i mars.

 

Men strengt tatt er det vel rimelig få som har behovet for 100Mbit idag. For de fleste holder 20Mbit i massevis, men jeg håper jo selfølgelig att det blir mer utbygging rundt om.

 

 

Er tre måneder siden jeg oppdaget at de hadde økt hastigheten, men først nå nyheten kom ut. De ville vel teste skikkelig først da.

 

Ellers er jeg enig med de som sier at den faktiske prisen på 100/20 linja til CD er nesten 1.000/mnd, siden du blir tvunget til å ha TV pakken. Jeg har prøvd å si opp kun TV delen, og også snakket med forbrukerrådet, og de ser på saken nå.

Håper det blir endringer der. Jeg ser knapt på TV (av ulike grunner ;) ), kjøper mye film, og så kommer det kanskje en serie eller to vi bukta, og så har jeg Netflix, og når 71 grader Nord går på TVNorge pleier jeg å ha TV Norge nett TV, til og med jeg har en helt ny HD PVR dekoder med Tewee og alt mulig.

 

Men for meg, hadde jeg spart på å si opp TV, dekoder kort, så plombere TVet, slippe NRK lisens + de nesten 400 kronene i måneden for TV. Så kunne jeg bruke noen av de pengene til å kjøpe tilgang på x nett TV når en av få norske serier går i to-tre måneder.

 

Hvorfor blir du tvingt til å ha med Tv delen? Er det noe borettsavtale greier?

 

Når jeg flytta inn i ny leilighet så fikk jeg tilbud fra Telenor om bl.a Tv over fiber (ikke borettslag men selveier), men valgte ikke å ha med Tv da jeg bruker RiksTV

Endret av FiveInline
Lenke til kommentar

 

Har selv 100/100 fra Loqal, betaler 668. Dog inkludert 30 tv-kanaler (som jeg ikke bruker men er nødt til å ha)

Er egentlig bortkastet med såpass linje med mindre man driver en liten serverpark. Mange steder man laster ned fra får man ikke mer enn 2-3 mbyte per sekund. F.eks Uplay og nVidia for å ta noen eksempel.

 

Private trackere gir ofte full speed. Har sett seedboxen min opp mot 120-130mb/s som tilsvarer rundt 1Gbit. Laster man ned mye filmer og serier kommer 100Mbit godt med :) Har selv 50/50 men vurderer å gå til 100/100 når telenor oppgraderer i mars.

 

Men strengt tatt er det vel rimelig få som har behovet for 100Mbit idag. For de fleste holder 20Mbit i massevis, men jeg håper jo selfølgelig att det blir mer utbygging rundt om.

 

 

Er tre måneder siden jeg oppdaget at de hadde økt hastigheten, men først nå nyheten kom ut. De ville vel teste skikkelig først da.

 

Ellers er jeg enig med de som sier at den faktiske prisen på 100/20 linja til CD er nesten 1.000/mnd, siden du blir tvunget til å ha TV pakken. Jeg har prøvd å si opp kun TV delen, og også snakket med forbrukerrådet, og de ser på saken nå.

Håper det blir endringer der. Jeg ser knapt på TV (av ulike grunner ;) ), kjøper mye film, og så kommer det kanskje en serie eller to vi bukta, og så har jeg Netflix, og når 71 grader Nord går på TVNorge pleier jeg å ha TV Norge nett TV, til og med jeg har en helt ny HD PVR dekoder med Tewee og alt mulig.

 

Men for meg, hadde jeg spart på å si opp TV, dekoder kort, så plombere TVet, slippe NRK lisens + de nesten 400 kronene i måneden for TV. Så kunne jeg bruke noen av de pengene til å kjøpe tilgang på x nett TV når en av få norske serier går i to-tre måneder.

 

Hvorfor blir du tvingt til å ha med Tv delen? Er det noe borettsavtale greier?

 

Når jeg flytta inn i ny leilighet så fikk jeg tilbud fra Telenor om bl.a Tv over fiber (ikke borettslag men selveier), men valgte ikke å ha med Tv da jeg bruker RiksTV

Jeg er i omtrent samme situasjon selv, og få CD levert uten TV er ikke et alternativ. Forbanna irriterende, nå har jeg hatt LOS fiber 50/50 linje til 549,-/mnd i snart 3 år og vært kjempefornøyd. Så kjøper Telenor de opp og overleverer ansvaret til CD. Har ringt de og Telenor flere ganger i håp om at jeg kan få kun internett, men det lar seg i praksis ikke gjøre...
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jeg er i omtrent samme situasjon selv, og få CD levert uten TV er ikke et alternativ. Forbanna irriterende, nå har jeg hatt LOS fiber 50/50 linje til 549,-/mnd i snart 3 år og vært kjempefornøyd. Så kjøper Telenor de opp og overleverer ansvaret til CD. Har ringt de og Telenor flere ganger i håp om at jeg kan få kun internett, men det lar seg i praksis ikke gjøre...

 

 

http://www.tek.no/artikler/get-og-canal-digital-bryter-loven/165437

Endret av FiveInline
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvorfor blir du tvingt til å ha med Tv delen? Er det noe borettsavtale greier?

 

Når jeg flytta inn i ny leilighet så fikk jeg tilbud fra Telenor om bl.a Tv over fiber (ikke borettslag men selveier), men valgte ikke å ha med Tv da jeg bruker RiksTV

 

 

Vet ikke helt hvor denne tråden sporet av, men oppgraderingen til CD gjelder de kundene med bredbånd via kabel, ikke fiber.

Alle med CD internett via kabel nettverket, MÅ betale for TV delen også, siden CD sier at de ikke kan hindre kunden i å da se på TV gratis. Og da snakker de vel om de 17-18 kanalene de sender analogt, som du ikke trenger dekoder for å se på.

Og uansett kunne jeg hatt en dekoder og et kort som ikke var mitt.

Så det er argumentene til CD, litt som NRK. Du må betale for at du har MULIGHETEN til å se på TV, og hverken CD eller NRK bryr seg om du faktisk ser på TV.

 

Men som sagt, dette handler om kabelTV og ikke FIBER. Der er det sikkert mange muligheter. Men via kabel har du bar ett, betal for TV delen om du skal ha internett eller skaff deg en annen leverandør (og hos meg er det ingen som kan gi meg 100 mbit, telenor gir max 50 og ikke noe fiber enda.

Lenke til kommentar

Har personlig canal digital 100mbit og stemte nylig nei til altibox for borettslaget jeg er styreleder i (btw ingen stemte på altibox pga pris og bindingstid). Altibox kostet 130kr mer i måneden for tv og Internett samt hadde 10års bindingstid. Alle som sier altibox er best og billigere burde lese prislisten en gang til.

 

Btw tror også folk burde lese alle nyheter om canal digital. De vil i løpet av våren stenge de analoge signalene slik at de kan begynne å selge kun Internett (etter press fra regjeringen). Da vil jeg si at de ligger godt ann med tanke på pris.

 

Angående coax så er ikke det så ille. Per dags dato er nettet til canal digital bygd opp på fiber til alle sentraler og coax siste vei. I dag er det maks 64stk per sentral og i løpet av året vil det være maks 48stk. Neste år er det maks 32stk. Slik vil det fortsette til alle er på fiber. Hvis alle skulle hatt fiber med engang så tror jeg prisene hadde skutt i været pga investeringskostnader.

 

Personlig ville jeg helst hatt fiber, men vil heller ikke betale hva som helst for det. Og fiber er ikke noe man må ha. Coax fungerer godt nok i dag, og når de analoge signalene forsvinner vil canal digital få låst opp mye ekstra kapasitet. Antar derfor at de kommer med høyere hastigheter da :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser at veldig mange tar utgangspunkt i at tradisjonell TV er dødt og at alt man trenger er bredbånd. Men hvor reelt er egentlig dette for folk flest? Drister meg til å påstå at jeg og min samboer er temmelig moderne og her har jo blant annet YouTube tatt over veldig mye av underholdningshverdagen for oss begge osv.. Men kunne vi tenkt oss å kutte ut den tradisjonelle TV-boksen? Ikke egentlig.

 

Nå er vi temmelig bortskjemte med å ha gratis tilgang på satellitt/parabol fra Canal Digital med full tilgang på alle kanalpakker utenom TV2 Sport Premium og når noe er gratis så er det jo et veldig enkelt valg på mange måter. Alt vi har investert i er ADB 5720SX tuneren med opptakfunksjon som fungerer meget bra.

 

Nå skal det sies at jeg ser ikke stort på TV lenger, alt jeg ser er sportsbegivenheter (VM, de litt mer interessante hopprennene som skiflyving i Vikersund og Planica osv..) samt jeg ser på samtlige av Molde FK sine Tippeliga, cup og europacupkamper så fremt til det er mulig. Utover det så ser jeg på minimalt, annet enn at jeg og samboer pleier å se på opptak av MasterChef Norge, Robinsonekspidisjonen, Brille eller lignende når vi spiser middag.

 

Samboer derimot ser vesentlig mer på TV, men benytter det mer som bakgrunnstøy når hun ikke har noe mer å se på på YouTube osv.. Hun har veldig mange serier på opptak som hun setter på uten å nødvendigvis måtte følge med så nøye. Hun foretrekker dette fremfor å se ting via Plex (vi har tross alt flere av disse seriene i 1080P med høy bitrate lagret på en server som hun kan aksessere via Plex på Xbox One uten problemer) da hun rett og slett liker å få ting i et episodisk og et roligere tempo via PVR på tuner kontra det å ha tilgang på hele sesonger via Plex eller andre løsninger da det fort får henne til å se på en, to, tre episoder "for mye" og vips kastet man bort hele dagen istedenfor halve.

 

 

Det er nok mye tilvenning inne i bildet her, tror ikke samboer ville hatt store utfordringen med å venne seg til å bruke verken Plex, Netflix eller andre tjenester og løsninger for å få sett på sine TV-serier osv.. Her er det nok mer snakk om gammel vane. Utfordringen dukker dog opp når vi tross alt ser på litt mer "særnorsk" innhold som blant annet Robinsonekspidisjonen, Paradise Hotel, Brille, MasterChef Norge osv.. Det er jo ingen enkel måte å få aksessert dette på noen god måte via annet enn nettopp via tradisjonell TV og da helst med PVR så man kan se på det når det passer en selv best.

 

 

For min del så er det også et par andre viktige elementer oppi det hele, nemlig bildeflyt og bildekvalitet. For min del så har jeg testet ut å se fotball via både CSports (C-More sin streaming), TV2 Sumo (TV2 sin streaming), TV2 Sumo for Fiber (egen løsning vi kunne teste via fiberleverandør) osv.. Og problemet er at jo samtlige har temmelig horribel bildeflyt og bildekvalitet sammenlignet med en vanlig HD-sending via Canal Digital Satellitt/Parabol noe som hvertfall reduserer brukeropplevelsen min noe betraktelig.

 

Det samme gjelder jo løsninger som Netflix, HBO Nordic osv.. Det å se en episode med Game of Thrones via HBO Nordic på en 50" Pioneer Plasma ser jo helt borti natta dårlig ut sammenlignet med å se samme episode via C-More HD via Canal Digital Satellitt/Parabol. Samme gjelder en episode med How I Met Your Mother eller whatever via Netflix osv.. Og løsninger som ViaPlay / TV3 Play osv er helt borti natta hva gjelder bildeflyt og bildekvalitet så det å se særegne TV-serier via slike løsninger er jo temmelig horrible greier per i dag.

 

 

Eneste måten å få tilsvarende kvalitet på er ved å laste ned og få det opp via Plex, men det krever jo tilstrekkelig med lokal lagring, at det du ønsker å se faktisk blir lagt ut via diverse private torrentsider og at kvaliteten på det som blir lagt ut faktisk er innenfor og ikke har problemer med synkronisering av lyd og bilde og annet tullball og mye annet styr. Da er det langt enklere å bare ha serieopptakk satt opp på PVR. Og det å drive på denne måten er jo også i gråsonen hva gjelder lovverket osv.. Og jeg er nå litt sær, så jeg liker jo gjerne å betale for innhold jeg setter pris på.

 

 

 

Så hva er egentlig det reelle alternativet til tradisjonelle TV-løsninger egentlig? For meg virker det som at du er helt avhengig av å faktisk ikke ha interesse av å se på TV i utgangspunktet for at en "TV-fri" hverdag skal være et reelt tema. Streamingtjenester er jo ikke i nærheten hva gjelder verken innhold, mangfold eller bildeflyt/kvalitet og skal du først abonnere på alle tjenestene du fort trenger om du ønsker å få med deg det meste av interesse så blir det jo fort dyrt etterhvert det også.

Lenke til kommentar

Hva gjelder bredbånd og hva du får for pengene så er vel 90% av befolkningen låst? Du kan jo ikke bare bytte Internettleverandør om du bor i et sameie, og de fleste som bor utenfor et sameie har begrensede muligheter iform av hva som faktisk tilbys der de oppholder seg. Jeg er såpass heldig at jeg har fiber inn i huset, men samtidig så er jeg begrenset til kun en enkelt tilbyder som igjen har temmelig dårlig priser for hva du får over fiber. Selv betaler jeg 699 per mnd for 90/90mbit som må sies å være relativt dårlig til å være fiber, men jeg har jo ingen reelle alternativer og Homebase ser dessverre ikke ut til å ha noen som helst planer om å forandre på tilbudet og de tilbyr faktisk ikke noe høyere enn 90/90mbit åkkesom.

Lenke til kommentar

Har personlig canal digital 100mbit og stemte nylig nei til altibox for borettslaget jeg er styreleder i (btw ingen stemte på altibox pga pris og bindingstid). Altibox kostet 130kr mer i måneden for tv og Internett samt hadde 10års bindingstid. Alle som sier altibox er best og billigere burde lese prislisten en gang til.

 

Btw tror også folk burde lese alle nyheter om canal digital. De vil i løpet av våren stenge de analoge signalene slik at de kan begynne å selge kun Internett (etter press fra regjeringen). Da vil jeg si at de ligger godt ann med tanke på pris.

 

Angående coax så er ikke det så ille. Per dags dato er nettet til canal digital bygd opp på fiber til alle sentraler og coax siste vei. I dag er det maks 64stk per sentral og i løpet av året vil det være maks 48stk. Neste år er det maks 32stk. Slik vil det fortsette til alle er på fiber. Hvis alle skulle hatt fiber med engang så tror jeg prisene hadde skutt i været pga investeringskostnader.

 

Personlig ville jeg helst hatt fiber, men vil heller ikke betale hva som helst for det. Og fiber er ikke noe man må ha. Coax fungerer godt nok i dag, og når de analoge signalene forsvinner vil canal digital få låst opp mye ekstra kapasitet. Antar derfor at de kommer med høyere hastigheter da :-)

 

Kanskje ikke billigst, men du får også det du betaler for synes jeg.

Har aldri hatt CD, for de leverer ikke i mitt område, men har hatt GET og kabelmodemer har jeg hatt min kvote problemer med.

Jeg har dog vært pilotkunde siden før det engang het altibox og var en av de første som i det hele tatt fikk fiber i stavanger når lyse startet dette tidlig på 2000 tallet.

Bare det å kunne være i forkant hele tida har vært fantastisk.

Som andre nevnte. I begynnelsen var minste linja til altibox 2 mbit og den er vel 40 mbit nå uten endringer i pris.

De har hele tiden bevegd seg i takt med markedet og problemer har jeg hatt lite av.

Det som vel har skjedd noen ganger er litt utfall av dns servere hos dem, men har ordnet seg relativt fort.

Skulle det være noe å klage på er det at de sparer penger på kundesenteret sitt så de har mye unge jenter som knapt vet hva en nettverkskabel er og du ofte må pushe på litt når det har vært tekniske problemer med utstyr du vet ikke virker (Har vært et problem med noen av tv tunerene dems noen ganger - harddiskene har røket).

 

Kontra kabel var det hvertfall natt og dag.

 

I tillegg ser jeg noen skriver at de fleste klarer seg med 20 mbit.

Det gjør du kanskje hvis du er alene, men i vår husholdning så er vi 4 stk.

2 voksne midt i 30 åra og 2 unger rundt 10 år.

Begge ungene på hvert sitt nettbrett som streamer, vi som streamer netflix + noe annen bruk, men vi laster ikke ned noe.. går litt spotify også.

 

Har til nå hatt 75 mbit'en til altibox, men har begynt å legge merke til tap av hastigheter etterhvert så den er oppgradert til 300 mbit for en hyggelig penge.

Prisene til altibox kommer også til å få seg en fin endring i nærmeste framtid uten at jeg ønsker å si så mye om det for dette er informasjon jeg har fått fra "innsiden" men BRA er det hvertfall :)

Lenke til kommentar

 

 

Bor man i et sameie/borettslag og det skal tas opp hvilken av leverandørene sameiet skal bruke så ville jeg definitivt stemt for Canal Digital.

Du vet nok ikke alle vilkår. Når sameie kontakter leverandører blir det forhandlinger om innhold og pris. Dette blir som regel bedre innhold til lavere pris.

For 100/100 og 40 tv-kanaler gir jeg 668. Kjøpt som privatkunde får du 100/5 og 40 tv-kanaler til 1127 veil pris.

Personlig er jeg med i et borettslag som heldigvis ikke påtvinger folk produkter som ikke har noe med tekniske ting med huset å gjøre. Dvs TV-abonnement, la oss håpe flere lag følger etter. AtW
Lenke til kommentar

Ingen ting for vi som har fiber, og heller ingen Ipv6 for oss enda..

 

Men for oss som har fiber, så harv i jo allerede 100/100 til akkurat samme prisen som 100/20, og hvis jeg ikke husker feil satte de ned prisen for oss for ikke så lenge siden også? Jeg fikk ihvertfall en mail om at jeg ville få kreditert deler av neste faktura da de hadde satt ned prisen og jeg hadde betalt for mye.

Lenke til kommentar

 

Betaler 500 kroner for 8/0.8, fra Telehor vel og merke

 

Var du helt ærlig nå? ;)

 

Hjemmesiden til Telenor sier 349,- for 10/1mbps (+linjeleie på 79,-. Totalt = 438,-)

 

Hvis du bare ville frem til et poeng så går det fint av å gjøre et poeng uten å overdrive.

 

Overdrev ikke, jeg har den hastigheten fordi sentralen/linjen ikke klarer høyere hastighet (nedjustert) og betaler 478 kroner måneden

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...