Gå til innhold

Oppgraderer bredbåndet ditt helt gratis


Anbefalte innlegg

 

Betaler 500 kroner for 8/0.8, fra Telehor vel og merke

 

Var du helt ærlig nå? ;)

 

Hjemmesiden til Telenor sier 349,- for 10/1mbps (+linjeleie på 79,-. Totalt = 438,-)

 

Hvis du bare ville frem til et poeng så går det fint av å gjøre et poeng uten å overdrive.

 

Overdrev ikke, jeg har den hastigheten fordi sentralen/linjen ikke klarer høyere hastighet (nedjustert) og betaler 478 kroner måneden

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-245639

Har personlig canal digital 100mbit og stemte nylig nei til altibox for borettslaget jeg er styreleder i (btw ingen stemte på altibox pga pris og bindingstid). Altibox kostet 130kr mer i måneden for tv og Internett samt hadde 10års bindingstid. Alle som sier altibox er best og billigere burde lese prislisten en gang til.

 

Btw tror også folk burde lese alle nyheter om canal digital. De vil i løpet av våren stenge de analoge signalene slik at de kan begynne å selge kun Internett (etter press fra regjeringen). Da vil jeg si at de ligger godt ann med tanke på pris.

 

Angående coax så er ikke det så ille. Per dags dato er nettet til canal digital bygd opp på fiber til alle sentraler og coax siste vei. I dag er det maks 64stk per sentral og i løpet av året vil det være maks 48stk. Neste år er det maks 32stk. Slik vil det fortsette til alle er på fiber. Hvis alle skulle hatt fiber med engang så tror jeg prisene hadde skutt i været pga investeringskostnader.

 

Personlig ville jeg helst hatt fiber, men vil heller ikke betale hva som helst for det. Og fiber er ikke noe man må ha. Coax fungerer godt nok i dag, og når de analoge signalene forsvinner vil canal digital få låst opp mye ekstra kapasitet. Antar derfor at de kommer med høyere hastigheter da :-)

Eventuelt se hva du faktisk får for pengene. For de av oss som har innsett at internett > tradisjonell TV neste ti år så finnes det ingen alternativer til Altibox i Norge i dag.

 

Coax i dag er ren og skjær galskap å velge når en har ren fiber som alternativ. Forskjellene på disse teknologiene er som et hjul fra steinalderen sett opp mot en hypermoderne bil på moderne veier.

 

Å binde seg i ti år til en leverandør som leverer ren fiber og med imponerende infrastruktur i bakkant, samt en historikk som er ekstremt kundevennlig, det høres ut som et smart valg spør du meg.

Lenke til kommentar

Angående kundevennlig gjelder det ikke ikke viken fiber for privatpersoner, der er det ikke bare å be de gi en prisavslag for å få fiber.

Man får bare beskjed:

 

Enten:

Hei, desverre har vi ikke muligheter å legge fiber i ditt området ta kontakt i en senere anledning.

Eller:

 

Vi vil tilby fiber (Dato) (År) priser og etableringskostnad vet vi ikke per dags dato, det vil komme feltselgere på døren når har vi ikke informasjon per dags dato.

 

Noen tilfeller har jeg fått begge beskjedene, som sier litt om kompentanse til utbyggerne hos viken fiber.

Ta datoen du får med stor klype salt.

Lenke til kommentar

Angående kundevennlig gjelder det ikke ikke viken fiber for privatpersoner, der er det ikke bare å be de gi en prisavslag for å få fiber.

Man får bare beskjed:

 

Enten:

Hei, desverre har vi ikke muligheter å legge fiber i ditt området ta kontakt i en senere anledning.

Eller:

 

Vi vil tilby fiber (Dato) (År) priser og etableringskostnad vet vi ikke per dags dato, det vil komme feltselgere på døren når har vi ikke informasjon per dags dato.

 

Noen tilfeller har jeg fått begge beskjedene, som sier litt om kompentanse til utbyggerne hos viken fiber.

Ta datoen du får med stor klype salt.

De kan dessverre ikke legge fiber kun til deg. Det er en (stor) investering, og de må derfor gjøre en analyse av kundegrunnlag og andre økonomiske faktorer, for å være sikre på at de går i pluss innen en rimelig tid.

 

Det sier mer om din kompetanse om du tror det bare er bestille fiber, og at de deler selskapets strategi/planer med deg.

Det eneste du kan gjøre er å skape et engasjement i lokalsamfunnet, samle underskrifter etc. og på den måten gjøre fiber leverandører oppmerksom på at det er mye interesse for fiber der du bor.

Med mindre du punger ut noen millioner for graving, materiell, søknader osv. osv. En fiberleverandør må også tenke på menneskelige ressurser når de skaffer flere kunder, f.eks brukerstøtte. Så det er ikke bare bare. Det er ikke uten grunn at det ofte tar ca. 12 måneder fra planlegging til leveranse av fiber. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vel en ting, men at de ikke klarer å si:

 

 

Vi vil tilby fiber (Dato) (År) priser og etableringskostnad til din adresse blir 150 000 kr

Dette inkluder graving 100 meter, legging av fiber + fiberrør, hjemmesentral og mediaconverter.

Desverre er det leveringstid på fiber ofte 3-4 månder fra kontraksdato.

Så er de vertfall til noe mere hjelp.

 

For borettslag og bedrifter er dette ofte langt enklere, de får bare pris, og oppstartsdato.

Ut i fra hvordan jeg forstår dette, virker ikke ut som viken fiber ønsker å gå i dialog med privatpersoner på samme måte, antakelig fordi det ikke er så høyt betalingsville bland de fleste, men det trenger ikke å si de ikke kan ta alle kunder seriøst. Når man jobber i utbyggingsavdeling burde et prisforslag være lettere for dem å gi en man må få tak i fiber på andre måter. Nå er ikke telenor\CD særlig bedre. Men poenget er hjelper lite å anbefale noe selskap hvis de ikke tar oss seriøst en gang. Særlig bedre det ikke alle nye kunder får 12 månder bindingstid. Tenk så surt. Desverre for internettlevrandørene kan de ikke gi lengere bindingstid til privatkunder.

Borettslag kan få 3-5 år bindingstid samme gjelder bedrifter.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Det er vel en ting, men at de ikke klarer å si:

 

 

Vi vil tilby fiber (Dato) (År) priser og etableringskostnad til din adresse blir 150 000 kr

Dette inkluder graving 100 meter, legging av fiber + fiberrør, hjemmesentral og mediaconverter.

Desverre er det leveringstid på fiber ofte 3-4 månder fra kontraksdato.

Så er de vertfall til noe mere hjelp.

 

For borettslag og bedrifter er dette ofte langt enklere, de får bare pris, og oppstartsdato.

Ut i fra hvordan jeg forstår dette, virker ikke ut som viken fiber ønsker å gå i dialog med privatpersoner på samme måte, antakelig fordi det ikke er så høyt betalingsville bland de fleste, men det trenger ikke å si de ikke kan ta alle kunder seriøst. Når man jobber i utbyggingsavdeling burde et prisforslag være lettere for dem å gi en man må få tak i fiber på andre måter. Nå er ikke telenor\CD særlig bedre. Men poenget er hjelper lite å anbefale noe selskap hvis de ikke tar oss seriøst en gang. Særlig bedre det ikke alle nye kunder får 12 månder bindingstid. Tenk så surt. Desverre for internettlevrandørene kan de ikke gi lengere bindingstid til privatkunder.

Borettslag kan få 3-5 år bindingstid samme gjelder bedrifter.

 

De tilbyr ikke en produktpakke tilpasset en person. Du anslår 150 000,- som er alt for lite. Ingen normal person har pengene som skal til for å få en spesial leveranse på fiber.

Hvis ikke Viken leverer fiber i ditt nabolag, så vil det koste en million sum å få på plass infrastrukturen for å kunne levere fiber til deg. Jeg regner med du bor på et lite tettsted?

Graving er grisedyrt, og det må trolig flere kilometer med graving. Utstyret i hver ende er også kostbar. Alt dette måtte du ha betalt for, noen investering hadde ikke Viken kunne gjort, da du ville ha brukt mange mange år på nedbetale det.

Det er en grunn til rundt 80% av et tettsted må bestille fiber for at en fiberleverandør vil kunne levere fiber.

Mine foreldre fikk fiber fra Viken ifjor. De bor i et lite tettsted i Akershus, jeg tipper det er rundt 2000 husstander. Brorparten måtte bestille, ellers ble det ikke noe av. Grunnen til det er enkel, de var nødt til å dekke en del av kostnadene med en gang og ha mulighet til å tjene inn investeringene innen rimelig tid.

 

Hvis du bor et sted hvor det ikke er et bra kundegrunnlag, og kostnadene er for store får å legge fiber, så må du nok vente en stund til.

Hvis du derimot bor i et område som har et bra kundegrunnlag og det er økonomisk forsvarlig for fiber leverandører å levere fiber, så vil de nok komme en gang. Men de vil ikke kunne levere til deg før den tid. Kostnadene er for store til at de har laget et produkt på det.

 

Hvis det er snakk om borettslag eller en bedrift så kan de forhøre seg om hvilke leverandører som kan levere, så lenge det er fiber i nærheten vel og merke.

Gården som jeg bor i fikk fiber(Lynet Internett) ifjor. Fiberen lå kun 13 meter fra husveggen. Med graving, utvendig(fiber) og innvendig(cat6) kabling, og en switch, 50 000 kroner fordelt på 42 leiligheter. Det er det absolutte billigste fiber leveransen som er mulig.

FTTH til eneboliger, her snakker vi om et helt annet kostnadsnivå.

 

Det er ikke rart at de ikke tar deg seriøst når du tror at de kan levere FTTH til kun deg for 150 000 kroner  :lol:

Endret av Uderzo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Betaler 500 kroner for 8/0.8, fra Telehor vel og merke

 

Var du helt ærlig nå? ;)

 

Hjemmesiden til Telenor sier 349,- for 10/1mbps (+linjeleie på 79,-. Totalt = 438,-)

 

Hvis du bare ville frem til et poeng så går det fint av å gjøre et poeng uten å overdrive.

 

Overdrev ikke, jeg har den hastigheten fordi sentralen/linjen ikke klarer høyere hastighet (nedjustert) og betaler 478 kroner måneden

 

 

Dette stemmer, for toppakka til Telenor så er 349 pluss linjeleie standard i 12 måneder.

Men etterpå så går prisen opp, hadde Telenor sitt ADSL i nesten ett år grunnet at fiber er sesongvare (Leveres kun utenom frost) så bestillingen ble da gjort sommeren i året etter, for en mye billigere sum av 0kr i installasjon.

 

Lenke til kommentar

Gården som jeg bor i fikk fiber(Lynet Internett) ifjor. Fiberen lå kun 13 meter fra husveggen. Med graving, utvendig(fiber) og innvendig(cat6) kabling, og en switch, 50 000 kroner fordelt på 42 leiligheter. Det er det absolutte billigste fiber leveransen som er mulig.

FTTH til eneboliger, her snakker vi om et helt annet kostnadsnivå.

 

Det er ikke rart at de ikke tar deg seriøst når du tror at de kan levere FTTH til kun deg for 150 000 kroner  :lol:

 

Forstår virkelig ikke dette kan koste 50 000 kr.

 

http://www.ebay.com/itm/20M-60FT-LC-SC-Fiber-Optic-Cable-Single-mode-Hard-Case-62-5-125-M-M-Patch-Jumper-/300770372155?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item46074faa3b

 

https://www.komplett.no/cisco-sb-200-48-x-gigabit-poe-2-sfp/624138#!tab:extra

 

https://www.komplett.no/patch-cable-sftp-cat6-grey-25m/502910

 

Med mindre de som la kabelen tok over 1000 kr timen.

 

Vet noen hvor mye det vil koster Get og canal digital å tilby Docsis 3.1 for nabolaget?

Snakker vi om en del miliarder kr bare å gi høyere en 100 mbit nedlasting og slå av analoge kanalene?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

 

Gården som jeg bor i fikk fiber(Lynet Internett) ifjor. Fiberen lå kun 13 meter fra husveggen. Med graving, utvendig(fiber) og innvendig(cat6) kabling, og en switch, 50 000 kroner fordelt på 42 leiligheter. Det er det absolutte billigste fiber leveransen som er mulig.

FTTH til eneboliger, her snakker vi om et helt annet kostnadsnivå.

 

Det er ikke rart at de ikke tar deg seriøst når du tror at de kan levere FTTH til kun deg for 150 000 kroner  :lol:

 

Forstår virkelig ikke dette kan koste 50 000 kr.

 

http://www.ebay.com/itm/20M-60FT-LC-SC-Fiber-Optic-Cable-Single-mode-Hard-Case-62-5-125-M-M-Patch-Jumper-/300770372155?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item46074faa3b

 

https://www.komplett.no/cisco-sb-200-48-x-gigabit-poe-2-sfp/624138#!tab:extra

 

https://www.komplett.no/patch-cable-sftp-cat6-grey-25m/502910

 

Med mindre de som la kabelen tok over 1000 kr timen.

 

Vet noen hvor mye det vil koster Get og canal digital å tilby Docsis 3.1 for nabolaget?

Snakker vi om en del miliarder kr bare å gi høyere en 100 mbit nedlasting og slå av analoge kanalene?

 

Lønn til montører, driftspersonell, kvalitetssikring, ta høyde for de plasser en får uforutsette problemer, redundans, overvåking osv.

 

Skikkelige leveranser koster, spesielt i etablering. Maskinvaren og kablingen er lommerusk i den sammenhengen. Når anlegget er godt kjørt inn i drift og organisasjonen forøvrig så er de løpende kostnadene betydelig lavere. Det er først her leverandøren begynner å tjene penger.

 

Det er her jeg opplever Altibox som et selskap som skiller seg positivt ut. Altibox har fokus på å levere solid infrastruktur fra dag en. Der Get og CD først og fremst er leverandører av kanalpakker over coax, er Altibox et selskap som leverer solid og moderne fiberinfrastruktur, som de tilfeldigvis også kan selge andre tjenester (som kanalpakker) oppå. Det betyr igjen at Altibox er betydelig mer fremtidsrettet for moderne mediekonsum slik som strømming av underholdning. Derfor mener jeg at det er å pisse i buksa for å holde varmen å velge noe annet enn Altibox der en kan velge Altibox.

Lenke til kommentar

LMH1:

Min far sa til meg at ca 1meter med fiber koster 1000kr. Så bla opp 150k++ og du har fiber.

Skjønner ikke problemet, få med naboene dine så har du og kanskje fiber. Har selv 150/150 til 649. Det ville jeg ikke hatt om jeg ikke fikk med naboene mine i 2005, så slutt å klag :tease:

Endret av Kjetil Lura
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...