Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hyundai Atos 1999 - Bremser henger seg opp ved nødbrems


WasaDu

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har en hyundai atos (1999).

 

Når jeg nødbremser henger bremsene seg opp. De låser hjulene og slipper ikke taket før bilen står helt i ro. Samtidig kommer det en skikkelig hylelyd fra bremsene. Bilen går rett frem med låste hjul. Skikkelig skummelt!

 

Det er akkuratt som et punkt mellom normal bremsing og kraftig bremsing før bremsene låser seg. På det punktet rister hele bilen. Prøver jo selvsagt å slippe opp bremsen da men ikke alltid det lar seg gjøre. Bilen står nå inne; dette er farlig å kjøre med!

 

Har luftet bremsene men nyttet ikke.

Noen som vet hva jeg kan gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette var en litt merkelig greie. For å være helt sikker, om du slipper bremsepedalen og ev. slipper ut clutchen og gir gass, så forblir hjulene låst likevel? Foran og/eller bak, høyre og/eller venstre? Til og med på tørr asfalt? Har denne bilen ABS? Har det vært gjort større reparasjonen på bremsesystemet, sånn som bytte av bremserør?

Lenke til kommentar

Avhengig av type calipere. Du kan overhale de og/eller sjekke at glidere etc. er i orden.

 

Er det skiver eller tromler bak? Hvilke hjul er det som låser seg?

Forhjulene låser seg. Trommelbrems bak.

 

Dette var en litt merkelig greie. For å være helt sikker, om du slipper bremsepedalen og ev. slipper ut clutchen og gir gass, så forblir hjulene låst likevel? Foran og/eller bak, høyre og/eller venstre? Til og med på tørr asfalt? Har denne bilen ABS? Har det vært gjort større reparasjonen på bremsesystemet, sånn som bytte av bremserør?

Jepp, har egentlig prøvd alt. Slippe clutch og gi gass, slippe clutch, holde inne clutch. Hjulene låser seg til bilen står i ro. Usikker på om det er slik bak, men begge forhjulene låser seg vertfall, tilogmed på tørr asfalt ja. Bilen har ABS men lampen lyser ikke. Har lurt på om det kan være noe feil med ABS likevel? Fikk beskjed om at de fikset noe med bremsene rett før jeg kjøpte bilen for 3-4 måneder siden. Usikker på hva de gjorde, har ikke noe dokumentasjon på det. Det eneste jeg har dokumentasjon på er at alt var OK ved forrige EU-godkjenning og at de smørte bremsene på sist service i 2011.

 

 

Jeg har vært borti bremseslanger som har råtnet innvendig og delvis blokkert seg selv slik at bremsevæske ikke har gått tilbake som den skal.

Ikke noen vanlig greie, men det kan forekomme.

 

Hm. Bremseslangene ble sist sjekket av verksted i 2011, muligens verdt å ta en tur å sjekke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...