Gå til innhold

Samsung klar til å vise 5G


Anbefalte innlegg

Trenger du virkelig 100GB på mobilen? Jeg syntes det er helt vanvittig. :)

 

2GB til 99 kr/mnd, 10GB til 199 kr/mnd, 25GB til 299 kr/mnd, 50GB til 399 kr/mnd, syntes jeg kunne vært realistiske pakker for 2015.

 

Sørger man for å gjøre tunge synkroniseringer og oppdateringer når man er på wifi er det jo ikke all verden å få brukt det opp på.

Edit: Joda, nødsamtaler var mest som et eksempel, ellers er jo politiet og mye annet er også tilgjengelig via internett i dag, ikke bare over telefon, kommer stadig nye tjenester som går over mobilnettet, tradisjonell telefoni er ut, dag skal det være med video samtale og hele pakka, må jo ha HD voice når man ringer nødtelefon. :p

Endret av esoteric
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man bruker ikke nødvendigvis 100GB på mobilen. Men man deler nett med PC på hytta og ser på Netflix.

 

Man kan ikke bruke nødsamtaler som argument. Basestasjonen må jo være programmert til å gi nødsamtaler prioritet fremfor kattevideoer der basestasjonen har for lite kapasitet til å betjene alle.

Dessuten, uansett om kvotene er store eller små kan man risikere at mange vil bruke data samtidig på samme sted. Basestasjonen må takle det. Små kvoter vil bare redusere sannsynligheten for at dette skjer.

Skikkelig programmering der nødsamtaler prioriteres vil eliminere problemet.

 

 

Jeg har selv oppdaget en livløs mann i en foss.

En kræsjet moped i veikanten fikk meg til å kikke ned i avgrunnen, og der lå en livløs skikkelse.

Jeg ringte 113, men var på ukjent sted. Jeg måtte laste kart på mobilen for å kunne gi nøyaktig veibeskrivelse. Og det var bare EDGE, så det tok en kvart evighet. Jeg kunne bare si sånn circa hvor jeg var, basert på hvordan jeg hadde kjørt for å komme dit. Jeg visste ikke hvor nær jeg var nærmeste landemerke.

Hadde jeg visst at det var et bygdemuseum 300 meter lengre nede i veien, kunne jeg raskere ha gitt en mer nøyaktig stedsangivelse.

Situasjonen ordnet seg. Ambulanse, politi, brannbil og helikopter ankom stedet, og han klarte seg såvidt jeg har hørt.

 

Selv om man prioriterer nødsamtaler over data, må man ikke sperre fullstendig for data. Data kan bidra til å laste kart og gi stedsangivelse til hjelp for nødsamtalen.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Telenor f.eks har egne datapakker man kan kjøpe ekstra, som er spesielt for hyttetur bruk.

Og du er vel ikke på hytta 12 måneder i året.... ? :grin:

Så må du jo heller ikke kjøre ultra hd på netflix når du er på hytta og bruker mobilnettet da? Hva med litt yatzy

Endret av esoteric
Lenke til kommentar

 

 

 

Er jo ikke sånn at du rekker ser flere filmer eller høre på mer musikk med raskere netttilgang, med mindre du spoler igjennom da. :wee:

 

Youtube og Netflix setter kvaliteten automatisk. Hvis du har rask linje, får du se filmen i HD.

Nå er 4K på vei inn også

Raskere linje medfører lett større forbruk.

 

Vet ikke om du har fått med deg dette, men på både Youtube og Netflix er det en liten knapp i høyre hjørne der du, om du vil kan stille kvaliteten så dårlig som du overhode vil. Raskere netttilgang er aldri en negativ ting.

Lenke til kommentar

Ja, den knappen bruker jeg aktivt.

Jeg har tom. en nettleser-plugin som lar meg velge oppløsning en gang for alle. Ellers velger den en annen oppløsning for hver video jeg ser, og jeg må velge en annen oppløsning hele tiden.

Hjemme har jeg valgt HD.

På hytta velger jeg ofte den laveste oppløsningen for å få mest mulig ut av datakvoten.

 

Hvis jeg glemmer dette forsvinner kvoten temmelig raskt.

 

Raskere linje er ikke en negativ ting, men kvotene bør holde følge.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

3G inneholder flere teknologier, der det er bakoverkompatibelt. Det sendes tale og data over 3G, med en nyere telefon får du latency/ping på samme nivå som med 4G.

HSPA+ brukes ved datatrafikk på 3G, og er helt greit for få brukere.

 

4G er rent pakkeswitshenett der det foreløbig bare er datatrafikk.

 

Har du din telefon påslått på 4G trenger den også 3G eller 2G(GSM) for og kunne motta samtaler. Min mobil finner på og spare på strømmen og er da koblet på 4G og 2G, dermed ikke så god lyd, HD-Voice.

 

Så 3G er helt greit, virker både bra på data og tale.

Min Lg G2 blir varm ved LTE bruk, så jeg bruker bare 3G og 2G.

 

LTE/4G er for Internett brukere. Kjekt for folket. Tusen takk Telenor.

Endret av Toast Is Pimp!
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...