Gå til innhold

Tips til optiker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes de er temmelig jevngode, med mindre de sitter på veldig gammelt utstyr. Synstesten kan du nok stole på hos alle. Sist brukte jeg Specsavers til synstest det funka veldig bra. Før det har jeg brukt et par andre og de hadde også helt grei service.

 

Det varierer hvor mye de forskjellige optikerne sjekker ved en synstest. Du får som oftest det du betaler for. Noen sjekker mye, mens andre sjekker bare hvilke styrker du trenger.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg kjøpte briller av en lokal optiker første gangen og ble veldig fornøyd selv om de kosta meg nesten 8K, siste gangen gikk jeg til Specsavers siden alle sa jeg kasta penger ut av vinduet ved å bruke andre, de kom på 7K inkludert ett par solbriller med styrke men jeg tror nok jeg går til den første optikeren igjen neste gang.

For det første virker brillene fra Specsavers mye mer raklete og dårlig tilpasset, de forrige merket jeg ikke at jeg hadde på meg, for det andre så er det noe som skurrer med glassene, jeg må tørke av dem mye oftere enn før, det virker nesten som støv og små partikler fester seg lettere på de nye brillene, de gamle hadde Rodenstock glass og de nye Pentax, jeg vet ikke om det kan være forskjell i coatingen som gjør det men jeg er nok ikke så fornøyd med brillene fra Specsavers, de gamle var mer komfortable på alle måter.

Lenke til kommentar

Man får nå stort sett det man betaler for. Greit å sjekke innfatningen ordentlig før man kjøper og også passer på at det er asfæriske linser med brukbar index de setter i. Har et par billigbriller som har litt forvrenging på linsen og i overkant mye kromatisk abrevasjon. Ser jeg på noe med mye kontrast i i kanten av brilleglasset er det noen millimeter med feilbrytning. Rødt på ene siden og blått på den andre.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte briller av en lokal optiker første gangen og ble veldig fornøyd selv om de kosta meg nesten 8K, siste gangen gikk jeg til Specsavers siden alle sa jeg kasta penger ut av vinduet ved å bruke andre, de kom på 7K inkludert ett par solbriller med styrke men jeg tror nok jeg går til den første optikeren igjen neste gang.

For det første virker brillene fra Specsavers mye mer raklete og dårlig tilpasset, de forrige merket jeg ikke at jeg hadde på meg, for det andre så er det noe som skurrer med glassene, jeg må tørke av dem mye oftere enn før, det virker nesten som støv og små partikler fester seg lettere på de nye brillene, de gamle hadde Rodenstock glass og de nye Pentax, jeg vet ikke om det kan være forskjell i coatingen som gjør det men jeg er nok ikke så fornøyd med brillene fra Specsavers, de gamle var mer komfortable på alle måter.

 

Det var da svært så mye penger. Jeg var i utlandet og betalte 136 Euro for innfatning og 150 Euro for tynneste nærsynte linser. Inkludert arbeid og synstest. Innfatningen kjøpte jeg hos en optiker, og linser av typisk Crisal-kvalitet med arbeidet gjorde jeg hos en annen optiker. Totalt 286 Euro. Arbeidet ble gjort på 45 min - 1 time omtrentlig. Vanligvis bruker samme optikerforretning ca. 2 timer på et par vanlige briller + et par solbriller med arbeidet. Så jeg ble imponert av innsatsen deres denne gang. Mulig det skyldtes at jeg ga dem litt tid til å kalle inn "sliperen". Siden jeg sa jeg kom til å kjøpe innfatning fra en annen butikk, da jeg ikke fant noe jeg likte hos dem denne gangen. De var smilende og fornøyde mot meg i hele prosessen. Selv om jeg gikk til en annen og kjøpte innfatning. Jeg er blitt stamkunde der. Med dagens valutakurs på 8,55 så blir totalkostnaden for ferdig brille med synstest kr 2445,-

 

Det var en Nike-innfatning.

Endret av G
Lenke til kommentar

Jeg holder meg unna de store kjedene.

Selv har jeg erfaring med optiker Viksveen på Carl Berners plass (i Grenseveien, mellom firkantkjøringa og t-banestasjonen)

 

Firmaet er lite, og drives av eieren selv. Hun har i tillegg en person som jobber for henne noen timer i uka.

Lenke til kommentar

Forstår det med kjedefobi. Men, det kommer jo helt an på de ansatte i første omgang, men også at produktene som dere nevner er bra nok.

 

Jeg har ikke greie på kvaliteten på det optiske, men som regel er den grei nok de fleste steder er mitt inntrykk, og de fleste steder tar ekstra betalt for ekstra tynne glass etc. Selv både i inn og i utland.

 

Selve innfatningene kan det være store sprik på. Selv mellom forskjellige merkenavn. Det meste kommer an på hva du kan si deg fornøyd med. Design kan være vesentlig, men også hvordan den sitter omkring ører, hvor tett brillestengene sitter om siden på hode, og hvor stødig den sitter på nesen. Materiale, farger og ikke aller minst selve hengslene mellom brillestenger og innfatningen, for her kan det være fjærbelastede hengsler som gjør at brillen kan tåle en trøkk i ansiktet (om man har uhell).

 

Jeg har selv klart å sitte på / eller rulle over brillene i senga, og da ble de så deformerte at flere optikere jeg spurte meldte pass. De trodde de ville svekke brillen om de bøyde den rett igjen. Så da ble det helt ny brille på meg, igjen.

 

Den optikeren jeg nevnte ovenfor i mitt forrige innlegg virket å være av den personlige optikerforretning, men dette vet jeg ikke helt sikkert. Da jeg kun kjenner den ene byen i dette store landet.

 

Også må man ikke glemme at en optiker man har syntes er helt super, plutselig kan ta inn litt andre innfatninger, som ikke faller i smak "det ene året". Designtrender og kvalitet endrer seg med tiden, også innen de store merkevarenavnene.

 

Se på sko f.eks. Et år synes du sko er supre, og det neste året synes du ikke de har valgt bra materialer og at de heller ikke har handlet fra en god nok asiatisk produsent eksempelvis.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...