Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Førstegangskjøp - 23år - A til B


Unlikely

Anbefalte innlegg

Har sett på biler den siste tiden da jeg trenger et transportmiddel for å komme meg rundt. Har funnet to biler som er interessante og rimelige.

 

Da jeg ikke har mye peiling på bil, så lurer jeg rett og slett på hva som ville vært det "beste" og "tryggeste" kjøpet mellom disse to:

BMW 316 1.9l, ~105hk, 99mod, bensin, 220k km

Audi A3 1.6l, ~101hk, 98mod, bensin, 270k km

 

Kjørte BMW på kjøreskolen og føler det ikke skulle by på noen problemer med kjørestilling osv. Audi har jeg aldri prøvd.

 

Motor er mer enn stor nok for min del, da jeg bare trenger å komme meg fra A til B.

 

Er det noen kjente problemer med disse to bilene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Største problemet med bilene du ser på er vel 1: Høy forsikring for ungdom, og 2: overprisede biler. siste er vel at de har gått veldig langt, 270k km er på grensen.

 

Skal du ha mye bil for pengene, kjøp noe mindre attraktivt og med lavere km stand.

 

Hvis du absolutt skal ha de to du nevner, link til annonsene.

Lenke til kommentar

Både Audi og BMW ligger høyt oppe på listen når det kommer til pris på forsikring.

Reperasjoner på disse bilene er også generelt høye, og dette må du regne med når du se på km stand på de to.

Jeg ville foreslått en mye nyere Japse, da du får mye mer bil for pengene og om det skulle skje noe så er reservedeler billige og lett tilgjengelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Både Audi og BMW ligger høyt oppe på listen når det kommer til pris på forsikring.

Reperasjoner på disse bilene er også generelt høye, og dette må du regne med når du se på km stand på de to.

Jeg ville foreslått en mye nyere Japse, da du får mye mer bil for pengene og om det skulle skje noe så er reservedeler billige og lett tilgjengelig.

 

This.

Lenke til kommentar

Det er ofte dyrt å forsikre BMW og Audi, fordi det er populære ungdomsbiler. Det fører til mange ulykker, og høyere premie

 

Jeg har en BMW av samme type som du linker til, og ble positivt overrasket over forsikringspremien Jeg betaler omtrent 4500 i året, 23 år, og 50% bonus, 4000 i egenandel, dette med del-kasko. Min samboer betaler 6000 for sin 2003 modell Polo, med delkasko, hun har startbonus så vidt jeg vet, samme egenandel. Så jeg vil påstå av en slik BMW kan bli helt OK å forsikre.

 

Motoren er grei den, så lenge man passer på den, og bytter riktige deler. M43B19 er motorkoden. Skulle du kjøpe den, kontroller om oljeretur er byttet. Det er bare noen slanger og rør, og koster 400 kr i deler, og det er en enkel jobb(som man kan gjøre selv). Det kan forhindre motorhavari, problemet er at dette røret er litt underdimensjonert, og ved lang tids bruk, tetter det seg. Da får man ikke riktig smøring av motoren.

 

E46, som er internkoden for karrosseriet, er også kjent for det man kaller "subframe distaster". Det fører til at understellet river løs gulvet bak i bilen. Du forstår sikkert at det ikke er gratis å fikse. Få kontrollert dette med en NAF test, det er ikke alltid lett å se.

 

Ellers kan du jo se på Honda, Toyota og Mazda, som er kjent for å være driftsikre saker.

Lenke til kommentar

Forsikring skal jeg nok takle, selv om det er en typisk ungdomsbil. Det værste vil nok være eventuelle reperasjoner.

 

Vil en golf 98mod være et bedre alternativ kanskje? Kjørt 165k km.

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=55844677

 

Denne har "bare" 75hk. Ønsket mitt er å ha en stor nok motor til å komme meg over fjellet til sverige uten å bli skamflau over hvining fra en motor som ikke takler bakker.

 

Er dårlig utvalg her i området i denne prisklassen. Må nesten vurdere å ta meg et lån dersom disse bilene ikke holder i inntil ett år.

Lenke til kommentar

Mine besteforeldre har den ultimate A-til-B-bil, en 2000 Yaris med automatgir. Den ser fremdeles ut som den var ny, og er sterk nok til alt det er naturlig å utsette den for. Mormor har til og med klart å pådra seg et par fartsbøter E39 i den. Ganske behagelig for fire normalt store personer også. Jeg liker den bilen.

Lenke til kommentar

Toyota Starlet 94 og nyere er bra biler med stor nok motor for størrelsen. Du får fine rustfrie modeller fra rundt 10k og oppover.

Men når du jakter BMW, Audi og Golf er det ganske tydelig at du jakter "merkebiler" mer enn fornuftige biler.

 

Det er absolutt ikke en jakt etter merkebiler. Det er rett og slett dette jeg fant innenfor mitt nærområde.

 

Etter svarene i denne tråden, så må jeg nok se meg etter et billån og heller kjøpe noe nyere modell.

 

Utvider derfor budsjettet mitt og har funnet fram noen alternativer som står i mitt nærområde.

 

Peugeot 307:

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=55829535

 

Toyota Corolla:

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=55347748

 

Toyota Auris:

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=50371991&searchclickthrough=true

 

Ford Fiesta:

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=55920676

 

I denne prisklassen ser jeg helst at det kjøpes fra en forhandler.

Noen tanker rundt disse bilene?

Lenke til kommentar

 

Toyota Starlet 94 og nyere er bra biler med stor nok motor for størrelsen. Du får fine rustfrie modeller fra rundt 10k og oppover.

Men når du jakter BMW, Audi og Golf er det ganske tydelig at du jakter "merkebiler" mer enn fornuftige biler.

 

Det er absolutt ikke en jakt etter merkebiler. Det er rett og slett dette jeg fant innenfor mitt nærområde.

 

Etter svarene i denne tråden, så må jeg nok se meg etter et billån og heller kjøpe noe nyere modell.

 

Utvider derfor budsjettet mitt og har funnet fram noen alternativer som står i mitt nærområde.

 

Peugeot 307:

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=55829535

 

Toyota Corolla:

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=55347748

 

Toyota Auris:

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=50371991&searchclickthrough=true

 

Ford Fiesta:

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=55920676

 

I denne prisklassen ser jeg helst at det kjøpes fra en forhandler.

Noen tanker rundt disse bilene?

 

 

Du leste kanskje ikke svaret mitt? Det er ingen grunn til å øke budsjettet. Det er tull at deler til BMW er dyre. Jeg har kjøpt lassevis med deler til BMW, og vet at det er relativt rimelig. Ja, du betaler kanskje 10-15% mer, men er det så farlig da? Om det er 1000 eller 1100 i deler? Mine BMW-er fungerer helt fint, og trenger slettes ikke noes store påkostninger. De må jo vedlikeholdes, men det må alle biler. Det er tull og vas at gamle biler faller fra hverandre. Idioter som kjører bilen i filler, ender opp med en oppbrukt bil. Reprasjoner er selvsagt ikke dyrere. Hvorfor skulle de være det? Verkstedet tar jo samme betalingen om det står Toyota eller BMW i grillen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Du leste kanskje ikke svaret mitt? Det er ingen grunn til å øke budsjettet. Det er tull at deler til BMW er dyre. Jeg har kjøpt lassevis med deler til BMW, og vet at det er relativt rimelig. Ja, du betaler kanskje 10-15% mer, men er det så farlig da? Om det er 1000 eller 1100 i deler? Mine BMW-er fungerer helt fint, og trenger slettes ikke noes store påkostninger. De må jo vedlikeholdes, men det må alle biler. Det er tull og vas at gamle biler faller fra hverandre. Idioter som kjører bilen i filler, ender opp med en oppbrukt bil. Reprasjoner er selvsagt ikke dyrere. Hvorfor skulle de være det? Verkstedet tar jo samme betalingen om det står Toyota eller BMW i grillen.

 

 

Leste svaret ditt og tolket det dit-hen at E46 lider av det du kaller "Subframe disaster".

BMW 316 er absolutt en pen bil og har en attraktiv pris, men samtidig ønsker jeg noe som er trygt nok til at jeg tør å ha med meg kompiser og mine søstre i bilen.

 

Jeg er rett og slett ute etter en bil som tar meg fra A til B og som takler en tur over fjellet til Sverige.

 

Vimser nok sikkert litt her, men ting jeg er helt blank på blir gjerne slik.

Endret av Unlikely
Lenke til kommentar

 

 

 

Du leste kanskje ikke svaret mitt? Det er ingen grunn til å øke budsjettet. Det er tull at deler til BMW er dyre. Jeg har kjøpt lassevis med deler til BMW, og vet at det er relativt rimelig. Ja, du betaler kanskje 10-15% mer, men er det så farlig da? Om det er 1000 eller 1100 i deler? Mine BMW-er fungerer helt fint, og trenger slettes ikke noes store påkostninger. De må jo vedlikeholdes, men det må alle biler. Det er tull og vas at gamle biler faller fra hverandre. Idioter som kjører bilen i filler, ender opp med en oppbrukt bil. Reprasjoner er selvsagt ikke dyrere. Hvorfor skulle de være det? Verkstedet tar jo samme betalingen om det står Toyota eller BMW i grillen.

 

 

Leste svaret ditt og tolket det dit-hen at E46 lider av det du kaller "Subframe disaster".

BMW 316 er absolutt en pen bil og har en attraktiv pris, men samtidig ønsker jeg noe som er trygt nok til at jeg tør å ha med meg kompiser og mine søstre i bilen.

 

Jeg er rett og slett ute etter en bil som tar meg fra A til B og som takler en tur over fjellet til Sverige.

 

Vimser nok sikkert litt her, men ting jeg er helt blank på blir gjerne slik.

 

 

Tenk, les igjen, og tenk igjen. Tror du at BMW lager biler hvor alle har løst gulv fordi understellet river det av? Eller at dette er en feil som _kan_ oppstå på akkurat denne biltypen, oftere enn hos andre? (Hint, det er sistnevnte). Derfor kontrollerer man dette. Det skjer forøvrig på omtrent 1/1000, og svært sjelden på de med små motorer.

 

Du bør ta deg tid til å tilegne deg informasjon, fremfor å gjette vilt, før du mangedobler budsjettet fordi 4 17-åringer på Internett forteller deg noe. Var ikke du student da? Lånekassen betaler ikke meg så veldig godt i alle fall.

 

Sikkert nok kan det aldri bli, men E46 er ikke verst på sikkerhet, hverken drift eller kollisjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...