Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Førstegangskjøp - 23år - A til B


Unlikely

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå skal ikke jeg grave noe i økonomien din (og oppfordrer deg heller ikke til å utdype rundt den), men om det stemmer som OJ sier at du er student ville jeg absolutt droppa billån. Det skal ikke mye til for å velte en studentøkonomi. Når du skriver at du bare trenger en A-B bil så antar jeg at du ikke er videre interessert i bil (?). Da er det i mine øyne tull å bruke mer penger enn du har på det. En kar jeg studerte med hadde en Toyota Corolla fra tidlig 90-tall gjennom hele studietiden, den kjørte han flere ganger i året mellom Trondheim og Østlandet, turer til Sverige og til skolen hver dag. Den var vel knapt verdt vrakpanten da studiene begynte og han la vel aldri noe større beløp enn det som kreves for å holde den i gang (bensin, vindusviskere, oljeskift i ny og ne).

 

De fleste er nok automatisk litt skeptisk til gamle biler for det kan skje mye rart med de, men det er ingen garanti for at dette ikke vil skje med nyere biler. Så lenge du ikke kan kjøpe en 2010 modell eller nyere har du ikke noe garanti uansett. Stort sett er det billigere å reparere en 1998 Golf enn en 2009 Golf. En gammel, billig bil bryr man seg kanskje heller ikke så mye om så terskelen for å ta med bilen til et lokalt verksted istedet for et merkeverksted er nok lavere.

 

Skal du ha lån på bilen så krever nok de aller fleste utlånsinstitusjoner at du har helkasko på den. Med startbonus så blir nok det også minimum 500,- i måneden i stedet for 100,- på en billig bil med ansvarsforsikring.

 

 

Edit:

Takk for utfyllende svar :)

 

Skal gå i tenkeboksen. Et spørsmål jeg gjerne vil ha besvart: Hvor stor motor er stort nok? 75hk? 90hk? Er snakk om å ha muligheten til å komme seg over fjellovergangene i Norge når anledningen byr seg.

Jeg tør påstå at så lenge du ikke kjøper en veteranbil med 17hk så vil ikke noen fjellovergang by på noen problemer å forsere.

 

Den eneste reelle begrensningen du vil oppleve med svak motor er akselerasjonen og evne til å trekke en henger. Har du 75hk og hengerfeste så ville jeg ikke kjørt lange strekninger med noe særlig mer enn sofa på hengeren. Jeg har selv eid en bil på ca. 1000kg med 75hk, uten turbo (har den turbo vil bilen oppleves litt hurtigere). Det var ikke spesielt sprekt og forbikjøringer måtte planlegges en del mer enn om man har det dobbelte. Med det sagt så opplevde jeg aldri noe problemer med å komme meg ut av akselerasjonsfelt el, men igjen, det også må planlegges litt bedre enn om man har en sprekere bil. Det er lettere å regulere seg til hastigheten med trafikken på veien man skal inn på om en i fila ved siden av deg er litt trass og ikke "hjelper" deg inn ved at man kan øke hastigheten hurtig.

 

Men hestekrefter koster. Både i innkjøp i til en viss grad på forsikringa. Hvis du må opp i 200.000km på telleren for å få en bil med over 100hk ville nok JEG gått for en bil med 80 og 160' på telleren.

Endret av LtdEdFred
Lenke til kommentar

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=47529551

 

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=55915283

 

?

 

 

Edit:

Noe mindre fornuftig men noe du kommer deg over fjellet med:

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=55511907

 

Men uansett hva du kjøper burde du gjøre litt research på hvilke slitedeler som pleier å ryke på bilene og hvor ofte, bilhold. Drivstoffutgifter potensielle rustfeller. Pris på forsikring. Hestekrefter burde ikke være avgjørende faktor heller fordi forskjellige motorer har forskjellig dreiemoment å akselererer forskjellig for det om de har samme effekt i antall hestekrefter. Du burde egentlig bare lese å prøve deg frem.

Endret av HSE
Lenke til kommentar

 

 

Toyota Starlet 94 og nyere er bra biler med stor nok motor for størrelsen. Du får fine rustfrie modeller fra rundt 10k og oppover.

Men når du jakter BMW, Audi og Golf er det ganske tydelig at du jakter "merkebiler" mer enn fornuftige biler.

 

Det er absolutt ikke en jakt etter merkebiler. Det er rett og slett dette jeg fant innenfor mitt nærområde.

 

Etter svarene i denne tråden, så må jeg nok se meg etter et billån og heller kjøpe noe nyere modell.

 

Utvider derfor budsjettet mitt og har funnet fram noen alternativer som står i mitt nærområde.

 

Peugeot 307:

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=55829535

 

Toyota Corolla:

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=55347748

 

Toyota Auris:

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=50371991&searchclickthrough=true

 

Ford Fiesta:

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=55920676

 

I denne prisklassen ser jeg helst at det kjøpes fra en forhandler.

Noen tanker rundt disse bilene?

 

 

Du leste kanskje ikke svaret mitt? Det er ingen grunn til å øke budsjettet. Det er tull at deler til BMW er dyre. Jeg har kjøpt lassevis med deler til BMW, og vet at det er relativt rimelig. Ja, du betaler kanskje 10-15% mer, men er det så farlig da? Om det er 1000 eller 1100 i deler? Mine BMW-er fungerer helt fint, og trenger slettes ikke noes store påkostninger. De må jo vedlikeholdes, men det må alle biler. Det er tull og vas at gamle biler faller fra hverandre. Idioter som kjører bilen i filler, ender opp med en oppbrukt bil. Reprasjoner er selvsagt ikke dyrere. Hvorfor skulle de være det? Verkstedet tar jo samme betalingen om det står Toyota eller BMW i grillen.

 

 

Er ikke noe galt med en gammel bmw men er ikke akkurat noe fornuftig bilkjøp ?

Lenke til kommentar

Jeg har jo også vokst opp med at "Ikke kjøp BMW, vindusviskere koster 100000 for stykket" og "BMW er bare dritt, alltid noe galt". Jeg har sjelden hatt bil med færre feil, og dyrt er det heller ikke, viser det seg. Men jeg er jo ikke noen helfrelst galning, det er klart at det ikke er det eneste som er greit.

 

Effekten er jo besvart, det meste holder, men jeg merket at 316 med ferielast ikke akkurat er kjempe sprekt. Men det er helt nok. Jeg ville styrt unna de aller minste bilene, med den minste motoren, men ellers er det greit nok.

Lenke til kommentar

Du leste kanskje ikke svaret mitt? Det er ingen grunn til å øke budsjettet. Det er tull at deler til BMW er dyre. Jeg har kjøpt lassevis med deler til BMW, og vet at det er relativt rimelig. Ja, du betaler kanskje 10-15% mer, men er det så farlig da? Om det er 1000 eller 1100 i deler? Mine BMW-er fungerer helt fint, og trenger slettes ikke noes store påkostninger. De må jo vedlikeholdes, men det må alle biler. Det er tull og vas at gamle biler faller fra hverandre. Idioter som kjører bilen i filler, ender opp med en oppbrukt bil. Reprasjoner er selvsagt ikke dyrere. Hvorfor skulle de være det? Verkstedet tar jo samme betalingen om det står Toyota eller BMW i grillen.

 

 

Poenget her, som kanskje bør vurderes, er jo at BMW og også Audi er populære ungdomsbiler og dermed gjerne er kjørt av nettopp idioter. Når bilene er eldre og gått langt er vel sannsynligheten for å kjøpe en bil som er kjørt hardt større enn ved kjøp av "fornuftige" biler. Dermed kan man også anta at vedlikeholdskostnadene ofte vil være høyere. Jeg er langt fra noen ekspert på dette, men det er i alle fall de tankene jeg har gjort meg.

 

Når det gjelder reperasjonskostnadene vil vel det i stor grad avhenge av hvilke verksted man benytter seg av. Et BMW-merkeverksted vil jeg tro er dyrere enn et Toyota-verksted.

Lenke til kommentar

Ville hvertfall ikke kjøpt BMW eller audi som har vært eid av unge mennesker. Ville kjøpt meg noe japansk. Om du faktisk bare skal ha en A til B bil, så trenger du ikke å bruke nesten 100k på bil. Kjøp deg noe eldre. HK trenger du ikke å tenke så mye på, bare det ikke er noe 3 sylindra drit som toyota aygo. Jeg hadde en transporter med 70hk i 2 år og den kom da fram og opp over alt. Og den bilen veier over 2 tonn.

Lenke til kommentar

Har en nesten make A3 98. Langt frå problemfri:

 

-Vannlekkasje

-Forstilling

-ABS og elektrisk tull

-Rustne bremseskiver

-Stearinlys til frontlys

-Svak automatgear

-Vinduviskermekanisme kan bli litt trøtt av Bergensvær

 

Tdi motorene var grensesprengende når disse bilene kom. Dreiemomentet kan faktisk irritere ved køkjøring. Lavt forbruk. Varierer fra 0,37 til 0,54 l / mil

Lenke til kommentar

316i E46 er faktisk rimelig populært blant ungdommen, fordi de ofte ikke har penger til større motorer og forsikring for flere hestekrefter. Subframedisaster er lite sannsynlig på en 316i som har tilnærmet nada dreiemoment, men det kan selvfølgelig skje.

 

Jeg har selv en E36 og i likhet med E46 er dette svært populære biler for sine perioder. Den store fordelen med dette er at det finnes haugevis med leverandører for reservedeler og utvalget på bruktmarkedet er veldig bra. Det finnes også haugevis av info på nett om hvordan man kan reparere nærmest hva som helst på disse bilene. Dette finner man ofte ikke på diverse billige japser.

 

Skal ikke si at eldre BMW er nødvendigvis noe bra kjøp, jeg har mer enn doblet kjøpsprisen på min så langt og da har jeg skrudd alt selv. Er heller ikke på langt nær ferdig med alt jeg har tenkt å ordne.

 

Beste kjøpet økonomisk er noe som har ålreite hjul for to sesonger fram og er EU-OK i to år til. Dukker gjerne opp noe i 10-15k klassen som passer kriteriene. Komfortabel og gjennomtenkt bil, som er pen å se på kan du da glemme, men den får deg fra A til B.

Lenke til kommentar

Update: Gikk til innkjøp av Audi A3 som jeg linket til tidligere i tråden. Er noen skavanker som må utredes, men den starter og går uten problemer. Fikk flere mer erfaring til å ta en vurdering av hele bilen, og de mener den skal være brukbar. Ikke noe problem med understellet, ingen alvorlige utbrudd av rust, ingen ulyder.

 

Er godt fornøyd med kjøpet og takker for svarene i tråden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...