Gå til innhold

Telenor Fiber oppgraderer hastigheten.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

telenor virker å ha litt bedre kapasitet ut av norge , en altibox. Spesielt i travle tidspunkter. Men altibox har bedre lokal kapaditet,og veldig kraftige linker til sentralene. Er ofte 10gbit , og noen steder DWDM med over 100gbit kapasitet.

 

Har selv vært i noen av nodene og sett,det er rimelig bøst.

 

(på små tettsteder)

 

Har vært borti steder der telenor sin pon er overbelasta,så kundene fikk 2-5 mbit på kvelden.

 

Har du mere informasjon om dette, selv vurder jeg å gå fra canaldigital til altibox, virker ut som flere er fornøyd med 300-500 mbit linjene derfra, eneste informasjon jeg finner om altibox er de hadde problemer i 2014 og eldre ved tekniske problemer.

Lenke til kommentar

Jeg er kjempefornøyd med altibox jeg. Jeg jobber dog i telenor og vet at backbonet og utenlandstrafikken er bedre der så hadde så kkart hatt telenor dersom de hadde klart å levere mer enn 3 mbit her jeg bor. Og det har jeg ingen påvirkning på så derfor altibox hos meg

Lenke til kommentar

Er selv veldig fornøyd med telenor. Har hatt ADSL, VDSL og nå Fiber :)

 

Jeg foretrekker helt klart stabilitet over fart. 100/100 holder for de fleste i lang tid fremover. Var bra de fikk opp farten og fikk prisen ned fra 899, som var på grensen til horribelt.

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

Jeg er kjempefornøyd med altibox jeg. Jeg jobber dog i telenor og vet at backbonet og utenlandstrafikken er bedre der så hadde så kkart hatt telenor dersom de hadde klart å levere mer enn 3 mbit her jeg bor. Og det har jeg ingen påvirkning på så derfor altibox hos meg

Telenor tilbyr maks 100 mbit det har jeg fra før, og hender ofte steam og orgin laster langt tregere. Kan være godt under 30-40 mbit.

 

Aller helst er bayonette øverst på ønskelisten men siden de kun har bedrifter og borettslag i oslo som sine kunder, er det desverre ikke mulig.

 

Når du jobbet i et selvskap er du ikke helt nøytral så det ville vært fint med dokumentasjon eller eksempel på dette.

Telenor fiber er ikke tilgjengelig der jeg bor og de vil heller ikke si noen pris på etablering der.

 

Eneste fordelen jeg ser på telenor er at de blir pålagt å leie infrastrukur til andre særlig fiber,men de bruker vel PON\GPON altså deler 10\1 gigabit node på 10-16 kunder, altibox generielsett har fiberpar til hver av kundene, så de burde komme bedre ut totalsett særlig på innrikstrafikk, så ftp:uninett.no går rask.

 

For å ikke snakke om Ipv6 som telenor aldri har en dato når kommer.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

LMH1, du er helt borti natta vekke. Hva i alle verden har fibertilknytningsmetode med innenriks/utenrikstrafikk å gjøre? Og hvorfor skal du synse (og antagelig bomme grovt) på antall kunder per node? Og har du gjort research på IPv6 hos Telenor Fiber?

 

Vær så snill å tenk over hva du poster - du dreper dine fremtidige jobbmuligheter med det som kommer ut av deg.

Endret av j--
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Som sagt er jeg fornøyd med 300 mbit altibox linja mi hjemme men jeg synes det er mer tak og bedre utenlandsrouting på 100 mbiten vi har på kontoret.

Men altibox er ikke et dårlig valg det heller.

Å si jeg er partisk er hvertfall feil.

Det er min mening.. Ikke jobber jeg innen bredbånd til privatmarked heller.

Men hadde jeg hatt mulighet for å velge mellom 100mbit telenor og 100 mbit altibox så hadde jeg gått for telenor. Trenger du raskere linje så går du for en annen leverandør om det er tilgjengelig.

Lenke til kommentar

Men hadde jeg hatt mulighet for å velge mellom 100mbit telenor og 100 mbit altibox så hadde jeg gått for telenor. Trenger du raskere linje så går du for en annen leverandør om det er tilgjengelig.

 

Egentlig syns jeg det er litt rart telenor ikke tilbyr over 100 mbit, skulle tro de velger å å gi hastighet ut i fra maksimalt mulig.

Angående altibox, hvis man går for 300-400 mbit hjelper det lite hvis utlandstrafikken kun er 150-200 mbit har aldri prøvd selv men det vil uansett være bedre en 100 mbit (Maksimalt).

Problemet er ved bytting av levrandør ofte 12 måneder bindingstid samt stress ved å legge ny fiber, skal man bytte må man velge ny levrandør.

 

Som oftest kan man ikke velge mellom to forskjellige tilbydere av fiber uansett, så hele diskusjonen blir litt poengløs. Det kunne vært morro å sammenligne direkte (på ca. samme sted i landet), men det blir en litt annen diskusjon, og den bør inneholde en del tall.

Ikke si aldri, vet at borettslag i nærheten bytter til viken fiber, så dermed er det ikke usansynlig man får flere valg.

Men er nok veldig skjeldent borettslagene i nærheten velger en blanding av telenor\canaldigital eller altibox.

Lenke til kommentar

I det siste har det skjedd en del i Telenor fiber-verden:

 

- De har kjøpt Canal Digital.

- De har sluttet å bygge ut FTTH.

- De har sluttet å levere IPTV, først på VDSL, så på fiber.

- Det er en del strekking av hovedkabler mellom byer på gang, slik at fiberkapasiteten blir mangedoblet.

 

I tillegg har Telenor kjøpt LOS Bynett, som tilbyr fiber på Sørlandet. Privatkundene integreres snart, ikke i Telenor FTTH, men i Canal Digital.

 

Man kan da tenke seg hva som vil skje med Telenor FTTH om et år eller to...

Endret av Ar`Kritz
Lenke til kommentar

 

Men hadde jeg hatt mulighet for å velge mellom 100mbit telenor og 100 mbit altibox så hadde jeg gått for telenor. Trenger du raskere linje så går du for en annen leverandør om det er tilgjengelig.

Egentlig syns jeg det er litt rart telenor ikke tilbyr over 100 mbit, skulle tro de velger å å gi hastighet ut i fra maksimalt mulig.

Angående altibox, hvis man går for 300-400 mbit hjelper det lite hvis utlandstrafikken kun er 150-200 mbit har aldri prøvd selv men det vil uansett være bedre en 100 mbit (Maksimalt).

Problemet er ved bytting av levrandør ofte 12 måneder bindingstid samt stress ved å legge ny fiber, skal man bytte må man velge ny levrandør.

 

Som oftest kan man ikke velge mellom to forskjellige tilbydere av fiber uansett, så hele diskusjonen blir litt poengløs. Det kunne vært morro å sammenligne direkte (på ca. samme sted i landet), men det blir en litt annen diskusjon, og den bør inneholde en del tall.

Ikke si aldri, vet at borettslag i nærheten bytter til viken fiber, så dermed er det ikke usansynlig man får flere valg.

Men er nok veldig skjeldent borettslagene i nærheten velger en blanding av telenor\canaldigital eller altibox.

 

Enda bra at du ikke skal tro eller mene noe som helst. Siden du helt klart ikke har peiling, og som tidligere nevnt her tråden. Bare dummer deg fullstendig ut hver gang du skriver slike idiotiske innlegg, som det blir en del av.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Må si både Rusher og j-- får forumet å virke useriøst, enten har dere lite å gjøre siden dere gidder å snakke dritt om andre forumbrukere.

 

ChrisCo gjør vel ikke det stort bedre å være med heiagjengen.

 

Fikk lyst å starte egen tråd angående tester hva de forskjellige levrandører kan levere eller ikke, men vil neppe få noe seriøs svar så lenge dere 3 er på dette forumet.

Lenke til kommentar

Du er jo helt fjern og konsekvent på feil jorde! Du har ikke filla peiling på en dritt og snakker som du skulle hatt doktorgrad i nettverk!

 

1. Lær deg å skrive ordentlige og skikkelige settninger!

2. Få deg noe kunnskap om nettverking og knip igjen når du ikke har peil!

3. Når du uttaler deg, så fremstår du som en løk! Du skaper bare irritasjon og kommer med feilinformasjon!

Endret av ChrisCo
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...