Gå til innhold

Telenor Fiber oppgraderer hastigheten.


Anbefalte innlegg

Ja det er jo idiotisk, man kan gjøre noe selv ved å ha:Fiber Optic Termination Box ved huset sitt.

Men det hjelper lite om det er 10 forskjellige fiber i gaten.

 

Kommunene og privatpersoner (Boligeiere) burde være de som eier fiberen, dermed gitt bedre valgfrihet.

 

Altibox bruker vel (Stjernenett) men usikker på hva den teknologien heter på fagspråket noe alternativ til PON.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen andre som har fått mail fra Telenor om at de oppgraderer hastigheten iløpet av våren ?

 

Jeg går fra 70/70 og 899 til 100/100 og 649.

 

Noen som har 25 eller 50 å har fått mail om disse hastighetene ?

 

 

Ikke hørt fra Telenor enda (25/25)

 

 

 

Det finnes fler spesifikasjoner av PON - gode gamle PON, G-PON, 10G-PON. G-PON gir link på 1gbit.

 

Husk at denne ene gigabit'en er delt mellom alle som er koblet til samme ONT. Det kan fort være ganske mange i et boligfelt ;)

 

 

Artikkel, i dag, hos Computerworld handler om ny teknologi i kobberet, men i siste avsnitt nevnes også fiberteknologien. Se sitatet under:

NG-PON2

Men tro nå heller ikke at fiberteknologien står stille. Flere operatører, blant annet Telenor og Get, bruker GPON i sine fibernett. Nå er neste generasjons G-PON på vei NG-PON2 med større rekkevidde uten forsterkning og flere splittmuligheter og dermed blant annet mer velegnet til LLUB eller distribusjon for flere operatører i samme infrastruktur.

http://www.cw.no/artikkel/telekom/kan-gfast-gjore-kobberet-lynraskt-igjen

  • Liker 1
Lenke til kommentar

er G-PON telenor bruker ja, er fibermontør for de, men skal ikke skryte på meg at jeg kan for mye om baksystemene, 1gbit er i værste fall delt på opptil 64 kunder (en splitter), men trodde det var noe modulering inne i bildet som gjorde at det ikke er bare 1stk gbit linje til hver splitter, men flere signaler

  • Liker 1
Lenke til kommentar

1gbit er i værste fall delt på opptil 64 kunder (en splitter), men trodde det var noe modulering inne i bildet som gjorde at det ikke er bare 1stk gbit linje til hver splitter, men flere signaler

 

Hvis vi deler på dette, blir det ca 16 mbit per kunde, ikke rart folk er mistfornøyd med hastigheten.

Hadde det vært 1 gigabit delt på 16 kunder ville det blitt 62,5 mbit som også er lite.

Lenke til kommentar

er G-PON telenor bruker ja, er fibermontør for de, men skal ikke skryte på meg at jeg kan for mye om baksystemene, 1gbit er i værste fall delt på opptil 64 kunder (en splitter), men trodde det var noe modulering inne i bildet som gjorde at det ikke er bare 1stk gbit linje til hver splitter, men flere signaler

Da jeg bestilte 300/300 fikk jeg svar at jeg kunne få max 500/500. Hva stopper meg ved å få 1000/1000?

Lenke til kommentar

 

er G-PON telenor bruker ja, er fibermontør for de, men skal ikke skryte på meg at jeg kan for mye om baksystemene, 1gbit er i værste fall delt på opptil 64 kunder (en splitter), men trodde det var noe modulering inne i bildet som gjorde at det ikke er bare 1stk gbit linje til hver splitter, men flere signaler

Da jeg bestilte 300/300 fikk jeg svar at jeg kunne få max 500/500. Hva stopper meg ved å få 1000/1000?

 

At ikke det er noe kapasitet igjen til de andre kundene.

Lenke til kommentar

 

1gbit er i værste fall delt på opptil 64 kunder (en splitter), men trodde det var noe modulering inne i bildet som gjorde at det ikke er bare 1stk gbit linje til hver splitter, men flere signaler

 

Hvis vi deler på dette, blir det ca 16 mbit per kunde, ikke rart folk er mistfornøyd med hastigheten.

Hadde det vært 1 gigabit delt på 16 kunder ville det blitt 62,5 mbit som også er lite.

 

Da tror jeg du må lære deg litt om hvordan det fungerer i praksis....

  • Liker 2
Lenke til kommentar

er G-PON telenor bruker ja, er fibermontør for de, men skal ikke skryte på meg at jeg kan for mye om baksystemene, 1gbit er i værste fall delt på opptil 64 kunder (en splitter), men trodde det var noe modulering inne i bildet som gjorde at det ikke er bare 1stk gbit linje til hver splitter, men flere signaler

Muxing og flere kabler ;) ikke bare 1gbit alltid.

Lenke til kommentar

 

1gbit er i værste fall delt på opptil 64 kunder (en splitter), men trodde det var noe modulering inne i bildet som gjorde at det ikke er bare 1stk gbit linje til hver splitter, men flere signaler

 

Hvis vi deler på dette, blir det ca 16 mbit per kunde, ikke rart folk er mistfornøyd med hastigheten.

Hadde det vært 1 gigabit delt på 16 kunder ville det blitt 62,5 mbit som også er lite.

 

 

Hvem er misfornøyd med hastigheten?

Lenke til kommentar

 

 

er G-PON telenor bruker ja, er fibermontør for de, men skal ikke skryte på meg at jeg kan for mye om baksystemene, 1gbit er i værste fall delt på opptil 64 kunder (en splitter), men trodde det var noe modulering inne i bildet som gjorde at det ikke er bare 1stk gbit linje til hver splitter, men flere signaler

Da jeg bestilte 300/300 fikk jeg svar at jeg kunne få max 500/500. Hva stopper meg ved å få 1000/1000?

 

At ikke det er noe kapasitet igjen til de andre kundene.

 

Hehe, du har lite kjennskap til dette som jeg har. Så får vel bedre svar på lyse.no :w00t:

Lenke til kommentar

 

 

 

er G-PON telenor bruker ja, er fibermontør for de, men skal ikke skryte på meg at jeg kan for mye om baksystemene, 1gbit er i værste fall delt på opptil 64 kunder (en splitter), men trodde det var noe modulering inne i bildet som gjorde at det ikke er bare 1stk gbit linje til hver splitter, men flere signaler

Da jeg bestilte 300/300 fikk jeg svar at jeg kunne få max 500/500. Hva stopper meg ved å få 1000/1000?

 

At ikke det er noe kapasitet igjen til de andre kundene.

 

Hehe, du har lite kjennskap til dette som jeg har. Så får vel bedre svar på lyse.no :w00t:

 

Fakta er at det finnes ikke noe 300Mbit eller 500Mbit ethernet interface, derfor har du 1Gbit interface og du er shapet ned til 300Mbit i ISP sin ruter.

 

Har man først fått seg et 1Gbit interface er det ikke noe annet enn at det er fare for at du kommer til å påvirke andre kunders tilgang i for stor grad som begrenser mulighetene for mer kapasitet så lenge ISP tilbyr dette.

Endret av sjurtf
Lenke til kommentar

Noen andre som har fått mail fra Telenor om at de oppgraderer hastigheten iløpet av våren ?

Jeg går fra 70/70 og 899 til 100/100 og 649.

 

Noen som har 25 eller 50 å har fått mail om disse hastighetene ?

 

Nei har ikke fått Mail på oppgradering. Har 25/25 idag.

Vet ikke om det er kampanjer de kjører enkelte plasser eller noe slikt.

Lenke til kommentar

 

 

At ikke det er noe kapasitet igjen til de andre kundene.

 

 

Hehe, du har lite kjennskap til dette som jeg har. Så får vel bedre svar på lyse.no :w00t:

 

 

 

Da kan du vel også belyse.no oss med dine kunnskaper.

Endret av G
Lenke til kommentar

Sendte de mail..

 

Hei, og takk for din henvendelse!

Ja, det er sendt melding til de av våre kunder som får en automatisk abonnementsendring.

Fra 09.03.15 skjer det en gladnyhet med vår bredbåndsportefølje. Dere er også velkommen til å endre abonnementet tilsvarende, fra 50/50 Mbps, kr 549,- pr. mnd. til 100/100 Mbps kr 649,- pr. mnd.

Vi kan nås på telefon 815 00 391 alle hverdager mellom kl. 08:00 og 20:00 eller e-post [email protected].

 

Endret av DarkZhade
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...