Gå til innhold

Telenor Fiber oppgraderer hastigheten.


Anbefalte innlegg

 

Jeg har ingen tro på at de selger 500/50 på GPON, det gir ingen mening. 200/200, KANSKJE. De aller fleste OLT'er har en 10G port, men begrensningen ligger i at 10G linker ikke vokser på trær. I år har Telenor bygget ut ny fiberkabel mellom en del byer, og da snakker vi for eksempel om G96 kabel hvor det bare finnes G16 fra før. Da blir det plutselig en del mer aktuelt med slike løsninger.

 

Det er vel PON som stort sett gjelder for CD og Get fremover.

 

Når de har et 500/500-produkt i prislista, så vel CD bare jobbe for å gjøre det tilgjengelig. Samme gjelder jo Get etter de lanserer det offisielt. Ser at det p.t. ikke er så mange steder med 500/500 tilgjengelig og kun "på forespørsel".

 

G96 vs G16 sier meg ikke så mye - et Google-søk peker på Nexans G96 en kabel bygget ihht. G.652?

Regner med at det er denne du tenker på - og at G16 er en eldre variant med dårligere egenskaper?

 

Har selv ingen montørerfaring eller erfaring med utbygging og kabling for PON, har kun brukt aktive linker. Og min erfaring begrenser seg til 10GBase-SR internt i rack, -LRM brukt internt i bygg, samt enkle -LR-linker internt og over leid fiber. 

 

 

G96 og G16 er bare kabelstørrelser. Poenget mitt er at kapasiteten i antall fibre mellom byene blir mangedoblet med denne oppgraderingen, slik at det faktisk blir mulig å leie en dedikert fiber over større distanser hvor det tidliger ikke har vært det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det nå/snart er tilgjengelig kabling og/eller bølgelengder til 10 Gbit over lange avstander, og OLTene har 10Gbit-muligheter allerede, så bør de jo klare å realisere 500 Mbit nedstrøms over GPON med små nok segmenter?

 

Da forstår jeg fremdeles ikke hvorfor 500/500 over GPON skal være så  veldig vanskelig. :)

 

Undersøkte litt mer, og 500/500 er jo til og med med i Jaras GPON wholesale-tilbud nå innen jul i år;

 

"VULA Basis 500", side 6 her:

 

http://www.telenorwholesale.no/wp-content/uploads/2015/10/Bredband_VULA_Bilag_2.3_produktblad_VULA_2015-12-07.pdf

 

Jara er vel såpass edruelige at de ikke tar med produktklasser som ikke kan realiseres innen rimelig tid, selv om de jo må bli ferdige med ombygginger og ha kapasitet i nettet.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

 

 

Nånå folkens rolig nå. :green:

chrisco: Alle har skrive leifer eller ikke bra skrive måte. Og så kaller du ingen for løk, har han feilinformasjon så kan du hjelpe han med riktig info. :green:

Det er så vidt meg bekjent to flaskehalser som hindrer Altibox-kunder å gå 1000/1000 linjer. Noden hjemmesentralen din er koplet opp mot og hjemmesentralen i seg selv. De som har eldre hjemmesentraler må bytte hjemmesentral for å over hode ha teknisk mulighet for 1000/1000 linjer. Back-bonet til Altibox har kapasitet langt over hva nasjonen Norge forbruker per i dag.

 

Jepp, jeg måtte bytte ut min hjemmesentral som jeg fikk i 05 da jeg bestilte 300/300 i mars, men har nå 150/150 og i mars 2016 har jeg bare 35/35.

 

35/35?

 Altibox er nå på 40/40 på laveste hastighet etter at de satte opp prisen for de to laveste hastighetene.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Er det du som betaler rekningen? Om ikke, har ikke tv(sakt opp nrk) så skal jeg ha 50/50 må jeg ha alt. Vurderer også å si opp hus tlf.

Jepp. Her betales alt av meg.

Lenke til kommentar

 

Ser ut til at vi har 10G PON i veggen hjemme. Se vedlegg for bilde av OTN. Vil tro 500/500 blir en mulighet her om ikke så lang tid :fun:

 

Ser man det ja - Telenor har vært fremsynte. Ikke så gammelt utstyr dette vel? :)

 

Njea, har eid huset i ett år, og denne var her fra før. Tror den har kommet mellom 2013 og 2014. Fiber på boligfeltet ble rullet ut rundt 2013, så sikkert da PON-utstyret her var nytt.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke bekrefte det 100%, men jeg har hørt det samme. Det vil imidlertid ikke skje før LOS Bynett-integrasjonen er ferdig, og det skal noe til at det skjer i løpet av året. Dessverre har Telenor kuttet salget på sin TV-løsning et år for tidlig, så det er kjipt for kundene som blir rammet av det.

 

Til alt overmål har jeg hørt at CD skal over på IPTV (det er det Telenor har nå). Det kan være løsningen for at de skal kunne blokkere TV helt for kunder som ikke ønsker TV. I dag kan de ikke det (ukodede kanaler er tilgjengelig for alle, uansett).

 

Den 500/500 linja til Canal Digital gjelder nok kun fiberkunder i Canal Digital's point-to-point nett (ikke GPON fiber eller ren coax).

CD kjører GPON på sitt fibernett også..Garantert samme løsning som Telenor :)

Lenke til kommentar

CD har en del point-to-point også, men det som bygges ut nå er GPON. Det er da bygget opp på samme måte som Telenor sitt nett, men sentralutstyr og sendestyrke er helt forskjellig. Noen områder har faktisk OLT som sender ut Telenor og CD-signal på samme fiber (på forskjellige frekvenser). Da er det bare å bytte utstyret hos kunde for å legge dem over fra CD til Telenor.

 

Nå skal jeg etter å ha lest VULA-bilaget som inside_446486 postet innrømme at det nok kommer 500 Mbit linjer på GPON-nett også, men sannsynligvis kun når OLT'en har fått 10G-link, og selv da i begrenset antall.

Lenke til kommentar

Ser ut til at vi har 10G PON i veggen hjemme. Se vedlegg for bilde av OTN. Vil tro 500/500 blir en mulighet her om ikke så lang tid :fun:

 

Ikke for og ødelegge gleden, og er faktisk ikke 100% sikker (kanskje 95%) men det er nok 1GB og ikke 10GB på den der. har samme selv, hentet denne direkte fra EltelSønnico hos en kompis som jobber der og han sa den kun er 1GB. Har og snakket med flere som jobber hos TN og andre ISP i Norge som sier det samme :(

Lenke til kommentar

Delenummeret på ONT'en har absolutt ingen sammenheng med hastigheten på linken til OLT'en, nei.

Jeg tror du har helt rett her. Synd, navnet passet så godt overens med hastighet på PON-et.

 

 

Ser ut til at vi har 10G PON i veggen hjemme. Se vedlegg for bilde av OTN. Vil tro 500/500 blir en mulighet her om ikke så lang tid :fun:

 

Ikke for og ødelegge gleden, og er faktisk ikke 100% sikker (kanskje 95%) men det er nok 1GB og ikke 10GB på den der. har samme selv, hentet denne direkte fra EltelSønnico hos en kompis som jobber der og han sa den kun er 1GB. Har og snakket med flere som jobber hos TN og andre ISP i Norge som sier det samme :(

LAN-siden er "kun" 1Gbit/s ja, men PON-siden er det litt mer usikkerhet rundt, siden jeg sliter med å hoste opp noe direkte dokumentasjon. Om noen klarer å finne noe så rop ut.

 

I-020G (som er en annen ONT som Telenor bruker/har brukt) støtter 2,5Gbit DS/1,25Gbit US på PON-splitten. Den står nevnt i en brosjyre for Alcatel-Lucent 7342 ONT.

 

 

The Alcatel-Lucent 7342 I-Series ONTs

are designed for easy fiber termination

inside single-family homes. They are

compact in size and can be mounted

on walls or stand freely on a desk.

Each ONT terminates a GPON interface

running at 2.5 Gb/s downstream and

1.2 Gb/s upstream, delivering triple

play services

 

 

Har ingen problem med å se for meg at Telenor kan finne på å overbooke 2,5Gbit/1,2Gbit mellom 8-10 brukere med 500Mbit opp. Vil tippe (basert på ingenting...) at en split/aktiv port/domene i PON-noden server 30-100 boenheter. Og vil tippe at maks 2-5% av kundene vil velge å bestille 500/500. Så burde ikke bli noen kapasitetsissues. Og om det blir det, kan de jo splitte PON-domenet inn i to PON-domener.

 

Terminologien min rundt PON er helt på bærtur, men håper det er forstålig. Som nettverkstekniker har jeg enda ikke vært borti PON direkte.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

max kunder pr.port på OLT kort i sentralen er 64 kunder (den typen som er mest brukt, er det langt fra sentralen blir 32splitter brukt grunnet mindre demping), mens bedrifter splittere gjerne er på 16 pr.port)

Ser for meg at 1 eller 2 kunder kan fint bestille 500/500 mbit.Tviler uansett at mange vil bestille så heftig hastighet.De kan vel dele opp i flere OLT kort i sentralen ved behov?

Lenke til kommentar

nei, splitteren som først er montert, blir tvilsomt byttet, så vist det står en 64splitter i hovedskapet i dag, så vil det si 64 kunder (om den er full) på en port i sentralen, men tviler veldig sterkt på at den er så begrenset som mange her skal ha det til, isåfall så kan dem oppgradere selve kortet på sentralen til ett bedre ett når det trengs frem i tid uten å gjøre noe ute i nettet (hvertfall frem til de skal over 1gbit til kunder)

 

kan si mye rart om Telenor, men de bruker sjeldent dårlig utstyr ute i nettet

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...