Gå til innhold

Telenor Fiber oppgraderer hastigheten.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du kan jo kanskje se litt på denne.

Utklipp:

Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) har i vedtak av 20. januar 2014 om utpeking av tilbyder med sterk markedsstilling og pålegg om særskilte forpliktelser i grossistmarkedet for full og delt tilgang til faste aksessnett (marked 4) og grossistmarkedet for Bredbåndsaksess (marked 5)1 , utpekt Telenor ASA (Telenor) som tilbyder med sterk markedsstilling. Det følger av ekomloven § 3-4 første ledd at tilbyder som har sterk markedsstilling skal pålegges én eller flere særskilte plikter som følger av § 4-1 og §§ 4-4 til 4-10. Nkom har i marked 4 og 5 pålagt Telenor en forpliktelse om å gi tilgang på ikke-diskriminerende vilkår, jf. ekomloven § 4-7. Forpliktelsen gjelder for både kobber- og fiberbasert tilgang

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nånå folkens rolig nå. :green:

chrisco: Alle har skrive leifer eller ikke bra skrive måte. Og så kaller du ingen for løk, har han feilinformasjon så kan du hjelpe han med riktig info. :green:

Kaller'n ikke løk, jeg sa han framstår som en løk når han uttaler seg.. Er en vesentlig forskjell på det..;-)

Lenke til kommentar

Støtter faktisk Kjetil Lura.

 

Ikke faktisk. Kjetil Lura støtter deg, så det følger logisk at du er enig i det.

 

 

 

Men at dere ikke kommer med fakta sier dere (ChrisCo, Ar`Kritz, Rusher).

Sier at dere ikke er bedre kålhode en meg. Dere har ikke mere peiling en meg i så fall.

 

Hvis jeg tolker dette riktig (tror det er et "ikke" eller to for mye der), så har du faktisk litt rett. Illustreres best slik:

 

post-4286-0-97166700-1406055420_thumb.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du vil være Språkvask og korrekturretter kan du sikkert skaffe deg jobb hos google eller noen andre.

Så kanskje vi kunne få flere som kjetil å få denne mere saklig.

 

Komme med bilder som kommer med drittsleng hva er det for noe tull?

Du må selv innrømme du\dere ødlegger tråden med slik.

Lenke til kommentar

Støtter faktisk Kjetil Lura.

Er ikke vits å påstå jeg framstår som løk når dere ikke kommer med fakta.

Kan jo være hvordan PON/GPON er delt mellom kunder har forandret seg på noen år.

 

Men at dere ikke kommer med fakta sier dere (ChrisCo, Ar`Kritz, Rusher).

Sier at dere ikke er bedre kålhode en meg. Dere har ikke mere peiling en meg i så fall.

Jo, du er krone eksempelet på ordtaket:

 

"Det er bedre å holde munn, og la folk tro du er en idiot. Enn å åpne den, og VISE at du er en idiot".

Endret av Rusher
  • Liker 5
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Jeg kan ikke bekrefte det 100%, men jeg har hørt det samme. Det vil imidlertid ikke skje før LOS Bynett-integrasjonen er ferdig, og det skal noe til at det skjer i løpet av året. Dessverre har Telenor kuttet salget på sin TV-løsning et år for tidlig, så det er kjipt for kundene som blir rammet av det.

 

Til alt overmål har jeg hørt at CD skal over på IPTV (det er det Telenor har nå). Det kan være løsningen for at de skal kunne blokkere TV helt for kunder som ikke ønsker TV. I dag kan de ikke det (ukodede kanaler er tilgjengelig for alle, uansett).

 

Den 500/500 linja til Canal Digital gjelder nok kun fiberkunder i Canal Digital's point-to-point nett (ikke GPON fiber eller ren coax).

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Nånå folkens rolig nå. :green:

chrisco: Alle har skrive leifer eller ikke bra skrive måte. Og så kaller du ingen for løk, har han feilinformasjon så kan du hjelpe han med riktig info. :green:

Det er så vidt meg bekjent to flaskehalser som hindrer Altibox-kunder å gå 1000/1000 linjer. Noden hjemmesentralen din er koplet opp mot og hjemmesentralen i seg selv. De som har eldre hjemmesentraler må bytte hjemmesentral for å over hode ha teknisk mulighet for 1000/1000 linjer. Back-bonet til Altibox har kapasitet langt over hva nasjonen Norge forbruker per i dag.

Lenke til kommentar

 

Den 500/500 linja til Canal Digital gjelder nok kun fiberkunder i Canal Digital's point-to-point nett (ikke GPON fiber eller ren coax).

 

Hva hindrer CD å tilby 500/500 i GPON-nett?

 

En kunde får da 50% kapasiteten i hele GPON nettet. Det er nok litt i overkant av hva Canal Digital tørr og leve med.

2 kunder med 500/500 som samtidig bruker all kapasiteten medfører pakketap for alle andre kunder på samme node, ikke helt bra.

Lenke til kommentar

 

 

Den 500/500 linja til Canal Digital gjelder nok kun fiberkunder i Canal Digital's point-to-point nett (ikke GPON fiber eller ren coax).

 

Hva hindrer CD å tilby 500/500 i GPON-nett?

 

En kunde får da 50% kapasiteten i hele GPON nettet. Det er nok litt i overkant av hva Canal Digital tørr og leve med.

2 kunder med 500/500 som samtidig bruker all kapasiteten medfører pakketap for alle andre kunder på samme node, ikke helt bra.

 

 

OK, så det blir pakketap hvis de overbooker? Man benytter ingen mekanismer a la WFQ som jevner ut opphastigheten ift. tilgjengelig total kapasitet?

 

Siden de enten har 500/500 eller 500/50 i prislista så blir det vel 500/50 som blir tilgjengelig for GPON-kunder da.

 

Kan tenke meg det blir noen spennende diskusjoner i de tilfellene et borettslag eller sameie har skiftet ut koaksnett med fiber (GPON) og man likevel ikke kan få noe raskere enn naboen som fortsatt bruker koaks. De kan vel oppgradere til 10G-PON hvis/når det blir en hodepine.

Lenke til kommentar

 

 

 

Den 500/500 linja til Canal Digital gjelder nok kun fiberkunder i Canal Digital's point-to-point nett (ikke GPON fiber eller ren coax).

 

Hva hindrer CD å tilby 500/500 i GPON-nett?

 

En kunde får da 50% kapasiteten i hele GPON nettet. Det er nok litt i overkant av hva Canal Digital tørr og leve med.

2 kunder med 500/500 som samtidig bruker all kapasiteten medfører pakketap for alle andre kunder på samme node, ikke helt bra.

 

 

OK, så det blir pakketap hvis de overbooker? Man benytter ingen mekanismer a la WFQ som jevner ut opphastigheten ift. tilgjengelig total kapasitet?

 

Siden de enten har 500/500 eller 500/50 i prislista så blir det vel 500/50 som blir tilgjengelig for GPON-kunder da.

 

Kan tenke meg det blir noen spennende diskusjoner i de tilfellene et borettslag eller sameie har skiftet ut koaksnett med fiber (GPON) og man likevel ikke kan få noe raskere enn naboen som fortsatt bruker koaks. De kan vel oppgradere til 10G-PON hvis/når det blir en hodepine.

 

 

Ikke nødvendigvis, men køer kan ikke vokse uendelig, til slutt vil noen lide for at 2 brukere kan bruke opp kapasiteten for alle på samme GPON. Blir ikke magiskt mer kapasitet av køing og algoritmer for å dele på kapasiteten. Det man også må tenke på her er at dette produktet skal stikke seg litt ut og skape god reklame. Hvis kundene som har bestilt dette ikke faktisk får hastigheten på grunn av for høy overbookingsprosent så er ikke det god reklame.

 

 

500/50 vil ikke løse noe problem, man har forsatt oversolgt nedstrøms med alt for høy prosent.

 

Yep, det kan fort bli litt diskusjoner i den situasjonen, får håpe at de har lagt spredernettet slikt at det er mulig å droppe PON og gi alle hver sin ethernet. Nå vet jeg ikke prisen på en 10G PON tranciever, men 10G trancievere er fortsatt ganske dyre saker - blir nok noen år til 10G PON nett ses i bruk, og behovet er der. I et boretslag er det nok billigere å bygge om til switchet spredernett om de har tenkt på det når fiberen ble blåst hvis man ser behovet for 1G aksesser til enkeltbrukere.

Lenke til kommentar

Jeg har ingen tro på at de selger 500/50 på GPON, det gir ingen mening. 200/200, KANSKJE. De aller fleste OLT'er har en 10G port, men begrensningen ligger i at 10G linker ikke vokser på trær. I år har Telenor bygget ut ny fiberkabel mellom en del byer, og da snakker vi for eksempel om G96 kabel hvor det bare finnes G16 fra før. Da blir det plutselig en del mer aktuelt med slike løsninger.

Lenke til kommentar

 

Nånå folkens rolig nå. :green:

chrisco: Alle har skrive leifer eller ikke bra skrive måte. Og så kaller du ingen for løk, har han feilinformasjon så kan du hjelpe han med riktig info. :green:

Det er så vidt meg bekjent to flaskehalser som hindrer Altibox-kunder å gå 1000/1000 linjer. Noden hjemmesentralen din er koplet opp mot og hjemmesentralen i seg selv. De som har eldre hjemmesentraler må bytte hjemmesentral for å over hode ha teknisk mulighet for 1000/1000 linjer. Back-bonet til Altibox har kapasitet langt over hva nasjonen Norge forbruker per i dag.

 

Jepp, jeg måtte bytte ut min hjemmesentral som jeg fikk i 05 da jeg bestilte 300/300 i mars, men har nå 150/150 og i mars 2016 har jeg bare 35/35.

Lenke til kommentar

Jeg har ingen tro på at de selger 500/50 på GPON, det gir ingen mening. 200/200, KANSKJE. De aller fleste OLT'er har en 10G port, men begrensningen ligger i at 10G linker ikke vokser på trær. I år har Telenor bygget ut ny fiberkabel mellom en del byer, og da snakker vi for eksempel om G96 kabel hvor det bare finnes G16 fra før. Da blir det plutselig en del mer aktuelt med slike løsninger.

 

Det er vel PON som stort sett gjelder for CD og Get fremover.

 

Når de har et 500/500-produkt i prislista, så vel CD bare jobbe for å gjøre det tilgjengelig. Samme gjelder jo Get etter de lanserer det offisielt. Ser at det p.t. ikke er så mange steder med 500/500 tilgjengelig og kun "på forespørsel".

 

G96 vs G16 sier meg ikke så mye - et Google-søk peker på Nexans G96 en kabel bygget ihht. G.652?

Regner med at det er denne du tenker på - og at G16 er en eldre variant med dårligere egenskaper?

 

Har selv ingen montørerfaring eller erfaring med utbygging og kabling for PON, har kun brukt aktive linker. Og min erfaring begrenser seg til 10GBase-SR internt i rack, -LRM brukt internt i bygg, samt enkle -LR-linker internt og over leid fiber. 

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Den 500/500 linja til Canal Digital gjelder nok kun fiberkunder i Canal Digital's point-to-point nett (ikke GPON fiber eller ren coax).

 

Hva hindrer CD å tilby 500/500 i GPON-nett?

 

En kunde får da 50% kapasiteten i hele GPON nettet. Det er nok litt i overkant av hva Canal Digital tørr og leve med.

2 kunder med 500/500 som samtidig bruker all kapasiteten medfører pakketap for alle andre kunder på samme node, ikke helt bra.

 

 

OK, så det blir pakketap hvis de overbooker? Man benytter ingen mekanismer a la WFQ som jevner ut opphastigheten ift. tilgjengelig total kapasitet?

 

Siden de enten har 500/500 eller 500/50 i prislista så blir det vel 500/50 som blir tilgjengelig for GPON-kunder da.

 

Kan tenke meg det blir noen spennende diskusjoner i de tilfellene et borettslag eller sameie har skiftet ut koaksnett med fiber (GPON) og man likevel ikke kan få noe raskere enn naboen som fortsatt bruker koaks. De kan vel oppgradere til 10G-PON hvis/når det blir en hodepine.

 

 

Ikke nødvendigvis, men køer kan ikke vokse uendelig, til slutt vil noen lide for at 2 brukere kan bruke opp kapasiteten for alle på samme GPON. Blir ikke magiskt mer kapasitet av køing og algoritmer for å dele på kapasiteten. Det man også må tenke på her er at dette produktet skal stikke seg litt ut og skape god reklame. Hvis kundene som har bestilt dette ikke faktisk får hastigheten på grunn av for høy overbookingsprosent så er ikke det god reklame.

 

 

500/50 vil ikke løse noe problem, man har forsatt oversolgt nedstrøms med alt for høy prosent.

 

Yep, det kan fort bli litt diskusjoner i den situasjonen, får håpe at de har lagt spredernettet slikt at det er mulig å droppe PON og gi alle hver sin ethernet. Nå vet jeg ikke prisen på en 10G PON tranciever, men 10G trancievere er fortsatt ganske dyre saker - blir nok noen år til 10G PON nett ses i bruk, og behovet er der. I et boretslag er det nok billigere å bygge om til switchet spredernett om de har tenkt på det når fiberen ble blåst hvis man ser behovet for 1G aksesser til enkeltbrukere.

 

 

Nei køing skaper jo ikke mer kapasitet, i beste fall degraderer kanskje tjenesten mer elegant enn ved rent pakketap.

Så de må vel bare segmentere nettet etter behov, slik de må gjøre for oppstrømstrafikk på koaks.

 

Nedstrøms kan man vel bruke WDM-PON for å gi forbrukerne hver sin 1 Gbits optiske kanal, men det er vel ikke akkurat en del av CDs standardoppsett.

 

Kanskje man vil se "tunable" DWDM-transceivere i (10)GPON etter hvert - det ville vel vært elegant å kunne provisjonere en konfig som velger/skifter bølgelengde etter behov. :)  Foreløpig er vel tunable-modeller ekstremt dyrt, og som du skriver er det ikke akkurat gratis med standard 10G-transceivere heller. Tipper 10G-PON-transceivere heller ikke er så rimelige, det er vel samme krav til lasere og optikk der.

 

Kanskje enklere og billigere å bruke et aktivt nett hvis mulig.

 
Når virker det jo som det er PON for alle penga hos CD og Get, så jeg vet sannelig ikke hvordan de har tenkt å få det til å gå opp med lansering av 500/500 og snart Gigabit-aksesser.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...