Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Balansert ventilasjon


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg har flyttet inn i nybygg som har balansert ventilasjon installert.

Det er 3 innstillinger på avtrekket.

 

1. For når man er på ferie.

2. Normal drift.

3. For når man dusjer.

 

I og med at leiligheten er veldig tett og godt isolert så mener montør av anlegget for å forhindre sopp og andre ting i leiligheten så må anlegget stå på nivå 2 hele tiden.

 

Eneste er at om vinteren blir det betydelig kaldere å la denne innstillingen stå på nivå 2 i stedet for nivå 1. Merker det i hele leiligheten samt at varmekabler på badet suser på full gnu uten at de klarer å holde badet varmt.

 

Suselyden fra ventilasjonen er også meget irriterende på nivå 2 og 3 i lengden.

 

Spørsmålet mitt til noen som har peilling på dette må bli; gjør det noe om vi kjører nivå 1 i 2-3 måneder på vinteren og heller setter opp på nivå 2 når det blir midlere ute?

Virkelig vanskelig å finne noe god info på dette foruten å bare gjøre som montøren sier. Dog lever ikke montøren i denne leiligheten og kjenner hvor mye kaldere det blir.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke noe problem å kjøre på "1" på de kaldeste dagen, men friskluftmengden vil være endel mindre enn på normal drift. Du bør følge med på om det blir kondens på vinduer og om luften blir tung. En annen mulighet er jo å kjøre et par timer på normal, før du gå tilbake til feriemodus.

 

Det er også mange anlegg som har varmegjennvinning. Panelet vil da ha en ekstra bryter, denne kan i så fall skrus på max når det er kaldt.

 

Jeg er ikke enig med vidor som hevder at sopp er et problem med slike anlegg, da et balansert anlegg vil fjerne fukt fra leiligheten som vil motvirke oppblomstring av sopp.

Lenke til kommentar

TS. Stusser litt på innlegget ditt. Er du sikker på at ventilasjonsanlegget ditt KUN er "balangsert ventilasjon", og ikke et anlegg med varmegjennvinning? (Det siste er også balangsert) Det er nå krav til et varmegjennvinningsanlegg!

 

Uansett så er jeg alltid betenkt, nå folk uten erfaring, lukker ventiler (for inn-luft/ut-luft), skrur ned (eller av) mekanisk ventilasjon, som er beregnet for boligen. Forutsetter selvsagt at dette er riktig dimensjonert. Dette uavhenig av, når bygget ble bygget.

 

Men av lang erfaring i byggebransjen (både som tømrer og byggnings ing.), fører dette til ett, eller flere problemer. I beste fall dårlig inneluft, som er uheldig for helsen. I værste fall går det ut over både helse og bygg/leligheten. For helseplager, søk "inneluft, dårlig innemiljø" på nettet. For bygget/leligheten så oppstår gjerne fuktskader/muggsopp på bad, gjerne ved for sein, eller dårlig ventilasjon av bad/våtrom. Ellers er det som luckylight nevner, kondensering på vinduer, et vanlig problem ved for lite ventilasjon av varm luft mot glassoverflatene, samt fjærning av unødig høy luftfukt i rom/lelighet, som fører til det kondenserte vannet renner ned på ramme, kram, utforing (og kanskje veggen under) og fører til sopp og råteskader.

 

Er bygget riktig dimensjonert (varme og ventilasjon), skal ikke badet bli kaldt, selv om det er kaldt ute. Men det kreves mer energi, for å holde temperaturen oppe. Ganske normalt. Da ditt bad skal ha sirkulasjon av inneluften, må rommert tilføres varm luft (romstemperatur), via spalteventil i terskel/døra og da fra tilstøtende rom. Håper nå at det rommet holder rommstemperatur, ellers må det rommet tilføres en varmekilde. Vet ikke hvordan denne boligen er konstruert, men ofte er tilstøtende rom ikke oppvarmet til romstemperatur. Og da kreves det mer energi fra varmekablene. Er ikke sikkert de, er beregnet for det.

 

Skjennerende suselyd, ved riktig dimensjonert annlegg og riktig innstilling, høres merkelig ut, på normalinnstilling d.v.s. trinn 2. At du har noe suselyd på trinn 3, er ikke uvanlig. Men det er ikke meningen at anelgget skal gå lenge, på dette trinnet.

 

Kunne kanskje kommet med flere detaljer, med mer info., men jeg råder deg til å kontakte kompetent byggkyndig fagperson, for å vurdere dette problemet og hvordan du skal bruke ventilasjon og nødvendig varmekilder, før du begynner å "trikse" med ventilasjonsannlegget.

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Hva om du later som du er på ferie 2-3 mnd om vinteren og setter anlegget på 1 ?

 

Sopp er et problem med slike anlegg og det kommer før eller senere uansett. Det gjelder å passe på dette og holde det under oppsyn. Generelt er inneklimaet veldig bra med nye slike anlegg.

 

Kan du utdype dette? Kommer det i selve ventilasjonen eller i konstruksjon? Vurderer å kjøpe bolig med balansert ventilasjon, men skeptisk pga det du skriver her. Kan dog for lite om det, så skulle gjerne hatt litt utdypning.

Lenke til kommentar

Det var det en kar som har jobbet med dette i flere tiår sa. Det må vedlikeholdes hvis det skal være bra. Hvis du er bekymret for det så finnes det folk som spesialiserer seg på innemiljø som sikkert kan hjelpe deg med å vurdere tilstand for et anlegg som har vært i drift.

 

Jeg har ikke balansert ventilasjon, men skal kjøpe bolig og mange har jo nettopp det. Jeg føler jeg blir tungpustet i mange av disse boligene, og lurer på om det er fordi det ikke har blitt fulgt opp med service. Jeg aner ikke om en slik service vil hjelpe heller, syns generelt det er dårligere luft enn om det er hjemme der jeg bor nå.

 

La merke til at anlegget i en av boligene stod på 1. Med en gang vi skrudde opp til 2, følte jeg luften ble betraktelig bedre. Men, den suselyden var veldig sjenerende, jeg hadde ikke fått et godt liv med å bo i så kraftig suselyd.

Lenke til kommentar

Ja. Det er ikke alltid de smart tingene vi finner på er så smarte likevel. Personlig har jeg dårlig erfaring med disse anleggene og foretrekker vanlig luftig. Bygg som ikke har vinduer som lar seg åpne har jeg fått rimelig nok av da reguleringen sjelden er god nok for å håndtere vær godt nok. Det blir fort veldig varmt på sommeren og for dårlig sirkulasjon om det er ikke dimensjonert opp godt nok. Du får vurdere å kjøpe deg støydempende ørepropper for susingen.

Lenke til kommentar

Ja. Det er ikke alltid de smart tingene vi finner på er så smarte likevel. Personlig har jeg dårlig erfaring med disse anleggene og foretrekker vanlig luftig. Bygg som ikke har vinduer som lar seg åpne har jeg fått rimelig nok av da reguleringen sjelden er god nok for å håndtere vær godt nok. Det blir fort veldig varmt på sommeren og for dårlig sirkulasjon om det er ikke dimensjonert opp godt nok. Du får vurdere å kjøpe deg støydempende ørepropper for susingen.

Merkelig det der. Da vi bygget huset vi nå bor i var det satt opp uten noen vinduer som kunne åpnes. Ganske utrolig. En hinsides tro på at ventilasjonen skulle klare jobben 100%, sommer som vinter. Fakta er at den er sjanseløs på sommeren med disse store vinduene og så tett som det er ellers.

Heldigvis ante vi effekten og tok med åpningsvindu i alle rom. Det hadde vært en regelrett katastrofe uten.

Lenke til kommentar

Ble kort forklart at et standard anlegg av den typen skal stå på 2 av 3 når det oppholder seg personer i bolig. 3 av 3 når man vasker og dusjer eller har mange på besøk. 1 av 3 skal kun benyttes når det er ingen som oppholder seg / bor i boligen over lengre tid (f.eks når man er bortreist i 2 uker på ferie/tur/jobb).

Lenke til kommentar

Jeg hadde store problemer med anlegget her, mtp plystrestøy og susing i inntak og uttak. Så jeg måtte ha luftinntakene igjen og heller lufte kronisk. Så fant jeg på å skru av luftinntakene helt, da fant jeg en slags bit jeg ikke aner hva er til. Den fjernet jeg. Etter det har inntakene fungert godt, med mye luft uten spesielt støy.

 

I uttaket på badet var det samme problem. Da fjernet jeg en slags "propp" som dekket til uttaket, så ble det mindre støy.

 

I uttaket på kjøkkenet sliter jeg stort fortsatt. I forsøk på å dempe støyen (det var uttrekk selv når kjøkkenvifta ikke var på) har jeg prestert å ødelegge luftventilen og kontrollen til den...

Lenke til kommentar

 

Ja. Det er ikke alltid de smart tingene vi finner på er så smarte likevel. Personlig har jeg dårlig erfaring med disse anleggene og foretrekker vanlig luftig. Bygg som ikke har vinduer som lar seg åpne har jeg fått rimelig nok av da reguleringen sjelden er god nok for å håndtere vær godt nok. Det blir fort veldig varmt på sommeren og for dårlig sirkulasjon om det er ikke dimensjonert opp godt nok. Du får vurdere å kjøpe deg støydempende ørepropper for susingen.

Merkelig det der. Da vi bygget huset vi nå bor i var det satt opp uten noen vinduer som kunne åpnes. Ganske utrolig. En hinsides tro på at ventilasjonen skulle klare jobben 100%, sommer som vinter. Fakta er at den er sjanseløs på sommeren med disse store vinduene og så tett som det er ellers.

Heldigvis ante vi effekten og tok med åpningsvindu i alle rom. Det hadde vært en regelrett katastrofe uten.

 

 

Det er jo ganske utrolig. En ting er luftingen, en annen ting er jo at vinduer er faktisk rømningsvei.

Ble kort forklart at et standard anlegg av den typen skal stå på 2 av 3 når det oppholder seg personer i bolig. 3 av 3 når man vasker og dusjer eller har mange på besøk. 1 av 3 skal kun benyttes når det er ingen som oppholder seg / bor i boligen over lengre tid (f.eks når man er bortreist i 2 uker på ferie/tur/jobb).

 

Jeg tror det er mange brukere som faktisk ikke vet dette, og ikke bruker anlegget riktig. Mange velger det som "bråker minst", forståelig nok. Bruker man det feil over tid, så er det nærmest garantert at det vil danne seg mugg. Jeg kjenner jeg ikke kommer til å kjøpe noen nyere bolig med balansert ventilasjon. Heller gammelt og trekkfullt :)

Lenke til kommentar

Det bråker ikke med balansert ventilasjon som er korrekt dimensjonert (store inn og uttak). Problemet oppstår idet man skal ha mye luft igjennom et lite hull. Gammelt og trekkfullt vil også gi muggproblemer. Bare se på hus til salgs på finn.no

 

Smarthus-ventilasjon bør også tilpasse seg nivået dynamisk, med fukt og CO2-målere i relevante rom.

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Høres ut som trådstarter  har ventilasjon fra FlexIT.

Har samme.

 

Kaldt om vinter, kokvarmt om sommer.

Det enkleste panelet som jeg har nå (og som det høres ut som trådstarter har):

 

attachicon.gif139715.jpg

 

Det nye panelet jeg har bestilt:

attachicon.gif139717.jpg

 

 

 

Har den øverste av disse selv. Du er klar over at det øverste panelet kan skyves opp? Der har man noen justeringsmuligheter.

 

Ellers har jeg vurdert å bytte til den oppgraderte utgaven selv, mest på grunn av tidsstyring. Er det noen andre fordeler med dette? Hvor har du bestilt, og til hvilken pris? Plug-and-play?

Lenke til kommentar

Vet det. Dårlige gummiknotter man må bruke et tynt skrujern på. Mine er nesten ødelagt.
Enklere å bruke.
Tidsstyrt.
Man ser inne og ute temperatur .

Jeg betaler rett i overkant av 2000kr fra en leverandør på ågotnes utenfor Bergen .
Motoren på varmeelement er kaputt så når han bytter det på reklamasjon så monterer han denne kostnadsfritt .
Skal være ganske plug and pray tror jeg. Men jeg er på jobb når han kommer så bare lager han kode til døren så er alt ordnet til jeg kommer hjem :)

 

Endret av AllFather
Lenke til kommentar

snip

 

Da var min montert ( i går).

Motor på varmeelement byttet og nytt panel på plass:)

12789752_10153172357536191_1328350464_o.

 

Må si jeg er veldig fornøyd.

Også kjekt at man kan gå inn på avansert innstillinger og se nøyaktig (live) hvor mye varme som blir gjenvunnet og hvor mye luft som går inn og ut. For en gammel nerd som meg er dette kjekk informasjon :)

Pluss veldig greit å  kunne skikkelig velge temperatur, og ikke sånn grovt ca hvis skruen står rett vei.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Dere som bor i TEK10 m balansert ventilasjon, har dere varmepumpe i tillegg? Jeg opplever at nyere boliger som har varmepumpe har bedre luft, vet ikke hvorfor?

 

Jeg har vurdert flunka nytt bygg i o m at da har det ikke vært noen "brukerfeil" før meg. Men jeg syns ærlig talt det suser vel mye fra anlegget, både fra selve aggregatet (som er plassert i teknisk rom midt i boligen), og ventilene. Hvis TV/Radio ikke står på, så vil jo dette høres godt. Er dette vanlig, eller vil det da si at det er noe feil? Jeg tror det er Flexit.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...