Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Sover rundt 10 timer fortsatt trøtt


tim isaksen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei,

Jeg føler meg trøtt heletiden nesten uansett om jeg sover lenge eller ikke..

 

Legger meg somregel 6-9 hver dag og om morgenen føler jeg meg helt død og slapp.

 

Noen som vet hvorfor dette skjer?

 

Takk :)

 

Du oppgir for lite data til å kunne gi et dekkende svar. Trøtthet kan skyldes et hav av årsaker.

Om det er noe som bekymrer deg mye vil jeg råde deg til å kontakte fastlegen din.

Lenke til kommentar

Mye søvn kan tyde på for lite å gjøre på fritiden. Når kroppen ikke får være aktiv så går den inn i en slags søvnmodus.

 

Stemmer ikke dette kan en av følgende hjelpe på:

Et mer variert kosthold (mer grønnsaker og feit fisk)

Mer D vitamin (maks 20µg per dag)

Sjekk om du har søvnapne (slutter å puste i kortere perioder mens du sover) Du kan ha søvnapne selv om du ikke snorker så det er sagt.

 

 

Den siste kan legen hjelpe deg med å teste. Du får da en sensor som du selv setter på fingeren rett før du legger deg og sover med denne på igjennom hele natta. Denne leser av puls og oksygennivået i blodet.

 

Kjenner flere som har fått CPAP etter å ha fått påvist søvnapne, og de sier at den har forbedret livet betydelig.

Lenke til kommentar

Som andre også sier, sov mindre, jeg jobbet tidligere kveldsskift å endte opp med en ganske forskrudd døgnrytme å sov lett 10-12 timer dagen, var alltid trøtt.

Gikk nylig over til å jobbe 9-5, sover nå ~8 timer dagen inkludert en liten powernap etter middagen, føler meg generelt mye mer opplagt å mindre trøtt.

Sørg for å komme deg ut i dagslys også, hjelper mye på formen nå i de mørke vintermånedene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det kan hende du ikke får den dype søvnen men at du sover "lett". Dette vil gjøre at du sover og sover men aldri får nok søvn. Dette finner man ut på en søvnklinikk, behandling kan feks. være daglig inntak av melatonin eller annen sovemedisin.

Lenke til kommentar

etter egen erfaring så er den største grunnen til tretthet, kosthold. Etter jeg kuttet ut brød, godis, brus, sukker, koffein og ting jeg blir litt dårlig I magen av. Samt spiste mindre og oftere økte energinivået mitt minst 3 ganger. Nå I dag har jeg spist kebab og drukket brus og jeg føler meg slapp og trøtt. Endre kostholdet ditt kan gjøre underverker

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg støtter det flere av de andre sier; du sover nok for mye. Jeg sover alltid med alarm, og sover i 7-8 timer, og føler meg uthvilt og blir sjelden trøtt i løpet av dagen. Noen ganger, om jeg har fri dagen etter, slår jeg meg løs og skrur av alarmen, og kan da sove i 10-11 timer. Da er dagen etterpå "ødelagt". Jeg sitter bare og er sliten og trøtt. Prøv å holde deg våken til kl. 21-22 før du legger deg, og kanskje du vil føle deg bedre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...