Gå til innhold

Knapt noen musikkpirater under 30 igjen i Norge


Anbefalte innlegg

Det er sant, men husk at det er veldig tvilsomt at Spotify/Wimp blir borte over natten, antagelig blir de utsatt for konkuranse og taper. Altså, må en evt. konkurent gjerne levere både bedre og mer for å kapre kundene.

 

Nå sier jeg ikke at dette alltid skjer, men antagelig.

 

Forøvrig, når jeg skrev funksjon mente jeg "spille musikk" i dette tilfelle, at dette blir bedre er mer enn mer funksjonalitet, men også f.eks høyere kvalitet, mer utvalg, mer fleksibilitet osv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er sant, men husk at det er veldig tvilsomt at Spotify/Wimp blir borte over natten, antagelig blir de utsatt for konkuranse og taper. Altså, må en evt. konkurent gjerne levere både bedre og mer for å kapre kundene.

 

Nå sier jeg ikke at dette alltid skjer, men antagelig.

 

Forøvrig, når jeg skrev funksjon mente jeg "spille musikk" i dette tilfelle, at dette blir bedre er mer enn mer funksjonalitet, men også f.eks høyere kvalitet, mer utvalg, mer fleksibilitet osv.

 

Nå er jo det å ha informasjon om musikken (spillelister, kommentarer osv), på mange måter minst like viktig, så uproblematisk er det ikke.

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

Ingenting varer evig. Wimp har trukket tilbake støtten for Windows Phone. Hyggelig når man sitter med abonnement ut året.

Det må jo kunne regnes som avtalebrudd og dermed grunn til å få tilbake pengene!

Lenke til kommentar

Ingenting varer evig. Wimp har trukket tilbake støtten for Windows Phone. Hyggelig når man sitter med abonnement ut året.

Hørt med Forbrukerrådet ang. den saken? Vil tro det er god mulighet for kansellering, da jeg tipper det var ikon for App Store, Android og WinPhone som støttede plattformer. Endring av vilkår åpner som regel opp for å bryte avtaler.

Lenke til kommentar

Hvis vi hadde hatt en så bra tjeneste som Spotify for filmer og serier hadde nesten ingen lastet ned ulovlig lenger... Netflix har jo ingenting.

Det stemmer, har både HBO, Netflix, Viaplay og en til jeg ikke husker navnet på. Selv ikke kombinasjonen av de er egentlig bra nok i mine øyne, filmindustrien har MYE å lære av musikkbransjen når det gjelder streaming...
  • Liker 1
Lenke til kommentar

For å kopiere kommentaren min i IT-Avisen:

 

IFPI & Marte Thorsby:

Så dere har ordnet dette altså? Jeg trodde mine to Spotify abonnementer ble betalt til Spotify jeg. Samme gjelder (dog inderekte gjennom mine to Telenor abonnement) WiMP abonnementene mine.

 

Eneste jeg husker at dere har bidratt med over de siste årene, er hvordan norske artister ikke fikk godt nok betalt i Spotify/WiMP, og at dere vurderte å trekke ut alle deres norske representanter fra disse tjenestene..

 

Gratulerer isåfall med at dere ikke gjorde dette da, nå som dere har jobbet så iherdig for streaming av musikk! *Trampleklapp*

 

Som et testament til deres vilje:

************************************************

http://i.imgur.com/wNND4XJ.png

 

************************************************

Lenke til kommentar

Netflix er ikke det helt store nei. I Norge så har vi vel f.eks. tilgang til ca 30/250 filmer fra IMDBs top 250 liste (sist jeg sjekket). Eller ser man på klassikeren "1001 filmer du må se før du dør" har den amerikanske utgaven kun rundt 1/10 av filmene fra boken tilgjengelig. Den norske utgaven har følgelig et enda dårligere utvalg.

 

Men jeg vil tro at det generelt er vanskeligere å få på plass rettigheter for filmer enn musikk. Musikkbransjen er nå redusert til "Big three", tre selskaper som kontrollerer ca 70-80% av hele musikkmarkedet. Hver av de står altså for så store andeler, at om en av de velger å trekke seg helt ut, så vil ikke streamingtjenesten bli brukt.

 

Innen filmbransjen så er situasjonen litt annerledes. Der har en seks store filmstudioer som hver står for mellom 10 til 15% av markedsandelene, i tillegg til en 7-8 mindre selskaper ("mini-majors") som også sitter på ganske mye rettigheter. Dette kombinert med at produksjons og distribusjonsselskapet gjerne ikke er det samme, enkeltpersoner (producere) som er med på å finansiere filmene ender opp med rettigheter, regissører og skuespillere som får andeler i filmen, samarbeid på tvers av filmselskaper, produksjon over flere land, ulike distributører i ulike land, osv...

Endret av blured
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Ingenting varer evig. Wimp har trukket tilbake støtten for Windows Phone. Hyggelig når man sitter med abonnement ut året.

HVA? Når skjedde dette?

 

EDIT: Finnes jo iallfall enda: http://www.windowsphone.com/nb-no/store/app/wimp/744e1f1b-f496-44d7-a0ef-b130c051f9a9?signin=true

Er ikke mulig å laste ned app, mener de tok den bort i desember. Wimp vil kanskje gjøre den tilgjengelig for Telenor sine kunder ( wimp var inkludert ut 2015 ved kjøp av tlf - der av mitt dilemma).

Lenke til kommentar

 

 

Ingenting varer evig. Wimp har trukket tilbake støtten for Windows Phone. Hyggelig når man sitter med abonnement ut året.

HVA? Når skjedde dette?

 

EDIT: Finnes jo iallfall enda: http://www.windowsphone.com/nb-no/store/app/wimp/744e1f1b-f496-44d7-a0ef-b130c051f9a9?signin=true

Er ikke mulig å laste ned app, mener de tok den bort i desember. Wimp vil kanskje gjøre den tilgjengelig for Telenor sine kunder ( wimp var inkludert ut 2015 ved kjøp av tlf - der av mitt dilemma).

 

OK. På tide å gi et hint til Wimp hva jeg mener om det. :)

Lenke til kommentar

Dette må jo være det ultimate bevis på hvor medieverden bør ta veien - fornuftig månedspris for fri tilgang, og komplett utvalg.

 

Nå må film- og TV-bransjen lese tallenes klare tale, og tilby det som piratkopieres lovlig på de eksisterende tjenestene. Få de siste episodene rett ut på Netflix/viaplay/whatever rett etter TV-visning, så vil nedlasting av disse synke helt enormt. Ingen gidder å dra på piratebay og styre med torrents om den siste Grey's Anatomy-episoden lå klar på Netflix-forsiden deres.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er for enkelt å hente torrents, er ikke noe styr engang. Den største tv-serie torrentsida f.eks. holder styr på hvilke episoder av diverse serier du allerede har lasta ned og kommer med oppdateringer på mail eller annen varsling når det har kommet en ny ep av noe du følger med på. Og eps kommer temmelig fort etter den har vært på TV i USA eller UK.

Lenke til kommentar

Antakelig ikke så mange som kommer til å bruke thepiratebay i fremtiden nei, ihvertfall ikke etter at man har nått en viss alder og fast inntekt. Men kommer man seg inn på de beste private trackerne for musikk, film, serier, bøker, osv, overgår utvalget, organiseringen, kvaliteten, osv absolutt alle tilgjengelige tjenester.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...