Gå til innhold

Knapt noen musikkpirater under 30 igjen i Norge


Anbefalte innlegg

 

Hvis vi hadde hatt en så bra tjeneste som Spotify for filmer og serier hadde nesten ingen lastet ned ulovlig lenger... Netflix har jo ingenting.

Det stemmer, har både HBO, Netflix, Viaplay og en til jeg ikke husker navnet på. Selv ikke kombinasjonen av de er egentlig bra nok i mine øyne, filmindustrien har MYE å lære av musikkbransjen når det gjelder streaming...

 

Man har f.eks. Sickbeard og Couchpotato som kan laste ned TV-serier og filmer automatisk, så jeg kan ikke helt skjønne hvorfor de ikke har kommet opp med lovlige løsninger som er like bra som de ulovlige.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Teknisk sett er det ingen problemer, men rettighetene er ett stort problem. Når man slipper tenke på rettigheter og penger kan man gjøre veldig mye. Som noen skrev tidligere er filmbransjen ett sammensurium av firmaer og personer med rettigheter og som alle skal ha en del av pengene og antagelig vill ha en finger med i avtalene. Når halve Hollywood's befolkning må involveres er det problemstisk. Selv i dag er det tilsynelatende vanskelig, ettersom det er såpass store forskjeller fra land til land har de ikke engang klart å inngå gode avtaler for de filmene de faktisk har avtaler på.

 

Men, burde være mulig ja, men det er ikke sammenlignbart med coachpotato og sickbeard ettersom de kun har det tekniske, ikke avtaler, penger, rettigheter osv å tenke på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mest sansynlig bedre, funksjoner blir generellt sett bare bedre og bedre...

Ta også med at det er er artister som ikke FINNES på noen av disse tjenestene, og 2 av de store nå om dagen har plutselig funnet ut at å droppe Spotify er kult.

 

Rammstein har eksklusiv avtale med Spotify en vis tid så finnes ikke på WiMP feks, Taylor Swift droppet Spotify og det samme gjelder siste låta til Rihanna.

 

Det sagt så hører jeg ikke på de 2 sistnevnte, men derimot så har jeg en rimelig obskur musikksmak hvor har over 100 sjangere i iTunes og mye av dette finnes ikke på Spotify eller WiMP så for min del er streaming kun ett supplement, ikke noe som kommer til å erstatte musikksamlingen som allerede nevnt - ting kommer og går på internettet...

Lenke til kommentar

Vi over 30 er nok mer kvalitetsbevisste (FLAC kontra streaming) pluss at vi hører på mer variert musikk enn det som er tilgjengelig via Spotify osv. Godt over halvparten av musikkbiblioteket mitt finner du ikke på Spotify, og da er det temmelig poengløst for meg å bruke det.

Jeg tilhørte også den kategorien inntil jeg begynte å bruke spotify til å oppdage ny musikk jeg ikke allerede hørte på. Musikk som absolutt ikke er mainstream og som jeg ellers aldri hadde funnet.

 

Jeg hadde/har store perfeksjonerte FLAC biblioteker som jeg rippet dag inn og dag ut, men de lytter jeg nesten ikke på lenger.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

 

Så det er bare folk over 30 som hører på innhold man ikke finner på spotify og wimp?

Bare vi som hører på musikk vet du. De under 30 hører på masseprodusert listepop som kvernes ut av den store musikkmaskinen i USA. Talent er unødvendig så lenge utseendet er markedsførbart.

 

(Og Ja, jeg vet at jeg overdriver, så slipper dere å bli fornærmet, slik jeg vet det er noen som vil bli)

 

hehe.

 

Så top-listene på spotify er ikke fylt til randen av masseprodusert listepop? :p Ellers er det jo også artister i denne kategorien som nekter å være på spotify som eks. Taylor Swift. Nytter ikke å putte Spotify i slike generaliserende bokser.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Det er for enkelt å hente torrents, er ikke noe styr engang. Den største tv-serie torrentsida f.eks. holder styr på hvilke episoder av diverse serier du allerede har lasta ned og kommer med oppdateringer på mail eller annen varsling når det har kommet en ny ep av noe du følger med på. Og eps kommer temmelig fort etter den har vært på TV i USA eller UK.

 

Dette må jo være det ultimate bevis på hvor medieverden bør ta veien - fornuftig månedspris for fri tilgang, og komplett utvalg.

 

Nå må film- og TV-bransjen lese tallenes klare tale, og tilby det som piratkopieres lovlig på de eksisterende tjenestene. Få de siste episodene rett ut på Netflix/viaplay/whatever rett etter TV-visning, så vil nedlasting av disse synke helt enormt. Ingen gidder å dra på piratebay og styre med torrents om den siste Grey's Anatomy-episoden lå klar på Netflix-forsiden deres.

 

Ja, det er meget enkelt å hente torrents - men det er fortsatt enda enklere og bedre dersom den samme episoden dukket opp i 4K samtidig eller enda før på netflix. De med netflix-app på TV eller konsoll (mange etterhvert) trenger aldri en gang finne frem PC'n.

 

Proof: Det var minst like enkelt å hente mp3, men spotify er fortsatt enklere, bedre og mer komfortabelt.

Lenke til kommentar

Gjør akkurat det samme med film og serier. Viaplay synes jeg har ufattelig dårlig innhold. Netflix tja, bra serier DÅRLIGE filmer. Klarer noen å gjøre det, og faktisk streamer NYE filmer og NYE serier med en gunnstig månedspris... Jeg vet om en applikasjon som heter popcorntime, er en streamingtjeneste som laster ned torrents fra en torrentside som tilslutt blir lagret i en temp mappe...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QB4VTZbn

Tja, det er fremdeles MYE musikk som ikke er tilgjengelig via Spotify eller WIMP... Hvis det er en artist som virkelig lager kvalitetsmusikk, så kjøper jeg med glede CDen. Det er så mye populærmusikksøppel der ute, så det er viktig å støtte de ekte talentene (ikke Katy Perry, Kesha, Rihanna etc.)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...