Gå til innhold

Ubisoft deaktiverer «svindelnøkler» fra billigbutikker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Lignende eksempel: S-ATA Strømkabelsplitter.

 

Nå er det engang slik at internasjonale konvensjoner gir en opphavsrettsholder retten til å styre tilgjengeliggjøringen (i.e. distribusjonen) av verket. Gjerne er det slik at det finnes unntak for enkelteksemplarer og privatpersoner, men å på kommersiell basis kjøpe en haug med opphavsbeskyttede verk i ett marked for så å videreselge dem i et annet er dessverre ulovlig. Det var et par nettsjapper som til slutt gikk på en god smell for gråmarkedimport av CDer for en ti års tid siden, og dette er nok ikke stort annerledes.

 

Noen tilsvarende rettslig beskyttelse finnes ikke for S-ATA Strømkabelsplitteren (selv om produsenter og offisielle importører av en rekke varer med til dels høye marginer som kosmetikk og designklær iherdig har forsøkt å få til det motsatte).

Lenke til kommentar

 

Lignende eksempel: S-ATA Strømkabelsplitter.

 

Nå er det engang slik at internasjonale konvensjoner gir en opphavsrettsholder retten til å styre tilgjengeliggjøringen (i.e. distribusjonen) av verket. Gjerne er det slik at det finnes unntak for enkelteksemplarer og privatpersoner, men å på kommersiell basis kjøpe en haug med opphavsbeskyttede verk i ett marked for så å videreselge dem i et annet er dessverre ulovlig. Det var et par nettsjapper som til slutt gikk på en god smell for gråmarkedimport av CDer for en ti års tid siden, og dette er nok ikke stort annerledes.

 

Noen tilsvarende rettslig beskyttelse finnes ikke for S-ATA Strømkabelsplitteren (selv om produsenter og offisielle importører av en rekke varer med til dels høye marginer som kosmetikk og designklær iherdig har forsøkt å få til det motsatte).

 

 

Er det ulovlig? Hvilke lover er det som begrenser fri handel på denne måten?

 

AtW

Lenke til kommentar

Se for eksempel §19 i åndsverksloven. En russisk spillnøkkel er ikke ansett som "utgitt" her og er dermed distribuert ulovlig. På samme måte som parallellimport av CDer og DVDer skapte stor ståhei tidligere.

 

Den er jo ervervet av en person til privat bruk? Er det ikke da lovlig? Den er jo kjøpt direkte fra utlandet?

 

Men takk for lenken, jeg var ikke kjent med denne typen latterlige regler, ser ut som lovverket henger igjen i fortiden også.

 

AtW

Lenke til kommentar

Og folk ser frem til en 100% digital fremtid, der godheter som Ubisoft, EA, Valve, Activision og Randy Pitchford bestemmer om du skal få spille spillet ditt eller ikke, basert på om DE syntes du har betalt nok...

 

Plutselig en dag står Klaus Teuber på døra mi og forlanger Settlers tilbake fordi jeg kjøpte en av tilleggspakkene på tilbud i Nederland for 40 kroner...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den er jo ervervet av en person til privat bruk? Er det ikke da lovlig? Den er jo kjøpt direkte fra utlandet?

 

Men takk for lenken, jeg var ikke kjent med denne typen latterlige regler, ser ut som lovverket henger igjen i fortiden også.

 

En lovlig kopi kan da også lovlig videreselges.

 

Lovligheten av å gripe inn i sluttbrukerens digitale "bibliotek" for å inndra den ulovlige kopien skal jeg ikke uttale meg om, det blir for komplisert for meg. Det går nok også på avtalerett mer enn på opphavsrett. (Ikke akkurat en aktuell problemstilling så lenge man primært snakket om fysiske kopier. Det var jo ikke som om EMI kunne dratt hjem til folk og krevd å få inndra flere hundre tusen CDer solgt av CD-WOW og andre, samme hvor ulovlig importert de var.)

 

Er heller ikke sikker på om sluttbruker har gjort noe ulovlig (tror ikke det). Den som har importert og solgt det opphavsrettsbeskyttede materialet innenfor EØS-området uten rettighetsholders tillatelse har dog brutt loven.

 

Ellers er jeg enig i at opphavsretten på mange områder henger langt tilbake for virkeligheten. Ser heller ikke bort fra at Ubisoft kan ha skrudd tatt knekken på nøkler de ikke burde ha. EU har vel kommet fram til at videresalg av programvare (selv kommersielt) er lov, så polske bundlenøkler (det ble vel nevnt over her, orker ikke sjekke) burde være helt OK.

Lenke til kommentar

Hvorfor fortsetter folk å snakke om videresalg? Denne saken har ikke noe med videresalg å gjøre.

«G2A er et sted som lar private aktører selge spillnøkler, men det er noe man bør være svært skeptisk til som hovedregel. Hvor nøklene har opphav, og hvorfor de er så mye billigere enn vanlig kan skyldes flere ting – både legitime og ikke-legitime. Merk at Ubisoft selv ikke har pekt ut G2A i dette tilfellet

 

Virker som videresalg spør du meg.

Endret av Dore123m
Lenke til kommentar

Det er faktisk *ikke* greit at de fjerner spillene fra folk som har kjøpt disse nøklene.

Brukeren har INGEN forutsetning for å vite om det er en svindel nøkkel eller ikke.

Før noen bedrevitende englebarn kommer med påstanden om at "du burde skjønt det når det var så lav pris" - NEI, det argumentet holder ikke vann. Jeg kjøpte mitt Far cry 4 fra elkjøp for 189,- rett etter release.

Hovudskulda ligg sjølvsagt hos svindlarane som solgte noko dei ikkje hadde nokon rett til å selge. Deretter er spørsmålet om kjøpar òg må ta ein liten del av skulda, dersom vedkommande forstod eller burde ha forstått at dette kanskje ikkje var heilt stuereint.

 

Det er lett å peike på Ubisoft som den store, stygge ulven i ei kvar sak, men i dette tilfellet ser eg ikkje at dei har gjort noko feil.

 

Kay

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Har ikke lest alle kommentarene, men kjøper ikke G2A nøkler på Steam under "Summer Sale" osv. For så å selge de med fortjeneste igjen?

Man kan vel ikke kjøpe nøkler på Steam? Det er isåfall nytt for meg.

du kan kjøpe spill som gifts å legge til i inventaret ditt også sende giften på din egen email. derfra så får du en såkalt giftlink og dette er noe som blir brukt mye på G2A, men når det kommer til nøkler har jeg ingen aning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...