Gå til innhold

Pillars of Eternity diskusjonstråd


Anbefalte innlegg

Akkurat, når du kan utføre kommandoer under fryst tid eller sette ned farten på ting med 50% så er det motsatsen til real time.

Nope. Bare fordi du kan gjøre noe, betyr det ikke at du gjøre det. Det gir deg bare muligheten til det. Spørsmålet er vel heller hvorfor du er så opphengt i hva de kaller det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Har gitt opp Pillars, fordi loade tidene har blitt enorme. 15 sekunder for og laste 2 etasje på en bygning ? fuck that.

 

Ser at 1.04 patchen har noe rundt load/save optimalisering, håper det hjelper.

Laste og save tidene ble litt frustrerende etterhvert ja. De siste 10 timene av spillet var slik for meg, regner med at det er problemer med å laste og lagre filene når de blir større og større. Akkurat som at når en Skyrim save var over 12mb var det flust av krasjing og frysing. 

 

 

 

Har satt meg selv til opt-in på beta releases, så nå har jeg testet 1.04. Lastetidene er bedre, men fremdeles alt for lange.

 

Orwandel: hvordan skrur man av auto-save? Fant ingenting i options...

 

 

Du trenger en mod. Husker ikke navnet. Tror det er en av de mest populære.

Lenke til kommentar

Lite aktivitet er som jeg fryktet. Enorm hype før spillet kommer, men hypen forsvant fort da spillet var ute. Det betyr ikke at det ikke er et knallspill, men det vil ikke akkurat bli husket som en klassiker på linje med Baldur's Gate, Planescape: Torment osv.

 

Personlig har jeg hatt for mange andre ting å spille til å virkelig sette meg inn i det (er fortsatt bare i den første byen), men det lover svært bra. Men begynner å bli ferdig med det andre jeg hadde på listen, så blir nok Pillars for fullt snart. Har bare ikke prioritert det fordi jeg vet det er minst en expansion på vei, så å vente gjør spillet bedre, ikke "utdatert". :)

Lenke til kommentar

Tipper at om Baldur's Gate hadde kommet ut i dag fra et selskap ingen hadde hørt om hadde denne tråden vært på en side. Ingen spill fra 90-tallet hadde fått enorm oppmerksomhet fra kids i dag. Pillars of Eternity har nok slått alle salgsforventninger Obsidian hadde, og man kan vel ikke si at responsen akkurat har vært lunken fra anmeldere og spillere.

 

Jeg er på siste boss nå, så tenkte jeg skulle skrive hva jeg synes om spillet når jeg får tid til å ta han. :p

Lenke til kommentar

Nja, nå er vel ikke Obsidian "et selskap ingen har hørt om", og du må heller ikke glemme hvordan spill var på den tiden BG kom, sammenlignet med i dag. Rollespill på data hadde vært dødt i mange år før BG kom og fikk liv i sjangeren igjen på egenhånd. På den måten kan vi sammenligne BG med Doom og Half-Life. FPSer var svært lite kjent før Doom, til tross for Wolfenstein og en og annen oppfølger. På samme måte var sjangeren FPS nesten død da Half-Life 1 dukket opp og fikk liv i den igjen. Før HL var historie i et FPS nesten utenkelig. HL1 gjorde noe så merkelig som å la oss spille en stor del uten våpen og slossing.

 

Så skal vi sammenligned med hvordan BG ville ha blitt mottatt i dag, må vi tenke på hvordan et BG laget i dag ville ha vært. Da kan vi ikke tenke på å gå tilbake til røttene, fordi det ikke er noen røtter. BG1 var jo det første. Videre ville grafikkmotoren ha vært noe i stil med Divinity: Original Sin, og selve spillet mye mer actionfokusert. Faktisk kunne det ha blitt rent sanntid hele veien. Eller i det minste ha vært ganske likt Neverwinter Nights, bare sterkt forbedret på alle måter pga dagens hardware.

Lenke til kommentar

Med kun et fåtall timer til spill hver uke går det veldig sakte. Legg til en backlog av dimensjoner (hvorfor kjøper jeg i det hele tatt nye spill?), og fint vær... Et luksusproblem. :)

 

Nå går det litt tid på GTA V fremover tenker jeg, men har så absolutt ikke tenkt å legge bort Pillars enda.

 

Og få dager til Kerbal Space Program kommer i versjon 1.0 om ryktene stemmer. Det er bare å glede seg til vinteren igjen. ;)

Lenke til kommentar

Nå har jeg blitt ferdig med spillet. (på hard vanskelighetsgrad) Mine inntrykk, kort oppsummert.

 

Bra:

- Karakterbyggingen. Beste med hele spilllet. Du kan virkelig lage en drøss unike karakterer med ulike styrker og svakheter.

- Grafikken. 2D knuser 3D hver eneste dag.

- Stemningen. Alt fra menyer til samtaler til grafikk og lyd får tankene tilbake til en svunnen fortid dominert av Infinity-motoren.

- Dialogmuligheter. Tonnevis av valg, mange skillsjekker.

- Regelsettet. Liker at det ikke er immuniteter, og at våpen skiller seg ut. Helsesystemet er også bra for å unngå "rest spamming"

- Options-menyen. Kan virkelig skreddersy spillopplevelsen på en imponerende måte.

- Det er et veldig langt spill. Ikke noe å klage på her.

- Quest design

 

Middels:

- Historien og karakterene. Litt skuffet her, siden dette pleier å være en av Obsidians store styrker. Det er ikke dårlig, men hadde forventet mer av Obsidian. Utrolig dumt at ikke Chris Avellone fikk denne jobben.

- Lyden. Ganske forglemmelig, men gjør nytten sin. Stemmeskuespillet varier fra ganske bra til middels. 

- Kampsystemet. Sanntid med pause blir ofte veldig kaotisk, og det blir det også her. Håper Torment blir bedre siden det blir turbasert.

- Få muligheter til å påvirke historien i særlig stor grad. Litt rart når dette kommer fra studioet som ga oss Alpha Protocol og Fallout: New Vegas. Mulig det er en budsjettvurdering.

 

Dårlig:

- "Encounter" design. Dette er det desidert dårligste med hele spillet. Hver kamp i spillet er mot en gjeng som bare virker rasket sammen. Man møter også samme monstre på slutten av spillet som man møtte i starten av spillet. Du finner ingenting lignende f.eks de legendariske wizard-kampene i BG2. Heldigvis gjør regelsettet og vanskelighetsgraden at ikke alle kamper blir nøyaktig like pga uforutsette ting som skjer. Faktisk gjør det dårlige "encounter" designet at det er bra at spillet er i sanntid, hvis ikke hadde spillet blitt utrolig kjedelig fordi man vasser i "trash mobs".  .

- Magisk utstyr er ikke unikt nok, og skiller seg ikke ut fra de millionene av andre tilsvarende ting som man kan oppgradere via crafting uansett.

- Spillet har vanvittig svulstige, lange beskrivelser av en verden og personer, som om man ikke har lest seg opp om på forhånd ikke har noe forhold til. Tok meg ekstremt lang tid før jeg klarte å få et slags overblikk. Jeg synes også fortellerteknikken i for stor grad bare prøver å vise at man kan skrive mange ord, men som ofte egentlig sier veldig lite.

 

Om jeg skulle satt en karakter ville jeg gitt 8/10. Oversatt til "Anmelder i 2015" -språk, så er det 10/10. Uansett så er fundamentet lagt her så solid, at jeg gleder meg utrolig mye til tilleggspakker, og forhåpentligvis en oppfølger som er tilsvarende det Baldur's Gate 2 var til sin forløper.

Endret av radiohodet
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

Har gitt opp Pillars, fordi loade tidene har blitt enorme. 15 sekunder for og laste 2 etasje på en bygning ? fuck that.

 

Ser at 1.04 patchen har noe rundt load/save optimalisering, håper det hjelper.

Laste og save tidene ble litt frustrerende etterhvert ja. De siste 10 timene av spillet var slik for meg, regner med at det er problemer med å laste og lagre filene når de blir større og større. Akkurat som at når en Skyrim save var over 12mb var det flust av krasjing og frysing. 

 

 

 

Har satt meg selv til opt-in på beta releases, så nå har jeg testet 1.04. Lastetidene er bedre, men fremdeles alt for lange.

 

Orwandel: hvordan skrur man av auto-save? Fant ingenting i options...

 

 

Du trenger en mod. Husker ikke navnet. Tror det er en av de mest populære.

 

 

Det er nok snakk om IEMod: http://rien-ici.com/iemod/pillars_of_eternity (man må opprette en konto på NexusMods for å få lastet ned)

 

Mange kjekke funksjoner der, bl.a. tilpasningsmuligheter for UIet, forskjellige innstillinger for autosave, looting/tilgang til Inventory under kamper, forbedret fiende-AI, samt raskere bevegelse i Scouting Mode. Men det finnes også flere funksjoner som kan nerfe spillet for enkelte, som f.eks deaktivering av Disengagement- og Moving Recovery-mekanikkene, samt modifisering av XP/level-tabellene.

Endret av EviLEddiE
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...