Gå til innhold

Råd søkes om lyssterk optikk


Anbefalte innlegg

Hei
Jeg er en entusiastisk hobbyfotograf som kanskje ikke lenger velger å kalle seg nybegynner, men som ønsker å utvikle denne flotte hobbyen og stadig prøver å ta bedre bilder (i mine øyne). Jeg bruker et Canon 100d med følgende optikk: EF-S 15-85 mm IS og EF 70-200 mm f/4 L. Disse to objektivene fungerer utmerket til det jeg i hovedsak liker å ta bilder av, nemlig landskap, utendørs action med barna og ellers reiser/ferier med familien.
Jeg har en god stund vurdert å skaffe meg et lyssterkt fastobjektiv for bedre å kunne fryse bevegelser i dårlig lys og for å kunne utforske egen kreativitet med minimal dybdeskarphet (natur og landskap). Slik jeg ser det og i følge mitt budsjett er det kanskje først og fremst Sigma sine objektiv i Art-serien som er mest aktuelle. To av disse (30 mm og 18-35 mm) er jo laget for sensorstørrelsen i mitt kamera og har en brennvidde som jeg ser for meg er hensiktsmessig. Canon sine alternativ er vel ikke så mange innenfor mitt budsjett og med en brennvidde som passer for APS-C sensor? EF 35 mm f/2 IS og EF 28 mm f/1.8 er kanskje de to som er de beste kandidatene?
Leser en del om fokusproblemer med Sigma sine objektiver, men at USB-docken ser ut til å være et godt verktøy til å løse dette problemet.
Setter pris på alle mulige tips, råd, tilbakemeldinger og erfaringer med nevnte objektiver eller andre objektiv som kan passe for mitt behov.
På forhånd takk

Endret av gardm
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har jeg ikke brukt noen av de objektivene du nevner, så kanskje er det ikke verdt mye det jeg skriver. Men, min erfaring er at dette med fokusproblematikk på sigma (og andre merker) er sterkt overdrevet i fotoforumer på nett. Jeg tror du vil bli fornøyd med alle disse du nevner. 35 f/2 is, synes jeg selv ser veldig spennende ut. Både lyssterkt og is, da blir det veldig anvendelig tenker jeg, har vurdert å kjøpe dette selv. Ellers er Ef 50 f/1.8 en billig inngangsport til fastoptikk, jeg brukte min veldig mye på aps-c sensor tidligere, og jeg liker godt brennvidden, selv om noen kanskje synes det blir litt trangt. Begrenset dybdeskarphet er jo avhengig av brennvidde også, så om det er formålet så er kanskje 50mm eller til og med 85 mm et alternativ.

 

Henning

Lenke til kommentar

Takk for svar Henning. Godt poeng dette med brennvidden. Ankepunktet mitt med 50 mm er jo at jeg tenker det blir trangt, spesielt innendørs. Samtidig er jo dybdeskarphet et resultat av blandt annet brennvidde, som du nevner. Vanskelig dette?

Mvh Gard

Lenke til kommentar

Et spørsmål er så om du kanskje også har lyst på et makroobjektiv for virkelig tett på-nærbilder - noe sånt som en EF-S 60/2.8 macro er skarp og god, både til portretter og makro.

 

Ville som du skriver kikket på Sigma 18-35/1.8, 50/1,4 Art og 35/1,4 Art.

 

Brennvidde er viktig her - du må selv kikke på hvilke brennvidder du liker best.

Lenke til kommentar

De fleste objektivene og brennviddene er jo allerede nevnt, så her gjelder det vel egentlig at du bare velger hvilken brennvidde/bildevinkel du har behov for.

 

Sett 15-85mm objektivet ditt på kameraet ditt, og velg en av brennviddene du tror kan være den rette for ditt behov (f.eks 30mm). Så rører du ikke zoomringen i det hele tatt etter det, tape den gjerne fast der også (med limet ut) slik at du ikke faller for fristelsen å justere den. Passer det ikke med 30mm, fjern tapen og juster til en videre eller smalere bildevinkel og gjør et nytt forsøk (tape gjerne fast på nytt med limet ut).....

Grunnen til at jeg skriver limet ut er todelt,

  1. Ikke få limrester på objektivet/zoomringen
  2. Det er ubehagelig å holde på det som er litt "klissete" og da blir en ikke fristet til å vri på zoomringen heller.

Det er selvfølgelig frivillig det med tapen, foreslår det kun for at en ikke justerer på zoomringen av gammel vane, det gjorde jeg ofte når jeg forsøkte meg frem til riktig brennvidde/bildevinkel for mitt behov.

 

Da finner du ut etterhvert hvilken brennvidde/bildevinkel som passer best for dine behov og bruksomeråder, og så finner du også ut en annen viktig ting, nemlig hvordan det er å kun benytte et objektiv med fast brennvidde.

 

Det er nemlig ganske utfordrende og ikke minst lærerikt, fordi du hele tiden må fysisk flytte på deg for å forandre utsnittet, så det gjør deg absolutt til en mer aktiv "fotograf". I tillegg til at du også får et lyssterkt objektiv med gode optiske egenskaper og muligheter.

Endret av fotonisse
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for tipset Fotonisse. Jeg skjønner at jeg må gjøre meg disse erfaringene med hensyn til brennvidden før jeg bestemmer meg. Det ville også vært nyttig med noen hands-on erfaringstips fra noen som har brukt f.eks Sigma's 30 mm 1.4 ART for å høre om fokusproblemene som det snakkes om er et generelt problem. Kan jo bli litt paranoid av å lese enkelte forumtråder om dette.

Lenke til kommentar

Ett tips fra en som har gitt Sigma for mange sjangser; hold deg til Canons egne objektiver! ;) Sigma 30mm f/1.4 fungerte heller ikke på Olympus da jeg hadde det.

Jeg har måtte konsekvent bruke min nå solgte Sigma 50mm på f/2 eller høyere for å ha sjangs til å få det jeg ønsket i fokus. Når det er så sjangsspill så kan du like gjerne gå for noe annet, selv om det ser veldig bra ut når det faktisk er i fokus det du ønsker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ville alltid valgt Canon 28mm f/1.8 USM foran Sigma sin 30mm. Du taper litt på lysstyrke men du får igjen på kvalitet og funksjon som er like viktig når du skal sikre bildet i rett øyeblikk.

 

the always biased: http://www.kenrockwell.com/canon/lenses/28mm-f18.htm

- "It's much better than the Sigma 30mm f/1.4, and costs less!"

 

Du gjør lurt i å ta alt ken sier med en klype salt men noe er det jo i det.

 

Personlig mener jeg 28mm ble utviklet på et veldig godt tidspunkt i canons historie, optikk fra den perioden er ofte gjennomgående bra. Eier selv flere i samme serien og aldri hatt problemer med dem. Men så er jeg litt fanboy også da. Sigmaen har jo høstet bred ros den også.

Endret av Henrik2k
Lenke til kommentar

Det ville også vært nyttig med noen hands-on erfaringstips fra noen som har brukt f.eks Sigma's 30 mm 1.4 ART for å høre om fokusproblemene som det snakkes om er et generelt problem. Kan jo bli litt paranoid av å lese enkelte forumtråder om dette.

Det er vel ikke noen her på forumet som har kjøpt den NYE Sigma 30mm?..... F1.4 A DC HSM...siden mange har så dårlig erfaring med den forrige utgaven ?

 

Og vi som har den nye 35mm'ern er vel ikke interessert i 30mm'ern... ?!

 

WEB_Image%20Sigma%2035mm%20F1%204%20A%20

Lenke til kommentar

Jeg synes området 40-70mm er litt ingenmannsland sånn komposisjonsmessig så jeg ville tenkt meg nøye om før jeg valge 50 eller 60mm fast. Greit nok at Canons 50mm f/1,8 er billig, men det hjelper etter min mening lite når brennvidden er litt i ingenmannsland. 50mm f/1,8 på fullformat synes jeg en mye mer nyttig synsvinkel. Eller som her 30mm på 1,6x crop.

 

Jeg hadde tidligere en Sigma 30mm f/1,4 (utgaven før ART). På nett var den elsket og hatet. Jeg var blant de som elsket det. Kritikken gikk stort sett på fokusproblemer. Objektivet har et buet fokusplan. Det vil si at det aldri er i fokus midt i feltet samtidig som det er i fokus ute mot kanter og hjørner. Videre er det ikke spesielt skarpt noen plasser i feltet på f/1,4. Den blenderen ble altså en slags nødmodus man brukte når f/2 ikke strakk til, vel vitende om at bildet ble mindre skarpt. At største blender er "nødmodus", eller sagt litt penere, et kompromiss med skarpheten, er ikke dette objektivet alene om. Det er helt vanlig blant de rimeligste lyssterke fastobjektivene. Det buede fokusplanet ga utfordringer med å treffe fokus i midten av bildet hvis man brukte fokuspunktene ut mot kantene til å bedømme fokus. Nærgrensen var heller ikke noe å hoppe i taket av.

 

Sigma 30mm f/1,4 ART skal både i følge Sigma og tester være forbedret på en rekke av disse punktene. Fokusplanet er mye flatere og fokus treffer godt selv om man bruker fokuspunkter utenfor midten. Skarpheten på f/1,4 er forbedret og nærgrensen er forbedret. Fortsatt er det et snev av kompromiss å velge største blender. Jeg har ikke dette objektivet selv.

 

Sigma 18-35mm f/1,8 ART er et annet beist. Både i betydningen størrelse, vekt, pris og optiske egenskaper. Nærgrensen er bedre enn Sigma 30mm f/1,4 ART. Skarpheten på samme blendere er bedre. Fokusplanet er ennå flatere. Coma er lavere. Og det er mye mer fleksibelt å ha det zoom-spennet fremfor fast 30mm. Men det er altså større, tyngre og dyrere. Derfor ble dette en naturlig oppgradering fra Sigma 30mm f/1,4 for meg. En annen ting er at Sigma 18-35 f/1,8 har FF-ekvivalensene 29-56mm f/2,9 på Canon (27-53 f/2,7 på Pentax, Nikon, Sony etc). Det erstatter altså ikke fult ut 24-70mm f/2,8 på FF, men heller ikke så langt unna. Det bidrar til å dempe mitt behov for FF. Ellers er jeg glad i å fotografere nordlys, melkeveien etc så 18mm f/1,8 er en knall kombinasjon man må lete lenge etter for å finne noe lignende til APS-C. (Samyang sin 16mm f/2,0 har ikke AF og ikke zoom og er dermed ikke like fleksibel til annet bruk)

 

Jeg synes du gjør klokt å la det vippe mellom Sigma 30mm f/1,4 ART og 18-35mm f/1,8 ART. Begge er knallgode objektiver. De hører som sagt til forskjellig prisklasse, størrelse og vekt, men er dette greit for deg så vil jeg ikke nøle med å anbefale 18-35 objektivet fremfor 30-millimeteren.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg ville alltid valgt Canon 28mm f/2.8 USM foran Sigma sin 30mm. Du taper litt på lysstyrke men du får igjen på kvalitet og funksjon som er like viktig når du skal sikre bildet i rett øyeblikk.

 

the always biased: http://www.kenrockwell.com/canon/lenses/28mm-f18.htm

- "It's much better than the Sigma 30mm f/1.4, and costs less!"

 

Du gjør lurt i å ta alt ken sier med en klype salt men noe er det jo i det.

 

Personlig mener jeg 28mm ble utviklet på et veldig godt tidspunkt i canons historie, optikk fra den perioden er ofte gjennomgående bra. Eier selv flere i samme serien og aldri hatt problemer med dem. Men så er jeg litt fanboy også da. Sigmaen har jo høstet bred ros den også.

Så må du ta med i betraktningen hvilken Sigma 30/1,4 det er - Sigma Art 30/1,4 er nemlig markant bedre enn den gamle versjonen.

Og forøvrig anbefaler Kenny Boy stort sett aldri tredjepartsoptikk fordi han generelt ikke liker tredjepartsoptikk.

 

http://slrgear.com/reviews/showproduct.php/product/1589/cat/30

A third option for Canon users is the Canon EF 28mm /1.8 USM, which has a more similar field of view on a sub-frame camera to the Sigma 30mm lens at approximately 44.8mm. At the wider apertures, such as /4 and bigger, the Sigma 30mm has better sharpness and shows significantly less CA. The Canon is a tad cheaper however, but doesn't have as wide an aperture.

 

(..)

Conclusion

Overall, the new Sigma 30mm /1.4 DC "A" is a fantastic APS-C fast prime lens that delivers great image quality with nice, sharp images, low vignetting and only slight barrel distortion. While CA is bit more pronounced versus its predecessor, overall it's a very minor issue.

 

Ville selv klart foretrukket Sigma 30/1,4 Art eller 35/1,4 Art framfor Canon 28/1,8.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...