Gå til innhold

Se alt som blir nytt i Windows 10


Anbefalte innlegg

jeg håper bare de ikke blir "gratis" i samme lys som Google, hvor brukeren blir produktet.

Ingenting er gratis, og jeg skjønner ikke hvorfor det skulle være det, og ikke bil jeg at jeg skal være produktet dersom dette blir "gratis". Ellers vil Steve Jobs snu seg i graven når han ser meg kjøpe en mac :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Selvfølgelig kan du avinstallere de appene du måtte ønske. Som i Windows 8.1, blir du sikkert nødt til å laste ned en liknende Xbox-app (Smartglass).

Selvfølgelig kan du velge selv hvor du vil søke.

Selvfølgelig styrer du selv hvilke apper/programmer som har tilgang til varslingssenteret.

Er det en ting jeg har lært av å ha blitt belemret med W8 på jobb, så er det at det ikke er noe som er "selvfølgelig" når det kommer til (manglende) fleksibilitet i nyere Windows-versjoner.

 

Og hva som er selvfølgelig for noen er det ikke nødvendigvis for andre. Jeg vil jo si at et alternativ til startskjermen for desktopbrukere burde være en selvfølgelighet, men det tok en god stund før MS innså det.

 

Nå som vi beveger oss litt OT - denne går til samtlige W8-haters: jeg har til gode å se en skikkelig forklaring på hva som gjør W8.1 så dårlig i forhold til W7. Det argumenteres som regel med at man ikke klarer å tilpasse seg nye ting (noe som i så fall betyr at den første gangen du tok i Windows må det ha vært ekstremt vanskelig).

 

Jeg kan selvsagt bare snakke for meg selv, men jeg jobber med IT og synes vanilla W8.1 er mer effektivt enn vanilla W7.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Så lenge jeg kan "Win + R" for å få opp en run-command er jeg så effektiv som jeg liker. Og en "Win + D" for å minimere alle vinduer (og "Win + D" igjen for å få de opp), samt Alt (eller Win) + Tab for å bla meg gjennom programmer, skal jeg være fornøyd. Er generelt fornøyd med Aero-funksjonene i 7, så om de er å finne i 10, er det et pluss.

Lenke til kommentar

Ja, de sier gratis oppdatering om man fyller vilkårene, men sier ingenting om engangsprisen omgjøres til løpende abonnementskostnad slik som Office 365. Som gjentatt mange ganger før, jeg lurer på hvor lite hold det er i den gratispåstanden.

 

Apropos det, hva vil Win10 koste for alle som ikke fyller vilkårene? Blir det engangspris, løpende abb, eller begge deler?

 

 

Har tre ting å bidra med her:

 

En: Jeg er ikke sikker på at Microsoft kommer til å bruke ordet "gratis" i offisiell norsk markedsføring. Det må de i såfall vurdere opp mot markedsføringsloven.

 

To: Det ene året som er omtalt, er lengden på kampanjen for å gi bort oppgraderingspakken gratis. Det er ikke en abonnementsperiode. Dette har blitt spurt om før, og besvart ganske så klart: http://www.pcgamer.com/microsoft-windows-10-will-not-be-sold-as-a-subscription/

 

Windows abonnementet kommer, men det kommer etter eller parallelt med Windows 10's livssyklus. Office 365 har da hatt abonnementskostnad helt siden før Office 2013 ble sluppet. Mine personlige forventninger er enten en "Windows CC" som neste versjon, eller en mer glidende overgang til en "Windows CC" der man kan bli stående igjen med siste oppdaterte versjon av Windows 10.

 

Tre: Jeg forventer som alltid en omtrent tilsvarende pris på Windows 10 som på "alle" de foregående versjonene. Er det noen grunn til å tro de endrer veldig på dette? Det vil si en initiell veiledende pris på ca 800-1000 for en OEM-versjon, kanskje 1500-2000 for en oppgradering, og dersom de slipper en Full Retail, som de gjorde for de fleste versjoner av Windows før og etter 8.0, så antar jeg mellom 2200 og 3300 for den, initiell pris. Nå blir situasjonen litt spesiell siden konkurransen på pris vil starte før året er utløpt, så jeg tror de dyreste førsteukene der ting går for veiledende pris, kan utebli helt. Men der er det sikkert noen fra retail-bransjen i denne tråden som kan si noe klokere enn jeg som forbruker kan.

Lenke til kommentar

Var også mange som mente XP var "shit" i forhold til Windows 2000. Hvilken versjoner som er bra og ikke er vel for det meste basert på smak og behag.

 

Man skal ikke avskrive verdien av smak og behag, men det finnes praktiske grunner til at Windows ME og Windows Vista faktisk er dårligere enn andre versjoner. Det går på at de i disse to utviklingsløpene gjorde noen seriøse feilvurderinger som de snudde tilbake på, og dermed mistet tid til å ferdigstille produktene i en god stand.

 

Hva unnskyldningen er for Windows 8 vet jeg ikke, men jeg skal sette meg som overdommer her, og Windows 8 var rett og slett ikke ferdig til release. De har for eksempel flyttet over halvparten av innstillingene fra kontrollpanelet men ikke rukket resten. De har også gjort noen gale valg i forhold til skrivebordsbruk der. De har helt tydelig ikke lyttet til brukerne sine og forsøkte å tvinge dem over i et mobilt grensesnitt som ikke passer for alle. Når alle andre versjoner av Windows har hatt minst to likestilte oppsett. Windows 8 var rett og slett ikke en forbedring på desktop, bare en endring. Windows 10 ser derimot ut til å bli en "polish" til sammenlikning, og alt tyder på at dette blir en av de gode versjonene. Da er jeg altså en av de som er mest misfornøyd med de årene Microsoft har kastet bort med å lage Windows 8. Windows 7 var derimot en massiv forbedring.

 

Åja, det var egentlig bare dette jeg skulle si:

Windows 2000 var bedre enn Windows XP. Windows 2000 var rett og slett knallbra for sin tid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vil ikke ta i den selv om jeg får betalt for å bruke den. Heldigvis har de klart å snekre sammen noe bruktbart med Windows 7 som vil leve ei god stund.

 

Jeg liker Windows 7 godt og likte ikke Windows 8.0 i det hele tatt, men å bli værende på Windows 7 i stedet for å ta en gratis oppgradering til Windows 10 er en følelsesbegrunnet avgjørelse.

 

Windows 7 er en eldre versjon som mangler massive mengder generelle forbedringer. Å bli på Windows 7 i dag er som å bli på Windows 2000. Et god OS for sin tid, men allerede utdatert. Helt grunnleggende ting som SSD-støtte er vesentlig bedre i Windows 8 enn i Windows 7.

 

Jeg synes Microsoft gikk helt feil vei med Windows 8 og leverte en dårligere opplevelse basert på helt feil ønsker for framtiden. Men dette skjemmer ikke desktop-opplevelsen av Windows 8.1. De åpenbare UI-problemene i Windows 8 trenger man faktisk ikke forholde seg til om man ikke vil. Min Windows 8.1 oppleves på mange måter identisk med Windows 7, bare med en nyere, mer oppdatert kodebase under skallet. Og Windows 8.1 og Windows 10 ser først og fremst ut til å være en forbedringer av de tingene de gjorde feil med 8.0.

 

Med Windows 7 har du utvidet støtte til 2020. Det brenner ikke på dass, akkurat. Men du har litt over et år til å ombestemme deg. På dette tidspunktet i forrige versjon, hatet alle allerede Windows 8. Tilbakemeldingene nå ser ut til å være mye, mye bedre. Jeg synes du skal, når året nærmer seg slutten, gå på Microsofts sider og finne lenka for gratis oppgradering, og krysse av for at du ønsker en fysisk kopi/backup av Windows 10, hvis de tilbyr det også på Windows 10. Da må du betale noen hundrelapper, men har valget mellom å fortsette å bruke Windows 7, eller å oppgradere senere når Windows 7 blir enda eldre. Å bare avfeie det er ikke i din beste interesse.

 

IM(H)O.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Og hvordan fungerer Win10 med gamle spill fra 80- og 90-tallet?

Hvis dette er en reell problemstilling, så har den vært løsbar lenge, og vil være det i Windows 10 også. Stikkord er f.eks. "doxbox" eller "virtualisering".

 

 

Joda, det er greit nok, men jeg tenkte mer på uten noe slikt. Slik det er nå, kan jeg poppe inn CD-en til f.eks. "Heroes of Might and Magic 2" eller "Age of Empires 1" i DVD-spilleren på maskina mi, og få det opp uten noen dikkedarer med Win 7. Samme med det noe mer obskure "Rage of Mages 2". Vil det være like lett med Win10?

Lenke til kommentar

Nå som vi beveger oss litt OT - denne går til samtlige W8-haters: jeg har til gode å se en skikkelig forklaring på hva som gjør W8.1 så dårlig i forhold til W7. Det argumenteres som regel med at man ikke klarer å tilpasse seg nye ting (noe som i så fall betyr at den første gangen du tok i Windows må det ha vært ekstremt vanskelig).

 

Jeg kan selvsagt bare snakke for meg selv, men jeg jobber med IT og synes vanilla W8.1 er mer effektivt enn vanilla W7.

Posten du siterer går jo ikke på at W8 er "dårlig" som sådan, jeg snakker om den reduserte fleksibiliteten.

 

Med W8, så beveget MS seg nærmere Apple i den forstand at de prøver å ta større kontroll over Windows-økosystemet, og "forenkle" ting for brukeren på en slik måte at MS får en større del av kaka. Da tenker jeg på ting som et nytt økosystem sentrert rundt lettvektsapplikasjoner og Windows Store, pushing av Microsoft-kontoer på brukeren (ja, jeg vet at man kan ha lokal brukerkonto), økt integrasjon med OneDrive etc.

 

Så det jeg lurer på er om MS har tatt til vettet i W10 og gjort det enklere for brukeren i utgangspunktet å gjøre ting på sin egen måte, eller om de fortsatt prøver å presse på deg ekstraprodukter og tjenester. Jeg er for eksempel ikke begeistret for ting som økt integrasjon med OneDrive (jeg bruker ikke OneDrive, og er ikke interessert i å begynne med det), økt integrasjon med Skype, Windows Store osv.

 

Alt dette bør være helt valgfrie ekstrafunksjoner som kun blir installert hvis brukeren aktivt velger det under installering.

Lenke til kommentar

Joda, det er greit nok, men jeg tenkte mer på uten noe slikt. Slik det er nå, kan jeg poppe inn CD-en til f.eks. "Heroes of Might and Magic 2" eller "Age of Empires 1" i DVD-spilleren på maskina mi, og få det opp uten noen dikkedarer med Win 7. Samme med det noe mer obskure "Rage of Mages 2". Vil det være like lett med Win10?

Det er like lett i WIndows 8, så det burde ikke være annerledes i Win10.

Lenke til kommentar

Lurer på hvordan de behandler tilbakemeldingene. 800k tilbakemeldinger optimalt fordelt på ca 1k utviklere blir 800 per utvikler.

Så skal man lese og prosessere tilbakemeldingen (uansett hva slags prosess de har rundt dette så må de ha et sentralt system for å strukterere tilbakemeldingene).

5 min per tilbakemelding gir ca 8 dager prosesseringtid per utvikler. Hm.. de må ha en annen måte å gjøre dette på.

 

Noen mulighet for at tek.no kan ta seg en tur til Microsoft og finne ut? :)

Lenke til kommentar

 

Joda, det er greit nok, men jeg tenkte mer på uten noe slikt. Slik det er nå, kan jeg poppe inn CD-en til f.eks. "Heroes of Might and Magic 2" eller "Age of Empires 1" i DVD-spilleren på maskina mi, og få det opp uten noen dikkedarer med Win 7. Samme med det noe mer obskure "Rage of Mages 2". Vil det være like lett med Win10?

Det er like lett i WIndows 8, så det burde ikke være annerledes i Win10.

 

Flott. Da gjenstår bare spørsmålet om jeg kan deaktivere og skjule alle de fancy, nye funksjonene og få det til å se mest mulig ut som Win 7. Samt oppføre seg slik når det kommer til bruk av Windows-tasten.

Lenke til kommentar

Flott. Da gjenstår bare spørsmålet om jeg kan deaktivere og skjule alle de fancy, nye funksjonene og få det til å se mest mulig ut som Win 7. Samt oppføre seg slik når det kommer til bruk av Windows-tasten.

Feil holdning. Klart du skal prøve de nye funksjonene, det er slik dataverdenen utvikler seg. ;)

 

Du kan ikke gi opp og slutte deg til gruppen "De over 40" helt enda, du er for ung til det. Jeg har skrevet om det før, men "De over 40" er nåtidens oldinger der de skriker "Alt var best med Windows XP" (eller tilsvarende) istedenfor "alt var bedre før krigen".

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Flott. Da gjenstår bare spørsmålet om jeg kan deaktivere og skjule alle de fancy, nye funksjonene og få det til å se mest mulig ut som Win 7. Samt oppføre seg slik når det kommer til bruk av Windows-tasten.

Feil holdning. Klart du skal prøve de nye funksjonene, det er slik dataverdenen utvikler seg. ;)

 

Du kan ikke gi opp og slutte deg til gruppen "De over 40" helt enda, du er for ung til det. Jeg har skrevet om det før, men "De over 40" er nåtidens oldinger der de skriker "Alt var best med Windows XP" (eller tilsvarende) istedenfor "alt var bedre før krigen".

 

 

Jeg prøvde og likte noen av de nye funksjonene (Aero) på Win 7, men ellers gikk jeg inn for å gjøre det så likt XP som mulig, men jeg gikk ikke inn for å gjøre XP så likt 2k, 98 eller 3.1 som mulig, og trives i disse dager med hvordan 7 er generelt over linja. I alle fall at det var enklere å gjøre noe med UAC-en enn hva det var i Vista. Og jeg kommer jo til å prøve nye funksjoner i 10, men om jeg ikke liker dem, håper jeg at jeg kan fjerne dem lett. Enten ved å rote rundt i regedit, eller at det ligger litt mer frem i dagen. Stemmestyringa kan for øvrig bare gå og dø. Jeg gidder ikke skru av musikken min kun for å spørre et spørsmål, når det ikke tar meg særlig lang tid å bare alt-tabbe og trykke "Ctrl + T" (jeg har alltid Firefox oppe) og skrive det inn der.

Lenke til kommentar

Oh my Gandalf!

Dette er noe som ga meg vann i munnen!

Men skal vente å se om det ligger noen digre haker ved denne versjonen. Ble litt mistenkelig av dette sitatet:

"Dette kan sees i sammenheng med at Microsoft fra og med Windows 10 ser på operativsystemet ikke lenger som et operativsystem, men som en tjeneste som vil kjøre på alle type enheter."

Lenke til kommentar

 

"Windows 10 blir helt gratis"

 

Wow!!

 

"for alle som har enheter med enten Windows 7, Windows 8 eller 8.1 installert fra før"

 

Ok... det var nesten Microsoft. Jeg ble NESTEN imponert der.

Ja er ikke noe poeng i å bli imponert at de lar tilhengere av et 6 år gammelt OS få en gratis oppgradering. Vet ikke om du så videoen, men tror ikke de akkurat brukte 100.000 på dette OS-et. Så da vil jeg gjerne di at det er veldig imponerende at noen med et 6 år gammelt os får alt det der gratis. Men du er vel en av de som klager på microsoft uansett hva de gjør, jesus christ.

 

 

Hæ? Jeg lot meg nesten imponere sa jeg jo! Hvordan du kan få det til å bli "klaging" er for meg ubegripelig. Det er jo utvilsomt et posisivt skritt.

 

Men jeg lar meg altså ikke imponere. Grunnen til det er at gratis og Open Source er fremtiden, og med mindre Microsoft skjønner det fullt og helt kommer de til å lide en lang og smertefull død. Windows har ikke basert på dette endret seg nevneverdig som selskap. De selger fortsatt sitt OS, de gir bare eksisterende kunder gratis oppdatering. Det kalles god kundeservice!

 

Jeg ble imponert da MS annonserte at de skulle gjøre .NET open-source, det var et stort og smart skritt fra giganten, så jeg respekterer allerede den nye ledelsen i MS. Med mine nye forventninger til MS, hadde jeg blitt imponert hvis Microsoft hadde gjort Windows, selve flaggskipet sitt, Open Source. Det hadde virkelig bekreftet mitt håp om at den nye MS-ledelsen er av et annet kaliber enn det vi har sett gjennom årene med Steve Ballmer.

 

Avslutningsvis, overskriften jeg siterer er feil, Windows 10 blir ikke helt gratis. Det er en gratis oppgradering. Jeg stiller meg uforstående til at du ikke registrerer poenget i posten min, nemlig at dette ikke er "helt gratis".

 

"Men du er vel en av de som lar seg imponere av reklame-artikler for Microsoft, uansett hvor sensasjonspreget de er." :omg:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er mye bra med windows 10, men du kan ikke sitte å positivt lade denne setningen " Og ikke nok med det: Om du eier en Xbox One-konsoll kan du dessuten se frem til å strømme alle spillene dine over lokalnettverket til en Windows 10-enhet, være seg en datamaskin eller et nettbrett."

 

 

Hvem med over 20 i IQ vil spille et spill i UNDER 1080p 60fps på en pc, over wifi og lagg og alt som er..

 

 

Dette er jo en forbanna vits... dette er jo egentlig en hyllest til developera at de trenger ikke å få spill over til pc'n... Dette er absurd...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...