Gå til innhold

Se alt som blir nytt i Windows 10


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Hva med oss som bare vil ha et operativsystem som ligger anonymt i bunnen og lar oss kjøre applikasjonene våre uten videre mas? Win8 brukte jeg en dag på å kvele ned til noe jeg vil ha. Hvor mye mas blir det med win10? :/

Du får bruke Linux du da. Det er akkurat så anonymt du vil, eller så veiledende du vil. Men tror da du må bruke litt mer enn en kveld for å få det helt slik som du vil, om du ikke på forhånd har kunnskap om det.

 

Uansett, litt usikker på hva du refererer til her. Hva var så tungvindt, at det krevde en hel kveld? Bloatware fra PC produsentene?

 

Windows er ikke noe enklere/bedre/raskere å sette opp slik man vil.

 

Jeg installerte Windows på en laptop i går ettermiddag/kveld. Tok noen timer før jeg kom i mål med oppdateringer, drivere osv. Det gikk faktisk fortere å få den samme laptopen opp å gå på Ubuntu. Jeg er forresten primært Windows-bruker og har desidert mest erfaring der. Det tar til og med lengre tid å laste ned ISO, overføre til USB-stick og ordne lisens, samt registrere Windows enn det tar å få Ubuntu ISO ned og inn på bootable USB og godta lisensvilkårene.

Har du prøvd Ubuntu (eventuelt en annen mainstream distro)?

Lenke til kommentar

Jeg ville blitt overasket om dette gjaldt bedriftskunder, de må da tjene penger på noe. Er nok heller for å få hjemmepcane over på det nye operativsystemet fortest mulig så det er enklere for bedrifter å gå over til den nye versjonen og dermed holde inntektene til Microsoft mer konstante.

 

Jeg vil tror at det er bedrifter og oem som Microsoft tjener mesteparten på ved Windows salg.

Lenke til kommentar

Jeg ville blitt overasket om dette gjaldt bedriftskunder, de må da tjene penger på noe. Er nok heller for å få hjemmepcane over på det nye operativsystemet fortest mulig så det er enklere for bedrifter å gå over til den nye versjonen og dermed holde inntektene til Microsoft mer konstante.

 

Jeg vil tror at det er bedrifter og oem som Microsoft tjener mesteparten på ved Windows salg.

Jeg er en "hjemme bruker" som bruker en bedriftnøkkel hehe :p

Lenke til kommentar

Jeg er en "hjemme bruker" som bruker en bedriftnøkkel hehe :p

 

Og du er langt i fra alene om det, det er en veldig normal praksis. Faktisk så normal at noen Microsoft avtaler også gir alle ansatte en lisens til å bruke hjemme gratis. Men da er du avhengig av at bedriften kjøper nye lisenser eller har en avtale med SA(oppgradering til enhver tid nyeste versjon) inkludert.

 

For øvrig fortsatt bare spekulering fra min side, men det høres logisk ut at det er hvordan det er.

 

Microsoft har lært kosten ved å ha store deler av markedet ikke villig til å oppgradere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Blir spennende med disse nye funksjonene med tanke på at PC-spillere kan spille med Xbox one spillere :)).

 

Men hehe, det er alltid noen som har noe "negativt" å komme med når det kommer til windows og hva microsoft gjør med det :p. Det blir aldri en tid der alle er fornøyd, og det er uansett noen som tirrer på noe :p. Nett som jeg leser under her. Men men slik er det no bare med alt alliakvel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Windows 8.1 er faktisk veldig bra. Jeg tok overgangen fra 7 til 8.1 i løpet av et døgn.

 

Office 365/2013 sliter jeg derimot med selv etter seks uker. Det er så mye som er endret, særlig i Outlook, at jeg bruker mer tid på å finne ut hvordan jeg skal gjøre ting enn å gjøre dem. Synd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Helt gratis

Det skal bli spennende å se hvor mye hold det er i dette. Blir for eksempel Win10 en betalingstjeneste (pr måned eller noe)? Eller bakes det inn betaltjenester som vil mase og gnage om å bli brukt? Eller må man ha Microsoftkonto (med reklametilpasning og allskens personlighetsanalyse) for å bruke OSet fult ut? Jeg er bare spent på hvor mye vann gratispåstanden holder.

 

Hvor mye vil Win10 koste for de som ikke innfrir kravene (Win 7 etc) og etter det ene året?

 

Er det ikke de med XP, Vista, OSX, Linux, iOS og Android de virkelig burde fristet med gratislisenser? Lokke tilbake tapte kunder?

Jeg regner med det har med kompabilitet å gjøre. Win 8 fungerer i utgangspunktet godt på alle maskiner som kan kjøre win 7. Det samme gjelder nok for Win 10. Dersom du har en maskin som kom med eldre OS enn Win 7 så er det større risiko for at maskinvaren ikke støttes.

 

Edit: Leste også at man ikke behøver å knytte windows-brukeren opp mot en microsoft-konto. Det hadde vært en deal-breaker for min del.

Endret av -=PRO=-
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Blir det mulig å slå av flisene ( tilegget som henger seg på startmenyen hvis man bruker Apper ) ?

 

selv om den gamle starmenyen er tilbake så har man også flisene.

Det er nok noe som forsat kan iritere hvis man ikke får kontrol på dem

 

Flisene kan du bare "unpinne" og da vil hele den seksjonen av startmenyen forsvinne, om du fjerner alle

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

Blir det mulig å slå av flisene ( tilegget som henger seg på startmenyen hvis man bruker Apper ) ?

 

selv om den gamle starmenyen er tilbake så har man også flisene.

Det er nok noe som forsat kan iritere hvis man ikke får kontrol på dem

Du kan helt sikkert fjerne de, slik som man kan den dag idag...

 

Spørsmålet ert om man kan fjerne det ved huke vekk en "markør" .

Rart hvis man ikke får det valget når det er påstått at w10 skulle tilpasse seg

 

ofte så er enkelte av påstandene om at man kan fjerne ting fra Windows lit tvetydige og det må gjøres med spesielle programmer

da forringes sannheten

 

Ingen vits å kverulere og konspirere...

 

Selv den dag idag i Windows 8.1, kan du høyreklikke på flisen du ikke ønsker der. og enten fjerne den, eller gjøre den mindre\større. Så ser ikke problemet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

"...har enheter med enten Windows 7, Vindows 8 eller 8.1 "

 

Vindows 8, en liten skrive feil her

Takk, rettet opp.

Artig at skrivefeil påpekes av noen som ikke evner å skrive rett selv.

 

 

Niks, det var ikke skrivefeil... Vindows er det nye navnet MS skal kalle operativsystemet sitt for å kvitte seg med det belastede Windows navnet.

Samtidig kan de også bruke det til å hinte seg til eksklusivitet med "Vin" biten av navnet, og Dows er for å hinte til at ikke alt er glemt fra før av og at de tar med seg det gode fra det gamle.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Är det riktigt att för oss som betalat för Windows 8 och som uppgraderar till 10, måste börja betala efter ett år?

 

I så fall skall det något banebrytande till från 10 att jag börjar betala en gång till. 8.1 är nog det mest stabila och snabbaste jag sett av operativsystem från Microsoft.

Lenke til kommentar

Hologram og stemmestyring. Helt sikkert interessant?!

Kanskje ikke så veldig - umiddelbart?

Noen som virkelig benytter stemmestyring?

Nei vel - ikke smertefritt nok?

 

Jeg forstå at MS ønsker å generer en viss entusiasme for seg og sitt. De trenger det. men det som gjelder for Microsoft umiddelbart er å få på beina et Windows-miljø som dekker alle typer hardware på tvers, og som ikke generer så mye grynting og stønning som Windows 8.x har gjort.

Det er den framtiden de må få til.

 

Jeg tror at Apple med en konvertering til ARM for sin prattform, ønsker å homogenisere ytterligere. Da oppnår de at alt blir ett, og velger du deres produkt, så er formatet uansett likt. Jeg tror det er denne veien MS ønsker å gå også, men de har svært mye å gjøre før dette i tilfelle vil fungerer.

 

Hologram og stemmestyring? Da skal det være så profft at vi skulle ha blitt blåst av banen. Den "banen" er vi ikke kommet til ennå. Det er kanskje relevant i smalere nisjer, men ikke for Hvermansen i daglig bruk.

Gi oss et OS (eller flere) som funker i forhold til mitt daglige virke. På tvers av Desktop, mobilt stuff, lett eller tungt, uten at jeg må være kyndig eller ha en hel IT-avdeling i ryggen.

 

Hologram og stemmestyring!?

Du milde måne hvor lite jeg ønsker dette "hver dag"!

Lenke til kommentar

Är det riktigt att för oss som betalat för Windows 8 och som uppgraderar till 10, måste börja betala efter ett år?

 

I så fall skall det något banebrytande till från 10 att jag börjar betala en gång till. 8.1 är nog det mest stabila och snabbaste jag sett av operativsystem från Microsoft.

 

Nei, det var ikke slik jeg tolket keynoten i går. Det som ble sagt er at eiere av Windows 7, 8 og 8.1 kan oppgradere gratis i løpet av det første året. De som drøyer mer enn et år må kjøpe en ny lisens for Windows 10.

 

 

Mvh Faller

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...