Gå til innhold

Oppgraderingshjelp. 1150 eller 2011-v3?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Komplett har 2 oppgraderingspakker med samme pris:

 

https://www.komplett.no/oppgraderingspakke-intel-core-i7-4790k/783616

 

og

 

https://www.komplett.no/oppgraderingspakke-core-i7-5820k/823787

 

Selvfølgelig ønsker man best mulig system, men hva er å anbefale av disse 2, og hvorfor?

 

En annen interessant pakke som er rimeligere men med tilnærmet samme specs (?) er Multicom sin:

http://www.multicom.no/SystemConfigurator.aspx?q=st:10625416;c:101366;fl:0#3579-10625418-1;3575-10501975-1;3574-10501975-1;3577-10501975-1;3576-10501975-1;3580-10501975-1;3578-10501975-1;3571-7531488-1;3572-7484197-1;3573-4913369-2

 

Hva synes dere?

 

På forhånd takk for alle svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde vel gått for LGA2011-3 oppsettet, det er jo mer fremtidsrettet, har bedre CPU (6 kjerner), raskere RAM (DDR4) osv. I alle fall når prisen er lik.

 

Jeg byttet selv forrige uke, men holdt meg til 1150, da prisen var avgjørende for mitt oppsett denne gangen, og når jeg begynte med LGA2011-3 oppsett, steg prisen så mye at jeg droppet det.

Du vil se det om du f.eks synes 8 GB RAM er litt lite (som det er) på LGA2011-3 oppsettet, at 8 GB til koster en del.

 

Jeg gikk for en Core i5-4690K CPU på min pc, og den fungerer utmerket. Men tror nok at jeg ville hatt enda bedre ytelse med LGA2011-3 oppsettet.

Endret av myhken
Lenke til kommentar

 

Du vil se det om du f.eks synes 8 GB RAM er litt lite (som det er) på LGA2011-3 oppsettet, at 8 GB til koster en del.

 

Med 2 x 4GB brikker på X99 får man bare dual channel. Man må ha 4 brikker eller 8 for å utnytte quad channel. Dessuten begynner 8GB RAM å bli lite i dag.

 

 

Var jo det jeg skrev, at 8 GB er lite. Det var her prisen gikk raskt opp for min del, for jeg skulle ha 24-32 GB minst. Sjekket kjapt nå, og det oppsettet jeg kjøpte (kun HK, CPU, RAM) vs 2011-3 oppsett med den CPUen og HK fra oppsettet i tråden her + 2 x 8 GB RAM brikker DDR4, så blir prisen over 3000 kroner mer enn hva jeg betalte. Og skal du opp til 32 GB RAM så er det 5000 mer enn hva jeg betalte.

Lenke til kommentar

Tja, det var den bruken da :D

 

Jeg var en gamer for noen år siden før jeg fikk småbarn ;) så gamingsiden er temmelig laber/ikke-eksisterende nå.

Jeg bruker en god del tid på sjakk og på nåværende maskin kjører jeg sjakkcomputere som krever ganske bra maskinvare for å kunne gå smooth (eks: min laptop som har i7-3720(?) qm og 8 gb ram henger ikke helt med på disse programmene). Egentlig burde jeg vel hatt Xeon, men det blir for dyrt.

 

Fremover kommer jeg også sikkert til å game ørlite mer.

 

Tanken er å ha et system som er oppgraderbart noen år til uten å måtte bytte HK. Så, minimum 1150 må man vel ha(?)

 

Spørsmål: Er 2011-3 det som har kommet for å bli de neste par årene, eller bare en "mellomstasjon"? Ser også at noen kvier seg for å gå over til det grunnet frykten for å være prøvekaniner - eller er feil luket bort og alt "trygt" nå?

Lenke til kommentar

Tja, det var den bruken da :D

 

Jeg var en gamer for noen år siden før jeg fikk småbarn ;) så gamingsiden er temmelig laber/ikke-eksisterende nå.

Jeg bruker en god del tid på sjakk og på nåværende maskin kjører jeg sjakkcomputere som krever ganske bra maskinvare for å kunne gå smooth (eks: min laptop som har i7-3720(?) qm og 8 gb ram henger ikke helt med på disse programmene). Egentlig burde jeg vel hatt Xeon, men det blir for dyrt.

 

Fremover kommer jeg også sikkert til å game ørlite mer.

 

Tanken er å ha et system som er oppgraderbart noen år til uten å måtte bytte HK. Så, minimum 1150 må man vel ha(?)

 

Spørsmål: Er 2011-3 det som har kommet for å bli de neste par årene, eller bare en "mellomstasjon"? Ser også at noen kvier seg for å gå over til det grunnet frykten for å være prøvekaniner - eller er feil luket bort og alt "trygt" nå?

 

Xeon har jo ingen fordeler der kontra at den støtter ECC RAM, har større Cache og oftest flere kjærner. Om programmet ikke bryr seg om flere kjærner så går du heller for en 4 core i7 og klokker deg til perfeksjon, for klokking på Xeon er mer eller mindre ikke eksisterende.

Lenke til kommentar
Tanken er å ha et system som er oppgraderbart noen år til uten å måtte bytte HK. Så, minimum 1150 må man vel ha(?)

 

Spørsmål: Er 2011-3 det som har kommet for å bli de neste par årene, eller bare en "mellomstasjon"? Ser også at noen kvier seg for å gå over til det grunnet frykten for å være prøvekaniner - eller er feil luket bort og alt "trygt" nå?

 

X99/2011-3 vil støtte kommende Broadwell-E som kommer sent i år eller tidlig neste år. Så du kan jo kjøpe et bra X99 hovedkort nå, billigste 16GB DDR4 og en 5820K CPU, for så å oppgradere neste år f.eks.

 

Trenger vel ikke Xeon når man har 5960X :green:

Lenke til kommentar

2011-3, på ett annet sted, med en skikkelig kjøler

Er vel ikke mange steder man kan kjøpe sånne pakker - samtidig er det vel snart ingen norske seriøse butikker igjen?? Hvor er gode alternativer nå? Komplett og Multicom...og that's it?

 

Hvis man ikke går for pakke, er det mulig å havne på noenlunde samme pris men med mer kurante deler? Evt., er disse delene kurante nok? :)

Lenke til kommentar

Hjelper lite med en i5 om programmene utnytter HT

 

Får bare følelsen av at trådstarter ikke encoder mye video i Handbrake eller bencher Cinebench....

 

Til gaming, kontor programmer og internett, så holder en i5 4690K. Trenger han virkelig bedre flertrådsytelse, så er jo X99 + en 5820K et bedre valg naturligvis. Synes ikke i7 4790K er verdt det til hans budsjett og bruk (noe jeg antar her selvfølgelig).

Lenke til kommentar

Mpx, netonnet. I tillegg til komplett.

 

Ville ikke kalt multicom serriøse

 

MPX = komplett. De kjører vel bare som seperate nettbutikker for å beholde kundene de hadde. Men de er 100% eid av komplett, alle de ansatte som jobbet for MPX jobber nå for komplett, de har samme lager, samme utleveringssted osv. Så når folk sier komplett betyr det mpx også. :D

Lenke til kommentar

Jeg tenker at i7 er minimum, og da er spørsmålet om 1150 holder seg de neste f.eks. 5 årene? Jeg vil anta at det ikke er noe problem med 2011-3 så sant man ikke har behov for det råeste til enhver tid (jeg hadde for vane å oppgradere hvert år tidligere, men det har jeg ikke "behov" for lenger :) )

 

Komplett har et 2011-3 HK på salg disse dager:

https://www.komplett.no/msi-x99s-xpower-ac-socket-2011-3/822625

 

Er det noe tess, eller er delene i oppgraderingspakka vel så bra at de bør gås for?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...