Gå til innhold

Oppgraderingshjelp. 1150 eller 2011-v3?


Anbefalte innlegg

Burde nok gå fint, er jo stengt tatt bare at maskinen bruker litt mer strøm idle siden du ikke har støtte for C6/C7 state som du da disabler i BIOS :)

Flott hvis dette stemmer, for har prøvd å klarlagt dette :)

Det har vært nevnt at det er en viss risiko for at gammel Mist-psu kan ødelegge HK? Null risiko hvis man passer på å disable c6/c7?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Burde nok gå fint, er jo stengt tatt bare at maskinen bruker litt mer strøm idle siden du ikke har støtte for C6/C7 state som du da disabler i BIOS :)

Flott hvis dette stemmer, for har prøvd å klarlagt dette :)

Det har vært nevnt at det er en viss risiko for at gammel Mist-psu kan ødelegge HK? Null risiko hvis man passer på å disable c6/c7?

 

Det skal ikke være noen risiko å bruke en god PSU over på et nytt system.

C6/C7 er en power save state som etter disabling hindrer CPU å dvale.

Derimot så kan en gammel PSU fortsatt være tvilsom dersom den skulle ryke og evt dra med seg noe flere komponenter.

Du får nesten bare vurdere det selv. Personlig hadde jeg ikke satset hardware til 6-7k for en ny strømforsyning til under eller rundt tusenlappen :)

Lenke til kommentar

...og om det skulle snu snart, tenker jeg prisene ikke snur ;)

 

Jeg har mer eller mindre bestemt meg for å gå for 2011-3...så da er det bare å få sydd sammen delene :)

 

Jeg dropper pakker slik at jeg kan gå for et annet HK.

 

Så langt er det dette jeg tenker å gå for:

 

Asus X99-A

i7-5820K

Crucial 8GB DDR4 Kit 2x4GB 2133mhz

 

Tenker så å oppgradere med mer minne og bedre CPU senere.

 

Så, hvilken kjøling skal man gå for? Frister litt med vannkjøling, men muligens litt overkill?

...dessuten trenger jeg sikkert en ny PSU siden mine gamle Mist på 800W og 1000W ikke støtter Haswell(?)

Greit med vannkjøling hvis du skal overklokke en del. Flere kjerner = mer varme.

Lenke til kommentar

Hva er årsaken for at du går for 2011-3 foran 1150. Bare lurer for jeg har 1155/z77 8Gib ram 3770K og 2x980 evga sc. Cpu, ram, hk kjøpt desember 2012.

Endte opp med det grunnet at det er mer fremtidsrettet og at det ikke utdateres om få mnd/år. Jeg har også nevnt tidligere at jeg ikke gamer noe lenger - enn så lenge - men bruker endel tid på sjakk/sjakkcomputere. Disse virker bedre jo flere kjerner man har. Leste et innlegg fra en som har 4790K / 1150 og hvor det ikke var bra nok for han med disse sjakkprogrammene :D ...det ble også litt utslagsgivende.

 

Nå begynte jeg min søken på Finn og ville sikkert klart meg med eldre brukt system, men jo mer jeg satt meg inn i det, så ønsket jeg minimum 1150 (dessuten er det mange som ønkser fantasipriser på Finn). Og så er det alltid slik at har man satt en grense for oppgradering til f.eks 5000,- ender man alltid opp med nærmere dobbelte etter at man har kikket seg helt nerd på det :D

 

Kan nevne at mitt gamle system er basert på en Core 2 Duo-sak, så derfor er det sikkert smart av meg å gå for et system som holder seg en god stund ;)

Lenke til kommentar

 

Greit med vannkjøling hvis du skal overklokke en del. Flere kjerner = mer varme.

 

...som fører til neste spørsmål: Hvilken er å anbefale på det systemet? Og det trenger ikke være dyrest/heftigst mulig.

 

 

Noctua NH-D15 kjøler bare 5 grader dårligere enn det beste AIO vannsettet, og den koster mindre. Problemet er at den er DIGER.

 

Hvis du er ute etter noe som varer en stund, så er jo 2011-3 et bedre valg ja. Kjøp gjerne 5820K og billigste RAM du finner til å bruke en liten stund, men anbefaler deg ikke å skimpe på hovedkortet. Så kanskje ikke dumt å legge litt extra kroner i det. Sier ikke at Asus X99-A er dårlig, men det finnes bedre, hvis du kan godta en høyere pris.

Lenke til kommentar

 

Hva er årsaken for at du går for 2011-3 foran 1150. Bare lurer for jeg har 1155/z77 8Gib ram 3770K og 2x980 evga sc. Cpu, ram, hk kjøpt desember 2012.

Endte opp med det grunnet at det er mer fremtidsrettet og at det ikke utdateres om få mnd/år. Jeg har også nevnt tidligere at jeg ikke gamer noe lenger - enn så lenge - men bruker endel tid på sjakk/sjakkcomputere. Disse virker bedre jo flere kjerner man har. Leste et innlegg fra en som har 4790K / 1150 og hvor det ikke var bra nok for han med disse sjakkprogrammene :D ...det ble også litt utslagsgivende.

 

Nå begynte jeg min søken på Finn og ville sikkert klart meg med eldre brukt system, men jo mer jeg satt meg inn i det, så ønsket jeg minimum 1150 (dessuten er det mange som ønkser fantasipriser på Finn). Og så er det alltid slik at har man satt en grense for oppgradering til f.eks 5000,- ender man alltid opp med nærmere dobbelte etter at man har kikket seg helt nerd på det :D

 

Kan nevne at mitt gamle system er basert på en Core 2 Duo-sak, så derfor er det sikkert smart av meg å gå for et system som holder seg en god stund ;)

 

Ja sant, har ikke noe i mot x99 systemene bare att det er nytt og at ddr4 er dyrt. Om det er mange core du trenger, hva med amd?

Lenke til kommentar
Ja sant, har ikke noe i mot x99 systemene bare att det er nytt og at ddr4 er dyrt. Om det er mange core du trenger, hva med amd?

 

Vel en 4 kjerne Intel i5 4690K er raskere i flertrådytelse enn enn AMD FX-9550 8-kjerne hvis jeg husker riktig, og er billigere.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Greit med vannkjøling hvis du skal overklokke en del. Flere kjerner = mer varme.

 

...som fører til neste spørsmål: Hvilken er å anbefale på det systemet? Og det trenger ikke være dyrest/heftigst mulig.

Noctua NH-D15 kjøler bare 5 grader dårligere enn det beste AIO vannsettet, og den koster mindre. Problemet er at den er DIGER.

 

Hvis du er ute etter noe som varer en stund, så er jo 2011-3 et bedre valg ja. Kjøp gjerne 5820K og billigste RAM du finner til å bruke en liten stund, men anbefaler deg ikke å skimpe på hovedkortet. Så kanskje ikke dumt å legge litt extra kroner i det. Sier ikke at Asus X99-A er dårlig, men det finnes bedre, hvis du kan godta en høyere pris.

Men hva legger du i "bedre hovedkort"? Ett med flere duppeditter som er tilpasset ens eget behov, eller bedre kvalitet på kortet? Tar jeg utgangspunkt i Asus X99 serien, kan jeg ikke se at jeg skulle trenge mulighet for 4 skjermkort, WiFi, BT osv...

Endret av Chivas
Lenke til kommentar

 

 

 

Greit med vannkjøling hvis du skal overklokke en del. Flere kjerner = mer varme.

 

...som fører til neste spørsmål: Hvilken er å anbefale på det systemet? Og det trenger ikke være dyrest/heftigst mulig.

Noctua NH-D15 kjøler bare 5 grader dårligere enn det beste AIO vannsettet, og den koster mindre. Problemet er at den er DIGER.

 

Hvis du er ute etter noe som varer en stund, så er jo 2011-3 et bedre valg ja. Kjøp gjerne 5820K og billigste RAM du finner til å bruke en liten stund, men anbefaler deg ikke å skimpe på hovedkortet. Så kanskje ikke dumt å legge litt extra kroner i det. Sier ikke at Asus X99-A er dårlig, men det finnes bedre, hvis du kan godta en høyere pris.

Men hva legger du i "bedre hovedkort"? Ett med flere duppeditter som er tilpasset ens eget behov, eller bedre kvalitet på kortet? Tar jeg utgangspunkt i Asus X99 serien, kan jeg ikke se at jeg skulle trenge mulighet for 4 skjermkort, WiFi, BT osv...

 

 

Jeg er bare usikker på hvor nedstrippet Asus X99-A er. En ting er at det har færre USB3 og SATA 6G porter, og det er kanskje greit for deg, men hva med kvaliteten på komponentene ellers. Slikt betyr noe hvis du skal overklokke. Skal du kjøre stock hastighet, så holder sikkert X99-A i massevis.

Lenke til kommentar

 

^^

Bare for at intel skal holde prisene lave :p

Intel er al-rede overpriset. nesten 10k for 5960x. jeg venter, gått opp mye. + 4 ddr 4 som er og dyrt. :green:

 

 

Jeg kjøpte 16GB cricial ddr4 2133mhz for 1600kr ved release. Disse overklokker også bra. 2933mhz @ cl 15.15.15.30.

 

Synes ikkje 1600kr var SÅ dyrt for nyTech :)

har 2 av disse:

http://www.prisjakt.no/product.php?p=2762054

16GB DDR3 2133mhz som er treigere koser ca det samme nå:

 

http://www.prisjakt.no/#rparams=ss=ddr3%202133%204x4

 

G.skill 3200mhz kjøpte jeg fra USA for 2700kr inkludert frakt etc. Cpuen var ganske dyr når jeg kjøpte den ved release. 8000kr, men nå koster den vel 10-15% mere, så klager ikkje :D

 

Så ER ddr4 virkelig så overpriset som folk tror? Nei, men de raskeste ddr4 brikkene koster mye, akkurat som de raskeste ddr3 brikkene. ;)

 

http://www.prisjakt.no/product.php?p=2090960

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

 

 

Jeg er bare usikker på hvor nedstrippet Asus X99-A er. En ting er at det har færre USB3 og SATA 6G porter, og det er kanskje greit for deg, men hva med kvaliteten på komponentene ellers. Slikt betyr noe hvis du skal overklokke. Skal du kjøre stock hastighet, så holder sikkert X99-A i massevis.

 

Jeg har ikke noe inntrykk at det på komponentvalg har blitt gjort forskjell, det er heller på - som du skriver - hvor nedstrippet den er som det går på.

Tidligere ønsket jeg et wifi-ac kort, men har bestemt meg for å legge opp kabel, så da trenger jeg ikke det heller :)

Et alternativt kort jeg har sett på kan være ASRock Fatal1ty X99X Killer ?

Lenke til kommentar

 

 

Greit med vannkjøling hvis du skal overklokke en del. Flere kjerner = mer varme.

 

...som fører til neste spørsmål: Hvilken er å anbefale på det systemet? Og det trenger ikke være dyrest/heftigst mulig.

 

 

Noctua NH-D15 kjøler bare 5 grader dårligere enn det beste AIO vannsettet, og den koster mindre. Problemet er at den er DIGER.

 

 

 

Hva med denne (som nå er på tilbud)?:

https://www.komplett.no/corsair-h75-hydro-series-cpu-kjler/801659

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Jeg er bare usikker på hvor nedstrippet Asus X99-A er. En ting er at det har færre USB3 og SATA 6G porter, og det er kanskje greit for deg, men hva med kvaliteten på komponentene ellers. Slikt betyr noe hvis du skal overklokke. Skal du kjøre stock hastighet, så holder sikkert X99-A i massevis.

 

Jeg har ikke noe inntrykk at det på komponentvalg har blitt gjort forskjell, det er heller på - som du skriver - hvor nedstrippet den er som det går på.

Tidligere ønsket jeg et wifi-ac kort, men har bestemt meg for å legge opp kabel, så da trenger jeg ikke det heller :)

Et alternativt kort jeg har sett på kan være ASRock Fatal1ty X99X Killer ?

Asrock kortet mitt er beste hovekortet jeg har hatt. Eneste som har klart å få cpu'en min opp i 4,5 GHz med 1.3v Endret av [email protected]
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...