Gå til innhold

Hva kommer jødehat av?


Anbefalte innlegg

Ja mye henger ennå i fra tiden på AD (Aftenposten debatt) og VGD. Der var det mer roller vi hadde, vi var allierte og fiender, nesten. Litt annen stil her inne. Men av og til blir lysten til å skape litt leven for stor. Fint og få tilbakemeldinger. Det er noe vi alle kan lære av.

Det høres gøy ut med disse rollene og kontrastene. Er du ikke lengre på Aftenposten sin debattsider? Jeg må innrømme at jeg fra tid til annen stikker innom kommentarfeltene på artige innlegg der.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Ja mye henger ennå i fra tiden på AD (Aftenposten debatt) og VGD. Der var det mer roller vi hadde, vi var allierte og fiender, nesten. Litt annen stil her inne. Men av og til blir lysten til å skape litt leven for stor. Fint og få tilbakemeldinger. Det er noe vi alle kan lære av.

Det høres gøy ut med disse rollene og kontrastene. Er du ikke lengre på Aftenposten sin debattsider? Jeg må innrømme at jeg fra tid til annen stikker innom kommentarfeltene på artige innlegg der.

 

Det er endret stort der. AD som forum ble lagt ned etter terroren 22. Juli. ABB var aktiv der i mange år. Jeg har diskutert mye med han. Men han var faktisk ikke så ekstrem der som man opplevde seinere at han var. ABB skrev mye som mange kunne være enig i. Han var moderat i forhold til andre. Det var også det de to første rettspsykiaterne bommet så totalt på. De hadde liten innsikt i hva som foregår på debattforum og hva som skrives.

Lenke til kommentar

Det er endret stort der. AD som forum ble lagt ned etter terroren 22. Juli. ABB var aktiv der i mange år. Jeg har diskutert mye med han. Men han var faktisk ikke så ekstrem der som man opplevde seinere at han var. ABB skrev mye som mange kunne være enig i. Han var moderat i forhold til andre. Det var også det de to første rettspsykiaterne bommet så totalt på. De hadde liten innsikt i hva som foregår på debattforum og hva som skrives.

Oisann, dette var interessant. Det visste jeg ikke at han var, og det må ha virket veldig surrealistisk på 22. juli og i ettertiden. Kunne du fortelle litt mer om kommentaren med rettspsykiaterne? Jeg må innrømme at jeg ikke husker så mye om akkurat det fra rettssaken.

Lenke til kommentar

 

Det er endret stort der. AD som forum ble lagt ned etter terroren 22. Juli. ABB var aktiv der i mange år. Jeg har diskutert mye med han. Men han var faktisk ikke så ekstrem der som man opplevde seinere at han var. ABB skrev mye som mange kunne være enig i. Han var moderat i forhold til andre. Det var også det de to første rettspsykiaterne bommet så totalt på. De hadde liten innsikt i hva som foregår på debattforum og hva som skrives.

Oisann, dette var interessant. Det visste jeg ikke at han var, og det må ha virket veldig surrealistisk på 22. juli og i ettertiden. Kunne du fortelle litt mer om kommentaren med rettspsykiaterne? Jeg må innrømme at jeg ikke husker så mye om akkurat det fra rettssaken.

 

Vi avsporer kraftig nå. Rettspsykiaterne, de førte konkluderte med paranoid schizofreni på ABB, de mente han måtte være alvorlig psykisk syk. Både pga. hans meninger og handlinger. De viste lite om at ABB sine meninger er det mange i samfunnet som deler. De hadde ingen innsikt i den verden vi befinner oss her og nå. ABB er ikke psykisk syk, han har det vi kaller en dyssosial personlighetsforstyrrelse.

AD ble straks stengt etter terroren. De skulle åpne igjen, men det skjedde aldri. Muligens det beste forum som har vært.

Lenke til kommentar

Vi avsporer kraftig nå. Rettspsykiaterne, de førte konkluderte med paranoid schizofreni på ABB, de mente han måtte være alvorlig psykisk syk. Både pga. hans meninger og handlinger. De viste lite om at ABB sine meninger er det mange i samfunnet som deler. De hadde ingen innsikt i den verden vi befinner oss her og nå. ABB er ikke psykisk syk, han har det vi kaller en dyssosial personlighetsforstyrrelse.

AD ble straks stengt etter terroren. De skulle åpne igjen, men det skjedde aldri. Muligens det beste forum som har vært.

Eh, ja, liten avsporing. Min skyld, men vi får vel komme tilbake til trådens emne etter dette.

 

Veldig fascinerende å høre, tusen takk.

Lenke til kommentar

 

Føler at det flyter over med hat mot jøder og Israel på både sosiale medier og nett-aviser. Hvorfor det? Er det mulig det er rasisme? Jeg vet ikke, vil egentlig bare vite.

 

Hvor er det du ser hat mot jøder og Israel i nettaviser? (I kommentarfeltetene?) Ja, jeg skjønner hva du snakker om, men når det gjelder media syns jeg de generelt sett kommer med nokså saklig kritikk av konkrete hendelser.

 

Ja jeg sikter til kommentarfeltene. Iallefall hvor folk kan kommentere. Leste utrolig mye under den nylige Israel-Palestine konflilkten i sommer. spesielt under Operation: Protective Edge.

 

Media selv er jo ikke så uskyldig heller. Leste svært så lite saker om raketter fra Hamas sin side, men raketter fra Israel sin side ble rapportert daglig. Jeg nekter å tro at Israel er den eneste som skyter raktetter. Ja, begge parter har blod på hendene men det skal da ikke gjøres til en grunn å hate/mislike et helt folk?

 

Syntes også at Mads Gilbert kan ha hjulpet til dette, måten han har snakket i media. Jeg føler han bare ser det fra en side. Jeg prøver å se det fra begge sider.

Lenke til kommentar

 

 

Føler at det flyter over med hat mot jøder og Israel på både sosiale medier og nett-aviser. Hvorfor det? Er det mulig det er rasisme? Jeg vet ikke, vil egentlig bare vite.

 

Hvor er det du ser hat mot jøder og Israel i nettaviser? (I kommentarfeltetene?) Ja, jeg skjønner hva du snakker om, men når det gjelder media syns jeg de generelt sett kommer med nokså saklig kritikk av konkrete hendelser.

 

Ja jeg sikter til kommentarfeltene. Iallefall hvor folk kan kommentere. Leste utrolig mye under den nylige Israel-Palestine konflilkten i sommer. spesielt under Operation: Protective Edge.

 

Media selv er jo ikke så uskyldig heller. Leste svært så lite saker om raketter fra Hamas sin side, men raketter fra Israel sin side ble rapportert daglig. Jeg nekter å tro at Israel er den eneste som skyter raktetter. Ja, begge parter har blod på hendene men det skal da ikke gjøres til en grunn å hate/mislike et helt folk?

 

Syntes også at Mads Gilbert kan ha hjulpet til dette, måten han har snakket i media. Jeg føler han bare ser det fra en side. Jeg prøver å se det fra begge sider.

 

 

Jeg føler ikke at Hamas sin rolle har blitt skjult, men rakettangrepene deres kan jo ikke sammenlignes med israelske i dødlighet. For meg var dekningen god nok, men dersom man er engasjert i saken er det vel alltid noe som er galt.

 

Når Mads Gilbert er i et sykehus i Gaza ser jeg ikke noe grunn til at han skal rapportere mer enn han ser der han er, det er jo der han kan bidra. Dessuten er hans politiske ståsted langt fra noen hemmelighet, så vanlig oppgående mennesker har det de trenger å vite for å gjøre seg opp en mening.

Lenke til kommentar

Ja jeg sikter til kommentarfeltene. Iallefall hvor folk kan kommentere. Leste utrolig mye under den nylige Israel-Palestine konflilkten i sommer. spesielt under Operation: Protective Edge.

Hvis man skal dømme etter kommentarfeltene på nettavisene så hater vi nordmenn alt. Og alle. Veldig sterkt.

 

Det er flest av de som har noe å kritisere som kommenterer i nettavisene. Jeg kan ikke se for meg at det er en pålitelig indikasjon på hva nordmenn generelt sett måtte mene om et tema.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja jeg sikter til kommentarfeltene. Iallefall hvor folk kan kommentere. Leste utrolig mye under den nylige Israel-Palestine konflilkten i sommer. spesielt under Operation: Protective Edge.

 

Media selv er jo ikke så uskyldig heller. Leste svært så lite saker om raketter fra Hamas sin side, men raketter fra Israel sin side ble rapportert daglig. [...]

Medienes ensidighet går nok etter spektakulære inntrykk og historier. Man vet dessverre lite om hva som skjer over tid. Fikk akkurat en påminnelse: http://www.oxfam.org/en/occupied-palestinian-territory-and-israel-crisis-gaza/fractured-lives-gaza-reconstruction-has-barely?utm_source=oxf.am&utm_medium=Zwnv&utm_content=redirect
Lenke til kommentar

Det er fleire grunnar til at jødane blei upopulære, men ein av hovedgrunnane var at jødane ikkje hadde relgiøse dogmer mot å håndtere penger. Dette gjorde at mange kristne brukte jøder til å forvalte pengane på deira vegne slik at dei slapp å gjere dette sjølv. Når investeringane gjekk dårlig så var det lett å legge skylda på jødane.

 

I seinare tid blei jødande omreisande i Europa, i dei fleste landa blei dei diskriminerte (og i Norge hadde dei ikkje adgang). Denne isoleriga av eit heilt folk skapte også grobunn vidare diskriminering.

 

Ellers så er det sjølvsagt også forskjell på jødehat og Israelhat. Jødehat kan være både hat mot folkeslaget eller relgionen. Hat mot Israel er meir politisk på samme måte som USA også blir utsatt for.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

Jøde har jo blitt et skjellsord, hvorfor det? Er det dårlig å bli kalt jøde da?

 

Blir litt feil å si at jøde har blitt et skjellsord nå, når det til og med var forsøk på å utrydde jødene i Det Gamle Testamente.

 

Jødene har alltid virket provoserende på andre folkeslag. Enten fordi de mener at de er Guds utvalgte folk, eller fordi de faktisk ER det.

 

De var provoserende i Egypt, de var provoserende da de skulle inn i det lovede land Kanaan og skulle møte kanaaneerne.

 

De var provoserende da de levde i landflyktighet i Babylonia.

Esters bok i Det Gamle Testamente handler om borgen Susan i Persia, der Xerxes tok den jødiske Ester til hustru, uten å vite at hun var jødisk.

Men hun brukte denne posisjonen til å forhindre at jødene ble utslettet etter påbud fra den onde Haman.

 

Haman ble rasende på Esters onkel, jøden Mordekai. Fordi jøden Mordekai ikke ville falle på kne for den fyrstelige Haman da han gikk forbi.

Derfor bygde Haman etter hvert en galge for jøden Mordekai, men det hele endte med at Haman selv ble hengt i galgen.

"Den som graver en grav for andre...."

 

I Babylonia var det litt av det samme, da Daniel og hans venner ble kastet inn i ildovnen fordi de nektet å tilbe kongen.

 

Så jeg synes derfor ikke det er riktig å si at Nye Testamentet er årsaken til jødehat.

Men man har fortsatt den samme sammenhengen, at jødene ikke vil knele for jordiske konger, eller for andre religioner enn sin egen.

 

Det eksisterte ingen jøder på den tiden som GT omtaler. Det gamle testamentet handler om Israels folk og ikke om jøder.

 

Ca 90-95 % av dagens jøder er khazarer og er etterkommere etter khazarene, som konverterte kollektivt til jødedommen i år 740.

Resten er folk av andre folkeslag som har konvertert til jødedommen, samt rester av de folkeslagene som henholdsvis syrerne og babylonerne flyttet inn i landet da de førte de fleste av Israels stammer i fangenskap (Assysia) og senere Judah og Benjamin stamme (Babylon)

Lenke til kommentar

Hat mot en folkegruppe oppstår ikke av seg selv, men det oppstår fordi disse folkene oppfører seg dårlig, og ikke minst pga den læren de følger som dikterer deres meninger og oppførsel mot andre mennesker.

 

Når folk får vite sannheten om hva disse folkene mener og gjør mot dem, og hva deres lære sier om hvordan de skal behandle andre mennesker, så vil noen begynne å hate disse folkene.

Men det meste som kalles for "jødehat" i dag er ikke hat, men bare kritikk, og sannheten om jødedommen og hva jødene gjør og driver med.

 

Men vi skal ikke hate jødene, eller khazarene, for de fleste av dem er khazarer. Og vi skal ikke hate dem fordi de selv er oppvokst og pumpet full av hatpropaganda mot andre mennesker av sine egne ledere og av læren i den babylonske talmud som de har fått fortalt at de skal følge.

De fleste jødene er mao selv ofre, og derfor må vi ikke hate dem, men prøve å fortelle dem sannheten, slik at de kan komme seg bort fra jødedommen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Muligens jødehatet kommer av et desperat behov for å føle seg bedre eller mer verdt enn andre. De føler kanskje at mennesker rundt dem er mer verdt, og bruker hatet til å komme seg opp fra bunnen av den sosiale stigen ved å sette andre mennesker under dem.

Høres ut som samtlige ørkenreligioner...

Lenke til kommentar

Dere må ikke glemme at det er en stor heksejakt på muslimer. Det vi får høre gjennom media er ikke hele bildet. Ikke fra noens sider. Men ikke kritiser andre for å Være jødehatere når dere sitter her og forakter muslimer. INGEN kan legge skjul på at det foregår mye dritt "der borte," men det er ikke religionene som Gjør det. det er folket som Gjør det. Det er ikke religionen som Gjør det, det er idioti og ondskapen som ligger i dem som Gjør det

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dere må ikke glemme at det er en stor heksejakt på muslimer. Det vi får høre gjennom media er ikke hele bildet. Ikke fra noens sider. Men ikke kritiser andre for å Være jødehatere når dere sitter her og forakter muslimer. INGEN kan legge skjul på at det foregår mye dritt "der borte," men det er ikke religionene som Gjør det. det er folket som Gjør det. Det er ikke religionen som Gjør det, det er idioti og ondskapen som ligger i dem som Gjør det

 

Ja, det er idiotien og ondskapen i religionen som "gjør det". Det er derfor religionen blir kritisert. Samme som med nazisme. Jeg kritiserer en nazist på bakgrunn av at han er tilhenger av en, i mine øyne, veldig dårlig ideologi. På samme måte som jeg kritiserer en muslim fordi han er tilhenger av en, i mine øyne, dårlig ideologi.

Lenke til kommentar

 

 

Dere må ikke glemme at det er en stor heksejakt på muslimer. Det vi får høre gjennom media er ikke hele bildet. Ikke fra noens sider. Men ikke kritiser andre for å Være jødehatere når dere sitter her og forakter muslimer. INGEN kan legge skjul på at det foregår mye dritt "der borte," men det er ikke religionene som Gjør det. det er folket som Gjør det. Det er ikke religionen som Gjør det, det er idioti og ondskapen som ligger i dem som Gjør det

Ja, det er idiotien og ondskapen i religionen som "gjør det". Det er derfor religionen blir kritisert. Samme som med nazisme. Jeg kritiserer en nazist på bakgrunn av at han er tilhenger av en, i mine øyne, veldig dårlig ideologi. På samme måte som jeg kritiserer en muslim fordi han er tilhenger av en, i mine øyne, dårlig ideologi.

Nei da, når man leter etter dritt så skal man finne det. I alt og alle. Og jeg er enig i mange ting. Jeg er ikke blind, og ser og hører like mye dritt som alle andre. Ingen kan forsvare det som skjer mange steder, og handlingene til dem som utfører mildt sagt jævlig handlinger. Ingen. Men poenget er at i islam er ikke dette lov. Du har kanskje lest, men det har jeg også. Og hvis du virkelig vil vite, så ikke se bare på det dårlige. Ikke glem at koranen ikke kom på norsk, så oversettelsen blir uansett farget av forfatteren.

 

At folk er rasister med alt vi hører er ikke rart, men det er også så utrolig mange som lever I Fred og harmoni også. Mange muslimske land har også kristne som dem lever vegg i vegg med, I fred.

 

Veldig uoversiktlig, Beklager det :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...