Gå til innhold

Hva kommer jødehat av?


Anbefalte innlegg

Føler at det flyter over med hat mot jøder og Israel på både sosiale medier og nett-aviser. Hvorfor det? Er det mulig det er rasisme? Jeg vet ikke, vil egentlig bare vite.

 

Jeg vet at det har med gammel historie og Israel-Palestina konflikten, men er det noe annet enn dette egentlig?

 

Jøde har jo blitt et skjellsord, hvorfor det? Er det dårlig å bli kalt jøde da?

 

Jeg er kristen, ikke jødisk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jøde har jo blitt et skjellsord, hvorfor det? Er det dårlig å bli kalt jøde da?

 

Blir litt feil å si at jøde har blitt et skjellsord nå, når det til og med var forsøk på å utrydde jødene i Det Gamle Testamente.

 

Jødene har alltid virket provoserende på andre folkeslag. Enten fordi de mener at de er Guds utvalgte folk, eller fordi de faktisk ER det.

 

De var provoserende i Egypt, de var provoserende da de skulle inn i det lovede land Kanaan og skulle møte kanaaneerne.

 

De var provoserende da de levde i landflyktighet i Babylonia.

Esters bok i Det Gamle Testamente handler om borgen Susan i Persia, der Xerxes tok den jødiske Ester til hustru, uten å vite at hun var jødisk.

Men hun brukte denne posisjonen til å forhindre at jødene ble utslettet etter påbud fra den onde Haman.

 

Haman ble rasende på Esters onkel, jøden Mordekai. Fordi jøden Mordekai ikke ville falle på kne for den fyrstelige Haman da han gikk forbi.

Derfor bygde Haman etter hvert en galge for jøden Mordekai, men det hele endte med at Haman selv ble hengt i galgen.

"Den som graver en grav for andre...."

 

I Babylonia var det litt av det samme, da Daniel og hans venner ble kastet inn i ildovnen fordi de nektet å tilbe kongen.

 

Så jeg synes derfor ikke det er riktig å si at Nye Testamentet er årsaken til jødehat.

Men man har fortsatt den samme sammenhengen, at jødene ikke vil knele for jordiske konger, eller for andre religioner enn sin egen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Føler at det flyter over med hat mot jøder og Israel på både sosiale medier og nett-aviser. Hvorfor det? Er det mulig det er rasisme? Jeg vet ikke, vil egentlig bare vite.

 

Jeg vet at det har med gammel historie og Israel-Palestina konflikten, men er det noe annet enn dette egentlig?

 

Jøde har jo blitt et skjellsord, hvorfor det? Er det dårlig å bli kalt jøde da?

 

Jeg er kristen, ikke jødisk.

Et interessant spørsmål egentlig. Jeg husker godt at det store flertall i Norge støttet jødene og Israel. Men på en eller annen måte har noen klart å snu det Norske folk og skapt et hat mot Israel og jødene. Det har blitt populistisk og støtte terroristene, Palestinerne. Enkelte tjener store penger på og reise ned og hjelpe, samt skrive bøker om hvor ille disse palestinerne har det. Så det er imponerende hvordan denne populistiske elite har klart og snu store deler av befolkningen til og støtte terror, fremfor demokrati.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var vel i lang tid ikke lov for jøder å eie noe?

Jeg har ihvertfall forstått det slik som at jødene, fordi de ikke fikk lov til å eie f.eks. hus hadde mye mer penger enn mange andre ikke-jøder. Når da andre trengte penger gikk de til "jøden" og lånte. Til nå, allting greit. MEN nå kom punktet hvor "jøden" ville ha tilbake pengene dine (gjerne med rente) og da ble folk sure og jøde oppstod som et skjellsord for noen som er grådig. Korriger meg hvis jeg tar feil, det er denne forklaringen jeg har fått av de fleste jeg har spurt. (siden jeg var 7 år)

Lenke til kommentar

Føler at det flyter over med hat mot jøder og Israel på både sosiale medier og nett-aviser. Hvorfor det? Er det mulig det er rasisme? Jeg vet ikke, vil egentlig bare vite.

 

Hvor er det du ser hat mot jøder og Israel i nettaviser? (I kommentarfeltetene?) Ja, jeg skjønner hva du snakker om, men når det gjelder media syns jeg de generelt sett kommer med nokså saklig kritikk av konkrete hendelser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I tillegg ser jeg enkelte muslimer hevder at massemedia styres av jødene, og at det er derfor muslimer fremstilles så dårlig (i deres øyne).

 

Latterlig, I know.

Det er vel slik nazismen også så på jøder. Islam og nazisme er jo egentlig ikke så ulike. Begge har et barbarisk syn på mennesker. Forskjellen er at mange av det Norske folk har tatt islam og muslimer under sine vinger. Hvorfor er det ingen som ennå har svart på. Men det er interessant.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Hvor er det du ser hat mot jøder og Israel i nettaviser? (I kommentarfeltetene?) Ja, jeg skjønner hva du snakker om, men når det gjelder media syns jeg de generelt sett kommer med nokså saklig kritikk av konkrete hendelser.

 

Ja det er svært så saklig Dagbladet og andre venstreorienterte Palestina vinnelige aviser er her i Norge. Tror du folk i dette land er dumme?

Lenke til kommentar

Det var vel i lang tid ikke lov for jøder å eie noe?

Jeg har ihvertfall forstått det slik som at jødene, fordi de ikke fikk lov til å eie f.eks. hus hadde mye mer penger enn mange andre ikke-jøder. Når da andre trengte penger gikk de til "jøden" og lånte. Til nå, allting greit. MEN nå kom punktet hvor "jøden" ville ha tilbake pengene dine (gjerne med rente) og da ble folk sure og jøde oppstod som et skjellsord for noen som er grådig. Korriger meg hvis jeg tar feil, det er denne forklaringen jeg har fått av de fleste jeg har spurt. (siden jeg var 7 år)

 

Det stemmer nesten. De kunne ikke eie jord i en del europeiske land, og hadde dermed ikke mulighet til å livnære seg av jordbruk. Det var heller diskriminering enn at det gav dem mye penger. Samtidig var det ansett som synd blant kristne å kreve renter av lån (omtrent slik det er med sharia i dagens islam) mens jødene ikke praktiserte et slik forbud. Når dette skapte velstand blant jøder, samtidig som den øvrige befolkningen led under fattigdom ble du upoplære. Eller de ble en praktisk avledning for styresmaktene, for årsaken til fattigdom var nok ofte vanstyre og kirkens grådighet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

I tillegg ser jeg enkelte muslimer hevder at massemedia styres av jødene, og at det er derfor muslimer fremstilles så dårlig (i deres øyne).

 

Latterlig, I know.

Det er vel slik nazismen også så på jøder. Islam og nazisme er jo egentlig ikke så ulike. Begge har et barbarisk syn på mennesker. Forskjellen er at mange av det Norske folk har tatt islam og muslimer under sine vinger. Hvorfor er det ingen som ennå har svart på. Men det er interessant.

 

 

Hva er forskjellen på islam og nazisme ? Du krenker muslimene her ved å sammenligne disse.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Du krenker muslimene her ved å sammenligne disse.

 

Er det noe jeg blåser totalt i, så er det om noen religiøse avvikere blir krenket. Vi burde krenke dem daglig. Og være religiøs er direkte flaut.

 

Jeg er ikke religiøs, men kommentaren din er veldig usmakelig. Ser ut som at du er litt utafor, for å si det mildt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jeg er ikke religiøs, men kommentaren din er veldig usmakelig. Ser ut som at du er litt utafor, for å si det mildt.

 

 

 

 

 

 

 

 

Hva er usmakelig ved å ta avstand til en barbarisk ideologi? Jeg tar sterk avstand til rasisme, nazisme, islam og andre menneskefiendtlige ideologier. Om det er usmakelig, så skal jeg leve svært godt med det. Men du står fritt til og støtte slike ideologier. Jeg aksepterer dem, men jeg respekterer dem ikke.

Lenke til kommentar

 

 

Hvor er det du ser hat mot jøder og Israel i nettaviser? (I kommentarfeltetene?) Ja, jeg skjønner hva du snakker om, men når det gjelder media syns jeg de generelt sett kommer med nokså saklig kritikk av konkrete hendelser.

 

Ja det er svært så saklig Dagbladet og andre venstreorienterte Palestina vinnelige aviser er her i Norge. Tror du folk i dette land er dumme?

 

 

Det kan jo virke som at folk er dumme når du i andre innlegg påstår at store deler av befolkningen støtter terror, og at de har tatt islam under sin vinge. Men nei, jeg tror ikke folk er dumme.

Lenke til kommentar

 

 

 

Hvor er det du ser hat mot jøder og Israel i nettaviser? (I kommentarfeltetene?) Ja, jeg skjønner hva du snakker om, men når det gjelder media syns jeg de generelt sett kommer med nokså saklig kritikk av konkrete hendelser.

 

Ja det er svært så saklig Dagbladet og andre venstreorienterte Palestina vinnelige aviser er her i Norge. Tror du folk i dette land er dumme?

 

 

Det kan jo virke som at folk er dumme når du i andre innlegg påstår at store deler av befolkningen støtter terror, og at de har tatt islam under sin vinge. Men nei, jeg tror ikke folk er dumme.

 

Ved og støtte Palestinerne mot Israel, så støtter man terror så klart. Meningen vil innrømme det så klart. Men først av alt handler det om populisme. De beste aktørene er Gilbert som virkelig for forsterket opp sitt eget ego og ikke minst, tjene store penger.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jeg er ikke religiøs, men kommentaren din er veldig usmakelig. Ser ut som at du er litt utafor, for å si det mildt.

 

 

 

 

 

 

 

 

Hva er usmakelig ved å ta avstand til en barbarisk ideologi? Jeg tar sterk avstand til rasisme, nazisme, islam og andre menneskefiendtlige ideologier. Om det er usmakelig, så skal jeg leve svært godt med det. Men du står fritt til og støtte slike ideologier. Jeg aksepterer dem, men jeg respekterer dem ikke.

 

Du burde holde deg til tema. Du skriver at Å være religiøs er direkte flaut. Jeg skriver at der er useriøst skrevet. Deretter skriver du at du ikke støtter rasisme, nazisme og islam osv.. Hva i huleste har det med kommentaren du skrev å gjøre?

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jeg er ikke religiøs, men kommentaren din er veldig usmakelig. Ser ut som at du er litt utafor, for å si det mildt.

 

 

 

 

 

 

 

 

Hva er usmakelig ved å ta avstand til en barbarisk ideologi? Jeg tar sterk avstand til rasisme, nazisme, islam og andre menneskefiendtlige ideologier. Om det er usmakelig, så skal jeg leve svært godt med det. Men du står fritt til og støtte slike ideologier. Jeg aksepterer dem, men jeg respekterer dem ikke.

 

Du burde holde deg til tema. Du skriver at Å være religiøs er direkte flaut. Jeg skriver at der er useriøst skrevet. Deretter skriver du at du ikke støtter rasisme, nazisme og islam osv.. Hva i huleste har det med kommentaren du skrev å gjøre?

 

 

Han er en troll.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jeg er ikke religiøs, men kommentaren din er veldig usmakelig. Ser ut som at du er litt utafor, for å si det mildt.

 

 

 

 

 

 

 

 

Hva er usmakelig ved å ta avstand til en barbarisk ideologi? Jeg tar sterk avstand til rasisme, nazisme, islam og andre menneskefiendtlige ideologier. Om det er usmakelig, så skal jeg leve svært godt med det. Men du står fritt til og støtte slike ideologier. Jeg aksepterer dem, men jeg respekterer dem ikke.

 

Du burde holde deg til tema. Du skriver at Å være religiøs er direkte flaut. Jeg skriver at der er useriøst skrevet. Deretter skriver du at du ikke støtter rasisme, nazisme og islam osv.. Hva i huleste har det med kommentaren du skrev å gjøre?

 

 

Han er en troll.

 

Er jeg et troll? Er det å skrive sin mening om og ta avstand til barbariske ideologier og være et troll? Skjerp deg. Dette er et diskusjons forum. Der man skriver det man mener.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...