Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hva er farligst, å brenne PVC plast loddetinn eller å røyke?


LMH1

Anbefalte innlegg

Finnes det informasjon hva som er mest skadelig for helsen, å jobbe med å lodde kabler, der det kan bli både gasser av PVC plast samt loddetinn samt også mot de som røker f.eks enten sigar eller noe annet?

 

Fleste tilfeller burde begge deler øke risiken for kreft, men har PVC den egenskapen med at lukten kan bli i rommet over 1 time med luften? Så det er ikke slik at giften forsvinner med en gang?

 

Er særlig PVC farlig på den måten at plasten som er smeltet kan i verste fall gå i lungene og tette luftekanalene, så i verstefall kan man få pustevansker? Det er i så fall det mest risikofylte med plast.

 

Nå finnes det vel måter man kan redusere mulighetene for gassene, f.eks vifte, gassmaske, kanskje vann for å dempe røyken.

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det kommer til lodding så har det nok mye å si om det brukes loddetinn med eller uten bly.

Ble ikke bly forbudt på siden 2006?

Så nå er vel mest 99,3 % tinn og 0,7 % kobber.

Men vet ikke enkelte kina forhandler ennå har bly.

 

Angående røyk:

http://www.ung.no/tobakk/1626_Fakta_om_sigaretter.html

 

Så vet vi vel lite om hvor mye Cyanid, Arsenikk,Ammoniak,Nikkel og bly som er vel mest skadelig i røyken? Men kan være noe blir byttet ut.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Det meste loddetinn er fortsatt bly for Ola Nordmann. Det er det du får mest av på Biltema, Clas Ohlson og Elfaelektronikk.

 

Og det er ganske overlegent vanlig blyfri på flere måter. Men for all del, du finner andre typer loddetinn uten bly, enn det mest vanlige med tinn og kobber. Har et gram eller to med noe som baserer seg på en kombinasjon av sølv og iridium. To ganske kostbare og relativt sjeldne metaller. Sistnevnte er 40 ganger sjeldnere enn gull, og 10 ganger sjeldnere enn platina. :p

 

Dog, er ikke for noe så enkelt som å lodde ledninger. ^^

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

De er også luktfrie, noe som øker skummelheten

(Leste om det for endel år siden)

Man luktet brent plast, men er muligens ikke Isocyanater man lukter.

 

Er det ingen som vet om PVC plast brenner seg fast i alt mulig, så hvis man først har brent plast et sted kan lukten bli det i flere uker selv om det ikke luktes?

Lenke til kommentar

Finnes det informasjon hva som er mest skadelig for helsen, å jobbe med å lodde kabler, der det kan bli både gasser av PVC plast samt loddetinn samt også mot de som røker f.eks enten sigar eller noe annet?

 

Fleste tilfeller burde begge deler øke risiken for kreft, men har PVC den egenskapen med at lukten kan bli i rommet over 1 time med luften? Så det er ikke slik at giften forsvinner med en gang?

 

Er særlig PVC farlig på den måten at plasten som er smeltet kan i verste fall gå i lungene og tette luftekanalene, så i verstefall kan man få pustevansker? Det er i så fall det mest risikofylte med plast.

 

Nå finnes det vel måter man kan redusere mulighetene for gassene, f.eks vifte, gassmaske, kanskje vann for å dempe røyken.

 

Når det gjelder loddetinn, så er det jo blyet som er farlig, men kun når det blir så høye temperaturer at det begynner å danne seg blydamp. Men, ved normal finelektronikk-lodding vil ikke temperaturen være så høy at blyet vil begynne å fordampe.

Lenke til kommentar

PVC = blåsyre/cyanid røyk, EKSTREMT FARLIG, kan dø etter kort eksponering mot dette. Blåsyren opptar oksygenets plass i blodcellene og får du for mye av dette mister du bevisstheten og blodet klarer ikke ta opp mere oksygen så da kan du dø. Dette er den vanligste dødsårsaken i brann. Selv vært eksponert for dette i kort tid og måtte puste ren oksygen i 2 timer etterpå. Røyklukt fra plastbrann kan henge igjen i årevis dersom røykskaden er stor nok.

 

Loddetinn = Helseskadelig men ikke blåsyre

 

Sigaretter = du kan røyke hver dag i 100 år og overleve, minst farlig.

Endret av Henrik2k
Lenke til kommentar

Jeg går ut fra du mener loddetinn med bly... ?

 

Dog, bare fordi noen har overlevd mye røyking gjør det ikke noe mindre helseskadelig. Du kan forvente en rimelig saftig mengden tungmetaller som har hopet seg opp i systemet, og stor mengde radioaktive stoffer om du røyker hver dag for 100 år, selv om det blir en annen sak.

 

Men selvsagt, relativt sett, opp mot de andre røyktypene, så er nok sigarettrøyk ganske lite farlig i de mengdene vi her snakker om. Problemet med sigarettrøyk er jo normalt sett at du trekker alt ned i lungene, gjerne ganske så store mengder også. Så om man sammenligner de få grammene med gasser vi snakker om i loddesammenheng, så er røyken ganske så lite skadelig (mindre enn passiv røyking).

 

Sotpartikler som skader lungene får du av stearinlys også.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Jeg går ut fra du mener loddetinn med bly... ?

 

Dog, bare fordi noen har overlevd mye røyking gjør det ikke noe mindre helseskadelig. Du kan forvente en rimelig saftig mengden tungmetaller som har hopet seg opp i systemet, og stor mengde radioaktive stoffer om du røyker hver dag for 100 år, selv om det blir en annen sak.

 

Men selvsagt, relativt sett, opp mot de andre røyktypene, så er nok sigarettrøyk ganske lite farlig i de mengdene vi her snakker om. Problemet med sigarettrøyk er jo normalt sett at du trekker alt ned i lungene, gjerne ganske så store mengder også. Så om man sammenligner de få grammene med gasser vi snakker om i loddesammenheng, så er røyken ganske så lite skadelig (mindre enn passiv røyking).

 

Sotpartikler som skader lungene får du av stearinlys også.

Jo, røyking er MINDRE skadelig enn PVC røyk. Ring brannvesenet hvis du er i tvil.

Lenke til kommentar

Ganske sikker på at jeg ikke har påstått noe annet. Mindre skadelig var altså ikke ment som mindre skadelig enn å puste inn blåsyre hele dagen.

 

Som jeg nevnte i forrige innlegg, så er ting ganske relativt. Problemet med røyking er den store dosen over tid, og den ganske høye konsentrasjonen. Mens det kan være uproblematisk å puste inn PVC røyk i svært liten dose.

 

- Er gasser fra f.eks PVC farlig om du brenner slikt jevnlig? Ja. Spesielt om man ikke har avtrekk på det.

- Er røyking i samme konsentrasjon og mengde som du kan forvente deg av avgasser fra lodding farlig? Nei, i liten grad.

 

Men å bruke argumentet at folk har overlevd å røyke i 100 år (ikke som jeg kjenner til, men kan vel godta argumentet), er vel noe dårlig. For det er svært skadelig å kjederøyke i mange år. Hvorvidt det er MER skadelig totalt sett er svært vanskelig å svare TS på. Da det sannsynligvis er lite PVC-avgasser i loddesammenheng, og virker ikke som om det er så ofte det blir lodding der heller.

Dog, 99,99 % (minst) av alle mennesker som røyker hver dag vil være døde før de har klart å røyke i 100 år. :green: Uten at jeg ville brukt det som grunn for at sigaretter er skadelig. :roll:

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ganske sikker på at jeg ikke har påstått noe annet. Mindre skadelig var altså ikke ment som mindre skadelig enn å puste inn blåsyre hele dagen.

 

Som jeg nevnte i forrige innlegg, så er ting ganske relativt. Problemet med røyking er den store dosen over tid, og den ganske høye konsentrasjonen. Mens det kan være uproblematisk å puste inn PVC røyk i svært liten dose.

 

- Er gasser fra f.eks PVC farlig om du brenner slikt jevnlig? Ja. Spesielt om man ikke har avtrekk på det.

- Er røyking i samme konsentrasjon og mengde som du kan forvente deg av avgasser fra lodding farlig? Nei, i liten grad.

 

Men å bruke argumentet at folk har overlevd å røyke i 100 år (ikke som jeg kjenner til, men kan vel godta argumentet), er vel noe dårlig. For det er svært skadelig å kjederøyke i mange år. Hvorvidt det er MER skadelig totalt sett er svært vanskelig å svare TS på. Da det sannsynligvis er lite PVC-avgasser i loddesammenheng, og virker ikke som om det er så ofte det blir lodding der heller.

 

Dog, 99,99 % (minst) av alle mennesker som røyker hver dag vil være døde før de har klart å røyke i 100 år. :green: Uten at jeg ville brukt det som grunn for at sigaretter er skadelig. :roll:

Selvfølgelig snakker man om relativ skadelighet og ikke "virkelig eksponering", vi snakker skadelighet pr enhet røyk i samme konsentrasjon i samme applikasjon. Noe annet ville være veldig lite logisk å tenke.

Endret av Henrik2k
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Særlig når man skal lodde E10 sokkel LED (e10 2w 100lm 6000K 24-SMD 2835 ledet hvitt lys bil pærer)

lampe der sokkelene har falt av, så er det nok vanskelig å ungå PVC brent plast. Siden man trenger PVC for å beskytte mot kortsluttning.

 

http://www.nktcables.com/no/solutions/construction/halogenfree-cables/

 

Ut i fra denne finnes det alternativer, men vet ikke hvor dyrt det blir? Da forgifning er langt dyrere en dyrere kabler.

Lenke til kommentar

PVC = blåsyre/cyanid røyk, EKSTREMT FARLIG, kan dø etter kort eksponering mot dette. Blåsyren opptar oksygenets plass i blodcellene og får du for mye av dette mister du bevisstheten og blodet klarer ikke ta opp mere oksygen så da kan du dø. Dette er den vanligste dødsårsaken i brann. Selv vært eksponert for dette i kort tid og måtte puste ren oksygen i 2 timer etterpå. Røyklukt fra plastbrann kan henge igjen i årevis dersom røykskaden er stor nok.

 

Loddetinn = Helseskadelig men ikke blåsyre

 

Sigaretter = du kan røyke hver dag i 100 år og overleve, minst farlig.

 

Du tenker på co(cardon monooxyd)

 

Cyanid derimot, stopper celleånding ved på påvirke snynapsene mellom nerver, det skal mikroskopiske mengder cyanid til i forhold til co.

 

Og bare for nevne det, tobakk har cyanid i seg, sammen med div radioaktive stoffer.

Lenke til kommentar
  • 8 år senere...

Jeg ser at denne er noen år gammel. Jeg holdt en del på med lodding en 10 års tid fra midten av 90-tallet og utover. Jeg skal garantere at jeg har svidd litt av hvert, men mest gummien utenpå ledninger. Men husker godt lukten av svidd PVC også. Jeg overlevde hver gang, og lever ennå. Men det er jo ikke slik at du sitter og sniffer svidd PVC når du holder på. Du trekker deg jo unna, og konsentrasjonen vil jeg tro blir ganske lav når du holder på med lodding. Kjente forresten samme lukta her hjemme fra varmeovnen i går. Det viste seg at det var noe plast som hadde blitt brutt av og landet på varmeelementet. Men jeg lever fortsatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...