Gå til innhold

Oppgradere fra tv lyd, hva bør jeg velge?


Anbefalte innlegg

Hm, det var vel litt overraskende. Jeg har også hørt V1 som jeg ikke klarte å komme bort fra boks-feelingen, men V4 er en atskillig bedre sak. Og du må nok et godt stykke opp i pris for å få det bedre. Men altså, det er ingen renspikka partyhøyttaler, langt ifra.

 

Hva drev du dem med? Brukte du sub i tillegg? Full surround med sub kan være en utfordring å få til å spille bra, det er samkjøring både mellom alle høyttalerne og rommet som gjør det til en litt tricky oppgave når man går inn for å lytte litt grundig.

Prøvde egentlig bare v4i gulvhøytalerne, og jeg kjøpte en Sony forsterker til 3000 på Elkjøp sammen med settet.

Jeg forsøkte alle modusene forsterkeren/recieveren hadde å by på, men vokal prestasjoner og enkelte andre lyder ble langt borte, noe som gjorde at jeg ikke helt fikk tak i lyden hvis du skjønner hva jeg mener. Om det var noe feil med en høytaler elns vet jeg ikke, men jeg orket ikke drive med feilsøking og leverte dermed inn igjen. Skuffet er jeg selvsagt.

Jeg spilte musikk via iPhone usb, spilte wiiU og streamet netflix og den slags via en WD tv boks. Jeg var egentlig skuffet over lyden på alle punktene. Kanskje det var noe galt med recieveren, hvem vet :) brukte ikke sub btw

 

Kjøpte en Philips Fidelio htl-9100 nå, som var anbefalt av en kar over her, så den blir spennende å teste :)

Endret av Enlightened
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei det skal ikke nødvendigvis være helt enkelt å få til perfekt i ens eget rom/stue.

Selv er jeg tilbake på toveis stativhøyttalere etter mange år med gulvstående og variasjon mellom 2 1/2 og 3-veis. Resultat: ryddigere lydbilde, rommet spiller mindre med og ting henger rett og slett mer sammen.

Lenke til kommentar

Nei det skal ikke nødvendigvis være helt enkelt å få til perfekt i ens eget rom/stue.

Selv er jeg tilbake på toveis stativhøyttalere etter mange år med gulvstående og variasjon mellom 2 1/2 og 3-veis. Resultat: ryddigere lydbilde, rommet spiller mindre med og ting henger rett og slett mer sammen.

Er det tannoy du har da?
Lenke til kommentar

Jeg har en Philips HTL9100. Har eid den i snart et år.

 

Det spiller med en ganske så ren lyd, spiller nå mest lyd via HDMI, men har også testet bluetooth og digitalt via coax.

 

Bassen er solid nok til at et rom på ca 20 kvadrat blir fylt med både bass og diskant. Enda mer fylde blir det om du posisjonerer surroundhøyttalerne strategisk inn i hjørnene med minst lyd.

 

Bare vær obs på at SUB bør plasseres ved siden av TV for best lyd. Ikke ved sofa eller bak tv

 

Tar også veldig lite plass. Om du lurer på noe ved denne lydplanken er det bare å fyre løs.

Jeg har et problem med min, nemlig at den ene sidehøytaleren lyser hvitt hele tiden(selv når den er koblet til hovedenheten). Så slår lyset seg av, men det kommer på igjen iløpet av Max 1 min. Det er akkurat som at den ikke skjønner at den ikke er koblet fra hovedenheten. Kan jo være en koblingsfeil og. Kjenner du til noe av det?
Lenke til kommentar

Det har jeg ikke opplevd nei. Hvitt lys betyr jo at den er i "trådløs modus". Oransje betyr at den lader mens ingen lys er det normale når den er fullt oppladet og koblet til hovedenheten.

 

Har du prøvd å la det stå over natten og se om problemet løses av seg selv? Kanskje et trykk på sync knappen bak på endehøyttaleren kan hjelpe?

Lenke til kommentar

Det har jeg ikke opplevd nei. Hvitt lys betyr jo at den er i "trådløs modus". Oransje betyr at den lader mens ingen lys er det normale når den er fullt oppladet og koblet til hovedenheten.

 

Har du prøvd å la det stå over natten og se om problemet løses av seg selv? Kanskje et trykk på sync knappen bak på endehøyttaleren kan hjelpe?

Fikk denne idag, så har ikke prøvd å la det stå over natten. Sync knappen prøvde jeg når den var koblet fra, men det hjalp ikke. Den høyre høytaleren skrur av ladelys og lyser ikke noe mer når den er fulladet, men den andre lyser hvitt etter den er oppladet, akkurat som om den tror den er koblet fra elns.

Lyden og alt fungerer som det skal, er kun dette lyset som er problemet, og er en smule irriterende å se på.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Bruk f.eks en Argon mini DAC og noen aktive pc høyttalere m/sub.

DAC 498,-

https://www.hifiklubben.no/stereo/da-konverter/argon-minidac-da-konverter/

Cervin Vega XD5 sett 1498,-

https://www.hifiklubben.no/hoyttalere/aktivepc-hoyttalere/cerwin-vega-xd5-aktiv-hoyttaler/

Sub XD5 1298,-

https://www.hifiklubben.no/hoyttalere/subwoofer/cerwin-vega-xd8s/

 

Mye billigere enn lydplanker.

 

Med minidac'en fra Argon kan du kople fra tvens digitalutg til hvilket 2-1 sett du ønsker.

Selv bruker vi et kraftig 2.1 sett i stua tilkoplet tven med samme løsning.

Funker knall om det er kun stereo du er ute etter.

Er disse høytalerne gode? Det er vel kanskje ikke hifi, men leverer de et bra lydbilde og gjerne litt instrumenter osv?
Lenke til kommentar

Det er bare å besøke hifi klubben det for å gjøre lyttetest.

Definisjonen av hifi er fra 50 årene.

Frekvensområdet med Xd8s USB er 35hz - 225hz , og xd5 paret 60hz - 21k.

Og det er ikk noe å si på forsterker med 80w Rms på sub og 25+25 Rms på xd5 paret.

 

De er populære blandt dj's og hjemme studio musikere koplet til pc og mixer og annet.

Jeg har bare lest reviews og mange som påstår at disse er de beste kompakte pc 2.1 speakere p.d

Har disse blinket ut om jeg skal bytte ut det jeg har nå tilkoplet 50" i stua.

Men jeg har ikke hørt på dem selv.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Jeg har en Philips HTL9100. Har eid den i snart et år.

 

Det spiller med en ganske så ren lyd, spiller nå mest lyd via HDMI, men har også testet bluetooth og digitalt via coax.

 

Bassen er solid nok til at et rom på ca 20 kvadrat blir fylt med både bass og diskant. Enda mer fylde blir det om du posisjonerer surroundhøyttalerne strategisk inn i hjørnene med minst lyd.

 

Bare vær obs på at SUB bør plasseres ved siden av TV for best lyd. Ikke ved sofa eller bak tv

 

Tar også veldig lite plass. Om du lurer på noe ved denne lydplanken er det bare å fyre løs.

Er det mulig å skru ned volum på de trådløse høytalerne når de er koblet av?

Hvis ikke, kan ikke lyden i en av dem bli dominerende om du sitter nærmere den enn de andre?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Etter å ha prøvd disse høytalerne intenst i rundt 15 timer, har jeg bestemt meg for å returnere dem, grunnet at dem rett og slett ikke hadde den klarheten og den lytteopplevelsen jeg trodde de hadde.

 

Er på nytt på utkikk etter noe bra da, enten lydplanke eller høytaler, men denne gangen noe helt enkelt noe som har god lyd.

 

 

Hm, det var vel litt overraskende. Jeg har også hørt V1 som jeg ikke klarte å komme bort fra boks-feelingen, men V4 er en atskillig bedre sak. Og du må nok et godt stykke opp i pris for å få det bedre. Men altså, det er ingen renspikka partyhøyttaler, langt ifra. 

 

Hva drev du dem med? Brukte du sub i tillegg? Full surround med sub kan være en utfordring å få til å spille bra, det er samkjøring både mellom alle høyttalerne og rommet som gjør det til en litt tricky oppgave når man går inn for å lytte litt grundig.

Prøvde egentlig bare v4i gulvhøytalerne, og jeg kjøpte en Sony forsterker til 3000 på Elkjøp sammen med settet.

Jeg forsøkte alle modusene forsterkeren/recieveren hadde å by på, men vokal prestasjoner og enkelte andre lyder ble langt borte, noe som gjorde at jeg ikke helt fikk tak i lyden hvis du skjønner hva jeg mener.

 

Jeg synes nok også at det var temmelig overraskende.  Detaljer, presisjon og timing er vel det Tannoy Mercury V4 gjør aller best, så det er fristende å tenke at skylden egentlig lå hos forsterkeren.  Jeg fant ingen Sony-forsterker til 3000 hos Elkjøp så jeg har ingen anelse hvilken modell det var, men jeg har hørt Mercury V4 en rekke ganger og vet at de spiller svært, svært godt til prisen.

 

Når det er sagt har du trolig valgt en ypperlig lydplanke, men spesielt til musikk skulle HTL9100 normalt sett ikke kunne måle seg med Tannoy Mercury V4.

Lenke til kommentar

 

 

Etter å ha prøvd disse høytalerne intenst i rundt 15 timer, har jeg bestemt meg for å returnere dem, grunnet at dem rett og slett ikke hadde den klarheten og den lytteopplevelsen jeg trodde de hadde.

 

Er på nytt på utkikk etter noe bra da, enten lydplanke eller høytaler, men denne gangen noe helt enkelt noe som har god lyd.

 

Hm, det var vel litt overraskende. Jeg har også hørt V1 som jeg ikke klarte å komme bort fra boks-feelingen, men V4 er en atskillig bedre sak. Og du må nok et godt stykke opp i pris for å få det bedre. Men altså, det er ingen renspikka partyhøyttaler, langt ifra.

 

Hva drev du dem med? Brukte du sub i tillegg? Full surround med sub kan være en utfordring å få til å spille bra, det er samkjøring både mellom alle høyttalerne og rommet som gjør det til en litt tricky oppgave når man går inn for å lytte litt grundig.

Prøvde egentlig bare v4i gulvhøytalerne, og jeg kjøpte en Sony forsterker til 3000 på Elkjøp sammen med settet.

Jeg forsøkte alle modusene forsterkeren/recieveren hadde å by på, men vokal prestasjoner og enkelte andre lyder ble langt borte, noe som gjorde at jeg ikke helt fikk tak i lyden hvis du skjønner hva jeg mener.

Jeg synes nok også at det var temmelig overraskende. Detaljer, presisjon og timing er vel det Tannoy Mercury V4 gjør aller best, så det er fristende å tenke at skylden egentlig lå hos forsterkeren. Jeg fant ingen Sony-forsterker til 3000 hos Elkjøp så jeg har ingen anelse hvilken modell det var, men jeg har hørt Mercury V4 en rekke ganger og vet at de spiller svært, svært godt til prisen.

 

Når det er sagt har du trolig valgt en ypperlig lydplanke, men spesielt til musikk skulle HTL9100 normalt sett ikke kunne måle seg med Tannoy Mercury V4.

Jeg har akkurat nå bestilt meg en Sonos Playbar, etter alle de gode reviews den har fått.

Har du noen erfaringer med den?

 

V4i høytalerne var det noe rart med, eller så var det forsterkeren. Either way valgte jeg å styre unna det.

 

Htl-9100 hadde jeg to stk av, hvor begge hadde feil på. Den ene kuttet all lyd iblandt, mens den ene sidehøytaleren på den andre gikk i trådløs modus selvom den stod i hovedenheten. Dermed turte jeg ikke ta fler av den heller.

Endret av Enlightened
Lenke til kommentar

Svært til problemer du har da....

 

Lydplanker har jeg egentlig null greie på.  Har jo hørt en del slike, men er ikke tilstrekkelig interessert til å huske navn og nummer på noen av dem.  Unntatt HTL9100 da, som jeg syntes låt såpass bra at jeg faktisk måtte spørre hva det var jeg hørte på.

 

Ellers er det stereo som er greia her i huset.  Planker vil aldri kunne fungere godt nok på musikk og surround blir for mye ræl å ha stående/hengende i stua.  En skal jo tilbringe tid der når en ikke ser på film eller TV også....

Endret av Belfaborac
Lenke til kommentar

Svært til problemer du har da....

 

Lydplanker har jeg egentlig null greie på. Har jo hørt en del slike, men er ikke tilstrekkelig interessert til å huske navn og nummer på noen av dem. Unntatt HTL9100 da, som jeg syntes låt såpass bra at jeg faktisk måtte spørre hva det var jeg hørte på.

 

Ellers er det stereo som er greia her i huset. Planker vil aldri kunne fungere godt nok på musikk og surround blir for mye ræl å ha stående/hengende i stua. En skal jo tilbringe tid der når en ikke ser på film eller TV også....

Ja ikke sant? Jeg kjøper visst alle feilvarene kan det se ut som x)

 

Høytalere er bra det, men så skal man ha plass til det, samt at det ikke skal se helt retarded ut(noe det gjør i mange hjem).

Htl-9100 var en spennende planke. Den hadde god lyd, men en stor negativ ting var at volumet på sidehøytalerne ikke er justerbart. Dette kan gjøre at du hører den ene bedre enn den andre eller omvendt. Har enda til gode å bli imponert av surround, da jeg ikke synes det var så "wow".

 

Sonos Playbar skal visstnok være toppen på musikk(hører den blir utfordret av Dali kubik one, men har ikke hørt den).

Så er jo litt spent på å få prøvd den. Lyden i htl9100 på musikk synes jeg egentlig hørtes litt ut som en ekstremt komprimert mp3 fil, men den var behagelig å høre på over tid.

 

Problemet er at i vår stue er det trangt med plass til høytalere, har et par nå, men det ender opp med at de dekker litt av tven.

Dermed prøver jeg fortvilt å finne en good sounding planke, som høres litt oppløst og klar ut(om det eksisterer)

Endret av Enlightened
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...