Gå til innhold

SNIKTITT: Denne maskinen er så lett at vi først trodde det var tull


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

"– Da toppsjefene i CEA, altså organisasjonen som står bak CES, hadde en av dem «nektet» å gi fra seg maskinen igjen, bare holdt den tett inntil seg"

 

Okay, jeg skjønner poenget, men skulle gjerne visst hva som mangler i den setningen.

 

 

"– Da en av toppsjefene i CEA, altså organisasjonen som står bak CES, hadde en av dem, «nektet» han å gi fra seg maskinen igjen. Han bare holdt den tett inntil seg."

Lenke til kommentar

drit i pris og noen gram. Det som er viktig er power.

Altså zenbook.

 

Som har nye modeller på vei med Core M? Ikke spesielt power å få derfra.

 

Tar heller en kikk på disse. Legeringen virker lovende så lenge den ikke brenner (som magnesium) eller eksploderer i kontakt med vann (er jeg den eneste som husker litium-/natriumpølse i vannbalje fra naturfag på videregående :p). Blir definitivt å dra til den lokale Elkjøpen og sjekke ut vekta om de tar den inn.

 

Men om en skal drømme:

 

Kunne gjerne tenkt meg en slik med 15-tommer skjerm, 4K og enda bedre batteritid. Kan gjerne veie ca 2 kg så lenge en får 10-12 timer videoavspilling ut av den. Legg også inn en av disse nye M.2 Samsung-SSDene de har vist på CES (SM951), og 16GB minne sammen med en firekjerners Broadwell i7. Dockingport på undersiden er forøvrig et megastort pluss i boka. Den trenger heller ikke å være tynnere enn en ethernet-port.

 

I'll wait.

 

/pipedream

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

"– Da toppsjefene i CEA, altså organisasjonen som står bak CES, hadde en av dem «nektet» å gi fra seg maskinen igjen, bare holdt den tett inntil seg"

 

Okay, jeg skjønner poenget, men skulle gjerne visst hva som mangler i den setningen.

 

 

"– Da en av toppsjefene i CEA, altså organisasjonen som står bak CES, hadde en av dem, «nektet» han å gi fra seg maskinen igjen. Han bare holdt den tett inntil seg."

 

 

Jeg antok at det var meninga at det skulle inn noe om hvorfor han hadde den, enten det var "ble vist" el.l. Men takk... :B

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Mg kan selvantenne ved en temperatur på i underkant av 500 °C, mens Li brenner ved romtemperatur. Spesifikasjoner på en legering blir vanskeligere å finne, men vi kan kanskje anta at det er en plass mellom de to.

Mange typer plast brenner også ganske bra, men er likevel et mye brukt materiale.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Mg kan selvantenne ved en temperatur på i underkant av 500 °C, mens Li brenner ved romtemperatur. Spesifikasjoner på en legering blir vanskeligere å finne, men vi kan kanskje anta at det er en plass mellom de to.

Mange typer plast brenner også ganske bra, men er likevel et mye brukt materiale.

Min utheving.

 

Det du sier her er langt fra sikkert. Hvis du blander kobber og tinn så får du bronse som har helt andre egenskaper enn orginalmetallene, ikke en melltomting.

Lenke til kommentar

 

Mg kan selvantenne ved en temperatur på i underkant av 500 °C, mens Li brenner ved romtemperatur. Spesifikasjoner på en legering blir vanskeligere å finne, men vi kan kanskje anta at det er en plass mellom de to.

Mange typer plast brenner også ganske bra, men er likevel et mye brukt materiale.

Min utheving.

 

Det du sier her er langt fra sikkert. Hvis du blander kobber og tinn så får du bronse som har helt andre egenskaper enn orginalmetallene, ikke en melltomting.

 

Greit, jeg gadd ikke lete opp, men følte likevel jeg tok greit forbehold med den "kanskje" jeg la inn. Likevel, som Frobe viser så blir jo densitet, smeltepunkt o.l. en mellomting mellom de to - avtakende med mengde Li. Legeringen blir også sterkere enn basmettalet akkurat som bronse er sterkere enn kobber slik du nevner, en relativt vanlig egenskap.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette stemmer vel ikke helt? Man blander jo tinn, bly og sølv og ender opp med legeringer som har lavere smeltepunkt enn noen av disse originalt. Ei legering endrer egenskapene, men man behøver ikke å ende opp en plass mellom egenskapene disse hadde hver for seg. Et annet godt eksempel er jern og karbon som blir veldig hardt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

[skulle bare kommentere, men det endte vel med en review, ser jeg..]

 

Jeg har denne og må si meg veldig fornøyd. I artikkelen står det "heter foreløpig Lavie 13".  Offisielt navn er nå "HZ550", og ja, den veier 779 gram.

 

Står NEC og Lavie på den, Lenovo er ikke nevnt. Den kom med en Samsung 128GB M.2 SSD som jeg skiftet ut med en Samsung 250GB-variant. Dette var en enkel operasjon, hele baklokket (som viser seg å være ekstremt tynt - dette er magnesium/lithium-legeringen) var enkelt å ta av og der sitter M.2'en. På denne installerte jeg Linux ettersom det er det jeg har behov for å kjøre.

 

Maskinen er lynkjapp. Booting av Linux tar noen få (5-6) sekunder. Shutdown enda litt raskere. Programmer (browsere, store GUI'er etc) starter instant, men dette kan vel godskrives SSD'en.  

 

Tastaturet er det samme som i bildet i artikkelen (har forstått det slik at det ikke vil bli produsert varianter med store fysiske forskjeller, om noen - og amerikanerne liker det ikke). Hvis man finmyser på bildet så ser man at det ikke er noen knott mellom Shift og Z, der hvor '<' og '>' sitter på norske tastaturer. Så denne har jeg mappet til en av de andre tastene. Den har ellers nok taster, godt med dem i området der ØÅÆ hører til.

 

Displayet har så høy oppløsning at hvis desktop/GUI-systemet ikke er satt opp i "HDPI"-mode (høy DPI), så kan ikke jeg lese noen fonter.. kunne nok for 20 år siden, men.. i alle fall, alt funker nå (den Windows'en som kom med var selvsagt tilpasset oppløsningen).

Det er også displayet som drar desidert mest strøm. Ikke så rart, med alle pixlene. Vel, det viser kanskje også at CPU'en ikke drar så mye strøm da. I alle fall, ved å skru litt ned på lysstyrken når jeg er på batteri så går batterilevetiden dramatisk opp. Fra kanskje 4+ timer (tror Windows muligens er litt mer optimalisert for batteri - vet ikke sikkert) til 5, 6, og, hvis jeg klapper igjen lokket og logger inn remote via SSH så får jeg 10 timer batteritid (dette er faktisk noe jeg normalt gjør - jeg har alt jeg behøver der, så jeg tar den med hit og dit og logger inn fra en desktop-maskin. Behøver bare å være på samme wifi-nettt).

 

En ting jeg, som skriver touch, aldri blir fortrolig med er touchpad. Hendene kommer hele tiden borti når jeg skriver. Så denne har jeg disablet i bios, og bruker istedet en liten blåtannmus. Funker fint.  Modellene som har touchscreen (og kan foldes helt rundt), HZ650 og HZ750, har ikke touchpad så der er ikke dette noe problem (min SO har en HZ650 m/touch, med noe lavere oppløsning - full HD).

 

Vekten er viktig for meg. Jeg er kraftig lei av å bære rundt på maskiner og laderne de behøver. Denne er endelig så lett at jeg ikke merker at jeg har den i sekken. Laderen er også av det lettere slaget, og batteriet er såpass bra at jeg ofte ikke behøver å ta med laderen heller. Forresten så lader den batteriet fortere enn jeg er vant til fra min gamle laptop og min gamle notebook.

 

Den virker å ha høy følsomhet på wifi, aldri noe problem å koble seg på (noe den forøvrig gjør veldig kjapt), selv om jeg beveger meg til de mer perifere strøk av f.eks. kontorbygget der noen maskiner og gadgets erfaringsmessig kan ha problemer.

 

Hvis jeg skal utsette noe på maskinen så er det hva den har felles med omtrent alt av tynne maskiner, nemlig at tastaturet ikke er like godt å skrive på som et skikkelig desktop-tastatur. Det blir nødvendigvis veldig flatt, med kanskje en halv millimeter vertikal bevegelse. Dette tatt i betraktning så er tastaturet av bra kvalitet, ikke noe som gir etter (som også artikkelen nevnte), og tydelig feedback når man trykker. (Man kan vel forsåvidt utsette på den at den har en drøy pris.. men jeg fikk min med omrking 33% rabatt ettersom den hadde stått i utstilling.)

 

Det at den er så lett og tynn (men med solid følelse), og at den har SSD (ikke noe som snurrer), gjør at det er omtrent like lett å bare dra den frem som en tablet hvis noe må gjøres i en fart. Og jeg har den ikke i dvalemodus, den starter såpass raskt at det behøver jeg ikke.

 

Alt i alt så gir jeg denne nært opptil 10/10 i karakter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...