Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

kaste opp er lov, men ikke og pisse. hvorfor?


Grievdus

Anbefalte innlegg

Norge er nok ikke det eneste landet som tar betalt, nei.

 

Det er mange sykdommer som gir hyppig vannlating, så her er noen totalt på jordet. Men det er ikke poenget her. Det er faktisk så dårlige toalettmuligheter (les: ingen) mange steder at selv med en normal kropp er det problematisk.

 

Byen jeg bor i hadde i flere år ingen offentlige toaletter (og det er en stor by). Ingen. På en søndag er alt stengt. Se for deg at man tar bussen til byen for å møte noen, har piknik i en park i 6 timer, og så tar bussen tilbake. Totalt blir det kanskje 7,5 timer.

 

Med et normalt væskeinntak (2 liter per dag) blir det ca 125 ml urin per time (man produserer mindre om natta). Dette innebærer at kroppen har produsert 930 ml urin. Gjennomsnittlige folk (skal verden bare tilrettelegges for de som er gjennomsnittlig eller bedre?) får en trang til å tisse når blæra har ca 300-350 ml urin. Mesteparten av denne tiden må man altså sitte å være tissetrengt.

 

Man mister kontrollen et sted mellom 350 ml og 1,2 l (og da er selv de mest "velholdne" krumbøyd). Vanlig er kanskje 750 ml.

 

De fleste mennesker har rett og slett tisset på seg når det går så langt som 1 liter.

 

De som tror at det bare er å holde seg til evig tid har en primitiv og dysfunksjonell modell av kroppen. Nyrene produserer kontinuerlig urin, og blæra har en viss størrelse. Når den er full tømmer den seg hvis man ikke har gjort det selv.

 

Maksproduksjon av urin er 16 ml per minutt. I værste tilfelle tar det derfor kun en time til man har nådd ca en liter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes årsaker til hyppige vannlatinger å, som ikke er selvforskyldt.

 

Men disse er ikke akutte. Det er ett vesentlig poeng. Et annet poeng er den preventive effekten. Må du pisse kunne du planlagt litt bedre i forkant. Når man spyr er det vanligvis både uforutsett og ubehagelig, derfor trenger man ikke det forbudet heller.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men disse er ikke akutte.

http://www.healthline.com/symptom/urge-incontinence

 

Og hva hjelper det om man har god til på seg til å gå til et toalett hvis det ikke finnes noe toalett å gå til?

 

Når man spyr er det vanligvis både uforutsett og ubehagelig, derfor trenger man ikke det forbudet heller.

Jeg har aldri spydd uforutsett. Jeg er alltid kvalm lenge i forkant. Endret av Emancipate
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Men disse er ikke akutte.

http://www.healthline.com/symptom/urge-incontinence

 

Og hva hjelper det om man har god til på seg til å gå til et toalett hvis det ikke finnes noe toalett å gå til?

 

Leste du hele lenken? Det er ikke slik at dette plutselig oppstår helt uten varsel. Det er underliggende sykdommer og dermed er man klar over at det kommer "plutselig". Dessuten: "Urge incontinence is one piece of the larger framework of urinary incontinence. There are several forms of urinary incontinence, ranging from leaking small amounts of urine to overactive bladder. Your doctor can diagnose your specific type of incontinence, its cause, and provide possible treatment options" [Min utheving.]

 

Jeg har aldri spydd uforutsett. Jeg er alltid kvalm lenge i forkant.

 

Anekdoter er plutselig bevis nå? Du er ingen arketype og følgelig er din subjektive opplevelse av liten interesse. Les litt her: http://www.drugs.com/cg/acute-nausea-and-vomiting.html

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Det finnes årsaker til hyppige vannlatinger å, som ikke er selvforskyldt.

 

Men disse er ikke akutte. Det er ett vesentlig poeng. Et annet poeng er den preventive effekten. Må du pisse kunne du planlagt litt bedre i forkant. Når man spyr er det vanligvis både uforutsett og ubehagelig, derfor trenger man ikke det forbudet heller.
les her: http://www.tena.no/pleie-av-dine-naermeste/informasjonssenter/typer-av-urinlekkasje/

 

 

 

 

 

 

Syns det skal være flere doer i byen. Tror også Norge et det eneste landet som tar betalt for å gå på do ute?

 

 

Nei. Etter min erfaring er dette mer vanlig i andre land enn i Norge.

Sikker? Betalte aldri noe for og gå på do når jeg var i statene. Endret av Grievdus
Lenke til kommentar

 

Men disse er ikke akutte. Det er ett vesentlig poeng. Et annet poeng er den preventive effekten. Må du pisse kunne du planlagt litt bedre i forkant. Når man spyr er det vanligvis både uforutsett og ubehagelig, derfor trenger man ikke det forbudet heller.

les her: http://www.tena.no/pleie-av-dine-naermeste/informasjonssenter/typer-av-urinlekkasje/

Samtlige har underliggende sykdommer som forklaring. Hvilket var mitt poeng.

Lenke til kommentar

Så på serien "politiet", da sa politiet til mannen på gata at han burde prøve og spy, dette var i en gå gate.

Dette kan ha med sikkerhet å gjøre også. F.eks. i sammenheng med alkohol så spyr man for at kroppen skal kvitte seg med gift. Så ved å spy det opp igjen så forhindrer man at enda mer blir tatt opp i systemet.
Lenke til kommentar

På generelt grunnlag mener jeg offentlig urinering er innenfor det som både kan og bør reguleres av det offentlige. Det er ofte sjenerende for andre når du vipper frem penisen og tømmer ut overflødig væske å gaten.

 

Det betyr ikke at alle tilfeller av urinering på offentlig sted bør bøtelegges. Vi vet, eller burde forstå, at uavhengig av hva vi gjør, så vil folk tisse på offentlig sted, særlig om de har drukket alkohol.

 

Da er det i mine øyne viktigere at vi oppfordrer folk til å urinere på steder som egner seg, altså er bortgjemt.

 

Har man gjort et godt forsøk på å gjemme seg vekk bør man ikke bøtelegges.

 

Jeg ser ingen vesentlig forskjell på å kaste opp på grunn av egenpåført rus og urinering. Men sistnevnte er jo ikke noe stort samfunnsproblem uansett.

Lenke til kommentar
  • 8 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...