Gå til innhold

Razer har lagd et helt nytt spilløkosystem


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Nei, det er ikke fakta, pass-through er at signalet går uforstyrret igjennom ett ledd som har HDMI ut og inn.

 

Du har misforstått rudde.

 

AtW

Okey, kan jeg få noen eksempler på enheter som støtter bitstreaming?

 

 

Bitstreaming? Altså ikke pass-through (som er noe annet), men bitstreaming?

 

De aller fleste enheter som spiller media støtter det i dag, et par eksempler er nvidia og amd-skjermkort, det finnes dog utallige andre.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Nei, det er ikke fakta, pass-through er at signalet går uforstyrret igjennom ett ledd som har HDMI ut og inn.

 

Du har misforstått rudde.

 

AtW

Okey, kan jeg få noen eksempler på enheter som støtter bitstreaming?

 

Bitstreaming? Altså ikke pass-through (som er noe annet), men bitstreaming?

 

De aller fleste enheter som spiller media støtter det i dag, et par eksempler er nvidia og amd-skjermkort, det finnes dog utallige andre.

 

AtW

 

Kan du gi meg eksempel på en mediaplayer som støtter dette, et skjermkort er en del i en mediaspiller. Og nei, de aller fleste støtter ikke det idag. Gi meg eksempel på en media spiller som støtter dette.

Lenke til kommentar

Støtter ikke alle enheter som sender komprimert informasjon bitstreaming?

 

 

Ved bitstreaming er informasjonen komprimert i kilden (Blu-Ray spilleren eksempelvis) og blir sendt til en dekoder, normalt sett i en forsterker/receiver.

 

Motsatte er vel PCM som ikke er komprimert og slipper dekoding i forsterker. Da er vel lyden allerede dekodet i avspiller?

 

Wiki:

 

A bitstream format is the format of the data found in a stream of bits used in a digital communication or data storage application. The term typically refers to the data format of the output of an encoder, or the data format of the input to a decoder when using data compression.

 

http://www.soundandvision.com/content/pcm-vs-bitstream

Endret av unik42
Lenke til kommentar

Altså selv om "konsollen" bare har én HDMI-utgang betyr ikke det at enheten ikke støtter passthrough da det vil avhenge av programvaren på boksen. Jeg vet at bla. XBMC/Kodi støtter passthrough av lydformater som receiveren støtter. Lyden vil da gå uendret fra videofil, gjennom programvaren og over til hardwaren/høyttalerene. Når passthrough ikke er i bruk vil programvaren dekode lyden og sende den som (L)PCM. Da vil også eventuelle innstillinger lokalt på maskina i forhold til antall kanaler, volum osv. bli tatt med i beregningen. Bitstreaming er uansett støttet via HDMI, bare tenk om det du sendte ut på kabelen ikke er det samme som kommer fram til mottaker? Eneste forskjellen er om dataene er sendt ukomprimert (L)PCM eller komprimert rett fra kilden (Blu-ray, MKV, FLAC etc.) uten inngrep fra software på veien.

Lenke til kommentar

 

 

 

Nei, det er ikke fakta, pass-through er at signalet går uforstyrret igjennom ett ledd som har HDMI ut og inn.

 

Du har misforstått rudde.

 

AtW

Okey, kan jeg få noen eksempler på enheter som støtter bitstreaming?

 

Bitstreaming? Altså ikke pass-through (som er noe annet), men bitstreaming?

 

De aller fleste enheter som spiller media støtter det i dag, et par eksempler er nvidia og amd-skjermkort, det finnes dog utallige andre.

 

AtW

 

Kan du gi meg eksempel på en mediaplayer som støtter dette, et skjermkort er en del i en mediaspiller. Og nei, de aller fleste støtter ikke det idag. Gi meg eksempel på en media spiller som støtter dette.

 

 

Ok, samtlige moderne blu-ray-spillere jeg noen gang har sett støtter det, vil du ha konkrete modellnavn?

 

AtW

Lenke til kommentar

Altså selv om "konsollen" bare har én HDMI-utgang betyr ikke det at enheten ikke støtter passthrough da det vil avhenge av programvaren på boksen. Jeg vet at bla. XBMC/Kodi støtter passthrough av lydformater som receiveren støtter. Lyden vil da gå uendret fra videofil, gjennom programvaren og over til hardwaren/høyttalerene. Når passthrough ikke er i bruk vil programvaren dekode lyden og sende den som (L)PCM. Da vil også eventuelle innstillinger lokalt på maskina i forhold til antall kanaler, volum osv. bli tatt med i beregningen. Bitstreaming er uansett støttet via HDMI, bare tenk om det du sendte ut på kabelen ikke er det samme som kommer fram til mottaker? Eneste forskjellen er om dataene er sendt ukomprimert (L)PCM eller komprimert rett fra kilden (Blu-ray, MKV, FLAC etc.) uten inngrep fra software på veien.

 

Det du snakker om er ikke passthrough, det er bitstreaming. Det blir ikke passthrough av å sende komprimerte format direkte fra kilden.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Kan du gi meg eksempel på en mediaplayer som støtter dette, et skjermkort er en del i en mediaspiller. Og nei, de aller fleste støtter ikke det idag. Gi meg eksempel på en media spiller som støtter dette.

Ok, samtlige moderne blu-ray-spillere jeg noen gang har sett støtter det, vil du ha konkrete modellnavn?

 

AtW

 

Nei, jeg vil ha en media player, en enhet som spiller digitale spillefiler og ikke et optisk medium. Og ja helt et modellnummer på den.

Lenke til kommentar

 

 

Kan du gi meg eksempel på en mediaplayer som støtter dette, et skjermkort er en del i en mediaspiller. Og nei, de aller fleste støtter ikke det idag. Gi meg eksempel på en media spiller som støtter dette.

Ok, samtlige moderne blu-ray-spillere jeg noen gang har sett støtter det, vil du ha konkrete modellnavn?

 

AtW

 

Nei, jeg vil ha en media player, en enhet som spiller digitale spillefiler og ikke et optisk medium. Og ja helt et modellnummer på den.

 

 

WD TV play, Micca EP 6000, Apple TV er noen eksempler.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

 

Kan du gi meg eksempel på en mediaplayer som støtter dette, et skjermkort er en del i en mediaspiller. Og nei, de aller fleste støtter ikke det idag. Gi meg eksempel på en media spiller som støtter dette.

Ok, samtlige moderne blu-ray-spillere jeg noen gang har sett støtter det, vil du ha konkrete modellnavn?

 

AtW

 

Nei, jeg vil ha en media player, en enhet som spiller digitale spillefiler og ikke et optisk medium. Og ja helt et modellnummer på den.

 

WD TV play, Micca EP 6000, Apple TV er noen eksempler.

 

AtW

 

Nå så jeg bare på WD TV Play, og ifølge deres egne spesifikasjoner hvor de kun nevner passthrough og ikke bitstream av lyd. Syns ikke du det er litt merkelig? Siden jo det er jo ikke passthrough det heter, det heter jo bitstream ifølge deg.

Lenke til kommentar

 

Altså selv om "konsollen" bare har én HDMI-utgang betyr ikke det at enheten ikke støtter passthrough da det vil avhenge av programvaren på boksen. Jeg vet at bla. XBMC/Kodi støtter passthrough av lydformater som receiveren støtter. Lyden vil da gå uendret fra videofil, gjennom programvaren og over til hardwaren/høyttalerene. Når passthrough ikke er i bruk vil programvaren dekode lyden og sende den som (L)PCM. Da vil også eventuelle innstillinger lokalt på maskina i forhold til antall kanaler, volum osv. bli tatt med i beregningen. Bitstreaming er uansett støttet via HDMI, bare tenk om det du sendte ut på kabelen ikke er det samme som kommer fram til mottaker? Eneste forskjellen er om dataene er sendt ukomprimert (L)PCM eller komprimert rett fra kilden (Blu-ray, MKV, FLAC etc.) uten inngrep fra software på veien.

 

Det du snakker om er ikke passthrough, det er bitstreaming. Det blir ikke passthrough av å sende komprimerte format direkte fra kilden.

 

AtW

 

Jeg mener det er passthrough av lyd når en videofil blir lest og videobildet blir dekodet og behandlet før det blir sendt til skjermen mens lydsignalet blir sendt uforstyrret gjennom og ut til receiver. Da er det (min tolkning/mening) passthrough i programvare fordi ingenting blir endret i avspilleren.

 

Blir det ikke litt rart å snakke om bitstreaming på HDMI når det er et fysisk digitalt interface? Uansett hva man sender over så er det en bitstrøm..

 

Jeg føler dette forklarer litt http://www.samsung.com/us/support/faq/FAQ00031789/31957/BD-P1200/XAA

Lenke til kommentar

Du er ikke den eneste som bruker begrepet slik, og det er antakelig derfor det står der. Passthrough er en feilaktig bruk av begrepet, fordi det allerede brukes om noe annet (og dessuten ikke gir særlig mye mening, hva er det det passerer igjennom?), mens bitstreaming er entydig.

 

AtW

Okey så det du sier er at det jeg sier som er industristandard er feil, du kommer med et eksempel som også sier det jeg sier for igjen å si at alle andre en deg tar feil inkludert bedriften som faktisk lager og benytter teknologien i praksis som du selv refererte til Western Digital?

Lenke til kommentar

 

Du er ikke den eneste som bruker begrepet slik, og det er antakelig derfor det står der. Passthrough er en feilaktig bruk av begrepet, fordi det allerede brukes om noe annet (og dessuten ikke gir særlig mye mening, hva er det det passerer igjennom?), mens bitstreaming er entydig.

 

AtW

Okey så det du sier er at det jeg sier som er industristandard er feil, du kommer med et eksempel som også sier det jeg sier for igjen å si at alle andre en deg tar feil inkludert bedriften som faktisk lager og benytter teknologien i praksis som du selv refererte til Western Digital?

 

 

Det er ikke "industristandard" å si passthrough (i den betydningen), og det er ikke bare meg som mener dette er betydningen av bitstreaming, så det er ikke noe behov for å si at "alle andre tar feil". Det er lov å argumentere på et vist minimumsnivå.

 

Bit-streaming er å sende ut komprimerte lydformat uencodet

Pass-through er å kjøre signalet igjennom din enhet uendret. (noe det ikke er fra noen hverken PCer, mediaspillere, blueray-spillere eller annet når de brukes som kilde)

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Blir det ikke litt rart å snakke om bitstreaming på HDMI når det er et fysisk digitalt interface? Uansett hva man sender over så er det en bitstrøm..

 

I digital signalbehandlig snakker vi om PCM som en datastrøm hvor lyd er representert direkte i datastrømmen i form av en rekke sampler med amplitude. Dette er det digitale motstykket til et analogt lydsignal, og er blant annet det en wav fil i all hovedsak består av. Er datastrømmen bitstream derimot så betyr det at den er encodet på en eller annen måte. Dette kan f.eks være i form av datakomprimering, som med mp3/vorbis/aac datastrømmer, eller i form av et signal som inneholder langt mer data enn kun selve lydsignalet, som med f.eks DTS HD-MA.

 

Jeg er enig i at dette kan være litt lite intuitivt, siden begge deler tross alt er en datastrøm, men det er altså encoding eller ikke man forteller med begrepet.

 

HDMI pass through har ingen definert standard betydning. Det er et begrep som brukes forskjellig av forskjellige produsenter, og i en drøss forskjellige devices. Dere lurer med andre ord på hvorvidt denne enheten støtter å outputte bitstream audio...

 

Okey AtW, kall det hva du vil for min del. Men som spørsmålet var vet du om denne enheten støtter det du kaller bitstream eller det industrien kaller passthrough?

 

Enheten støtter HDMI 1.4, og er dermed klar for bitstreaming rent hardware messig. Det er med andre ord kun opp til softwaren hvorvidt den støtter dette. Om den vil gjøre det nevnes ikke i specsa enda dessverre...

Endret av Elgen-Hansi
Lenke til kommentar

 

Okey AtW, kall det hva du vil for min del. Men som spørsmålet var vet du om denne enheten støtter det du kaller bitstream eller det industrien kaller passthrough?

 

Enheten støtter HDMI 1.4, og er dermed klar for bitstreaming rent hardware messig. Det er med andre ord kun opp til softwaren hvorvidt den støtter dette. Om den vil gjøre det nevnes ikke i specsa enda dessverre...

 

Jeg vet at android kan støtte det da det er endel enheter som kommer med det, men det er også andre 1.4 HDMI enheter som leveres uten denne funksjonaliteten også sett noen OpenELEC enheter som ikke har funksjonaliteten, selv om OpenELEC definitivt hard software støtte for det.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...