Gå til innhold

Ulovlig parkering på fortau, greit?


Heisanhei

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er nå i den kinkige situasjonen at jeg bor i et hus på toppen av en speilblank og bratt bakke. Veien er svært smal(bare plass til en bil). Det er mange husstander til gaten, men flesteparten ser ut til å holde seg inne nå på glatta.
Jeg var på vei fra jobb og skulle opp denne "helvettesbakken" da det ble bom stopp og sidelengs midt i bakken. Med litt hjelp fra naboen fikk jeg reddet bilen trygt ned igjen. Casen er at jeg ikke har sjanse til å komme opp bakken til tross for at jeg har splitter nye vinterdekk(piggfritt).

Jeg tenkte som så at jeg måtte bare parkere i bunnen av bakken, sånn delvis på fortauet. Jeg vet at det er ulovlig å parkere på fortau, men hva skal jeg gjøre? Kan jeg få bot for dette? Eller finnes det unntak for bot om situasjonen er f.eks, slik den er i mitt tilfelle?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Parker litt lenger unna, eller bruk kjetting..

Er ikke i veien for andre kjøretøy, bare for gående, og det er 15min gange til nærmeste parkeringsplass, havner på fortau uansett ellers :(

 

 

Hvis du har forhjulsdrift, rygg opp. Du kommer deg opp mye enklere, og hvis du begynner å skli så er det enklere å redde seg hvis du har fronten nedover.

Ser den, er bare at det er svingete i bakken, så ser ikke for meg at det vil funke på stålisen, men godt forslag!

 

 

Det finnes jo litt skjønn på sånt, men du kan fort få bot.

 

Har hatt piggfritt 2 ganger før, ble heldigvis pigg i år, eneste som duger på de verste dagene.

Hehe, ja, er bare over kvelden jeg skal stå der nede, skal på jobb til kl. 9 i morgen tidlig. Piggdekk er etter min erfaring best på is(som er problemet her i Stavanger). Jeg er fra tr.heim, så jeg er vant til å kjøre på snø, og derfor har jeg piggfritt. Både pga. egenskaper på snø i tillegg til at jeg slipper piggdekksavgift.

Endret av Nevnarion
Lenke til kommentar

Når du står på fortauet så får du bot. Særlig om du står slik til at fotgjengarane må ut i vegen for å gå forbi med den faren det innebærer no når det er mørkt og glatt, eller bilen står til hinder for andre (store) kjøyretøy. Det kan også være aktuelt med borttauing.

 

Om du ikkje finn ein måte å komme deg opp bakken på så er det det einaste lovlige alternativet å finne ein parkeringsplass lenger vekke der du kan stå lovlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...