Gå til innhold

For høy formue Lånekassen


zaqqoZeq

Anbefalte innlegg

Spørsmålet er om myndighetene har mulighet til å gripe inn mot slike "gaver" mellom generasjonene. Hvordan kan de dokumentere et eventuelt regelbrudd?

 

Skattemyndighetene kan gripe inn og endre ligningen, for ligningen skal gå ut fra de reelle eierforhold. Hva gjelder dokumentasjon har man et fancy latinerbegrep "res ipsa loquitur" - "tingen taler for seg selv". Én overføring den ene veien før studiene og én overføring den andre veien etterpå ser utrolig mistenkelig ut, og taler mest sannsynlig for at det er et lån med mindre skattyter kan dokumentere noe annet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Skattemyndighetene kan gripe inn og endre ligningen, for ligningen skal gå ut fra de reelle eierforhold.

 

 

De KAN gjøre det, ja.

 

Men en slik pro forma overføring fra barn til foreldre og tilbake fører ikke til spart skatt for noen av partene.

 

Tvert imot kan operasjonen generere MER skatt (foreldrene vil i mange tilfeller vil være i formueskatt-posisjon)

Og ut fra Lånekassens svar er det lite som tyder på samarbeid mellom disse etatene. Derfor kan jeg vanskelig forestille med noen endring av ligningen.

Lenke til kommentar

Ligningsloven åpner for straff dersom du forsettlig eller grovt uaktsomt "vesentlig overtrer bestemmelser" i loven. Du har plikt til å oppgi korrekte opplysninger om inntekts- og formuesforhold (se kapittel 4). Selv om du ikke oppnår noen skattemessig fordel, så oppnår du en annen urettmessig økonomisk fordel ved å oppgi feil opplysninger. Den fordelen vil jeg tro gjør at overtredelsen anses "vesentlig".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De får tallene sine fra skatteetaten og de hentes bare inn ved årsskiftet. Jeg er usikker på om det er 1. januar eller 31. desember som er den tellende dagen. Nye tall får skatteetaten ved neste årsskifte. Hverken lånekassen eller skatteetaten regner ut formuen din andre tider på året.

 

Det handler altså ikke om å være firkantet men om hvilke tall man har tilgjengelig og hvor ofte det er hensiktsmessig for skatteetaten å regne ut formue.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De KAN gjøre det, ja.

 

Men en slik pro forma overføring fra barn til foreldre og tilbake fører ikke til spart skatt for noen av partene.

 

Tvert imot kan operasjonen generere MER skatt (foreldrene vil i mange tilfeller vil være i formueskatt-posisjon)

Og ut fra Lånekassens svar er det lite som tyder på samarbeid mellom disse etatene. Derfor kan jeg vanskelig forestille med noen endring av ligningen.

 

Sant nok, akkurat som at å sette næringsinntekt fra ENK på kona (som regel) ikke fører til at noen sparer skatt, men kan føre til at en uføretrygdet kan motta betydelig høyere trygd enn han egentlig har grunnlag for.

 

Fristen for å endre ligningen er ti år etter inntektsåret. Skatteetaten har god tid. Det trengs bare en forsmådd kjæreste som er villig til å sladre...

 

Noen som vet hvor A4 lånekassen er dersom jeg tidlig i Januar får en formue under grensa? Vil jeg uansett gå glipp av stipend i hele 2015 selv om jeg har en negativ formue i 11 av de 12 månedene?

 

Lånekassen ser på din ligningsmessige formue. Ligningsformuen din er det du eier 1. januar i året etter inntektsåret, se skatteloven § 4-1. Ligningsformuen din for 2014 er dermed det du eier 1.1.2015. Ligningsformuen din for 2015 er det du eier 1.1.2016.

 

Dersom du overskrider grensen 1.1.2015 men får formue under grensen før 1.1.2016 vil formuen din påvirke stipend/studiestøtte for 2014, men ikke for 2015.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Okei, så jeg vil få stipend dette året dersom formuen min er under grensen 1.1.2016? Jeg flytter ut 15 Januar og vil etter dette få en formue under grensen.

Er kun 2015 jeg bryr meg om, da jeg har bodd hjemme i hele 2014.

Endret av Eple-
Lenke til kommentar

Okei, så jeg vil få stipend dette året dersom formuen min er under grensen 1.1.2016? 1.1.2015.

Fikset! Det tør jeg ikke forskuttere. Det kommer an på formuen din i dag.

 

Apropos depositum og formue. Depositumkontoen skal stå i utleiers navn og teller vel derfor med som utleiers formue skulle jeg tro. Fram til den overføres til deg etter hvert (det var en her som antydet 1,5 måned etter at leieforholdet opphører).

Lenke til kommentar

er det uansett rettferdig at folk som bruker pengene sine på restaurantbesøk dyre drinker på byen, den nye iphone 6+ og kanskje føler for en macbook pro or rundt 10 000 kr skal få stipend. for mange handler det om sparing istedenfor sløsing, du kunne også brukt pengene din på slike ting, men i stedet skal du bli straffet fordi du er fornuftig, jeg håper for alle gifte foreldre at de skiller seg til barna begynner på videregående, ungene kan da få opptil 20 000 pr skole år... verden er urettferdig. folk som bruker får mer enn folk som er fornuftig.

Lenke til kommentar

Okei, så jeg vil få stipend dette året dersom formuen min er under grensen 1.1.2016? Jeg flytter ut 15 Januar og vil etter dette få en formue under grensen.

Er kun 2015 jeg bryr meg om, da jeg har bodd hjemme i hele 2014.

 

Korrekt.

 

Apropos depositum og formue. Depositumkontoen skal stå i utleiers navn og teller vel derfor med som utleiers formue skulle jeg tro. Fram til den overføres til deg etter hvert (det var en her som antydet 1,5 måned etter at leieforholdet opphører).

 

Depositum skal stå på konto i leierens navn og er en av leierens eiendeler. Den er derfor leiers skattemessige formue.

 

I tilfellet her er det snakk om 30'000 over grensa. Ta ut pengene og legg kontantene under madrassen. Er ikke noe krise å miste renteinntekter på 30'000 akkurat. Neste år har du lån fra lånekassen fra tidligere lån så da kan du øke formuen tilsvarende.

 

Kontanter med pålydende på over 3 000 kr skal oppgis som formue på selvangivelsen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Apropos depositum og formue. Depositumkontoen skal stå i utleiers navn og teller vel derfor med som utleiers formue skulle jeg tro. Fram til den overføres til deg etter hvert (det var en her som antydet 1,5 måned etter at leieforholdet opphører).

Det er fint å komme med korrekte opplysninger, depositumskontoen skal stå i leietakers navn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...