Gå til innhold

Tråd for kloke ord, ordtak og uttrykk


Anbefalte innlegg

  • 5 uker senere...
Videoannonse
Annonse
  • 6 år senere...

"Du skal ikke tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer deg selv."

 

"Truly, those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities." >>

>> (de som trodde på evolusjons"teorien", trodde dermed på raser av mennesker, og ble i stor grad med på Hitlers masseutryddelser av utallige mennesker.)

Endret av Ogalaton
Lenke til kommentar
Ogalaton skrev (På 16.3.2024 den 3:41 AM):

>> (de som trodde på evolusjons"teorien", trodde dermed på raser av mennesker, og ble i stor grad med på Hitlers masseutryddelser av utallige mennesker.)

«Følgelig mener jeg i dag å handle på vegne av vår allmektige skaper: Ved at jeg verger meg mot jødene, kjemper jeg for Herrens verk.»

- Adolf Hitler

Kanskje best å skygge unna de som tror på en allmektig skaper? :hmm:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
O3K skrev (6 timer siden):

«Følgelig mener jeg i dag å handle på vegne av vår allmektige skaper: Ved at jeg verger meg mot jødene, kjemper jeg for Herrens verk.»

- Adolf Hitler

Kanskje best å skygge unna de som tror på en allmektig skaper? :hmm:

Han utnyttet kristendommen for popularitetens skyld. En person totalt uten moral kan vel ikke rettmessig kalle seg kristen?

Og siden dette er en tråd for kloke "ordspråk":

"En dag da Satan fikk i sinn at intet måtte skje, da satte han i verden inn den første komité"

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Ogalaton skrev (17 timer siden):

Han utnyttet kristendommen for popularitetens skyld. En person totalt uten moral kan vel ikke rettmessig kalle seg kristen?

Hvis det ikke var opplagt for alle og enhver så var svaret mitt sarkastisk ment, dog er sitatet 100% autentisk må vite.

At Hitler utnyttet religion betyr ikke at han ikke var religiøs selv. Ikke at det har noe som helst å si for hverken religion eller utviklingslæren om Hitler var hardbarka religiøs eller hardbarka darwinist, da Hitler og nazistene ikke representerer noen andre enn seg selv. Å prøve å legge skylda på utviklingslæren for holocaust er mildt sagt naivt. Skal du legge skyld på utviklingslæren for holocaust så er du nødt til å legge skyld på kristendommen også. Har du noensinne hørt om den kristne antijudaismen?

Sitat

https://snl.no/Den_kristne_antijudaismen

- Begrepet antijudaisme sikter til en religiøst, hovedsakelig kristent, begrunnet fiendtlighet rettet mot jødene og jødedommen.

- Et tilbakevendende motiv, som har sine røtter i Det nye testamentet, er også fremstillingen av jødene som kristusmordere [...] Denne oppfatningen ble videreformidlet av flere av kristendommens mest sentrale teologer

- På 1200-tallet ble det også vanlig i en rekke europeiske land å markere jødisk identitet med egne klesplagg eller lapper, også dette med utgangspunkt i beslutninger ved kirkemøtet i 1215.

- Reformasjonen på begynnelsen av 1500-tallet brakte ikke med seg et oppgjør med den kristne demoniseringen av jødene. [...] I 1543 utga Luther skriftet «Von den Juden und ihren Lügen» (Om jødene og deres løgner) – en tekst som 400 år senere dukket opp på nytt i nazistisk propaganda. Luther beskrev her jødene som giftslanger, djevelens barn og parasitter, som næret et intenst hat mot alle kristne. Han oppfordret også til å tenne på jødenes hus og synagoger.

- Johannes Eck [...] trykte i 1541 blant annet et 200 siders skrift hvor han argumenterte for at det var sant at jødene tok livet av kristne barn.

 

Du tror kanskje ikke at århundrer på århundrer med antisemittisme fra kristne ikke har vært med på å forårsake holocaust? Men jeg finner det søkt å bruke det som argument i 2024 mot kristendom generelt, og som en kristen i 2024 så regner jeg ikke med at du føler noen skyld eller skam for holocaust, og at kristendommen isåfall ble misbrukt. Og likeledes er nok for de som du stempler som «evolujonister».

Dette blir forøvrig det siste innlegget mitt i denne polemikken, så får du heller opprette en egen tråd om du ønsker å fortsette.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (2 timer siden):

"Ikke spis gul snø" 

-gammelt jungelord

 

Entern skrev (2 timer siden):

«Don’t you eat that yellow snow

Over where the huskies go

Be a good eskimo»

—-Frank Zappa

Kan dere komme og si det til valpen min som er halvt husky... :grin:

 

"Whoever fights
monsters should
see to it that in
the process he does
not become a monster.
And if you gaze long
enough into an abyss,
the abyss will gaze
back into you."

Nietzsche

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...