Gå til innhold

Tråd for kloke ord, ordtak og uttrykk


Anbefalte innlegg

“There is something profoundly cynical, my friends, in the notion of paradise after death. The lure is evasion. The promise is excusative. One need not accept responsibility for the world as it is, and by extension, one need do nothing about it. To strive for change, for true goodness in this mortal world, one must acknowledge and accept, within one's own soul, that this mortal reality has purpose in itself, that its greatest value is not for us, but for our children and their children. To view life as but a quick passage alone a foul, tortured path – made foul and tortured by our own indifference – is to excuse all manner of misery and depravity, and to exact cruel punishment upon the innocent lives to come.

I defy this notion of paradise beyond the gates of bone. If the soul truly survives the passage, then it behooves us – each of us, my friends – to nurture a faith in similitude: what awaits us is a reflection of what we leave behind, and in the squandering of our mortal existence, we surrender the opportunity to learn the ways of goodness, the practice of sympathy, empathy, compassion and healing – all passed by in our rush to arrive at a place of glory and beauty, a place we did not earn, and most certainly do not deserve.”


Sitat fra boka The Bonehunters av Steven Erikson.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den der virket både litt mistolket og misvisende(misforstått?) RWS.  Det blir ikke helt riktig å sette likhetstegn mellom "meninger"(opinions) og "argumenter", det er egentlig to forskjellige ting.

¨Det samme går for meninger, selvsagt. Ingen kan komme til meg og si at hvis ikke jeg respekterer deres meninger om å skyte muslimer så respekterer ikke de mine meninger om å hjelpe gamle damer over veien... 

 

Er og blir utpressing i begge tilfeller... 

 

 

Jeg respekterer at de HAR en mening uten at jeg trenger å respektere selve meningen av den grunn

Endret av RWS
Lenke til kommentar

 

Den der virket både litt mistolket og misvisende(misforstått?) RWS.  Det blir ikke helt riktig å sette likhetstegn mellom "meninger"(opinions) og "argumenter", det er egentlig to forskjellige ting.

¨Det samme går for meninger, selvsagt. Ingen kan komme til meg og si at hvis ikke jeg respekterer deres meninger om å skyte muslimer så respekterer ikke de mine meninger om å hjelpe gamle damer over veien... 

 

Er og blir utpressing i begge tilfeller... 

 

 

Jeg respekterer at de HAR en mening uten at jeg trenger å respektere selve meningen av den grunn

 

 

 

Slik som sitatet er skrevet handler det ikke om at meningene trenger å være gode, men at du skal respektere ens person meninger som dens personens meninger, ikke noe mer. Bare når du respekterer noens meninger kan du forstå dem ordentlig. Du respekterer ikke meninger som går på å skyte muslimer, men jeg tror hvis du hadde respektert de meningene som ens persons meninger (at det er mulig å ha de meningene), vil du til slutt forstå hvorfor han/hun har de meningene.

 

Forkaster du noens meninger uten videre kan du egentlig heller ikke forvente at de ikke vil gjøre det samme mot deg.

Lenke til kommentar

 

 

men at du skal respektere ens person meninger som dens personens meninger, ikke noe mer. 

Dette var ikke det ordtaket sa, det var at hvis jeg ikke respekterte en persons meninger så respekterer ikke han mine, samme hva de måtte være.. En slags tvang liksom... Sånn oppfattet jeg det ordtaket ihvertfall... 

Lenke til kommentar

Ja jeg ser poenget ditt RWS, og det er bevisserlig et poeng. Tror kanskje det er at man har en mening som er ment, vet ikke. Det må nesten være det, eller at man har tenkt bare på meninger  som utveksles mellom noenlunde fornuftige mennesker, og ikke tenkt mer over det.
Kan være enig i at det ikke er det best formulerede ordtak jeg har sett nei. En pluss-side ved det dog, kan være at det aspirerer nettopp til meningsutvekslinger og diskusjon. Gadd vite om det pr faktum har vært den bakenforliggende tanke bak utformingen av det? Lite trolig kanskje.

Lenke til kommentar

ER ikke noe fan av å holde meninger som gissler for å godta andre meninger jeg...og det er slik jeg oppfatter ordtaket....

 

At hvis du ikke respekterer min mening, samme hvor hårreisende horribel og urettferdig den er,så respekterer ikke jeg dine meninger samme hvor gode og omtenksomme de måtte være heller... 

 

ER ikke meningen/argumentet godt så er det heller ingen grunn til å respektere meningen/argumentet heller, uten at det dermed er utgjort at man ikke kan respektere menings/argument bæreren... 

 

Igjen som min gamle farfar en gang sa: "Døm ikke folk for hva de tror på, men for hva den troen får dem til å handle...". Så lenge noen har en mening jeg ikke respekterer så respekterer jeg de som kommer med meningen, selvsagt. Jeg er fremdeles av den oppfatningen at alle må få komme med sine meninger og at vi overhodet ikke er tjent med å sensurere noen for deres meninger/argumenter... Det er lov å tenke at man skulle stjålet ditt eller datt, eller drept den eller den uten at man må i fengsel for tankene og slik må det fortsette å være selvsagt, som det er like selvsagt at slike handlinger ikke kan godtas, eller nødvendigvis må respekteres... 

Lenke til kommentar

Hvis man ikke vet hvor man skal seile, er ingen vind gunstig

 

Det er viktig å sette seg mål her i livet, man må vite hvor man skal. Men for mange er livet uten mål og mening.. Mange er fornøyd hvis de klarer å unngå de skjærene og malstrømmene som lurer i hverdagen. Uten noe klart definert mål blir de som bølger som drives og kastes hit og dit av vinden. For slike mennesker er ingen vind gunstig. Bibelen forteller om mennesker som var målbevisste og som er gode eksempler for de kristne i vår tid. Moses så ufravendt fram til utbetalingen av lønnen. Paulus skrev at han jaget framover mot målet etter seiersprisen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...