Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Vedlikehold: Rustbeskyttelse


Sjefen.no

Anbefalte innlegg

Et n00bspørsmål her:

 

Jeg har kjøpt en ganske strøken syv år gammel bil som er helt rustfri. Og jeg vil gjerne beholde den rustfri så lenge som mulig. Så derfor lurer jeg på: Hva kan jeg gjøre av jevnlig vedlikehold/behandling for å øke oddsene for dette?

 

Tectyl/oljebehandling er et must, selvsagt. Men det gjør man jo ikke så ofte.

 

Er det noe man kan vaske bilen med jevnlig, i døråpninger, kanaler og andre steder hvor det ofte blir rust? En eller annen oljebehandling eller liknende som kan gjøres med jevne mellomrom, spesiellt om vinteren?

 

Forslag/innsikt/ekspertise mottas med takk :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, den er ikke tectylbehandlet utover det lille som gjøres når de importeres nye til Norge. Så oljebehandling er nok et bedre alternativ da, ja. Det koster jo littegrann mindre også - men det må vel gjentas oftere, tenker jeg?

 

Men altså: Forsegling av lakk? Det er jo ikke så lett å komme til ordentlig med voksing inni døråpninger o.l. - er det noe som er gjennomførbart å gjøre der?

Lenke til kommentar

Grundig rengjøring, polering, så voks/beskyttelse.

 

Gode produkter til dette kan bestilles fra f.eks bilnerden, concours, scandicshine, exint, swissvax, alienautospa, blankbil etc

 

Anbefaler deg å styre unna de fleste forbrukerproduktene du finner i fysiske butikker, da det er mye skrot å finne der.

 

Ta en tur til dcn hvis du ønsker utfyllende informasjon om korrekt bruk av produktene og mer informasjon om vedlikehold og bilpleie :)

Lenke til kommentar

 

Anbefaler deg å styre unna de fleste forbrukerproduktene du finner i fysiske butikker, da det er mye skrot å finne der.

 

Ok? Det er da fysiske butikker og utsalg som selger de dyrere tingene også, og ikke bare Biltemas billigvoks?

 

 

Det er lite proffprodukter til salgs i butikk. Hvis du tenker på meguiars forbrukerserie, turtlewax og autoglym, så finnes det langt bedre produkter på nett. Du finner også at de der har høyere kompetanse på bilpleie, dersom du fyrer av en mail med spørsmål.

 

Autoglyms HD voks og noen av produktene til Sonax (Clasohlson) er unntaket.

 

Hvis du derimot finner produkter av samme produsenter som forhandlerene jeg linket til i en fysisk butikk, så er jo det flott :)

Lenke til kommentar

Et n00bspørsmål her:

 

Jeg har kjøpt en ganske strøken syv år gammel bil som er helt rustfri. Og jeg vil gjerne beholde den rustfri så lenge som mulig. Så derfor lurer jeg på: Hva kan jeg gjøre av jevnlig vedlikehold/behandling for å øke oddsene for dette?

 

Tectyl/oljebehandling er et must, selvsagt. Men det gjør man jo ikke så ofte.

 

Er det noe man kan vaske bilen med jevnlig, i døråpninger, kanaler og andre steder hvor det ofte blir rust? En eller annen oljebehandling eller liknende som kan gjøres med jevne mellomrom, spesiellt om vinteren?

 

Forslag/innsikt/ekspertise mottas med takk :-)

 

Mitt stalltips er å investere i en haug mikrofiberkluter fra biltema og WD40. Bruker selv å gå over dørterskler, sidene av dørene, nedre del av døren osv. for å fjerne drit som samler seg opp. Blir helt strøkent etterpå og det er en lett jobb dersom man gjør dette ved hver vask. Tror Vet at det forhindrer rust.

 

Forøvrig jevnling vask og lakkbehandling.

 

Ellers spyler jeg bilen i underkant med vinkeldyse på Kärcher høytrykksspyleren vi har hjemme.

Endret av ostenxx
Lenke til kommentar

WD40 har ingenting på lakk å gjøre.

Samme som at Cola har ingenting på frontruta å gjøre, og tannkrem og skurekrem like så.

Er ikke verre enn avfetting etter min erfaring. Man bør selvfølgelig vokse lakken i etterkant. Forøvrig bruker jeg ikke dette på bilens eksterne lakk. Der går det i konvensjonell avfetting og vaskeprodukter. Endret av ostenxx
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...