Gå til innhold

Oslo VIP krever betalt 2 år etter


Solefald

Anbefalte innlegg

Noken som har høyrt noko meir frå vedkommande?

Jeg har. Jeg fant denne tråden i går etter å ha mottatt samme type mail som mange her har fortalt om, altså den "2 års inkasso"varsel"-mailen - og meldte meg inn for å dele min erfaring av Oslovip og søke litt råd. Beklager langt innlegg, men vil få det ned så korrekt som mulig og med de viktige detaljene. 

 

Jeg gikk fem på da en mann på gata (ikke *fjernet navn*) prøvde å selge meg det, og ble medlem sent i 2014. Jeg var akkurat blitt 19 og synes det hørtes fint ut på måten han la det frem på og var rett og slett ung og uerfaren ift sånne ting. Jeg opplevde han som ganske pushy og følte meg nesten dum som egentlig sa nei, mange ganger. Til slutt sa jeg jo ja, og han nærmest presset pennen i hånda mi og ga meg nesten ikke tid til å lese gjennom. Dvs, han sa han kunne forklare meg alt som stod, så jeg slapp å lese og jeg, ung og uerfaren (dum) - sa ok, mens jeg prøvde å skumme gjennom så kjapt jeg kunne. Han forklarte meg ikke halvparten av hva jeg skrev under på, men det han sa hørtes greit nok ut (mye fordi han pyntet på sannheten, som jeg nå har funnet ut), så jeg skrev under, fordi jeg allerede hadde sagt ja og han rushet meg til å gjøre det. Jeg fant fort ut at mye av det han hadde sagt var rent salgstriks og at det ikke var så mye i hold i det. Jeg synes rett og slett ikke at det levde opp til hva han hadde sagt og at det var mer hassle enn fordelsaktig å ha medlemsskapet og kortet, så jeg sa opp tidlig i 2015. 

 

Jeg gjorde dette via mail, og han responderte med at det var greit, men jeg måtte gjøre opp for avviste trekk, som var 891 kr. Greit nok. Han ville også at jeg skulle oppdatere bankkortet mitt i vedlagt skjema (som ikke funket) eller direkte i mailen. Jeg tenkte ikke noe på dette, ettersom jeg ikke tenkte jeg hadde byttet kort. Brydde meg bare om å ha nok penger, så jeg hadde dekning. Vi korresponderte litt frem og tilbake i to uker, hvor jeg til slutt spurte om jeg kunne nedbetale litt og litt, siden jeg på det tidspunktet ikke hadde nok penger til alt på en gang. Han advarte mot at da ville forsinkelsesavgifter tilkomme. I den siste mailen min spurte jeg også om jeg skulle oppdatere kortinfoen min, siden jeg lurte på om jeg kanskje hadde byttet kort, men ikke var helt sikker. 

 

Så fikk jeg aldri noen svar tilbake, trodde jeg, helt til jeg i november fant svaret hans som automatisk hadde lagt deg i "søppelpost" - som leste at han fortsatt hadde fått avvist trekk og at jeg måtte oppdatere bankkortet mitt. Da jeg så den spurte jeg om han hadde trukket meg enda og at jeg forstod det sånn at de skulle trekke meg så fort jeg hadde dekning - noe jeg siden den tid hadde hatt. Jeg spurte også om jeg fortsatt var medlem, siden jeg hadde sagt opp for en stund siden. Jeg fikk ikke noe svar på denne mailen, og antok at han hadde trukket meg det han skulle. Dermed forsvant det ut av verden og inn i glemmeboken. 

 

MEN SÅ; nå, to år senere, får jeg en mail fra han, navnet; "VIKTIG PÅMINNELSE", men som når jeg åpnet mailen, lyste av "varsel om inkasso". Jeg ble selvsagt overrasket, ettersom jeg trodde jeg ikke lenger var medlem og hadde gjort opp for meg, og ganske stressa for det med inkasso, samt irritert for at han ikke hadde sagt ifra før og ikke svart på den siste mailen min. 

 

Jeg svarte han at jeg trodde jeg hadde gjort opp for meg og var ute av systemet - at jeg selvsagt skulle oppdatere kortinfoen min og betale han, men at jeg trengte bekreftelse på at det kun var for det første året og ikke de to siste, hvorpå han svarte:

 

"Selvsagt skal vi ikke trekke deg for noen måneder som du ikke skal betale for."

 

Jeg svarer at ok, fint, men hvor mye nøyaktig har du tenkt til å trekke meg?

 

Da svarer han:

 

"Totalt skylder du oss 2673kr.
Men vi må få svar fra deg på om du tenker gjøre opp for deg, eller om vi tvinges sende saken til inkasso?"
 
Og etter å ha skrevet "tvinges vi til å sende saken til inkasso?" tre ganger var det soleklart at "varsel" om inkasso var en trussel om inkasso.
 

Jeg fikk helt bakoversveis og sa til han at det ikke stemte og argumenterte med at jeg ikke skulle betale for enda to år, når jeg sa opp ila første året, og at de ikke bare kunne sende meg mail etter to år og kreve inn skyhøy sum også true med inkasso. Jeg skrev at jeg fortsatt skulle gjøre opp for det første året, men ikke noe mer, og at jeg skulle sende kontonr mitt da de hadde bekreftet dette.

 

Han bekreftet selvfølgelig ikke det, men ga istedet imponerende dårlig kundeservice, hvor han bla. skrev "DU" (i blokkbokstaver altså, for det er mye skumlere) gjentatte ganger, argumenterte tilsvarende en 12-åring, ignorerte ca 60 % av alt jeg skrev, omtalte seg selv som "vi", sa at han kunne bjude meg på alle forsinkelsesavgifter "om jeg sluttet å krangle/bråke NÅ" - og mer trusler om inkasso. Han skulle også ha betalt innen fem dager, ellers gikk saken rett til inkasso - noe som er veldig uprofesjonelt - for ikke å snakke om lovstridig - ettersom et av kravene til et inkassovarsel er at du skal få det skriftlig og på papir, også får du en frist på 14 dager til å betale, før saken faktisk går til inkasso. 

 

Jeg er faktisk nesten glad han ikke bekreftet det, for jeg fant ut rett etter, at man aldri skal dele kortinfo over mail, og at det er et vanvittig krav å stille. Og etter å ha lest denne tråden her og funnet ut hvor useriøs og svindelaktig han er, så kommer jeg aldri til å dele den infoen med han på noen som helst måte. Jeg har bedt han flere ganger sende faktura eller kontonr sitt for de 891 kronene jeg oprinnelig sett skulle betale, noe han ikke har respondert på.  

 

Jeg sendte han så en mail hvor jeg skrev at jeg hadde gjort meg opp litt informasjon om han og presenterte litt lover og regler for han, som han brøt, hvilket han valgte å ikke svare på. Noe jeg ser han også gjør i denne tråden; unngår å svare på alt han ikke kan forklare og som dermed er ubehagelig. 

 

Noe jeg også stusser på er at han har skrevet i mailene sine at "forsinkelsesavgifter" ville tilkomme - ikke flere medlemskontigenter, noe han nå krever. Han har kun snakket om disse forsinkelsesavgiftene sine, og ikke sagt et kvekk om mer medlemskontigent - og disse forsinkelsesavgiftene bjudet han meg på å slette, om jeg bare sluttet å bråke og betalte NÅ. 

 

Jeg opplever han som veldig ufin og uprofesjonell, og føler meg lettere truet og tråkket på. Jeg er fristet til å la være å betale han i det hele tatt, men føler egentlig det er fair å betale gjenstående sum (891) for avtalen jeg skrev under på - selv om det var en dårlig en. 

Skal ringe rundt i morgen og prøve å ordne opp i dette - bare håper inderlig at saken blir forstått. Er det noen andre her som har blitt møtt med forståelse i møte med Forliksrådet/Forbrukerrådet osv? Har noen i det hele tatt fått inkasso ift dette? Noen andre som har mer erfaring eller råd om denne saken. Taes imot med takknemlighet :)

 

Jeg har lyst til å gå videre med dette til media eller gjøre et eller annet, så han blir ferska og ikke har mulighet til å sanke inn nye ofre for det lugubre selskapet hans. Jeg kommer i alle fall til å fraråde alle jeg kjenner om Oslovip og få de til å spre det videre, så folk er oppmerksomme og ikke blir lurt.

Endret av Quote
*fjernet navn*
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse


Går saken til inkasso kan du bestride kravet. Innkassobyrået vil dermed ikke gå videre med saken før de har bevis på at du virkelig skylder de pengene.
Men det har de vel her, og da er det en heller dårlig ide å bestride kravet.

 


Å bestridd kravet er veldig lurt.

 

Alle som har problemer med oslovip, send mail der skriver at dere har innsigelse mot betalingen og bestrider kravet.
Går det til inkasso skriver dere det samme til inkassobyrået.

 

Dette gjør at oslovip må trekke kravet, eller vinne over dere i forliksrådet.
Han vet at han taper i forliksrådet, derfor prøver han å lure dere til å betale frivillig.

 

Jeg skjønner forresten godt hvorfor det finnes så mange useriøse bedrifter, folk i Norge er altfor lettlurte :)

Endret av Malvado
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bananifallskjerm: Jeg vil anbefale deg å ignorere krav, i tillegg til det du mener er «fair» å betale. De fleste jeg kjenner som har fått samme trusler har rett og slett ignorert e-postene, og det har aldri kommet noen inkasso.

Et særdeles dårlig råd. Å forholde seg passiv i slike saker er sjelden en god løsning. Det eneste fornuftige er å bestride urettmessige krav skriftlig. Vi snakker om 2-3 setninger i en mail, det klarer de fleste...

Lenke til kommentar

 

Bananifallskjerm: Jeg vil anbefale deg å ignorere krav, i tillegg til det du mener er «fair» å betale. De fleste jeg kjenner som har fått samme trusler har rett og slett ignorert e-postene, og det har aldri kommet noen inkasso.

Et særdeles dårlig råd. Å forholde seg passiv i slike saker er sjelden en god løsning. Det eneste fornuftige er å bestride urettmessige krav skriftlig. Vi snakker om 2-3 setninger i en mail, det klarer de fleste...

 

Beklager, rettelse: Bestrid kravet skriftlig, og deretter ignorer de påfølgende useriøse trusselmailene som (sannsynligvis) kommer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bananifallskjerm: Jeg vil anbefale deg å ignorere krav, i tillegg til det du mener er «fair» å betale. De fleste jeg kjenner som har fått samme trusler har rett og slett ignorert e-postene, og det har aldri kommet noen inkasso.

 

Ikke gjør det.

 

 

Skriv tilbake at du er uenig med kravet, at du har en innsigelse mot kravet, at du bestrider kravet eller noe annet.

 

Når han får skriftlig tilbakemelding på at du er uenig i at du skal betale kan ikke saken gå til inkasso. Dersom han sender saken til inkasso likevel videresender du mailen du sendte han til inkassobyrået.

 

Det neste som skjer er at *fjernet navn* enten trekker kravet (mest sannsynlig) eller at han tar saken med til Forliksrådet hvor han vil tape (mest sannsynlig).

 

Har du inngått en dialog med *fjernet navn* og snakket om ditt medlemskap og ditt og datt kan du ha gitt han en innrømmelse på at du skal betale kravet, men selv da står han på syltynn is og jeg regner med Forliksrådet gir deg medhold med en gang de ser navnet hans. De er ganske lei slike lurendreiere.

 

 

Vær glad for at dere bor i Norge, her har dere rettigheter og beskyttelse mot slike som *fjernet navn*  :)

Endret av Quote
*fjernet navn*
Lenke til kommentar

Har framlagt kontrakt og korrespondanse for en jurist som har jobba fleire år med inkassoselskaper.

 

Anbefaler herved dei som måtte få kjekke e-poster fra Oslo VIP å svare at dei bestrider kravet.

Dei har ikkje lov til å sende til inkasso etter en varsel pr epost.

Samt avtalelova #36 sikrer forbrukere mot urimelige avtaler og uten en rimelig avtale kjem dei heller ingen vei med.

 

Be også om å bli sletta frå e-post lister

Hvordan har det gått med saken din egentlig? Mulig du har skrevet det, men husker ikke med alt jeg har lest her. Har du måttet betale? Ble saken sendt til inkasso?

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hei!

 

Jeg mottok inkassovarsel fra OsloVip etter 2 år nå i august 2016.

Aldri mottatt en purring, mail , ingenting noengang på to år.

Jeg har heller aldri mottatt VIPkort, selgeren på gaten sa første faktura skulle sendes meg i posten og at jeg da bare kunne si opp hvis jeg ikke ville være medlem mer. 

Dette var i august 2014. Ikke smart å signere noe der på gaten i 2014, men etter litt mail frem og tilbake med OsloVip nå i 2016 hvor jeg til slutt ba han sende alt til inkasso for at jeg så kunne ta det med dem, så fikk jeg inkassokrav på 3500 kr.

 

Det jeg stusser på, i tillegg til alt annet dere har lagt frem tidligere...Er avtalen gyldig da selskapets/selgers signatur ikke finnes noe sted på denne avtalen?

 

Jeg forsøker egentlig bare ha så mange fakta som mulig på bordet hvis saken går videre. Har bestridt inkassosaken etter råd fra jurist.

 

 

 

Lenke til kommentar

Han har vel allerede nå brutt flere av reglene for å kunne kreve inn en betaling ja.

 

1 : Sikkert ikke sent et skriftlig varsel på kravene sine.

2 : Han holder på ingen måte det han lover samt driver med ren løgn ved markedsføring av tjenestene sine.

3 : Noen av firmaene som "skal være med" sier at de ikke kjenner til ham...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg mottok inkassovarsel fra OsloVip etter 2 år nå i august 2016.

Aldri mottatt en purring, mail , ingenting noengang på to år.

Jeg har heller aldri mottatt VIPkort, selgeren på gaten sa første faktura skulle sendes meg i posten og at jeg da bare kunne si opp hvis jeg ikke ville være medlem mer.

Dette var i august 2014. Ikke smart å signere noe der på gaten i 2014, men etter litt mail frem og tilbake med OsloVip nå i 2016 hvor jeg til slutt ba han sende alt til inkasso for at jeg så kunne ta det med dem, så fikk jeg inkassokrav på 3500 kr.

 

Det jeg stusser på, i tillegg til alt annet dere har lagt frem tidligere...Er avtalen gyldig da selskapets/selgers signatur ikke finnes noe sted på denne avtalen?

 

Jeg forsøker egentlig bare ha så mange fakta som mulig på bordet hvis saken går videre. Har bestridt inkassosaken etter råd fra jurist.

1. Send mail til svindleren, si at du bestrider kravet.

 

2. Du er ferdig med saken og kan kaste faktura, verre er det ikke.

 

3. Ikke kast vekk tid på å prate med svindler. Hvis han plager deg og ringer deg anmelder du han for dette. Ikke besvart mail eller andre henvendelser.

 

4. Hvis du får inkasso forwarder du mailen til selskapet fra punkt 1, du bestrider kravet.

Inkassoselskapet blir da sint på svindleren og gir han advarsel eller avslutter "samarbeidet" med han.

 

 

Når du bestrider kravet skal svindleren få kravet behandlet i Forliksrådet. Der vet han at han taper, derfor vil han heller bruke tid på å prøve å svindle deg per telefon eller email.

 

Du lever i Norge og er godt beskyttet mot svindlere som han, så du kan slappe helt av :)

 

PS: Eneste måte han kanskje kan få penger fra deg på er om du konverserer med han og sier at du skal betale eller noe lignende.

Endret av IntelAmdAti
Lenke til kommentar

Jeg har heller aldri mottatt VIPkort, selgeren på gaten sa første faktura skulle sendes meg i posten og at jeg da bare kunne si opp hvis jeg ikke ville være medlem mer.

Dersom du aldri har mottatt VIP-kort har *fjernet navn* i utgangspunktet misligholdt sin del av avtalen. Dette er et selvstendig motargument som du med fordel kan gjøre et poeng ut av. Hvorfor skal han kreve ytelse av deg når han ikke har oppfylt sine egne forpliktelser?

Endret av Quote
*fjernet navn*
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er 427 kommentarer i denne tråden og det er mange forskjellige folk som har skrevet at de har blitt svindlet. Dette er ikke en liten sak lenger, det er brått 40-50 folk som har blitt svindlet i denne tråden alene. Hadde alle samlet seg og gått til sak så hadde *fjernet navn* aldri kunnet svindlet gjennom Oslo VIP igjen, det hadde nok blitt fengsel.

Endret av Quote
Fjernet navn
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er 427 kommentarer i denne tråden og det er mange forskjellige folk som har skrevet at de har blitt svindlet. Dette er ikke en liten sak lenger, det er brått 40-50 folk som har blitt svindlet i denne tråden alene. Hadde alle samlet seg og gått til sak så hadde *fjernet navn* aldri kunnet svindlet gjennom Oslo VIP igjen, det hadde nok blitt fengsel.

Ingen kommer til å gidde å ta den kampen, så lenge de kan komme unna med det selv så gir de faen i om andre sliter med det samme, mennesker er ganske egoistiske sånn sett, dessverre.

Endret av Quote
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Om noen er interessert har jeg nå fått mail fra Oslovip om krav jeg fikk mail for ett år siden om samme sak da melte jeg meg ut men betalte ikke en øre

nå har jeg fått ny mail og har jeg svart at jeg bestrider en her krav og ønsker fremdeles og melle meg ut 

 

jeg har ikke fått noe sum på beløpet bare krav om og oppgi kort informasjon over e-mail 

 

han hadde en fin slutt på mailen 

 

Vennligst ta sjansen og gjør opp for deg nå når vi byr på alle forsinkelsesavgifter, så slipper det bli så dyrt for deg.

 

om noen ønsker skal jeg gjerne dele mailene som har blit utvekslet og om det er flere som kommer :)  

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...