Gå til innhold

Oslo VIP krever betalt 2 år etter


Solefald

Anbefalte innlegg

Kan det være at OsloVip er det samme som VIPkort Norge, bare at han har skiftet navn på selskapet i senere tid?

Vipkort Norge har vært mye i media, bla. TV2hjelper deg, og har tydeligvis vært ren svindel.
 
Jeg har virkelig ikke lyst til å betale for denne dritten...
Tror dere det er dumt av meg å ikke gi han kortinformasjonen min, inkludert sikkerhetskoden?

 

Jeg ser ikke noen spesiell grunn til at det skal være samme fyren som driver begge to. Han har vel også påstått at han ikke har noe å gjøre med VIPkort Norge i denne tråden, men han har for så vidt påstått mye rart som det ikke har vært hold i. Ikke at det spiller noen rolle egentlig.

 

Videre skal jeg ikke si noe om du bør betale eller ikke. Gebyrene han tar (hvis han tar noen) er muligens ulovlige, så disse kan du kanskje slippe unna. Du trenger strengt tatt ikke gjøre noe før du får inkassovarsel ("inkassovarsel" på mail er ikke inkassovarsel). Videre kan du selvsagt bestride kravet og nekte å betale. Hvis han har så lite kontroll som det virker som så er det ikke sikkert han gidder å inndrive kravet, men det er jo en sjanse å ta.

 

Uansett hva du gjør: Ikke send fra deg kortinformasjon over e-post! Krev i det minste å få en faktura.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så, dette er ett råd til både deg og alle eksisterende kunder av OsloVip: IKKE oppgi kortinformasjon til vedkommende pr e-post eller pr telefon!

 

Ved mailen følger det et vedlegg som jeg tror at han vil at man skal printe ut og sende i posten. Det er vel ikke ulovlig?

Men det står jo også "Du kan også sende inn informasjonen under på mail til [email protected]"...

http://s28.postimg.org/kpbubr1rx/oslovip.png

 

Dette er forressten mailen:

Heisann kjære medlem.

 

Om du mottar dette, så betyr det at du har et aktivt medlemskap i OsloVip.no.

 

Husk på at medlemskapet, i følge avtalen du godtok ved innmelding, fornyes hvert år med 12 mnd tils du sender inn en skriftlig oppsigelse minimum 3 mnd. før kommende medlemsår, gjør opp for resterende betaling, og mottar en bekreftelse på at den er behandlet og registrert.

 

Dette er en påminnelse, at en eller flere av dine kvartalsavgifter har blitt avvist ved trekk på bankkort, som du registrerte for betaling, ved innmelding i OsloVip.no.

 

Du har ved innmelding godtatt at all betaling skal skje via ditt bankkort og at du er ansvarlig for å holde oss oppdatert med komplette opplysninger om ditt bankkort, og vi har derfor ingen andre måter å betale på. Så siden dette er ditt ansvar så har vi ikke kontaktet deg tidligere.

 

Eneste gangen du får en faktura er om du lar det gå så pass langt at saken blir sendt videre til vårt inkassoselskap, men hensikten med denne mailen er at du skal unngå inkasso.

 

Grunn til at vi har fått avvist trekk på ditt betalingskort, og at du får denne påminnelsen, er fordi du ikke har gitt oss beskjed om følgende:

1: Ikke penger på kontoen knyttet til betalingskortet ved trekkdato

2: Kortet er mistet eller stjålet og sperret

3: Du kan ha byttet bank eller betalingskort

 

Vi ber deg derfor å fylle ut vedlagt skjema for å oppdatere ditt betalingskort slik at du slipper ekstra avgifter, eller at dine betalinger blir sendt til vårt inkasso selskap, og dette vil vi som sagt helst unngå, siden dette kan bli veldig dyrt for våre medlemmer.

 

(Om du ønsker å si opp medlemskapet så blir ikke dette gjort før vi har mottatt en mail som konkret sier dette, og at du mottar bekreftelse på dette etter komplett betaling er mottatt)

 

Om du er usikker på noe er det bare å spørre oss.

 

Takk for din hjelp.

Mvh.

Kundeservice

OsloVip.no

Lenke til kommentar

Skal ikke kalle det ulovlig, men fra Banken sin ståsted(evnt kortutsteder/kredittyter) vil det være tvilsom praksis rent sikkerhetsmessig å sende denne informasjonen til en tredjepart i noe så usikkert som ett vanlig brev eller via e-post. Og ikke minst til en tredjepart som driver særdeles tvilsomt og er ett enkeltmannsforetak.

 

Når en har kortnummeret, utløpsdato og sikkerhetskode på kortet så kan man belaste kortet også for andre kjøp/tjenester. Postkassen til OsloVip.no vil for eks kunne være veldig attraktiv for kriminelle å overvåke siden det blir sendt gyldige og aktive kortdetaljer dit. Det samme gjelder e-postkontoen. Hvilken sikkerhet har innehaver på at dette ikke skal være mulig for eks? Det er ikke nevnt noe sted, og basert på praksisen ellers i selskapet så tviler eg på at den er særdeles prioritert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En liten ting eg kom til å stusse på.

 

OsloVip mottar kortinformasjon(kortnummer, utløpsdato og sikkerhetskode). I følge *fjernet navn* så lagre dette og blir da benyttet årlig for å belaste kunden for utestående avgift. Altså må disse kortdataene lagres(er ikke opplyst om hvor disse lagres, men åpenbart passerer disse *fjernet navn*).

 

Det som slo meg, og eg stusser på, er hvem er det egentlig som tilbyr en slik betalingsløsning som det her blir skissert? Eg skal innrømme at eg ikke kjenner bransjen inn og ut, men eg vet at det er strenge krav til både utstyr, rutiner og avtale før en kan starte med å ta i mot kortbetalinger fra kunder. Krav til bla sikkerhet i håndtering av kortinfo.

 

Så eg har tatt meg en runde på de større leverandørene sine nettsider for å se om dette er en praksis/produkt som faktisk tilbys, men eg klarer ikke å finne en eneste leverandør som aktivt tilbyr dette som ett produkt/løsning, uten at det stilles ganske strenge krav til praksis og rutiner.

 

Teller.no tilbyr for eks en abonnementsløsning. Men her ser det ut til at det er krav til en nettløsning som gjør at kunden selv kan legge inn kortinfo. I tillegg pålegges bedriften å varsle kunden før trekket blir gjort og etter at det er gjort. Dette er det jo helt åpenbart av klagene her at ikke blir gjort. En annen løsning de tilbyr er for postordre/telefonsalg. Her igjen stilles det ganske strenge krav, og ett krav er bla at bedriften selv ikke har lov til å oppbevare kortdata - og ikke minst at kunden selv ikke skal sende dette inn pr e-post. Dette følges jo heller ikke her, siden trekkene blir kjørt på nytt senere.

 

DIBS tilbyr en betalingsløsning pr telefon. Den blir jo ikke brukt her, åpenbart. De har og noen løsninger for lagring av kort og tilsvarende, men dette igjen via en nettløsning hvor kunden selv skal legge dette inn(tilsynelatende).

 

Nå har eg bare brukt noen minutter for å sjekke litt, men eg stusser altså veldig på praksisen her, og eg har enda ikke sett noen som har tilsvarende praksis. Eg vet at det er mulig å betale på nett uten mer enn kortnummer, utløpsdato og sikkerhetskode, men det begynner å bli færre av disse nettopp pga sikkerhet. De fleste krever bruk av en to-faktor autentisering.

 

Noen som vet noe mer om dette og evnt kjenner til slike løsninger?

Endret av Quote
*fjernet navn*
Lenke til kommentar

*fjernet navn*

 

Kan det være at OsloVip er det samme som VIPkort Norge, bare at han har skiftet navn på selskapet i senere tid?

Vipkort Norge har vært mye i media, bla. TV2hjelper deg, og har tydeligvis vært ren svindel.

 

Jeg har virkelig ikke lyst til å betale for denne dritten...

Tror dere det er dumt av meg å ikke gi han kortinformasjonen min, inkludert sikkerhetskoden?

Bare la vær å betale, send mail og si du bestrider kravet. Om han sender kravet til inkasso, sender du mail til inkassoselskapet og informerer om at du bestrider kravet.

Kravet kan da ikke inndrives før Forliksrådet har behandlet saken. Jeg har vanskelig for å se at de vil gi *fjernet navn* medhold, og jeg tror han vil heller droppe kravet enn å møte opp i Forliksrådet.

Endret av Quote
*fjernet navn*
Lenke til kommentar
Gjest member-382093

Heisann alle sammen.

 

Ser at det fortsatt er en del misforståelser og falsk info her inne.

 

(Nei, jeg har ingenting å gjøre med VIPKORT NORGE, jeg driver OSLOVIP.NO)

 

Jeg vil bare poengtere at jeg, ALLTID gir gratis forsinkelseavgifter til alle som ber om det og også lar folk innbetale direkte til vår bankkonto ved oppgjør om man ikke vil oppgi noe nytt bankkort. 

 

Så med dette så håper jeg at alle her inne ser at jeg vil at kunden skal føle seg komfortabel og trygg, og at folk kanskje burte slutte å anbefale folk til å droppe betaling, pga at dette kan lede til ekstra kostnader fra vårt inkassoselskap. (Det er ganske vanlig at alle bedrifter sender saken til inkasso om kunder ikke betaler for noe de har bestilt)

 

Så vi går for å være ærlige og rettferdige, og håper på at kundene også kan ta ansvar og betale for seg risikofritt.

 

Og som dere sikkert har lest her inne så har vi ALDRI svindlet noen, selv om noen kunder har vært frustrert over en uventet betaling, men det betyr jo ikke at man slipper å betale, selv om man har glemt noe man har bestilt.

 

Takk for forståelsen.

 

Mvh *fjernet navn*

Endret av member-382093
*fjernet navn*
Lenke til kommentar

Jeg vil bare poengtere at jeg, ALLTID gir gratis forsinkelseavgifter til alle som ber om det og også lar folk innbetale direkte til vår bankkonto ved oppgjør om man ikke vil oppgi noe nytt bankkort.

 

Du skal ikke gi dette gratis til alle som ber om det, du skal overholde lovverket for _alle_ kunder.

 

Kunne du ha avklart hvilken tjeneste du har hos DIBS som tillater denne praksisen med kortbetalinger? Har lest opp og ned hos DIBS men finner ingen produkter som passer med måten du tar betalt på, og det generelle avtaleverket til DIBS stiller en del krav du åpenbart ikke er i stand til å etterfølge. Enten bruker du DIBS på en ikke-akseptert måte fra dems side, eller så har du ett produkt fra dem de ikke har lagt ut på nettsiden sin. Hadde vært interessant å vite.

 

Og når du først er her... hvorfor er ikke nettsidens FAQ-del oppdatert med info om dette med kr 99 i purregebyr?

 

 

For ordens skyld, her er DIBS generelle avtalevilkår: http://www.dibs.no/terms-and-conditions

post-14502-0-54207600-1440756609_thumb.png

Endret av Quote
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Gjest member-382093

Er jo litt morsomt at du sier kunder skal føle seg trygge når du bryter lov etter lov, inkassoselskapet du har ein avtale med sier dei har stoppet å ta saker fra deg, og at du ikkje kan oppdatere din egen nettside med korrekt purregebyr, m.m. Something smells fishy...

Nei, du sitter på gammel info, de har åpnet alle sakene igjen etter jeg har vist juridiske avtaler som viser at jeg har krav på betalingen. Mvh *fjernet navn* Endret av member-382093
Lenke til kommentar

 

Er jo litt morsomt at du sier kunder skal føle seg trygge når du bryter lov etter lov, inkassoselskapet du har ein avtale med sier dei har stoppet å ta saker fra deg, og at du ikkje kan oppdatere din egen nettside med korrekt purregebyr, m.m. Something smells fishy...

Nei, du sitter på gammel info, de har åpnet alle sakene igjen etter jeg har vist juridiske avtaler som viser at jeg har krav på betalingen. Mvh *fjernet navn*

 

Flott'de!

Så kva med dei to andre tingene eg nevnte? Eller at du samler inn kortinformasjon på ein usikret måte?

Endret av Quote
*fjernet navn*
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet her er at det er i dag stort fokus på sikkerhet knyttet til bankkort og betaling av tjenester med kort. De fleste seriøse norske aktører har i lang tid krevd både bruk av kryptert/sikre løsninger for å ta i mot kortdata, samt bekreftelse fra kunde med bruk av tofaktor-autentisering(BankID etc).

 

Dette er naturligvis fordi kundens/kortinnehavers rettigheter står veldig sterkt, og ved misbruk hvor kunden har opptrådt tilstrekkelig aktsomt vil medføre at banken eller kredittyter må ta regningen. Derfor bruker leverandørene av betalingsløsninger ganske mye energi og penger på å gjøre dette så trygt som overhode praktisk og fornuftig mulig. Og ikke minst at kundene av betalingsløsningene, butikkene, faktisk gjør det samme.

 

OsloVip sin praksis ser for meg ut til å bryte med all fornuft, god praksis og ikke minst vilkårene til oppgitt leverandør(om det stemmer), DIBS. Tipper nok at DIBS vil være svært interessert i å vite om måten OsloVip praktiserer betalingene på. Det er tross alt de som enten selv er ansvarlig for å dekke tap ved misbruk, eller i det minste ansvarlig ovenfor sine partnere igjen.

 

Så DIBS har en stor risiko her pga måten OsloVip praktiserer på. For hadde dette vært helt stuerent så hadde nok *fjernet navn* kunne avklart dette umiddelbart i dag i stede for å snakke rundt grøten som vanlig og henvise til tvilsomme avtaler som kunder har inngått.

Endret av Quote
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kanskje dette kan tvinge frem en akseptert praksis hos OsloVip. Det er tross alt ikke så utrolig vanskelig i dag å få satt opp en tilstrekkelig sikker og praktisk nettløsning. Det OsloVip her selger er strengt tatt ikke noe revolusjonerende nytt, det er en abonnementsordning hvor man må betale regelmessig for å få være medlem. Er mange som har hatt tilsvarende løsninger i sin virksomhet/organisasjon _lenge_.

Lenke til kommentar

Jeg har lest igjennom tråden, og jeg forstår både daglig leder av osloVIP og de frustrerte kundene. 

 

Tips til *fjernet navn*:

 

OsloVIP har et elendig rykte nå, og nei, jeg blander ikke med VIPNORGE. Bare å google oslovip nå så kommer to store forumtråder opp. Facebooksiden er nede, og info på nettsiden din er ikke oppdatert. Har du noe lyst til å drive selskapet ditt videre? 

 

Da har jeg ett tips: bygg tillit igjen og slutt krigen din med medlemskap som har gått totalt i glemmeboksen.

 

1. Skaff deg et enkelt CRM system fort som svint, få all infoen overført automatisk. Koster ikke mer enn et par hundrelapper i måneden for å fikse flaskehalsen din som ødelegger for hele businessmodellen din. Først og fremst så fjerner du AUTOMATISK BINDING i 12 måneder etter 1 år, og kutter oppsigelsestiden helt. Du kan godt ha 12 mnd. binding fom. oppmelding, men etter det er det helt på sin plass at man er fri, slik som alle andre tjenester. Du står veldig på at det skal være rettferdig, og som en selger så vet du at du også skal holde det enkelt. Så gjør det.

 

2. Legg deg helt flat. Det er ikke rimelig at kunder som har glemt medlemsskapet sitt og som ikke hørt fra deg på 2 år plutselig skal betale 2400 kroner per år. Derfor legger du deg flat i en mail du sender til alle utestående, og gir en helt grei gulrot, f.eks. 50% avslag på beløpet de skylder deg, såklart uten forsinkelsesgebyr, fordi du "beklager veldig ovenfor dårlig oppfølging og kundeservice, og antar at halvparten av de gamle kundene dine kanskje ikke har sett behovet for å si opp da det ikke ble trekt automatisk, noe som dessverre er feil og at du har loven på din side med det kravet". Godt rettferdig kompromiss. Dermed vil ikke kundene føle seg veldig lurt av deg, og du gjør en god gest som du kan spare veldig mye tid og stress på, med samvittighet i behold. 

 

Du nevner såklart at alt er mye bedre nå, systemer er på plass og "vi" jobber stadig med å få til enda bedre deals. Legg også ved nye betingelser: ingen oppsigelse, ingen automatisk fornyelse av bindingstid. 

 

Og det viktigste med mailen: legg ved disse to alternativene. 

- Jeg ønsker å si opp avtalen jeg har i dag (nevn gjerne grunn).  

- Jeg ønsker å fortsette med OsloVIP.

 

Mailen purres så du får svar fra alle. Bruk tiden din på å oppdatere det her. Seriøst, få orden på alt her og kartlegg, for det du har nå er rett og slett at du graver deg dypere og dypere i dritten og ikke noe bærekraftig strategi.

 

Dersom dette er en oppgave som du tror kommer til å ta for mye tid, lei et callsenter som kan ringe opp de hundre/tusen numrene for å avklare situasjonen. Enkelt og greit, gjort på en ettermiddag.

 

3. Du bruker all tiden din på å fiske inn hundrelapper som ikke blir trekt, dette må du slutte med så du kan jobbe videre med avtaler og gjøre tjenesten din bedre så du faktisk får kunder som syntes det er verdt det å være medlem. Oppdater websiden og lag deg en ny facebook-side med alle de gode nyhetene.

 

Værsågod. Gjøres ikke dette vil du bade i gjørma i flere år fremover og osloVIP vil til syvende og sist dø. Send meg en PM dersom du lurer på noe.

Endret av Quote
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Jeg har lest igjennom tråden, og jeg forstår både daglig leder av osloVIP og de frustrerte kundene. 

 

Tips til *fjernet navn*:

 

OsloVIP har et elendig rykte nå, og nei, jeg blander ikke med VIPNORGE. Bare å google oslovip nå så kommer to store forumtråder opp. Facebooksiden er nede, og info på nettsiden din er ikke oppdatert. Har du noe lyst til å drive selskapet ditt videre? 

 

Da har jeg ett tips: bygg tillit igjen og slutt krigen din med medlemskap som har gått totalt i glemmeboksen.

 

1. Skaff deg et enkelt CRM system fort som svint, få all infoen overført automatisk. Koster ikke mer enn et par hundrelapper i måneden for å fikse flaskehalsen din som ødelegger for hele businessmodellen din. Først og fremst så fjerner du AUTOMATISK BINDING i 12 måneder etter 1 år, og kutter oppsigelsestiden helt. Du kan godt ha 12 mnd. binding fom. oppmelding, men etter det er det helt på sin plass at man er fri, slik som alle andre tjenester. Du står veldig på at det skal være rettferdig, og som en selger så vet du at du også skal holde det enkelt. Så gjør det.

 

2. Legg deg helt flat. Det er ikke rimelig at kunder som har glemt medlemsskapet sitt og som ikke hørt fra deg på 2 år plutselig skal betale 2400 kroner per år. Derfor legger du deg flat i en mail du sender til alle utestående, og gir en helt grei gulrot, f.eks. 50% avslag på beløpet de skylder deg, såklart uten forsinkelsesgebyr, fordi du "beklager veldig ovenfor dårlig oppfølging og kundeservice, og antar at halvparten av de gamle kundene dine kanskje ikke har sett behovet for å si opp da det ikke ble trekt automatisk, noe som dessverre er feil og at du har loven på din side med det kravet". Godt rettferdig kompromiss. Dermed vil ikke kundene føle seg veldig lurt av deg, og du gjør en god gest som du kan spare veldig mye tid og stress på, med samvittighet i behold. 

 

Du nevner såklart at alt er mye bedre nå, systemer er på plass og "vi" jobber stadig med å få til enda bedre deals. Legg også ved nye betingelser: ingen oppsigelse, ingen automatisk fornyelse av bindingstid. 

 

Og det viktigste med mailen: legg ved disse to alternativene. 

- Jeg ønsker å si opp avtalen jeg har i dag (nevn gjerne grunn).  

- Jeg ønsker å fortsette med OsloVIP.

 

Mailen purres så du får svar fra alle. Bruk tiden din på å oppdatere det her. Seriøst, få orden på alt her og kartlegg, for det du har nå er rett og slett at du graver deg dypere og dypere i dritten og ikke noe bærekraftig strategi.

 

Dersom dette er en oppgave som du tror kommer til å ta for mye tid, lei et callsenter som kan ringe opp de hundre/tusen numrene for å avklare situasjonen. Enkelt og greit, gjort på en ettermiddag.

 

3. Du bruker all tiden din på å fiske inn hundrelapper som ikke blir trekt, dette må du slutte med så du kan jobbe videre med avtaler og gjøre tjenesten din bedre så du faktisk får kunder som syntes det er verdt det å være medlem. Oppdater websiden og lag deg en ny facebook-side med alle de gode nyhetene.

 

Værsågod. Gjøres ikke dette vil du bade i gjørma i flere år fremover og osloVIP vil til syvende og sist dø. Send meg en PM dersom du lurer på noe.

 

Tror ikke du har helt har skjønt dette. Det er et enkeltpersonsforetak, hver gang *fjernet navn* skriver "vi" så mener han "jeg".

 

Han er ikke interessert i et fungerende system, det vil bety at kunder kan melde seg av. Det han tjener penger på er å lure de som glemmer å melde seg av, de har gjerne aldri brukt kortet men blir fakturert for tusener senere.

 

Altså han spekulerer i at folk glemmer å melde seg av, derfor er det viktig å unngå å påminne de om det.

Endret av Quote
*fjernet navn*
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du glemte forsinkelsesgebyret på kr 99,- PR AVVISTE TREKK.

Og INGEN ANSVAR når butikker han har avtale med ikke godtar kortet.

 

Det virker som om forretningsmodellen er bygget rundt dette. Eg ønsker å legge godsiden til å tro at dette er oppstartsfeil men det begynner å bli vanskelig. Påstandene om å ønske å være løsningsorientert, følge lovverket og være grei mot kunder er vanskeligere og vanskeligere å tro på.

Lenke til kommentar

Tror ikke du har helt har skjønt dette. Det er et enkeltpersonsforetak, hver gang *fjernet navn* skriver "vi" så mener han "jeg".

 

Han er ikke interessert i et fungerende system, det vil bety at kunder kan melde seg av. Det han tjener penger på er å lure de som glemmer å melde seg av, de har gjerne aldri brukt kortet men blir fakturert for tusener senere.

 

Altså han spekulerer i at folk glemmer å melde seg av, derfor er det viktig å unngå å påminne de om det.

 

Jeg har skjønt det veldig godt. Vil han faktisk drive den businessen her og se litt fremover, så må han legge om foretaket slik jeg skrev over. Selve ideen er ikke dum, og folk som signerer ser jo faktisk et behov som blir dekt her, eller penger å spare. Jeg skrev "vi" på "selskapets" vegne.

 

OsloVIP går selvfølgelig rett i dass dersom han fortsetter å purre på evig gamle kunder og har utdatert system uten noe orden. Han snakker mye om rettferdighet, så dersom han startet osloVIP for å faktisk ha en tjeneste og ikke drive ren svindel, så må det reorganiseres... Når folk er bundet i 1 år i starten er det jo idiotisk å ikke påminne kunder i det året om at "hey, bruk osloVIP og utnytt noen sweet deals". At det løper videre er jo helt greit, og sikkert mange som glemmer å si opp, men da er det ihvertfall ingen overdrevne betingelser som kun gir pepper og korsiktig gevinst.

 

Er ikke *fjernet navn* enig i litt av dette?

Endret av Quote
Lenke til kommentar

Det går ikke i dass, han står på gaten og rekrutterer/lurer nye folk. Han trenger ikke å beholde kunder.
Kundene blir lovet rabatter men får de ikke.

Nomore, Jeg glemte også lureri rundt rabattavtaler som ikke eksisterer, kunder som ikke får rabatter og det er også noen rabatter som gjelder alle men oslovip reklamerer med at det er deres avtaler. F.eks. rabatt med taxisentral om du laster ned og bestiller via app - oslovip har ingenting med denne rabatten å gjøre.

Til *fjernet navn*, jeg tror virksomheten din er ulovlig og tror du skal slite med å drive inn kravene.

Endret av Quote
*fjernet navn*
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har mange ganger i løpet av denne tråden lurt veldig på hvorfor denne *fjernet navn* fortsetter å skrive innlegg. Alt han oppnår er jo å kaste mer bensin på bålet. Hadde han ikke bidratt, ville tråden forlengst vært glemt og begravet nå.

Endret av Quote
*fjernet navn*
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...