Gå til innhold

Når vil det bli forbud på burka og niqab?


Pai

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Hvis ikke staten skal bestemme hva folk skal ha på seg, hvorfor skal de bestemme hva statsansatte skal ha på seg? (Annet enn som arbeidsgiver, i likhet med private sådanne?) Hvorfor vil du og Goth diskriminere statsansatte?

 

Geir :)

 

Det er helt greit og ha et prinsipielt forhold til denne problemstillingen med valgfrie klær. I dag er det faktisk kleskoder på mange arbeidsplasser, for flere tusen arbeidstagere i stat og kommuner. I psykiatrien som jeg selv jobber i, kan man ikke gå i hva som helst. Alt av symboler på tilhørighet er ikke lov. Dette er svært viktig i forhold til relasjoner med pasienter. Man skal ikke gå med klær som kan virke provoserende, eks. genser med HA logo, eller politiske eller religiøse symboler. På sikkerhetsposter er dette særdeles viktig. Det kan oppstå svært farlige situasjoner om jeg stiller i eks. FrP genser, AP genser osv. Jeg tror de fleste med litt innsikt forstår dette meget godt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Hvis ikke staten skal bestemme hva folk skal ha på seg, hvorfor skal de bestemme hva statsansatte skal ha på seg? (Annet enn som arbeidsgiver, i likhet med private sådanne?) Hvorfor vil du og Goth diskriminere statsansatte?

 

 

Geir :)

 

Det er helt greit og ha et prinsipielt forhold til denne problemstillingen med valgfrie klær. I dag er det faktisk kleskoder på mange arbeidsplasser, for flere tusen arbeidstagere i stat og kommuner. I psykiatrien som jeg selv jobber i, kan man ikke gå i hva som helst. Alt av symboler på tilhørighet er ikke lov. Dette er svært viktig i forhold til relasjoner med pasienter. Man skal ikke gå med klær som kan virke provoserende, eks. genser med HA logo, eller politiske eller religiøse symboler. På sikkerhetsposter er dette særdeles viktig. Det kan oppstå svært farlige situasjoner om jeg stiller i eks. FrP genser, AP genser osv. Jeg tror de fleste med litt innsikt forstår dette meget godt.

Det finnes gode grunner til å forby forskjellige klær, både på det private og offentlig men det finnes også dårlige grunner, særlig de som brukes baretil å ekskludere et kjønn, religion eller etnisk gruppe.

Lenke til kommentar

 

 

 

Hvis ikke staten skal bestemme hva folk skal ha på seg, hvorfor skal de bestemme hva statsansatte skal ha på seg? (Annet enn som arbeidsgiver, i likhet med private sådanne?) Hvorfor vil du og Goth diskriminere statsansatte?

 

 

Geir :)

 

Det er helt greit og ha et prinsipielt forhold til denne problemstillingen med valgfrie klær. I dag er det faktisk kleskoder på mange arbeidsplasser, for flere tusen arbeidstagere i stat og kommuner. I psykiatrien som jeg selv jobber i, kan man ikke gå i hva som helst. Alt av symboler på tilhørighet er ikke lov. Dette er svært viktig i forhold til relasjoner med pasienter. Man skal ikke gå med klær som kan virke provoserende, eks. genser med HA logo, eller politiske eller religiøse symboler. På sikkerhetsposter er dette særdeles viktig. Det kan oppstå svært farlige situasjoner om jeg stiller i eks. FrP genser, AP genser osv. Jeg tror de fleste med litt innsikt forstår dette meget godt.

Det finnes gode grunner til å forby forskjellige klær, både på det private og offentlig men det finnes også dårlige grunner, særlig de som brukes baretil å ekskludere et kjønn, religion eller etnisk gruppe.

 

Ingen skal ekskluderes. Ingen skal nektes sin religion eller politisk ståsted. Men på jobb skal man være nøytral. Fordi hensynet til pasienter, klienter osv. er viktigere en mitt eller ditt ståsted. Om man ikke forstår dette. Da er man ikke egnet til å jobbe i helsevesenet eller sosialtjenester. For det er faktisk et av krava for å få autorisasjon som helse og sosialarbeidere. Mange stryker i praksis pga. kleskoder, oppførsel, mangelfull empati, respekt osv. Det er ikke kun karakterer det handler om under utdannelser som, sykepleier, vernepleier, sosionom osv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bør man da kunne nekte en person jobb grunnet valg av klær? Har de per dags dato en uniformsregel i feks nav som forbyr feks masker?

 

Ja, man bør kunne nekte en person jobb på grunn av valg av klær. Gitt at "man" er arbeidsgiveren. Hva klesreglene i NAV sier vet jeg ikke. On topic kan jeg ikke se at det hadde vært noe negativt om min saksbehandler hos NAV gikk med hijab. Ei heller om hun bar kors rundt halsen. Jeg er opptatt av hvordan hun/han behandler min sak. Jeg ville derimot hatt problemer med å forholde meg til en saksbehandler med burka eller maske. Men NAV har jo ansatte som betjener telefonene også, og da spiller det ingen rolle.

 

Det er helt greit og ha et prinsipielt forhold til denne problemstillingen med valgfrie klær. I dag er det faktisk kleskoder på mange arbeidsplasser, for flere tusen arbeidstagere i stat og kommuner. I psykiatrien som jeg selv jobber i, kan man ikke gå i hva som helst. Alt av symboler på tilhørighet er ikke lov. Dette er svært viktig i forhold til relasjoner med pasienter. Man skal ikke gå med klær som kan virke provoserende, eks. genser med HA logo, eller politiske eller religiøse symboler. På sikkerhetsposter er dette særdeles viktig. Det kan oppstå svært farlige situasjoner om jeg stiller i eks. FrP genser, AP genser osv. Jeg tror de fleste med litt innsikt forstår dette meget godt.

 

 

Javisst. Og den vurderingen kan arbeidsgiver utmerket godt gjøre. En av mine kjære naboer er sjef for en psykiatrisk avdeling her i Bergen, og han skjønner det godt. Antagelig bedre enn politikerne. Så jeg ser fortsatt ikke hvorfor statsansatte skal diskrimineres utover arbeidsgivers rett til å bestemme passende antrekk på sin arbeidsplass. Det rekker lenge.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Spiller jo en rolle for han som må gå med maske om han diskrimineres bort fra stillinger pga friheten til å utøve religionen sin osv. Ikke sikkert han vil sitte på telefon hele dagen, men vil hjelpe folk face to mask.

 

Selvsagt. Men det må det være arbeidsgivers privilegium å bestemme. Ikke vilkårlig selvsagt, men i form av en kjent kleskode. Man har ikke krav på en jobb, man konkurrerer om den med andre interesserte, og det er den som tilbyr jobben som velger den ene eller andre. (Eller ingen, om han ikke synes noen av søkerne passer for jobben.)

 

Poenget mitt med "da spiller det ingen rolle" er at klesdrakten i den situasjonen ikke er avgjørende for evnen til å gjøre jobben tilfredsstillende.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Nei, de skal ikke straffes for å bruke det her. De skal ikke bruke det her.

 

 

Men hva om de allikevel vil? Hvordan har du tenkt å håndheve forbudet ditt?

 

Poenget er at i begge tilfeller utsettes noen kvinner for press fra andre for å bestemme hvordan de skal kle seg. De har Achmed som sier "Du skal kle deg i burka!", og de har Freke som sier "Du skal ikke kle deg i burka!" Hva de selv vil er det ingen av dere som bryr dere om...

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Javisst. Og den vurderingen kan arbeidsgiver utmerket godt gjøre. En av mine kjære naboer er sjef for en psykiatrisk avdeling her i Bergen, og han skjønner det godt. Antagelig bedre enn politikerne. Så jeg ser fortsatt ikke hvorfor statsansatte skal diskrimineres utover arbeidsgivers rett til å bestemme passende antrekk på sin arbeidsplass. Det rekker lenge.

 

Geir :)

 

Arbeidsgivere i det private skal selvsagt ha full myndighet til å bestemme arbeidsantrekk på sine ansatte. Man må være sosialist om man ikke er enig i det.

 

I det offentlige er staten, kommunen eller fylke arbeidsgiver, som styres av politikere. Ikke en avdelingsleder som din nabo og som jeg selv flere ganger har vært. Det er viktig og ha et samlet regelverk rundt dette. En slik myndighet må aldri legges til avdelingsledere, fordi de byttes ut og man vet aldri hva man får inn i slike stillinger. Vi må huske at vi har med sårbare mennesker å gjøre, spesielt i psykiatrien. Det er ikke rom for ideologiske overbevisninger og prinsipielle diskusjoner. Som helsepersonell skal vi ha pasient i fokus, ikke religiøse eller politiske overbevisninger vi selv dyrker.

Lenke til kommentar

Skjønte det. Mitt poeng er at jeg vil holde politikerne unna bestemmelser om antrekk, siden de ikke er noe mer å stole på enn avdelingsledere. Og siden politikerne byttes ut minst like ofte som avdelingslederne...

 

Nå mente jeg ikke avdelingsleder (som i "leder på en avdeling i en lokal institusjon"), men arbeidsgiver, altså leder for en offentlig virksomhet. For eksempel politiledelsen eller ledelsen for en annen etat. "Avdeling" var litt misvisende fra min side. Min nabo er overlege og øverste medisinske sjef. :)

 

Der synes jeg det er passende at den vurderingen ligger. Så vil politiet ha et større behov for å vise sin tilhørighet og myndighet via uniformering enn andre etater. En brannmann (-kvinne) med kalott eller hijab under hjelmen vil ikke være mindre egnet til å utføre jobben sin. Gitt at hijaben er brannsikker. Og om politimesteren i Oslo synes det gir et fornuftig forhold til byens muslimske minoritet om politibetjenter bruker uniformshijab, så synes jeg det er grei at han bestemmer også.

 

Vi er uansett litt utenfor topic. Som ikke dreier seg om hijab på arbeidsplassen, men om tildekking av ansiktet (burka og niqab) i det offentlige rom. Jeg skulle ønske at muslimske kvinner hev burkaen og niqaben veggimellom. Men jeg er liberalist av lynne, og skeptisk til statlige forbud og påbud som middel til å regulere adferd. Den slags passer bedre for en sosialist...

 

Geir :)

Lenke til kommentar

 

Vi er uansett litt utenfor topic. Som ikke dreier seg om hijab på arbeidsplassen, men om tildekking av ansiktet (burka og niqab) i det offentlige rom. Jeg skulle ønske at muslimske kvinner hev burkaen og niqaben veggimellom. Men jeg er liberalist av lynne, og skeptisk til statlige forbud og påbud som middel til å regulere adferd. Den slags passer bedre for en sosialist...

 

Geir :)

Jeg er selv i mot et forbud. Men i det offentlige og spesielt helsevesenet må vi ha kjørelinjer som alle følger. Dette skal ikke overlates til en leder av en etat. Du tenker sikkert på seksjonsledere som de ofte heter i psykiatrien. Pasienter skal sikres god behandling og ikke møte helsepersonell som tydelig viser hva dem står for privat. Derfor må dette kvalitetssikres gjennom lovverket, etiske retningslinjer osv. Mye av dette er allerede på plass i dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som helsepersonell skal vi ha pasient i fokus, ikke religiøse eller politiske overbevisninger vi selv dyrker.[/size]

Likevel når jeg er på sykehus og treffer helsepersonell som heter Ole Knutsen, Mario Antonelli, Arun Kumar og Mohammed Karam, så er blir jeg nesten sikkert at de er Lutheraner, katolske, Hindu og muslim. Har de noe religiøse klær på seg blir det bare en bekreftelse av det jeg allerede trodde. De er mennesker også, ikke bare roboter uten individuelle bakgrunner

 

Det finnes leger i USA som kler på seg på uvannlige måter til å underholde pasientene slik at de ser bort fra deres smerter. En av dem ble velkjente og det ble laget en film om hans liv. Han het Patch Adams, han likte klovn uniform

Lenke til kommentar

 

Som helsepersonell skal vi ha pasient i fokus, ikke religiøse eller politiske overbevisninger vi selv dyrker.[/size]

Likevel når jeg er på sykehus og treffer helsepersonell som heter Ole Knutsen, Mario Antonelli, Arun Kumar og Mohammed Karam, så er blir jeg nesten sikkert at de er Lutheraner, katolske, Hindu og muslim. Har de noe religiøse klær på seg blir det bare en bekreftelse av det jeg allerede trodde. De er mennesker også, ikke bare roboter uten individuelle bakgrunner

 

Det finnes leger i USA som kler på seg på uvannlige måter til å underholde pasientene slik at de ser bort fra deres smerter. En av dem ble velkjente og det ble laget en film om hans liv. Han het Patch Adams, han likte klovn uniform

 

Hvordan du som pasient selv velger og sette mennesker i bås. Er dessverre ditt valg. Alle har et navn og det må selv pasienter forholde seg til. I mine 25 år i helsevesenet har navn aldri vært et problem. Men symboler og utfordrende klær, det har skapt vansker i flere situasjoner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...