Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvor ligger bevisbyrden i en voldtektssak?


Malvado

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Bevis" betyr at man sannsynliggjør tilstrekkelig heller enn å heve over enhver tvil. Det handler om hvem domstolen tror på. Det er lett å si at man er prinsipielt for ditt og datt, men virkeligheten beveger seg som regel i en gråsone. Voldtekt er helt klart et vanskelig område, men som sagt henlegges åtte av ti saker.

Hva som ligger i at noe er "bevist" varierer etter rettsområde og mellom enkeltbestemmelser, men i konteksten straffesaker og skyld så betyr det da vitterlig "hevet over enhver rimelig tvil", og ikke "sannsynliggjort".
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og hvordan er det relevant om jeg tørr spørre?

 

Diskusjonen handler om overgrep mot kvinner - med mindre jeg har misforstått og det som egentlig diskuteres ikke er det det skrives om her. Derfor er samfunnets holdning mot kvinner relevant.

 

Blir noen ranet, så blir det sjelden stilt spørsmål om hvorvidt det egentlig var et ran, eller hvorvidt vedkommende kanskje oppførte seg på en måte som provoserte noen til å rane ham, eller endatil hvorvidt han bare ga fra seg lommeboka og så angret seg i ettertid.

 

Men når det er snakk om voldtekt, og hvor den maskuline oppfatning at kvinner eksisterer for å tekkes menns behov står i fare for å bli utfordret, da er plutselig sånne spørsmål veldig relevante å stille.

 

Ord mot ord er ikke spesielt mye vanskeligere når det gjelder voldtekt enn det er når det gjelder det meste annet. Men det er først når det gjelder voldtekt at det rokker ved den mest primære driveren i oss: seksualiteten.

Endret av henrikwl
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ved ett ran er det selvfølgelig ett relevant spørsmål, det er mange som blir tatt i forsikringssvindel hvert år.

Dersom du har kastet lommeboken din på en person for deretter å angre etterpå kan du ikke påstå han har ranet deg.

 

At kvinnen eksisterer for å tekke menns behov er en mening du får stå for selv. Om det virkelig er din mening er det en smule gammeldags.

 

 

 

Diskusjonen handlet i utgangspunktet om ett påstått overgrep som like godt kunne vært utroskap.

 

Derfor kom temaet opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Og hvordan er det relevant om jeg tørr spørre?

 

Ord mot ord er ikke spesielt mye vanskeligere når det gjelder voldtekt enn det er når det gjelder det meste annet.

 

Jo, med mindre mannen har solide bevis for at en voldtekt ikke har funnet sted, så har han så og si ingen sjanse for å bli trodd. Kvinnens ord veier alltid tyngre i norske rettsaler i voldtektsaker.

Voldtekt er et vanskelig tema, hvor grensene går og hvordan man skal beviseføre en slik sak i en rettssak, er en stor utfordring. Men jeg mener at "du er uskyldig til det motsatte er bevist" ikke alltid gjelder i slike saker, noe som er veldig kritikkverdig.

Det er eksempler på saker hvor voldtektsdømte har sittet i fengsel i flere år og kun etter at "voldtektsofferet" valgte å fortelle sannheten, har de blitt sluppet fri.

Jeg sitter ikke på noe fasit på hvordan man kan styrke rettsvernet i slike saker, men det er klart at noe må gjøres.

Lenke til kommentar

Ved ett ran er det selvfølgelig ett relevant spørsmål, det er mange som blir tatt i forsikringssvindel hvert år.

Dersom du har kastet lommeboken din på en person for deretter å angre etterpå kan du ikke påstå han har ranet deg.

 

At kvinnen eksisterer for å tekke menns behov er en mening du får stå for selv. Om det virkelig er din mening er det en smule gammeldags.

 

 

 

Diskusjonen handlet i utgangspunktet om ett påstått overgrep som like godt kunne vært utroskap.

 

Derfor kom temaet opp.

 

Jo, men hvis du faktisk blir ranet, så sitter det ikke en hær av forumkrigere i etterkant og insinuerer at du egentlig kasta lommeboka på raneren og så angret deg etterpå.

 

Jeg diskuterer temaet "Hvor ligger bevisbyrden i en voldtektssak" i jussforumet. Hva som var tema i tråden som denne ble splittet ut i fra er det som er irrelevant her.

 

Jo, med mindre mannen har solide bevis for at en voldtekt ikke har funnet sted, så har han så og si ingen sjanse for å bli trodd. Kvinnens ord veier alltid tyngre i norske rettsaler i voldtektsaker.

Voldtekt er et vanskelig tema, hvor grensene går og hvordan man skal beviseføre en slik sak i en rettssak, er en stor utfordring. Men jeg mener at "du er uskyldig til det motsatte er bevist" ikke alltid gjelder i slike saker, noe som er veldig kritikkverdig.

Det er eksempler på saker hvor voldtektsdømte har sittet i fengsel i flere år og kun etter at "voldtektsofferet" valgte å fortelle sannheten, har de blitt sluppet fri.

Jeg sitter ikke på noe fasit på hvordan man kan styrke rettsvernet i slike saker, men det er klart at noe må gjøres.

 

Som andre her har påpekt, 8 av 10 voldtektsanmeldelser blir henlagt, og av de som ikke blir henlagt ender veldig få i domfellelse. Det er ekstremt vanskelig å bli dømt for voldtekt.

Lenke til kommentar

Du får lese det jeg skriver/har skrevet og ta teksten for det den er, så kan du stille spørsmål fremfor å implisere (eller legge ord i min munn som du tilsynelatende prøver på)

 

Så kan du heller stille spørsmål dersom noe er uklart.

 

 

Det jeg etterlyser er strengere krav til førsel av bevis, det skjer voldtekter i Norge og voldtektsmenn skal selvfølgelig fengsels etter den hjemmel loven åpner for. Men det jeg ønsker er at det skal legges mer fokus på faktiske bevis fremfor vitneforklaringer med mindre disse fjerner en hver form for tvil som måtte eksistere(typisk tredjeparts forklaring).

 

Slik som i andre saker, i grunn.

Endret av Priim
Lenke til kommentar

 

"Bevis" betyr at man sannsynliggjør tilstrekkelig heller enn å heve over enhver tvil. Det handler om hvem domstolen tror på. Det er lett å si at man er prinsipielt for ditt og datt, men virkeligheten beveger seg som regel i en gråsone. Voldtekt er helt klart et vanskelig område, men som sagt henlegges åtte av ti saker.

Hva som ligger i at noe er "bevist" varierer etter rettsområde og mellom enkeltbestemmelser, men i konteksten straffesaker og skyld så betyr det da vitterlig "hevet over enhver rimelig tvil", og ikke "sannsynliggjort".

 

Ja, med andre ord sannsynliggjort tilstrekkelig. Det jeg prøvde å si var at graden av sikkerhet ikke trenger å være så høy som jeg har inntrykk av at Priim forlanger (at vi også bør ta hensyn til den "urimelige tvilen", om du vil). Vi trenger å nå et punkt hvor vi sier "det er ingen grunn til å tro noe annet", men selv på det nivået er det slingringsmonn.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Ved ett ran er det selvfølgelig ett relevant spørsmål, det er mange som blir tatt i forsikringssvindel hvert år.

Dersom du har kastet lommeboken din på en person for deretter å angre etterpå kan du ikke påstå han har ranet deg.

 

At kvinnen eksisterer for å tekke menns behov er en mening du får stå for selv. Om det virkelig er din mening er det en smule gammeldags.

 

Og i konteksten ran/tyveri er det derfor relevant å ta opp samfunnets holdninger til forsikringssvindel.

 

Mens i konteksten voldtekt er det relevant å ta opp samfunnets holdninger til kvinner.

 

Takk for at du forstår poenget mitt.

Lenke til kommentar

Hvor mange voldtektsdommer har du egentlig lest, priim? Hvor mange hovedforhandlinger har du fulgt? Vet du egentlig hvordan bevisvurdering foregår i voldtektssaker, eller synser du bare?

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/--Jeg-sa-et-justismord-under-oppseiling-7069638.html

 

Hvor mange slike saker tror du ikke det finnes? Eller går folk fortsatt rundt i den søte tro at det norske rettssystemet ikke begår justismord årlig?

 

- Jeg er småbarnsfar og vil alltid være på barnas side. Mannen hadde ikke gode kort på hånden: han var anklaget for misbruk av din egen datter og også dømt for det i en tidligere rettsinstans. I løpet av rettsforhandlingene ble juryen imidlertid usikre. Det var ingen beviser, det var ord mot ord. Flertallet hadde til slutt så mye tvil at vi ikke kunne kjenne ham skyldig, sier Reksten.

 

 

Du må gjerne påstå at jeg er så langt i fra å ha noe å fare med som overhodet mulig, men fremfor å sable meg fra en høy hest får du heller konkludere med at vi er uenige. Jeg synes ikke ord mot ord er godt nok.

 

Ved ett ran er det selvfølgelig ett relevant spørsmål, det er mange som blir tatt i forsikringssvindel hvert år.

Dersom du har kastet lommeboken din på en person for deretter å angre etterpå kan du ikke påstå han har ranet deg.

 

At kvinnen eksisterer for å tekke menns behov er en mening du får stå for selv. Om det virkelig er din mening er det en smule gammeldags.

 

Og i konteksten ran/tyveri er det derfor relevant å ta opp samfunnets holdninger til forsikringssvindel.

 

Mens i konteksten voldtekt er det relevant å ta opp samfunnets holdninger til kvinner.

 

Takk for at du forstår poenget mitt.

 

 

Så dersom samfunnet forandrer holdningene sine til kvinner mener du at det hadde blitt galt å dømme voldtektesmenn?

Endret av Priim
Lenke til kommentar

Det jeg etterlyser er strengere krav til førsel av bevis, det skjer voldtekter i Norge og voldtektsmenn skal selvfølgelig fengsels etter den hjemmel loven åpner for. Men det jeg ønsker er at det skal legges mer fokus på faktiske bevis fremfor vitneforklaringer med mindre disse fjerner en hver form for tvil som måtte eksistere(typisk tredjeparts forklaring).

 

Når det er slik at voldtektsdommer er såpass sjeldne som de er, er jeg av den oppfatning at kravene til bevisførsel er sterke nok med god margin.

Lenke til kommentar
Når det er slik at voldtektsdommer er såpass sjeldne som de er, er jeg av den oppfatning at kravene til bevisførsel er sterke nok med god margin.

 

Burde ikke en slik konklusjon være basert på bakgrunn av hvorvidt det finnes (uakseptabelt) slingrom for feildømming eller ikke, og ikke antall voldtektsdommer som er en helt annen betinget hendelse?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...