Gå til innhold

Spillutvikler eksploderte på Twitter – Valve fjernet spillet hans fra Steam


Anbefalte innlegg

Det ville jo være rart om ikkje Valve var godt kjent med Maulbeck og personligheten hans. Men jo, både Valve og Maulbeck oppfører seg som dramaqueen's. Men offerrolla skal vernast om sjølv om alle oppegåande ser at dette ikkje var ein reell trussel. Kvifor Valve ikkje ikkje tok tak i problemet men heller gjekk for offerrolla er ikkje godt å seie. Kanskje var det framprovosert eller pga ein medarbeider som vart redd for Gabe. Alt er mulig og slik velger eg å sjå på dette fram til man veit noko meir.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det ville jo være rart om ikkje Valve var godt kjent med Maulbeck og personligheten hans. Men jo, både Valve og Maulbeck oppfører seg som dramaqueen's. Men offerrolla skal vernast om sjølv om alle oppegåande ser at dette ikkje var ein reell trussel. Kvifor Valve ikkje ikkje tok tak i problemet men heller gjekk for offerrolla er ikkje godt å seie. Kanskje var det framprovosert eller pga ein medarbeider som vart redd for Gabe. Alt er mulig og slik velger eg å sjå på dette fram til man veit noko meir.

 

Hva om personlighetene til Gabe er at han er sart for dødstrusler? Hvorfor skal det liksom være greit å lire av seg dødstrusler? Tror du slikt er koselig å få dagen lang? La oss kalle det mobbing da, fordi det det er. Er sånn greit? Skal folk kunne konsekvensløst oppføre seg som bøller, bare fordi det er mot en person med mye makt, hva om det ikke hadde vært mot Gabe, men noen andre?

 

Jeg tviler meget sterkt på at de kunne forutse at han kom til å komme med noen døstrussel, jeg tror de er involvert med masse folk fra spillbransjen hele tiden, og ikke gjør research om alle som er involvert i enhver liten indie-tittel.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er fordelen med at det er alternativer som Origin og GOG inne på banen nå om dagen. Jeg forsvarer på ingen mulig måte det utvikleren gjorde, men det er et problem når et selskap styrer en så stor platform som de lyster.

Sett at Steam hadde hatt et i praksis fullstendig monopol på distribusjon av spill på PC. Da hadde slike utfall som dette vært enda mer foruroligende - skal et selskap få bestemme hvem som skal ha mulighet til å selge dataspill eller ikke?

Nå er det heldigvis slik at selv om Steam er veldig, veldig stort, finnes det relativt gode alternativer, inkludert fullstendig uavhengig distribusjon. Men vi bør passe på at Steam ikke får komme nærmere et monopol enn det er i dag, når vi ser at de selv skriver loven om distribusjonstilgang ettersom hva de synes er godt eller for galt, selv etter et spill er greenlit av brukere.

 

Det er imidlertid formidlende dersom det allerede står i kontrakten man godtar med Steam at ting som kan tolkes som drapstrusler fører til tap av tilgang. Det som gjør dette uheldig for Valve er at det høres ut som om det er en regel de fant på på stedet.

Endret av aspis
Lenke til kommentar

Sett at Steam hadde hatt et i praksis fullstendig monopol på distribusjon av spill på PC. Da hadde slike utfall som dette vært enda mer foruroligende - skal et selskap få bestemme hvem som skal ha mulighet til å selge dataspill eller ikke?

 

Nå er det ikke slik at Steam bestemmer hvem som skal ha mulighet til å selge spill eller ikke, men det handler om at han ikke får selge spillet sitt på deres platform, etter å ha drapstruet en ansatt. Om jeg hadde fått kontrakt på Rema 1000 om å jobbe i kassa der, for så å drapstrue sjefen fordi han brukte feil bilde på ID-kortet mitt, så hadde jeg selvfølgelig ikke fått jobbe der lenger. Det betyr ikke nødvendigvis at jeg ikke hadde fått jobbet i noen andre butikker, men sansynligvis hadde det vært veldig vanskelig, ettersom en drapstrussel er veldig alvorlig uansett om det lå noe i det eller ikke.

Lenke til kommentar

Utrolig skummelt at Valve har så mye makt nå

 

Yes, de har så mye makt at de kan nekte å selge spill via sin egen plattform. Greit at det er en stor og veldig betydelig del av PC-gaming, og man vil nå ut til mye mindre folk om man ikke får gitt ut spillet på Steam, men i dette tilfellet er det uansett hans egen feil. Han står uansett fritt til å selge spillet via andre kanaler.

Lenke til kommentar

 

 

Det ville jo være rart om ikkje Valve var godt kjent med Maulbeck og personligheten hans. Men jo, både Valve og Maulbeck oppfører seg som dramaqueen's. Men offerrolla skal vernast om sjølv om alle oppegåande ser at dette ikkje var ein reell trussel. Kvifor Valve ikkje ikkje tok tak i problemet men heller gjekk for offerrolla er ikkje godt å seie. Kanskje var det framprovosert eller pga ein medarbeider som vart redd for Gabe. Alt er mulig og slik velger eg å sjå på dette fram til man veit noko meir.

Hva om personlighetene til Gabe er at han er sart for dødstrusler? Hvorfor skal det liksom være greit å lire av seg dødstrusler? Tror du slikt er koselig å få dagen lang? La oss kalle det mobbing da, fordi det det er. Er sånn greit? Skal folk kunne konsekvensløst oppføre seg som bøller, bare fordi det er mot en person med mye makt, hva om det ikke hadde vært mot Gabe, men noen andre?

 

Jeg tviler meget sterkt på at de kunne forutse at han kom til å komme med noen døstrussel, jeg tror de er involvert med masse folk fra spillbransjen hele tiden, og ikke gjør research om alle som er involvert i enhver liten indie-tittel.

 

AtW

Seie ikkje at drapstrussler er greit. Valve kunne reagert på ein betre måte er det eg vil fram til. Det er ikkje for mykje forlangt at Valve opptrer voksent sjølv om andre ikkje er i stand til det.

 

Frustrasjon-utblåsning er heller ikkje å sidestille med mobbing eller bølleframferd. At du bastant kaller frustrasjons-utblåsing for mobbing er ikkje greit. Det er som å spytte på nettopp di som er utsatt for mobbing da di gjerne kommer til eit punkt der di ønsker mobberen død både tankemesiig og verbalt.

 

Maulbeck tok seg tross alt bryet med å prøve å ordne opp etterpå utan å nå fram hjå Valve. Det minner verken om ein drapsmann, mobber eller bølle med stor B.

 

Når det kommer til Valve og Maulbeck har di såpass historie å vise til, at research synast unødvendig. Forundrer meg ikkje om det har blinka ein "red alert" rundt all kontakt Valve hadde med Maulbeck etter Greenlight-fadesen. Av di som har fulgt litt med på utviklinga av dette spillet virker det ikkje som noko stor overraskelse at utblåsinga fra godeste Maulbeck tok av.

Lenke til kommentar

Drapstrusler er ulovlig. Enkelt og greit. At det blir diskutert om Steam overreagerer forbauser meg og gjør meg skeptisk til mine medmennesker.

 

Om folk vil ha spillet så finnes det andre steder å få tak i det uansett. At hans spillutvikler karrière har blitt ødelagt av dette er bedre den at han havner i fengsel så han bør takke for seg og være glad han kom så lett unna.

Lenke til kommentar

Seie ikkje at drapstrussler er greit. Valve kunne reagert på ein betre måte er det eg vil fram til. Det er ikkje for mykje forlangt at Valve opptrer voksent sjølv om andre ikkje er i stand til det.

 

 

Jeg vil jo si det er akkurat det Valve gjorde i denne situasjonen. De var både ryddige og voksne da de resolutt fjernet spillet hans fra butikken deres. Mange her påpeker at de har en betydelig markedsandel og dermed et ansvar, og jeg er helt enig i det, men ansvaret strekker seg ikke til å tolerere drapstrusler mot ansatte i "konkuransens navn"

Endret av Vegard#
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Det ville jo være rart om ikkje Valve var godt kjent med Maulbeck og personligheten hans. Men jo, både Valve og Maulbeck oppfører seg som dramaqueen's. Men offerrolla skal vernast om sjølv om alle oppegåande ser at dette ikkje var ein reell trussel. Kvifor Valve ikkje ikkje tok tak i problemet men heller gjekk for offerrolla er ikkje godt å seie. Kanskje var det framprovosert eller pga ein medarbeider som vart redd for Gabe. Alt er mulig og slik velger eg å sjå på dette fram til man veit noko meir.

Hva om personlighetene til Gabe er at han er sart for dødstrusler? Hvorfor skal det liksom være greit å lire av seg dødstrusler? Tror du slikt er koselig å få dagen lang? La oss kalle det mobbing da, fordi det det er. Er sånn greit? Skal folk kunne konsekvensløst oppføre seg som bøller, bare fordi det er mot en person med mye makt, hva om det ikke hadde vært mot Gabe, men noen andre?

 

Jeg tviler meget sterkt på at de kunne forutse at han kom til å komme med noen døstrussel, jeg tror de er involvert med masse folk fra spillbransjen hele tiden, og ikke gjør research om alle som er involvert i enhver liten indie-tittel.

 

AtW

Seie ikkje at drapstrussler er greit. Valve kunne reagert på ein betre måte er det eg vil fram til. Det er ikkje for mykje forlangt at Valve opptrer voksent sjølv om andre ikkje er i stand til det.

 

Frustrasjon-utblåsning er heller ikkje å sidestille med mobbing eller bølleframferd. At du bastant kaller frustrasjons-utblåsing for mobbing er ikkje greit. Det er som å spytte på nettopp di som er utsatt for mobbing da di gjerne kommer til eit punkt der di ønsker mobberen død både tankemesiig og verbalt.

 

Maulbeck tok seg tross alt bryet med å prøve å ordne opp etterpå utan å nå fram hjå Valve. Det minner verken om ein drapsmann, mobber eller bølle med stor B.

 

Når det kommer til Valve og Maulbeck har di såpass historie å vise til, at research synast unødvendig. Forundrer meg ikkje om det har blinka ein "red alert" rundt all kontakt Valve hadde med Maulbeck etter Greenlight-fadesen. Av di som har fulgt litt med på utviklinga av dette spillet virker det ikkje som noko stor overraskelse at utblåsinga fra godeste Maulbeck tok av.

 

 

Er å godta drapstrusler uten at det får konsekvenser å opptre voksent?

 

Jo, det er akkurat mobbing det er, man påfører folk psykisk ubehag for å påvirke de, det er ikke å spytte på de som blir mobbet i det hele tatt, jeg skal banne på at de færreste mobbeofre vil si at en drapstrussel fra mobberen er så mild at det ikke regnes som en del av mobbingen.

 

Virkelig? Viljen til å gjøre ting som begunstiger deg selv er noe som gjør at man ikke minner om en bølle eller en mobber? Jeg deler i liten grad den vurderingen.

 

Personlig tror jeg du massivt overvurderer store firmas vilje til å sette seg inn i personligheten til alle de som de har kontakt med. Det likner mer en konspirasjonteori enn noe annet at valve skal ha analysert hans personlighet og med vilje lokket ut en drapstrussel.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hvem er det som oppfører seg som en dramaqueen når man kommer med dødstrusler fordi man er misfornøyd med kundeservice? Er det ikke greit at den salgs oppførsel, som faktisk forsøpler mye på internett får litt konsekvenser også, så folk lærer seg at slikt ikke er greit. Det er faktisk ikke sånn at man bør kunne tåle trusler mot sin person hele tiden for å være en offentlig person. Det er over streken. Og at Valve hadde som taktikk å framprovosere dette ser jeg på som utrolig far-fetched.

 

AtW

 

Trenger det å være enten eller i denne situasjonen? Begge har gjort sitt i denne situasjonen som ikke holder mål.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Det ville jo være rart om ikkje Valve var godt kjent med Maulbeck og personligheten hans. Men jo, både Valve og Maulbeck oppfører seg som dramaqueen's. Men offerrolla skal vernast om sjølv om alle oppegåande ser at dette ikkje var ein reell trussel. Kvifor Valve ikkje ikkje tok tak i problemet men heller gjekk for offerrolla er ikkje godt å seie. Kanskje var det framprovosert eller pga ein medarbeider som vart redd for Gabe. Alt er mulig og slik velger eg å sjå på dette fram til man veit noko meir.

Hva om personlighetene til Gabe er at han er sart for dødstrusler? Hvorfor skal det liksom være greit å lire av seg dødstrusler? Tror du slikt er koselig å få dagen lang? La oss kalle det mobbing da, fordi det det er. Er sånn greit? Skal folk kunne konsekvensløst oppføre seg som bøller, bare fordi det er mot en person med mye makt, hva om det ikke hadde vært mot Gabe, men noen andre?

 

Jeg tviler meget sterkt på at de kunne forutse at han kom til å komme med noen døstrussel, jeg tror de er involvert med masse folk fra spillbransjen hele tiden, og ikke gjør research om alle som er involvert i enhver liten indie-tittel.

 

AtW

Seie ikkje at drapstrussler er greit. Valve kunne reagert på ein betre måte er det eg vil fram til. Det er ikkje for mykje forlangt at Valve opptrer voksent sjølv om andre ikkje er i stand til det.

 

Frustrasjon-utblåsning er heller ikkje å sidestille med mobbing eller bølleframferd. At du bastant kaller frustrasjons-utblåsing for mobbing er ikkje greit. Det er som å spytte på nettopp di som er utsatt for mobbing da di gjerne kommer til eit punkt der di ønsker mobberen død både tankemesiig og verbalt.

 

Maulbeck tok seg tross alt bryet med å prøve å ordne opp etterpå utan å nå fram hjå Valve. Det minner verken om ein drapsmann, mobber eller bølle med stor B.

 

Når det kommer til Valve og Maulbeck har di såpass historie å vise til, at research synast unødvendig. Forundrer meg ikkje om det har blinka ein "red alert" rundt all kontakt Valve hadde med Maulbeck etter Greenlight-fadesen. Av di som har fulgt litt med på utviklinga av dette spillet virker det ikkje som noko stor overraskelse at utblåsinga fra godeste Maulbeck tok av.

Er å godta drapstrusler uten at det får konsekvenser å opptre voksent?

 

Jo, det er akkurat mobbing det er, man påfører folk psykisk ubehag for å påvirke de, det er ikke å spytte på de som blir mobbet i det hele tatt, jeg skal banne på at de færreste mobbeofre vil si at en drapstrussel fra mobberen er så mild at det ikke regnes som en del av mobbingen.

 

Virkelig? Viljen til å gjøre ting som begunstiger deg selv er noe som gjør at man ikke minner om en bølle eller en mobber? Jeg deler i liten grad den vurderingen.

 

Personlig tror jeg du massivt overvurderer store firmas vilje til å sette seg inn i personligheten til alle de som de har kontakt med. Det likner mer en konspirasjonteori enn noe annet at valve skal ha analysert hans personlighet og med vilje lokket ut en drapstrussel.

 

AtW

Eg seie ikkje at man skal godta drapstrussler. Premisset her er at denne drapstrusselen er ei frustrasjons-utblåsing. Det bør man håndtere på ein anna måte enn ein reell drapstrussel, eventuellt gjenntatte drapstrussler.

 

Er ikkje enig i at frustrasjons-utblåsing er mobbing. Det er tross alt ein enkeltståande hending og ikkje noko som skjer over lengre tid. Gjentatte drapstrussler vil komme inn under mobbing, men her meiner eg mobbekortet er feilplassert så det holder.

 

Eller viljen til å unnskylde for egen dumskap, angre sine synder og prøve å ordne opp. Til dags dato har eg ikkje sett med sjølvsyn at mobbere eller Bøller går for den løysinga.

 

Store firma analyserer medarbeidarane og kundane sine mykje meir enn di fleste er klar over. Her reagerer eg på at Valve ikkje tek tak i problemet Maulbeck opplevde men at Valve samtidig er ganske så kjappe med å fjerne spillet og avslutte samarbeidet kort tid etter at Maulbeck gjekk for langt. Man kan jo lure på om Valve satt å venta på den reaksjonen utan å rette opp i det egentlige problemet.

Lenke til kommentar

En utblåsing eller ikke, det er en drapstrussel, akkurat som vold er vold, selv om det er en utblåsning. En drapstrussel er langt over det som er forventet måte å få utløp for irritasjon.

 

Jeg tipper Gabe får drapstrusler jevnlig, og over tid.

 

Det skjer ganske ofte om man har noe å tjene på det. Bøller og mobbere er ikke utelukkende sosiopater heller, som det virker som du antar.

 

Jaha? Gjør de nå det, det er ikke min erfaring fra store firma, ihvertfall ikke på det nivået du skisserer her.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...