Gå til innhold

FM15 - Generell diskusjon rundt/ om Football Manager 2015


Anbefalte innlegg

Veldig fornøyd med betaen sålangt. Ren fryd å spille med United etter sommerens overgangsvindu.

 

Jeg la merke til en ting, og det er at antall mål per kamp er urealistisk høyt. Gikk fra å tape 9-0 i preseason mot Santos til å vinne 7-3 over Southampton. Spilte også 6-3 mot Crystal Palace. Kan være et tilfelle på min save for alt jeg vet.

 

Noen andre som har merket dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det ikke to skader så er det to utvisninger.

Først så får Smalling rødt etter 13 minutter. Eier fortsatt ballen og spillet, men to ganger kommer en Swansea-spiller løpende nedover sidelinjen, og isteden for å ta et innlegg som et normalt menneske ville ha gjort så skyter de og begge gangene så scorer de...

Alt De Gea skal gjøre er å løfte hendene i været og ta ballen, men på et eller annet vis går den mellom begge gangene...

 

Så får Whelan sitt andre gule kort etter 47 min og RvP scorer på straffe og jeg tenker at jeg kommer til å snu dette, men neida, så får Fellaini sitt andre gule etter 69 min på 11 minutter..

Etter det så går ballen enten i tverligger fra 13 meter eller så skyter de fra 20 meter (og bommer selvfølgelig) isteden for å gå nærmere i 1vs1-situasjoner...

Men så klarer Rafael å score på et lavt skudd fra rundt 18m med flere spillere i veien...........

 

Dypt skuffet over uavgjort og det er tydelig at det trengs en del justeringer.

Endret av RollsReus™
Lenke til kommentar

Noen her som har spilt med et annet lag enn United? Ser at mange lykkes med de, men det er vel strengt talt ikke noe nytt. Synes United alltid har vært latterlig gode på FM. Misforstå meg rett, de er jo et godt lag. Er det fortsatt like vanskelig å beholde jobben mer enn en halv sesong i Liverpool?

Lenke til kommentar

Prøvde med Dortmund i FM14 ihvertfall. Klarte meg ganske bra. Slo Bayern med flere mål flere ganger, men jeg tror nok de var litt undervurdert.

Slet dog en del i CL. Stallen var heller ikke spesielt bred nok.

Hvis jeg husker riktig så var 4-2-3-1 den de brukte til vanlig så det gjorde jobben litt lettere for meg da jeg tok over.

 

Har aldri prøvd med Liverpool, men i saven min på FM15 så er de et midt på treet lag. De hadde nok gjort det bedre med Suarez på laget.

 

Skal også sies at Rodgers fikk sparken på min save i FM14 da jeg brukte en oppdatert database med de nyeste overgangene, men da lå de helt nede på 13. eller 14. plass.

Endret av RollsReus™
Lenke til kommentar

Veldig fornøyd med min første sesong.

 

Vant både P.L, Fa cupen og liga cupen. Ny poengrekort i P.L med 96.

 

Kan ikke huske sist Fm som var så lett første sesong.

 

 

Litt mye klaging fra spillerne som vil til andre klubber har jeg merket.(PSG 2-3 ganger)

 

Men keeper spillet må gjøres noe med, der skjer det mye helt syke ting

post-308916-0-11104300-1414243991_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Spilt en halv sesong med United. Ligger ett poeng foran Liverpool, som er overraskende sterke.

 

Hva angår kampvisningen bruker jeg konsekvent 2D Classic, da jeg finner 3D'motoren uinteressant.

 

Er ikke så overraskende at Liverpool er sterke. Databasene som slippes med nytt FM er stort sett bare oppdatert på spilleroverganger, og fanger ikke opp at lag som Liverpool ikke er så gode som forhåndsspådommene fra "eksperter" skulle tilsi. Liverpool er et 6.-10. lag, men spillervurderingene i databasen er basert på sesongen i fjor, der alt gikk på skinner og Suarez bar dem frem til suksess.

 

Et eksempel på hvor lite oppdatert databasene på spillervurdering er, er Tottenhams Mason. Han har spilt de siste tre kampene i PL for Spurs, foran Bentaleb, Dembele, Paulinho og Stambouli, og var god mot både Man City og Arsenal, men har 1 stjerne i CA i Spurs ved spillstart, og 2,5 i potensiale, eller noe sånt. Det er vel sånn ca svakt tippeliganivå. Mens Dembele og Paulinho ligger på 3,5 stjerner i CA. (Vet ikke nøyaktig CA-verdi, da jeg ikke har tilgang til editor enda).

 

Selv ved siste oppdatering av FM14, før sommerens overganger, var Uniteds lag, spiller for spiller, det nest eller tredje beste i PL målt i CA. Alle som så fotball i 13/14-sesongen og som fikk med seg sommerens hysteri og kollektive enighet om at hele laget måtte byttes ut, må ha forstått at det er pølsevev.

 

Jeg liker virkelig CM/FM, men har de siste årene, etter at jeg har fulgt i overkant godt med på PL selv, virkelig hatt problemer med å akseptere spillervurderingene.

Lenke til kommentar

Tror muligens du har misfortstått. Stjernene i spillet er avhengig av klubbens anseelse og hvem i støtteapparatet som rater dem. En spiller med fem stjerner i Tippeligaen har ikke nødvendigvis fem i Premier League. Samme gjelder med en spiller som har fire stjerner i Spurs, kan ha tre i Man City.

 

(CA og PA i editoren er derfor ikke direkte linket til stjerne i spillet)

Endret av MartinF
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er det bare meg som sliter med tilfredshet blant spillerne når det kommer til trening. Hele troppen maser om det samme "Misfornøyd med manglende oppmerksomhet under taktikktreningen". Jeg prøvde å ansette en taktisk trener til, men klubben ville ikke la meg pga antall trenere i staben fra før.

 

Hvordan løser jeg dette?

Lenke til kommentar

Tror muligens du har misfortstått. Stjernene i spillet er avhengig av klubbens anseelse og hvem i støtteapparatet som rater dem. En spiller med fem stjerner i Tippeligaen har ikke nødvendigvis fem i Premier League. Samme gjelder med en spiller som har fire stjerner i Spurs, kan ha tre i Man City.

 

(CA og PA i editoren er derfor ikke direkte linket til stjerne i spillet)

 

Neida, jeg har ikke misforstått. Jeg kjenner til disse tingene du snakker om. Jeg vet at stjerner er et resultat av en ansatts vurdering, og gjerne også tar utgangspunkt i hvor godt en spiller passer i en rolle og i en posisjon. Men vurderingsevnen til Tottenhams støtteapparat er ikke så dårlig, at de vurderer to jevngode spillere henholdsvis som en stjerne (Mason) og tre komma fem stjerner (Dembele og Paulinho). Jeg vet det meste som går an å vite om stjernevurderinger, og CA og PA. Grunnen til at jeg allikevel henviste til stjernene, er at jeg ikke har tallene på CA enda, ettersom jeg ikke har editor.

 

Jeg vil dog anslå at Mason er vurdert til muuuligens litt i overkant av 100 i CA, mens Paulinho og Dembele nok ligger like i underkant av 160. Dette altså til tross for at Mason har blitt foretrukket fremfor de andre to i de tre siste ligakampene.

 

I fjor var det en tilsvarende situasjon med Bentaleb, som var en rimelig dårlig unggutt, til tross for at det viste seg på vårsesongen at han kunne forsvare en plass på Spurslaget, og at han hadde et veldig godt VM for Algerie.

 

Det jeg ikke liker, med CA og PA, er kombinasjonen med at det er så avgjørende for spillernes prestasjoner og utvikling, samtidig som at det i så mange tilfeller er så feil. Men slik har det vel alltid vært. Og det er neppe et problem for de som ikke følger fotballen i real life tett, som ikke har bedre peiling enn databasen.

Lenke til kommentar

Veldig fornøyd med betaen sålangt. Ren fryd å spille med United etter sommerens overgangsvindu.

 

Jeg la merke til en ting, og det er at antall mål per kamp er urealistisk høyt. Gikk fra å tape 9-0 i preseason mot Santos til å vinne 7-3 over Southampton. Spilte også 6-3 mot Crystal Palace. Kan være et tilfelle på min save for alt jeg vet.

 

Noen andre som har merket dette?

 

Leste på deres hjemmeside om beta att det er ett kjent problem, att keepere i enkelte kamper er elendige som gjir skikkelig urealistisk resultat, så regner med blir fikset om ikkje så lenge etter som dei veitt om det...

Lenke til kommentar

Ifølge Newcastle-researcheren som ble spurt om Rolando Aarons, så svarte han at alle endringer i CA og PA måtte være inne før den 15. juni. Så om denne Mason (som jeg ikke hadde hørt om før forrige helg :p ) plutselig har opplevd at testiklene har falt i pre-season og tidlig i sesongen er det ikke rart at han ikke er like god som man skulle tro.

Lenke til kommentar

Noen med noen innspill på hvordan jeg kan lykkes med godt kontringsangrep? Spiller for øyeblikket med Norwich i 4-2-3-1 med to SM ved spill mot like sterke/svakere lag og samme formasjon, men med to DM når jeg ønsker å spille kontring mot sterkere lag.

 

Det blir vel naturlig å spille et mer direkte pasninsspill for å flytte ballen hurtigere over fra forsvar til angrep under kontringer, men taktikken vil seg ikke. Spiller med instruksjoner som direkte pasninsspil, ligg dypere og utnytt flankene (raske vinger med god teknikk). Likevel viser taktikken seg å fungere ræva mot bedre lag, eller når jeg ønsker å sikre seiere. Mister rett og slett all kontroll over kampen, og kontring fungerer overhodet ikke.

 

Setter pris på alle innspill.

EDIT: Er det holdeløst å spille med fri lagform i en slik taktikk?

Endret av Hugol
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...