Gå til innhold

FM15 - Generell diskusjon rundt/ om Football Manager 2015


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

ahh måtte bare kjøpe neymar til pool i 2020, trengte en ny spiss, solgte origi og en til spiss for å få plass til herligheten. Ikke at jeg slet offensivt, jeg ville bare forsterke laget ytterligere, vekk med to spisser som jeg ikke så at jeg kunne bruke i viktige kamper og inn med en som går rett inn, for en gangs skyld gikk jeg vekk fra ungdoms policyen(gjorde det også med paul pogba og curtious, men de var nødvendige signeringer)

Lenke til kommentar

Jeg trenger et taktikktips. 

 

Jeg spiller som oftest i 4-2-3-1. Min offensive midtbanespiller er best som fremskutt playmaker. Vanligvis bruker jeg en ballvinvende midtbanespiller og en fremskutt playmaker som de to sentrale, men hvordan fungerer det med en fremskutt playmaker lenger framme på banen? Kunne det fungert bedre med to ballvinnende midtbanespillere, evt. boks-til-boks-spillere bak han?

Lenke til kommentar

På papiret er vel det den mest latterlige og minst balanserte sentrale midtbaneduoen det går an å få til i en 4-2-3-1. Den framskutte playmakeren vil bevege seg framover mot motstanderens 16-meter, og gjerne være veldig ute av posisjon når du mister ballen. Den ballvinnende midtbanespilleren er om mulig enda verre til å holde posisjonen sin, og vil konsekvent ruse rundt og jakte etter ballen. Du har altså ingen spillere som på noen som helst måte har som jobb å skjerme forsvaret. 

 

Sånn uten at du har postet spillerne dine, spillestilen din, eller hva det er som gjør at du har funnet det nødvendig å be om taktikktips, så vil jeg foreslå at du har ihvertfall én av de to sentrale på forsvarende mentalitet, og at dette ikke er en BVM. Dersom du vil spille med en playmaker i midtbaneleddet foreslår jeg at du har en dyptliggende playmaker (f). Hvis du insisterer på at playmakeren skal komme litt høyere opp i banen, kan du sette denne på support eller som Vandrende Playmaker, og ha en Sentral Midtbane (f) som makker. 

 

Dersom Dyptliggende Playmaker (f) er greit for deg, kan ofte makkeren til denne være litt mer med framover. Du bør fortsatt unngå BVM, men en SM(s), eller B2B hvis du har spilleren til det, er gode forslag. Som disclaimer, dette uten at jeg har sett laget, spillestilen din, eller noe som helst annet.  :p

Endret av DurinVIII
Lenke til kommentar

For å nevne det, jeg er ennå på FM13, men det frorumet er vel dødt, så jeg spør her :p

 

Jeg spiller med Las Palmas og har Michy Batshuayi som spiss (best som måltyv) og Adam Maher som angripende midtbanespiller. Den offensive midtbanespilleren er den desidert beste spilleren min dersom man tenker på playmakere.

 

Å ha de to sentrale litt mer defensive er planen min, men jeg er litt usikker på hvilken rolle som vil passe best. De passer begge bra som SM, B2B blir vel hakket mer tvilsomt. 

Endret av Patrick123
Lenke til kommentar

Du bør ikke se deg helt blind på hvilken rolle spillere er "best" i, men heller se på hvordan de best kan utnyttes i formasjonen og spillestilen din. Det er heller ikke noe i veien med å to playmakere i en formasjon, dersom du er bekymret over det. Sånn utover det er det litt vrient å komme med gode tips uten å ha sett spillerne og instruksjonene dine. Sånn forøvrig er det noen på det offisielle SI-forumet som skrevet en fryktelig fin guide om samspill mellom spillere og hvilke kombinasjoner som passer godt sammen. Ta en kikk i følgende forumtråd. Den er oppdatert for FM15 nå, men første versjon ble skrevet for FM12 elns, så alle prinsippene gjelder fortsatt.

Endret av DurinVIII
Lenke til kommentar

Det er hvertfall en utfordring. Jeg prøvde meg litt i Villarreal B - tragisk dårlig lag, og hver gang noen enkeltspillere begynte å prestere bra ble de fisket opp til a-laget. Så fikk jeg noen ubrukelige høyrebacker i retur. Det ble lite poeng den sesongen...

Endret av :utakt
Lenke til kommentar

Du bør ikke se deg helt blind på hvilken rolle spillere er "best" i, men heller se på hvordan de best kan utnyttes i formasjonen og spillestilen din. Det er heller ikke noe i veien med å to playmakere i en formasjon, dersom du er bekymret over det. Sånn utover det er det litt vrient å komme med gode tips uten å ha sett spillerne og instruksjonene dine. Sånn forøvrig er det noen på det offisielle SI-forumet som skrevet en fryktelig fin guide om samspill mellom spillere og hvilke kombinasjoner som passer godt sammen. Ta en kikk i følgende forumtråd. Den er oppdatert for FM15 nå, men første versjon ble skrevet for FM12 elns, så alle prinsippene gjelder fortsatt.

 

Takk, jeg skal se litt på den. 

 

Jeg blir nok å variere mellom 4-2-3-1 og 4-4-1-1 (evt. 4-1-3-2 som har fungert godt for meg), og Maher er suverent lagets beste på midtbanen, og spesielt som offensiv midtbane. Jeg trenger en forsterkning i midten bak han, og ser meg om etter "ryddegutter" med god arb. kapasitet og spillforståelse. Maher kan fint brukes som playmaker på en sentral midtbane, men jeg har tidligere hatt et lite problem med å fore spissene mine. Jeg føler jeg får bedre dekning med en trekant på midten med to sentrale og en tredjemann enten foran eller bak dem. 

Lenke til kommentar

Det er hvertfall en utfordring. Jeg prøvde meg litt i Villarreal B - tragisk dårlig lag, og hver gang noen enkeltspillere begynte å prestere bra ble de fisket opp til a-laget. Så fikk jeg noen ubrukelige høyrebacker i retur. Det ble lite poeng den sesongen...

Den frykten jeg har også. Lite muligheter for å hente spillere, gjør de suksess er det vekk med de for 0kr.

Men samtidig, så er det 3 jobbtilbud jeg har, ett B lag i Portugal, ett i Spania, og en 2.div klubb i Hellas som ikke har noe annet enn grå spillere! 

Hadde håpet på an god jobb på ett B-lag gjør vegen til ett A-lag litt lettere.

Lenke til kommentar

 

Det er hvertfall en utfordring. Jeg prøvde meg litt i Villarreal B - tragisk dårlig lag, og hver gang noen enkeltspillere begynte å prestere bra ble de fisket opp til a-laget. Så fikk jeg noen ubrukelige høyrebacker i retur. Det ble lite poeng den sesongen...

Den frykten jeg har også. Lite muligheter for å hente spillere, gjør de suksess er det vekk med de for 0kr.

Men samtidig, så er det 3 jobbtilbud jeg har, ett B lag i Portugal, ett i Spania, og en 2.div klubb i Hellas som ikke har noe annet enn grå spillere! 

Hadde håpet på an god jobb på ett B-lag gjør vegen til ett A-lag litt lettere.

 

Ta en liten ferie ;) . Ordner seg nok til slutt.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Sjekket tilfeldig gjennom "Mest leste" her på forumet, noe som bekreftet mine antagelser. Tråden for FM15 er den minst aktive fm-relaterte diskusjonstråden siden FM08. Hvor har det blitt av engasjementet? Da jeg var yngre leste jeg disse diskusjonstrådene natt og dag, da jeg fant det like givende som spillet selv. Det er mye mulig at spillet blir mer og mer kommersialisert, men det er fortsatt spillet vi alle elsker. Ser frem til oppstart av en ny tråd, og håper på brennende engasjement fra flere. 

Lenke til kommentar

Sjekket tilfeldig gjennom "Mest leste" her på forumet, noe som bekreftet mine antagelser. Tråden for FM15 er den minst aktive fm-relaterte diskusjonstråden siden FM08. Hvor har det blitt av engasjementet? Da jeg var yngre leste jeg disse diskusjonstrådene natt og dag, da jeg fant det like givende som spillet selv. Det er mye mulig at spillet blir mer og mer kommersialisert, men det er fortsatt spillet vi alle elsker. Ser frem til oppstart av en ny tråd, og håper på brennende engasjement fra flere.

Nå tror jeg det har blitt mindre aktivitet på forumet også. Sånn totalt sett.

 

Ellers så har nok engasjementet mitt falt litt. Da FM spiser en del tid når man blir hektet (forsåvidt det samme med andre spill).

Endret av Shi
Lenke til kommentar

Jeg har en save med Karlsruhe gående nå. I tredje sesongen i 2. Bundesliga greier jeg å rykke opp, og som et lite dritlag med offensiv taktikk greier jeg å karre meg til en 4. plass i første sesongen i Bundesliga. Wolfsburg på 3. blir pælma ut av CL på grunn av finansielle problemer, og jeg havner da på mirakuløst vis rett i gruppespillet. Igjen, ettersom jeg er et lite drittlag med offensiv taktikk går det ganske decent, og før siste runde i gruppespillet er stillingen som følger:

Real Madrid    10p

Karslruhe        7p

Tottenham      7p

Porto               4p

 

Jeg slår Porto 0-2 på bortebane, og greier nesten ikke å unngå å smile rundt hodet. Selvfølgelig er det dette som møter meg når kampen er ferdig.

 

lwAVdGM.jpg

 

Jeg tar Tottenham på innbyrdes, Real Madrid tar meg på innbyrdes, Tottenham tar Real Madrid på innbyrdes, og jeg blir tuppa på huet og ræva ut på grunn av for dårlig målforskjell.

Endret av DurinVIII
Lenke til kommentar

Jeg har en save med Karlsruhe gående nå. I tredje sesongen i 2. Bundesliga greier jeg å rykke opp, og som et lite dritlag med offensiv taktikk greier jeg å karre meg til en 4. plass i første sesongen i Bundesliga. Wolfsburg på 3. blir pælma ut av CL på grunn av finansielle problemer, og jeg havner da på mirakuløst vis rett i gruppespillet. Igjen, ettersom jeg er et lite drittlag med offensiv taktikk går det ganske decent, og før siste runde i gruppespillet er stillingen som følger:

Real Madrid    10p

Karslruhe        7p

Tottenham      7p

Porto               4p

 

Jeg slår Porto 0-2 på bortebane, og greier nesten ikke å unngå å smile rundt hodet. Selvfølgelig er det dette som møter meg når kampen er ferdig.

 

lwAVdGM.jpg

 

Jeg tar Tottenham på innbyrdes, Real Madrid tar meg på innbyrdes, Tottenham tar Real Madrid på innbyrdes, og jeg blir tuppa på huet og ræva ut på grunn av for dårlig målforskjell.

oh definisjonen av uheldig, hvem skulle trodd at tottenham skulle tatt real madrid på bortebane ^^

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

wow tok over norge i 2020 i forkant av em turneringen, ville bare prøve det ut :D , så brukte jeg formasjonen jeg har fått tilpasset i liverpool i så mange år, sjonglerte litt med spillere i treningskamp og så ufattelig nok fungerte denne formasjonen såpass bra for norge med en wonderboy i Christer Martinsen som vel puttet i hver kamp, jeg tok spania på senga og slo dem 2-0 og endte utrolig nok opp med å bekjempe belgia i semifinalen etter ett noe meget heldig straffespark i sluttminuttene og danmark ventet meg i finalen.

0-0 og så ble det en episk straffekonk ut av dimensjoner!!

ble 19-18 til meg hvor Nyland ble matchvinner på straffe med sin andre straffescoring og så reddet han keeperen til danmark sitt straffe! Villeste jeg har vært med på, alle scorte på straffe utenom 3 stk liksom :ohmy:

 

Trodde jeg lasta opp bilde på steamen min men gjorde visst ikke det men skal se hva jeg får til senere :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...