Gå til innhold

Oktoberfest 2014 - k.n.b - Nikkor 105mm f/2.5 Pre-AI


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

BjørnÅgeS: Takk for det, jeg hadde noen fine timer i skogen i helgen. Mekanisk vignettering er kanskje noe man kan se på som en svakhet, og vil gi deformerte bokeh-sirkler som du sier. Men jeg tror det er nærmest umulig å unngå på noenlunde lyssterke objektiver, med mindre billedsirkelen tegner vesentlig større enn det aktuelle formatet. Min 105mm f/1.8 gjør det samme i tilsvarende situasjoner. Det er bare å titte inn mot en åpen blender på et objektiv, og holde det litt på skrå. Blenderen vil da synes sitronformet siden den blir delvis skjult bak fremkanten på objektivet.

 

Jan R. Halvorsen: Jeg var heldig som kom akkurat tidsnok på det første tåkebildet, etterpå ble tåka for tett til å kunne se bakgrunnen skikkelig. Jeg får overlate til botanikerne her inne å svare på hva det er vi ser. Det er temmelig bittesmå saker som vokser oppå en fullstendig mosekledd kampestein. Takk for kommentar.

 

BarneyGrumble: Takker, var heldig med det lille solgløttet der. Jeg opplevde topp stemning i tett granskog.

 

smort1: Takk. Naturens egen lyskaster er uovertruffen.

 

Rmatt: Takk for det. Tåke har det med å lage stemning, virkelig trolsk hele veien ut av Maridalen etterpå.

 

twoeyes: Etter stigning kommer nok dessverre nedoverbakke når man er tilbake i travel hverdag. Den 4. (inkludert spoileren) og 5. er nok de jeg selv liker best så langt også. Takker for kommentar.

Endret av k.n.b
Lenke til kommentar

Her var det mye spennende og stor variasjon, falt særlig for stemningsbildet fra Dausjøen og skogsbildet, spesiell vinkling på det siste. Jeg aner heller ikke hva fokusplanovergang er for noe, men bildet var jo severdig, er det en gjettekonkurranse? Minner om elektronfotografi av noen virus jeg har sett, men utstyret ditt er neppe egnet.

Lenke til kommentar

Keyzer28: Takker, var heldig med lyset ja.

 

tomsi42: Ja, det er fra kolleksjonen, dro den ut fra safen i anledning oktoberfesten :D. Neida, det er noen store, sfæriske lysekroner med svært mange lyspunkter.

 

RandiA: Takk for det Randi. Burde vel ikke sagt noe, men avsløringen kom jo rett over her.

 

BjørnÅgeS: Ble liten tid til foto, så måtte bare eksperimentere litt med det som plutselig dukket opp foran meg. Takk for kommentar.

 

JorunT: Takk for det, ble rimelig godt fornøyd med fangsten i helgen. Hjelper jo å ha lysforholdene på sin side også. Elektronmikroskopegenskapene er nok ikke av de beste i det utstyret jeg har nei. Se forklaring rett over her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...