Gå til innhold

Er du bekymret for at Ebola kan komme til Norge?


Ebola-poll  

135 stemmer

  1. 1. Er du bekymret for at Ebola kan komme til Norge?



Anbefalte innlegg

 

 

Våre myndigheter forsikret oss om at her var ingen fare i Vårt land angående Ebola for ett par uker siden.

 

Jeg tenkte nå mitt - som alltid.

 

Nå kan vi konstatere at Ebola finnes i Norge, og er innført - med viten og vilje av Norske politikere, styresmakter og helsevesen.

 

Altså vet vi hvor ansvaret må legges hvis dette sprer seg i befolkningen innen landets grenser.

 

Gud og Gud alene må vite hvilke andre smittsomme sykdommer her finnes i landet, både de man burde vite om, og farlige sykdommer holdt skjult av myndighetene - av diverse grunner.

 

Alt fra behandling til rene forsøk - der man tar MEGET store sjanser.

Det er typisk norsk å være conspirasjonstenker, med hoved fokus på "Hvem kan vi skylde på?"

 

En norsk helsearbeider er smittet med Ebola. Vi som står utenfor kan trygt fokusere på "Håper det går bra med henne"!

 

Jeg vet ikke hvem, eller hvor, men noen sitter og gnir seg i hendene og håper det verste. Ikke fordi de ønsker helsearbeideren eller noen andre noe vondt, men fordi de får gleden av å kritisere, dersom noe går galt.

 

Vårt helsevesen er godt rustet og forberedt til å ta i mot syke. Selvsagt kan det gå noe galt. Men faren er liten. Ebola er heller ingen fare for Europa. Vi ser jo hvor lite dette har spredd seg, egentlig. Når man tenker over hvor primitive forhold sykdommen er verst. Så er det få mennesker som er smittet og har død.

 

""Ebola er heller ingen fare for Europa."

 

Prisverdig konklusjon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden ingen ser ut til å forstå hva jeg mener, må jeg nesten presisere. I videoen/bildet fra Dagbladet brukes det tre typer beskyttelse mot smitte:

 

1. Ingen.

2. Overtrekksdrakt, vernebriller og engangsmaske. Type verneutstyr som passer til å male huset med vannbasert maling utendørs. Du puster inn samme luft som omgivelsene, delvis filtrert.

3. Tett drakt med tilført oksygen. Du puster ikke inn samme luft som omgivelsene. Typisk sett i amerikanske katastrofefilmer.

 

Hvilke av alternativene er nødvendig for å håndtere en person smittet med ebolavirus? Og hvorfor har bare noen av personellet riktig verneutstyr for oppgaven?

 

Jeg tipper:

1: Ingen kontakt med pasienten eller de som har vært i kontakt med pasienten.

2: Ingen kontakt med pasienten, men med pasientes mobile isolat og/eller andre som har vært i kontakt med pasienten. F.eks sjåføren.

3: De som skal være med pasienten inn i sykehusets isolat og behandle pasienten direkte der.

 

Altså, alle 3 kan ha rett utstyr.

Endret av aklla
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

 

Våre myndigheter forsikret oss om at her var ingen fare i Vårt land angående Ebola for ett par uker siden.

 

Jeg tenkte nå mitt - som alltid.

 

Nå kan vi konstatere at Ebola finnes i Norge, og er innført - med viten og vilje av Norske politikere, styresmakter og helsevesen.

 

Altså vet vi hvor ansvaret må legges hvis dette sprer seg i befolkningen innen landets grenser.

 

Gud og Gud alene må vite hvilke andre smittsomme sykdommer her finnes i landet, både de man burde vite om, og farlige sykdommer holdt skjult av myndighetene - av diverse grunner.

 

Alt fra behandling til rene forsøk - der man tar MEGET store sjanser.

Det er typisk norsk å være conspirasjonstenker, med hoved fokus på "Hvem kan vi skylde på?"

 

En norsk helsearbeider er smittet med Ebola. Vi som står utenfor kan trygt fokusere på "Håper det går bra med henne"!

 

Jeg vet ikke hvem, eller hvor, men noen sitter og gnir seg i hendene og håper det verste. Ikke fordi de ønsker helsearbeideren eller noen andre noe vondt, men fordi de får gleden av å kritisere, dersom noe går galt.

 

Vårt helsevesen er godt rustet og forberedt til å ta i mot syke. Selvsagt kan det gå noe galt. Men faren er liten. Ebola er heller ingen fare for Europa. Vi ser jo hvor lite dette har spredd seg, egentlig. Når man tenker over hvor primitive forhold sykdommen er verst. Så er det få mennesker som er smittet og har død.

 

""Ebola er heller ingen fare for Europa."

 

Prisverdig konklusjon.

 

Mulig du heller burde sette deg litt inn i helsevesenet før du piper.

Lenke til kommentar

Jeg tipper:

1: Ingen kontakt med pasienten eller de som har vært i kontakt med pasienten.

2: Ingen kontakt med pasienten, men med pasientes mobile isolat og/eller andre som har vært i kontakt med pasienten. F.eks sjåføren.

3: De som skal være med pasienten inn i sykehusets isolat og behandle pasienten direkte der.

 

Altså, alle 3 kan ha rett utstyr.

 

 

Jeg kan gå med på at to av gruppene kan ha riktig utstyr, men jeg forstår ikke logikken i at det er trygt å stå i kraftig vind noen få meter unna pasienten uten åndedrettsvern, mens det samtidig er så utrygt at de som transporterer kuvøsen ut av ambulansen (og ikke skal bli med videre) må ha på seg engangsmasker.

Endret av Spenol
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke, men tipper de som skal ta eller potensiellt kan ta på kuvøsen eller utstyr tilkoblet kuvøsen har beskyttelse.

 

Uansett, kuvøsen er helt lukket, ingenting kommer urenset ut av en. Er enig i at mannen burde hatt beskyttelse, men ser ingen grunn til noe oppstyr rundt noen som har vært ubeskyttet i nærheten av kuvøsen.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig blir han ikke smittet. Det er KONTAKT-smitte, han har ikke kontakt med pasienten eller pasientens kroppsvæsker.

Til de av dere som satte spørsmålstegn med hvordan hjelpearbeidere tidligere ble smittet så vil jeg påpeke at leger uten grensers teori er at de er blitt smittet når de har hatt kontakt med lokalbefolkningen utenfor arbeidstid.

Det er dette som gjør smitte urealistisk i Europa. Vi bærer ikke rundt på våre døde slektninger i gaten, vi kysser dem ikke farvel når de har dødd av smittsomme sykdommer og vi oppsøker lege ved mistanke om alvorlig sykdom vi vandrer ikke rundt gatelangs og blir tatt hånd om av nær familie.

Endret av Æsculap
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kan gå med på at to av gruppene kan ha riktig utstyr, men jeg forstår ikke logikken i at det er trygt å stå i kraftig vind noen få meter unna pasienten uten åndedrettsvern, mens det samtidig er så utrygt at de som transporterer kuvøsen ut av ambulansen (og ikke skal bli med videre) må ha på seg engangsmasker.

 

Fordi som Æsculap sier, det er kontaktsmitte. Det betyr at du kan bli smittet av å ta på pasienten, eller å ta på overflater som pasienten har tatt på. Står du noen få meter unna, og han er i en boble så er risikoen for å bli syk null. Derimot om mannen tok på en av de i romdrakt uansett hvor langt pasienten er unna, så risikerer han å bli smittet.

 

Det er trolig på den måten de ble smittet i Spania. De var trygge når de var inne i romdrakten, men når de tok den av seg, så tok de på utsiden av romdrakten og senere på sitt eget ansikt.

Lenke til kommentar

 

 

 

Hadde satt en ganske fet sum på at han i rødt ender opp med å faktisk bli smittet.

Skal vi vedde? Ti tusen?

 

Tror du har en god sjanse for å ta med deg de pengene Kakofoni.

 

Altså, når flere med meget god utdanning uttaler seg med at det ikke medfører smittefare, da velger jeg å tro på de. Hva er sjansen for at han stakkaren skal bli smittet da? For det første er den smittende i en isolasjons-enhet. Det skal deretter overføres kroppslig væske fra hun til han som står flere meter unna. Sjansene for å få en meteor i hodet må jo være større.

 

Blind tillit til autoriteter, slik at man slipper å tenke selv. :thumbup:

Endret av Ankh
Lenke til kommentar

De var trygge når de var inne i romdrakten, men når de tok den av seg, så tok de på utsiden av romdrakten og senere på sitt eget ansikt.

 

 

At hun har tatt seg i ansiktet er vel bare spekulasjon? Man kan selvsagt ikke utelukke det, men det er også sannsynlig at det første man gjør etter avkledning-scenario er å vaske hendene først?

 

Spørs om ikke man helst "foretrekker" ideen om "kontakt-smitte" fremfor å sysle med ideen at hun evt. har pustet inn elendigheten via luftveiene, med tanke på opinionen.

Lenke til kommentar

At hun har tatt seg i ansiktet er vel bare spekulasjon? Man kan selvsagt ikke utelukke det, men det er også sannsynlig at det første man gjør etter avkledning-scenario er å vaske hendene først?

 

Spørs om ikke man helst "foretrekker" ideen om "kontakt-smitte" fremfor å sysle med ideen at hun evt. har pustet inn elendigheten via luftveiene, med tanke på opinionen.

Siden romdraktene er så gode til å hindre luftsmitte, og ebola smitter normalt ikke igjennom luften, så tviler jeg på at det var igjennom luftsmitte. Det er godt mulig du kan få det om noen nyser mot deg, men hvis man har romdrakter så høres det usannsynlig ut.

 

Det trenger ikke å være vanskligere enn som så.

1. Hun tar av seg romdrakten og får ebola på hendene

2. Uten å tenke over det så tar hun på ansiktet sitt. F.eks. det klødde i øynene hennes/nesen.

3. Hun vasker hendene sine.

 

Det er selvfølgelig spekulasjon, men det er hva jeg tror er mest sannsynlig.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

(TV2) Mer enn 50 personer som kan ha vært i kontakt med den ebola-smittede spanske kvinnen, blir nå overvåket.

 

http://www.tv2.no/2014/10/07/nyheter/ebola/spania/6095054

 

Hvis det viser seg at noen av disse 50 også er smittet, og dermed selv har hatt kontakt med ytterligere ukjent antall personer, osv. så viser det egentlig hvor fort det kan spre seg tiltross for myndighetenes beroligene meldinger til publikum.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig blir han ikke smittet. Det er KONTAKT-smitte, han har ikke kontakt med pasienten eller pasientens kroppsvæsker.

 

Til de av dere som satte spørsmålstegn med hvordan hjelpearbeidere tidligere ble smittet så vil jeg påpeke at leger uten grensers teori er at de er blitt smittet når de har hatt kontakt med lokalbefolkningen utenfor arbeidstid.

 

Det er dette som gjør smitte urealistisk i Europa. Vi bærer ikke rundt på våre døde slektninger i gaten, vi kysser dem ikke farvel når de har dødd av smittsomme sykdommer og vi oppsøker lege ved mistanke om alvorlig sykdom vi vandrer ikke rundt gatelangs og blir tatt hånd om av nær familie.

 

Hvis viruset utelukkende kan spres gjennom direkte kontakt med pasienten ellers hans kroppsvæsker, hvorfor bruker da helsepersonellet gasstette drakter med overtrykk og tilført oksygen? Mao. verneustyr som beskytter mot luftbåren smitte.

 

Jeg tror selvsagt ikke at det er en konspirasjon på gang, men jeg ser ingen grunn til å ha tiltro til helsepersonell som ikke klarer (eller gidder) å holde seg til rutiner og prosedyrer. Helsemyndighetene har ikke bare ansvar for å hindre spredning av viruset, men de har også ansvar for å opplyse befolkningen med så korrekt informasjon som mulig. Det skaper usikkerhet og grobunn for konspirasjonsteorier når myndighene og de fremste fagfolkene sier én ting, og gjør noe helt annet. Ledelsen ved Ullevål sykehus bedyrer at alt var uproblematisk og i henhold til "rutinene" (ja, "rutinene" som de forholder seg til hver gang det aldri har vært utbrudd av ebolavirus i Norge), men klarer ikke hoste opp en god forklaring på hvorfor de bruker hazmat-drakter beregnet på luftbårne epidimier.

Lenke til kommentar

Problemet er ikke helsearbeidere i utgangspunktet, fordi dem har man god kontroll med, og samarbeider med organisasjonene de representerer osv.

 

Usikkerhetsmomentet er slike som reiser på egenhånd til afrika, kommer hjem og etter en tid begynner å føle seg skranglete. Da kan det ha gått flere dager, opptil et par uker, før de kontakter helsevesenet. I tillegg har de hatt kontakt med ukjent antall personer i mellomtiden.

 

Sånn sett er det et paradoks at for å få ei bikkje inn i landet, må "Fido" sitte månedsvis i karantene tilfelle bærer av Rabies. Mens turister og folk som har hatt ymse årsaker til å reise til smitteland (besøke familie etc) fritt kan gå rett ut på Karl Johans Gate etter hjemkomst, som potensielle bærere av Ebola.

 

Hvorfor er det så forbasket vanskelig for myndighetene å gi melding til de som gir rakkern og bare reiser avgårde(helsepersonell unntatt) , at nei, det blir ikke aktuelt. Med andre ord, totalt reiseforbud for personer som ikke har noe nede i der å gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er med på at europeere som blir smittet i Afrika får bedre behandling om de sendes hjem. Men er det nødvendig å sende dem til sine hjemland? Er det ikke bedre å ha et sentralt behandlingsapparat et sted i Europa? kompetansen blir samlet, og smittefaren ytterligere redusert.

 

Jeg mistenker at leger synes det er spennende å få lov til å behandle kvinnen her i Norge, og det er den eneste grunnen til at det blir gjort.

 

Så tror jeg det foregår en kamp akkurat nå bak lukkede dører, mellom de som setter befolkningens ve og vel høyere enn personlige ambisjoner, og de som ikke gjør det.

Endret av Horten Market
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...