Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

kan jeg dra til utlandet?


JGEG1988

Anbefalte innlegg

hei..

 

jeg har sittet inne for væpna ran, blitt tatt med hasj plantasje og steroider..og gjort brekk.

 

har fått meg dame fra utlandet..og jeg vil gjerne besøke hun og ettervert flytte dit..

 

er det mulig når jeg har gjort disse kriminalitene?

 

hørte det gikk hvertfall ikke til new york..

 

hun er lærer og har 2 unger, og hun har familie der så tviler hun vil flytte til norge.

 

PS: prøvde finne rett plass og poste denne posten men finner ikke rett plass!

Endret av JGEG1988
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du er straffet for grov kriminalitet, så kan det bli litt vanskelig å få bosatt seg i USA. Når immigrasjonsmyndighetene (tidl. INS, nå fordelt mellom USCIS, ICE og CBP) får øye på "armed robbery" i rullebladet ser jeg ikke bort ifra at de rynker litt på nesen. "Breaking and entering" har kanskje den samme effekten, selv om det ikke virker like grovt. Jeg har hørt at de er litt strenge på sånt der borte.

Endret av xRun
Lenke til kommentar

Det avhenger litt av hvor lenge du har vært ustraffet for hvorvidt du kan bygge en 'god sak' og vise at du har blitt en god borger. En del ting blir i en del land mest sannsynlig ikke akseptert.

 

Der iblant narkotikahandel. Så litt avhengig av hvilket land du skal søke til så er hva du har gjort og når du har gjort det veldig relevant. Det beste er nok uansett å ta kontakt med den aktuelle ambasaden som utsetter visum og høre der.

Lenke til kommentar

takk for all hjelp..vet ikke helt hva visum er for har bare vært i utlandet som liten..

men tror jeg kjønner det :) jeg skal til canada edmonton..

 

ranet sjedde for 4 år sia..har ikke jobb i lang tid..plantasjen og steroidene ble jeg nettop tatt med for noen uker sia..venter rettsak..hinder norge meg da?

Endret av JGEG1988
Lenke til kommentar

Generellt sett vil ikke norske myndigheter nekte utreise for avklarte og ferdig sonede forhold.

Uavklarte saker eller når soning ikke er fullført blir det motsatt, de vil naturligvis ikke at folk forlater landet når de er i ferd med å bli holdt ansvarlig for noe.

 

Innreise til andre land avhenger av lover og regler i det aktuelle landet hvor man ønsker innreise, der har Norge generellt sett ingen beslutningsmyndighet.

Lenke til kommentar

Lovene i det andre landet er en ting, en annen ting er spørsmål man får på f.eks. innreisekort og ved søking av visum dersom det er påkrevd. Hva lovene sier og hva man blir spurt om ved ett enkelt turistbesøk er veldig forskjellig fra land til land. Om man skal søke arbeid eller oppholde seg i landet over lengre tid blir det med ett mer komplisert og få innreisetillatelse.

 

Trådstarter kan jo dessuten behøve å søke visum for å mellomlande i USA tror jeg. Lurt å undersøke ved eventuelle mellomlandinger.

Lenke til kommentar

Under pågående rettssak er det nok desverre uaktuelt, du vil heller ikke kunne reise i den eventuelle soningsperioden. Canada er veldig strenge på grov kriminalitet som Narkotikahandel og konflinkter med våpen involvert.

 

Men som du ser lengre oppe så er det mulig, men ikke før du har sonet ferdig.

 

At du har blitt dømt to ganger i løpet av såpass kort tid vil nok svekke din sak betraktelig.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...