Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

HJELP! Hvordan fungerer "barnebidrag" i praksis?


Skipstrixy

Anbefalte innlegg

Hei, vet ikke om dette er den helt riktige plassen på forumet å poste dette, men jeg prøver meg.

 

Det har seg slik at jeg fikk vite i går, at min søster er blitt gravid og at hun ikke ønsker å ta abort (hun er uansett over abortgrensen nå). Hun er heller ikke sammen med barnefaren, og det er bestemt at hun skal sitte med ansvaret for barnet alene. Dette kom som et stort sjokk på meg. Uten å gå for mye i detalj, så er min søster forholdsvis ung, og midt i studiene sine.

 

Slik jeg har forstått det ønsker ikke barnefaren å ha noe med barnet å gjøre. Dermed vil min søster sitte med det fulle og det hele ansvaret for barnet sitt, også alt det økonomiske.

 

Jeg lurer likevel på om faren kan skrive fra seg alt ansvaret på denne måten. Jeg har alltid hørt det at man kan kunne risikere å måtte betale barnebidrag dersom man er gutt og havner i denne situasjonen.

 

Er det noen her inne som vet hvordan dette fungerer? Jeg som bror blir litt frustrert av dette med at søstra mi skal sitte med alt ansvar og alle utgifter alene...

 

Er det noen som har litt informasjon til meg her, om hvordan dette egentlig fungerer?

 

Jeg takker for svar.

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enkleste er å bli enige om en fast summ uten for NAV systemet og bare holde seg unna uten å gi dem noe nevneverdig innsikt i livet til 'far'

 

Som ikke egentlig er den parten som her tar kontakt. Men jeg hadde vertfall rådet han til det, dersom han skulle være så uheldig og endag faktisk tjene en god slant med penger er slike avtaler gull.

Lenke til kommentar

Har hun kommet til en enighet med faren om å ikke føre ham opp? Skal hun kreve barnebidrag må han være "erklært" far, så da må hun ikke føre "far ukjent" på fødselsattest.

 

Dersom de derimot har en enighet om at hun skal bære alt alene fordi han ønsket abort e.l., så er det vel naturlig å føre opp ukjent og glemme fyren for godt.

Lenke til kommentar

Enkleste er å bli enige om en fast summ uten for NAV systemet og bare holde seg unna uten å gi dem noe nevneverdig innsikt i livet til 'far'

 

Som ikke egentlig er den parten som her tar kontakt. Men jeg hadde vertfall rådet han til det, dersom han skulle være så uheldig og endag faktisk tjene en god slant med penger er slike avtaler gull.

 

Er det ikke mors inntekt som er primærgrunnlag for fastsettelsen av dette? Om far tjener 500k, 1,5m eller 15m spiller ingen rolle såvidt meg bekjent.

 

Støtter forøvrig forslaget om privat avtale siden det er enklere å forholde seg til, men kun dersom far er pålitelig og har betalingsevne.

Lenke til kommentar

 

Enkleste er å bli enige om en fast summ uten for NAV systemet og bare holde seg unna uten å gi dem noe nevneverdig innsikt i livet til 'far'

 

Som ikke egentlig er den parten som her tar kontakt. Men jeg hadde vertfall rådet han til det, dersom han skulle være så uheldig og endag faktisk tjene en god slant med penger er slike avtaler gull.

 

Er det ikke mors inntekt som er primærgrunnlag for fastsettelsen av dette? Om far tjener 500k, 1,5m eller 15m spiller ingen rolle såvidt meg bekjent.

 

Støtter forøvrig forslaget om privat avtale siden det er enklere å forholde seg til, men kun dersom far er pålitelig og har betalingsevne.

 

 

Inntekten

Underholdskostnaden skal fordeles forholdsmessig mellom foreldrene ut fra størrelsen på inntekten deres. Med inntekt menes personinntekt (bruttoinntekt). I tillegg kommer positive netto kapitalinntekter utover 10 000 kroner. ”Positive netto kapitalinntekter” er det hvis for eksempel renteinntekter er større enn renteutgifter. Differansen er en netto positiv kapitalinntekt. Den delen av netto kapitalinntekten som overstiger 10 000 kroner skal regnes med. Har barnet inntekt over en viss størrelse, skal også denne regnes med. Den som ikke har barnet boende hos seg, skal betale sin andel som bidrag, eventuelt redusert etter bidragsevnevurdering og samværsfradrag (se nedenfor). Bidraget før samværsfradrag skal likevel ikke overstige fem sjettedeler av underholdskostnaden.

https://www.nav.no/no/Person/Familie/Barnebidrag/Bidragsregler+fastsettelse+av+bidrag/Fastsette+og+endre+bidrag

Sånn omtrent sier nav :-)

Endret av Priim
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Det skyldes at barnebidraget aldri skal overstige en viss andel av barnets underholdskostnader.

I motsetning til tidligere tider hvor bidraget ble fastsatt kun ut fra bidragsyters brutto inntekt.

 

Nå fastsettes i det minste en totalsum (underholdskostnader) som skal dekkes inn. Fordelingen utregnes så etter foreldrenes (og barnets) inntekt.

 

Uansett, det er en fordel å gå utenfor systemet dersom dette lar seg gjøre (privat avtale foreldrene imellom). Så fort avtalen kommer inn under NAV systemet er det lett for at ting blir veldig lite fleksibelt.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Tidligere regler, 1981-reglene, fastsatte at foreldrene skulle bidra til barnets oppvekst etter evne. Det ble fastsatt et minstebeløp for bidrag, men ut over dette lå det til bidragsfuten å utmåle etter skjønn hvor mye det konkrete barnet "kostet".

 

Dette systemet ble avløst av prosentfastsettelse i 1989, som var ment å forenkle utmålingen ved å fastsette bidrag i prosent av bidragspliktiges inntekt. Under saksforberedelsen ble det påpekt at dette ville best ivareta at barnet fikk del i foreldrenes inntektsnivå. Det ble imidlertid fastsatt et maksimalt bidragsnivå på 5x forskottssatsen (cirka 7k per barn i dag).

 

I 2003 fikk vi dagens regler, som standardiserer barnets kostnader og så fordeler disse på foreldrene etter evne.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Den maksimale grensen for hva som kan utmåles i barnebidrag per barn er 5/6 av barnets underholdskostnad.

 

Gitt nok barn er det ingen hard grense for hvor mye man totalt kan pålegges å betale i barnebidrag, men man skal ikke betale mer enn bidragsevnen tilsier. Det vil si at du skal ha midler til å betale skatt, eget livsopphold, egne boutgifter, og forsørge egne barn som bor i din husholdning, men resten kan tas i barnebidrag. Også denne grensen kan overstiges hvis bidragsfuten mener det ikke er noen rimelig grunn til at du har lavere inntekt enn du kan oppnå.

Endret av krikkert
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...