Gå til innhold

(Intel) Gaming PC Til 4.000kr


Anbefalte innlegg

Hei, jeg hadde i det siste lyst å bytte ut min gamle "Dinosaur" til en ny PC. Hva syns dere om den her?

 

Hovedkort : Asus H81M-C Mikro-Atx

 

Prossesor : Intel Pentium G3258 AE

 

CPU Kjøling : Arctic i11

 

RAM : Corsair Venegance 4GB 1600mhz (1x4)

 

Skjermkort : Sapphire Radeon R9 270 Dual-X

 

HDD : Seagate Barracuda 1TB

 

Strømforsyning : Cooler Master Thunder 500W

 

Kabinett : Cooler Master Silencio 352

 

(Alt blir til sammen 4.100kr på DustinHome)

 

Jeg lurer på om jeg børr Overclocke Pentium'en, siden jeg har hørt at man kan overclocke på H81 chipsettet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, jeg hadde i det siste lyst å bytte ut min gamle "Dinosaur" til en ny PC. Hva syns dere om den her?

 

Hovedkort : Asus H81M-C Mikro-Atx

 

Prossesor : Intel Pentium G3258 AE

 

CPU Kjøling : Arctic i11

 

RAM : Corsair Venegance 4GB 1600mhz (1x4)

 

Skjermkort : Sapphire Radeon R9 270 Dual-X

 

HDD : Seagate Barracuda 1TB

 

Strømforsyning : Cooler Master Thunder 500W

 

Kabinett : Cooler Master Silencio 352

 

(Alt blir til sammen 4.100kr på DustinHome)

 

Jeg lurer på om jeg børr Overclocke Pentium'en, siden jeg har hørt at man kan overclocke på H81 chipsettet?

 

For å svare på riggen din: JA, du bør ABSOLUTT overklokke G3258, det er hele poenget med prosessoren. De fleste får den opp i minst 4,5ghz stabilt.

 

Dette er et greit oppsett viss du vet hva du kan forvente. Du kan nok ikke spille alt på high eller ultra med over 30fps, og du kan ikke spille høyere enn 1080p. Nyere spill vil også slite, da de er designet for å spille på en firekjernersprosessor med hyperthreading (G3258 har bare to kjerner og ingen hyperthreading). Problemet blir at prosessoren ikke klarer å fore GPU-en med informasjon fort nok, så når mye skjer på skjermen vil du få FPS-drops. Dersom dette er greit for deg får du en bra pris på en ok pc :)

 

Du kan nok forvente ytelse på linje/hakket over next-gen konsollene, altså ca. 30FPS på medium/high. Dessverre vil dette problemet bare bli større etterhhvert som det kommer nye spill, da ingen vil være optimalisert for din type prosessor.

 

Dersom du heller går for f.eks. en i5 4690k, eller i5 4460 vil du være mer future-proof. Da kan du oppgradere riggen etterhvert som du får penger til det, og ha en prosessor som varer en stund. Dersom du skal oppgradere denne riggen vil prosessoren sannsynligvis være det første du må oppgradere.

 

Edit: Viss du også kjøper 8GB RAM har du så du klarer deg i overskuelig fremtid. De få hundre kronene det koster med 8GB kontra 4GB er verdt det. Farten på brikkene spiller ingen rolle.

Endret av ENord
Lenke til kommentar

Athlon X4 er en bedre cpu, ja. Nå aner jeg ikke hva denne vil koste, men ser prisen skal ligge på ca. 84$, så kan vel regne med rundt 800-1000,- her til lands. Du må riktignok også bytte hovedkort.

 

G3258 er en svært god cpu til prisen du betaler, men man må også være realistiske. Dersom du kunne ha strukket budsjettet ditt bare 900 kroner til en i5-4460 ville du fått en mye bedre prosessor, men i forhold til resten av hardwaren du har valgt deg ut er det ikke sikkert det spiller så stor rolle.

Lenke til kommentar

5500,- vil ikke gi deg vesentlig bedre ytelse, men dersom du periodisk får penger kan det være veldig lurt å investere i et bedre hovedkort slik at du kan oppgradere etterhvert. Dersom hovedkortet og prosessoren er på plass er det egentlig bare GPU som er den siste store utgiften, og det er lettere å spare 2500,- til en GPU enn 8000,- til en hel PC. Vil anbefale i5-4670/90k til gaming, i7 har lite fordeler når det kommer til spill. Den koster ca. 1500,-.

Lenke til kommentar

4gb holder lenge og er enkelt å oppgradere. Du kan gå for billigste i3 for 800ca og få endel bedre ytelse, heller med stock kjøling. Veldig, veldig få spill som faktisk trenger 4 kjerner. BF4 er en av de, men absolutt kjørbart på en i3 eller tokjerne.

Endret av PgUp
Lenke til kommentar

4gb holder lenge og er enkelt å oppgradere. Du kan gå for billigste i3 for 800ca og få endel bedre ytelse, heller med stock kjøling. Veldig, veldig få spill som faktisk trenger 4 kjerner. BF4 er en av de, men absolutt kjørbart på en i3 eller tokjerne.

Dette stemmer, foreløbig. Problemet med å kjøpe en tokjerneprosessor i dag er at det i fremtiden kommer til å bli tøffere for tokjerneprosessorer å holde følge, da flere og flere spill vil være optimalisert for firekjerne og hyperthreading. Viss jeg først skulle kjøpt en tokjerne ville jeg personlig gått for en G3258, bare på grunn av de enorme kreftene du kan få ut av prosessoren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

4gb holder lenge og er enkelt å oppgradere. Du kan gå for billigste i3 for 800ca og få endel bedre ytelse, heller med stock kjøling. Veldig, veldig få spill som faktisk trenger 4 kjerner. BF4 er en av de, men absolutt kjørbart på en i3 eller tokjerne.

Lenge og lenge, holder vel i sånn ca. 30 sec. etter boot, for meg...

Lenke til kommentar

Hei, jeg hadde i det siste lyst å bytte ut min gamle "Dinosaur" til en ny PC. Hva syns dere om den her?

 

Hovedkort : Asus H81M-C Mikro-Atx

 

Prossesor : Intel Pentium G3258 AE

 

CPU Kjøling : Arctic i11

 

RAM : Corsair Venegance 4GB 1600mhz (1x4)

 

Skjermkort : Sapphire Radeon R9 270 Dual-X

 

HDD : Seagate Barracuda 1TB

 

Strømforsyning : Cooler Master Thunder 500W

 

Kabinett : Cooler Master Silencio 352

 

(Alt blir til sammen 4.100kr på DustinHome)

 

Jeg lurer på om jeg børr Overclocke Pentium'en, siden jeg har hørt at man kan overclocke på H81 chipsettet?

 

Jeg hadde skaffet meg Corsair- eller EVGA-strømforsyning. Og jeg hadde overklokket Pentiumen opp i skyene om jeg var deg. Den er jo ikke noe tess ellers.

Lenke til kommentar

 

 

4gb holder lenge og er enkelt å oppgradere. Du kan gå for billigste i3 for 800ca og få endel bedre ytelse, heller med stock kjøling. Veldig, veldig få spill som faktisk trenger 4 kjerner. BF4 er en av de, men absolutt kjørbart på en i3 eller tokjerne.

 

Nyere og bedre spill vil trenge flere kjerner, og vil ta nytte av multi-core. Det er en grunn til at det er en 8-kjerners AMD i X1 og PS4.

Endret av SUSE and Pepsi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...